Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 10.408 km |
Bevredigende eerste kennismaking
Het is een behoorlijke overschakeling van een lage auto met achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt naar de Volkswagen Tiguan maar alles went zeggen ze wel eens. Gelukkig heeft de Tiguan de mogelijkheid om middels een eenvoudige touch het onderstel straffer af te stellen hetgeen dan ook steevast mijn rijmodus is. In wat sneller genomen bochten heeft hij nog steeds wat rolneigingen maar vele Tiguan gegadigden zal dit waarschijnlijk niet echt boeien. Verder ligt de afwerking op het niveau van een echte premium auto en de komende tijd zal leren of ik goed kan wennen aan de bediening van het infotainment want dat heeft me al best wat avonduren gekost. Tot nu toe (1.700 km) heb ik op een enkele langere rit na vrijwel uitsluitend elektrisch kunnen rijden en met de eenvoudige 220v aansluiting van de garage kunnen opladen. Is de rit langer dan de maximum actieradius van ongeveer 110 km (in juni) en je maakt gebruik van de navigatie dan verdeelt de auto de brandstof en de elektriciteit consumptie keurig over de gehele rit zodat de accu bij aankomst precies op 0% staat. Al met al een prima eerste indruk. Over enkele maanden weten we vast meer en dan zal ik dat weer laten weten.
Steeds enthousiaster
- 5.962 km
De eerste 5.000 km zitten erop en we gaan de auto steeds meer waarderen. Met de gecompliceerde bediening van het infotainmentscherm en de beperkingen van de mobiele app blijf ik moeite houden. Hier was mijn Mercedes C200 bouwjaar 2021 nou eenmaal heer en meester in. In het goedmoedige karakter van de wegligging, de motorprestaties en het verbruik ben ik goed te spreken. Mijn vrouw rijdt graag in de comfortstand met bijbehorende soepele vering terwijl ik graag kies voor Individuel stand met een wat straffere vering als de standaard sportafstelling. Met nauwkeurige verbruikscijfers zal ik binnenkort komen want 3.000 km met een dakkoffer geeft nou eenmaal geen representatief cijfer. Wel kan ik zeggen dat ik over de actieradius puur op elektriciteit positief ben verrast. Bij een rustige rijstijl benadert dit met 119 km de opgegeven WLTP waarde. Het vermelden is nog wel waard dat Volkswagen af raadt om door te laden tot 100% accucapaciteit. Dit kom je in de (verkoop)documentatie niet tegen.
Volledig gewend
- 10.408 km
Ik heb zelfs even op het punt gestaan om de auto vroegtijdig in te ruilen maar inmiddels kan ik zeggen dat ik volledig gewend ben aan de Tiguan. Om met de rijeigenschappen te beginnen; ik heb mijn draai gevonden om buiten de bebouwde kom rijplezier te hebben met de auto. Ik heb de individuel stand geprogrammeerd op de hardst mogelijke vering. Hij is dan nog best comfortabel en ik heb geen last meer van de storende rolneigingen in de bochten. In deze Individuelstand heb ik ook het motorgeluid op Sport gezet. Dit doe ik vooral voor de veiligheid zodat men je beter aan hoort komen. Bij hogere snelheden valt dit geluid weg. in Binnen de bebouwde kom waar het allemaal wat minder om het rijplezier gaat is de auto heerlijk comfortabel in de Comfortstand.
In het interieur stoor ik me nog steeds wel aan de beperkte opbergmogelijkheden. De ruimte die er is kan niet of nauwelijks worden afgedekt. En dat terwijl de oppervlakte tussen de stoelen behoorlijk is juist omdat de schakelpook aan het stuurwiel zit. Een ander puntje van kritiek is dat de geluiden van de veiligheidsvoorzieningen zoals een te hoge snelheid elke rit afzonderlijk uitgeschakeld moet worden. Naar verluid is dit een wettelijke verplichting maar er zijn ook nieuwe auto 's waarbij dit eenvoudiger gaat. Over de actieradius ben ik nog steeds tevreden en omdat ik thuis een laadmogelijkheid heb is dit erg voordelig en kom ik met veel stekkeren op een verbruik van 1,7 liter op 100 km. Tijdens de lange ritten en met laadpalen met een tarief van 60 cent of meer per Kwh heeft het nauwelijks zin om bij te laden en kun je net zo goed op benzine rijden. Bij snelheden van boven de 100 km kom je er toch achter dat het rendement van een benzinemotor zo slecht niet is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid R-Line Black Style 245PK! Pano/Virtual/360view "
- 2024
- 25.662 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 3X R-Line Business Pano/H&K/Head Up/360 Camera/Trekhaak/IQ/Matrix/Key Less/Car Play/Navi/Apk 05-2028
- 2024
- 17.176 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 200kW/272PK R-Line Business DSG · Panoramadak · 360°Camera + Parkeersensoren · Stoel- & stuurverwarming · Garantie tot oktober 2028 of 100000km.
- 2024
- 27.003 km
Lees ook

Alleen bij de goedkoopste Volkswagen Tiguan kost een kleurtje geld – AutoWeek.nl

Test: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybrid - Plug in hybride SUV kan van alles wat

Plug-in hybride Volkswagen Passat en Volkswagen Tiguan goedkoper

Volkswagen Passat en Tiguan krijgen rijkere sportieve uitrusting

