Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024) #3

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)
Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst6.200 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tiguan 2024 204 pk R-line edition

  • 6.200 km

In november hebben we onze Tiguan opgehaald bij de dealer. Het gaat om de Tiguan III R-line edition met 204 pk, 1.5 eHybrid. De auto heeft de Cipressino groene kleur en de 20 inch zwarte “York” velgen met Pirelli Scorpion 255/40R20 zomer banden. De stoelen zijn de originele R-line stoelen, en het infotainment systeem is standaard. De pakketten die we hebben gekozen zijn: het Assistence pakket plus, Comfort pakket plus, het Design pakket en het Black pakket. Ook zit er een trekhaak onder de auto. Inmiddels hebben we 6200 km gereden.

Eerste kilometers
Wanneer je de deur probeert te openen, springt de auto van het slot zodra je de klink aanraakt door het keyless entry systeem. Dit systeem werkt erg goed. Het tweede wat opvalt is het goede zitcomfort van de R-line stoelen. Deze bieden genoeg steun mede door de zowel in hoogte als in diepte instelbare lendensteun en de goed inklemmende wangen van de stoel. Zelf vind ik ook de verlengbare zitting erg fijn – jammer genoeg ontbreekt die aan de passagierszijde. Het stuur ligt fijn in de hand, alleen blokkeert deze de lampjes van de richtingaanwijzer op het dashboard. De “gear lever” is fijn in gebruik en werkt intuïtief. Echter, het nadeel van deze “gear lever” is dat alle functies de op de rechter stick zaten aan de linker zijn toegevoegd. Dit resulteert in een linker stick die propvol functies zit. Hierdoor is deze wat onhandig in het gebruik, in elk geval is het heel erg wennen. Eenmaal onderweg rijdt de auto erg fijn. De elektromotor is niet erg krachtig, maar sterk genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Het overschakelen naar de benzinemotor gaat soepel en bijna ongemerkt. De benzinemotor is krachtig genoeg, maar het is geen racemonster. De mate van recuperatie kan op het scherm in worden gesteld op zwak, automatisch of sterk. Persoonlijk vind ik sterk te sterk en zwak te zwak. Anderen hier in huis hebben hier geen last van en zijn goed gewend aan de sterkste stand. Eigenlijk had ik liever gezien dat hier wat meer instelbaarheid mogelijk was. Ook is het goed te vermelden dat de sterkte van recuperatie niet per rijprofiel ingesteld kan worden, maar voor alle profielen geldt. De voetrem is elektronisch, maar in tegenstelling tot andere auto’s met elektronische rem, is het remgevoel goed.

Veiligheidssystemen en bediening
Dan zijn er de veiligheidssystemen. Deze systemen worden elke keer aangezet wanneer de auto wordt gestart. De snelheidswaarschuwing is minder vervelend dan dat ik had verwacht. Vaak stopt de melding na 3 keer piepen. Deze piep is geen irritant geluid en is ook niet heel luid. De lane assist werkt fijn is niet heel bemoeierig.
De cruise control is even wennen. De ‘+’ en ‘-’ knoppen veranderen de snelheid met 10 km/u, terwijl de ‘set’ of ‘reset’-knop de snelheid met 1 km/u aanpast. Dat voelt een beetje onlogisch. De auto past soms zelf de snelheid aan op basis van verkeerssituaties of snelheidsborden, en dat kan onverwacht zijn – vooral als hij ineens afremt. Dit is vooral vervelend als de auto een bord heeft gemist en dus onterecht deze veranderingen doorvoert.
Bij het inparkeren valt op dat de parkeersensoren zacht gezegd gevoelig zijn en dat de kwaliteit van de achteruitrijcamera niet om over naar huis te schrijven is. Het 360 graden camera systeem is handig, vooral om de velgen heel te houden.
De IQ Lights zijn zeker een aanrader. De grootlicht assistent filtert auto’s goed uit het lichtbeeld en dimt ook verkeersborden om verblinding te voorkomen.

Comfort en ruimte
Achterin is de ruimte prima. Ik ben 1,88 meter en kan comfortabel achter de bestuurdersstoel zitten zoals ik die zelf heb ingesteld. Ook de hoofdruimte is zowel voor- als achterin ruim voldoende. De achterbankverwarming is een prettige luxe, vooral in de koudere maanden.

Infotainment en gebruiksgemak
Zoals eerder genoemd is de auto uitgerust met het standaard multimediasysteem. Het scherm is groot genoeg voor mij, en de audiokwaliteit is zeker niet slecht. Het systeem werkt snel en intuïtief. Alle veiligheidssystemen, airco, rijprofielen en nog veel meer zijn makkelijk toegankelijk via het scherm. Via het scherm is in te stellen tot hoever je de accu leeg wilt rijden of op wilt laden. Het niveau is in te stellen in stappen van 20%. Het was handiger geweest als dit stappen van 10% of 5% waren geweest.

Na 6000 kilometer
Een belangrijk punt is natuurlijk de actieradius. De actieradius van de accu is ongeveer 110 km rond deze tijd van het jaar (mei/juni). In de winter liep dit terug naar ongeveer 90 km. Een voorbeeld: een rit van 154 km met een bijna lege accu leverde een gemiddeld benzineverbruik van 6,5 l/100 km op, en een stroomverbruik van 2,3 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 85 km/u.
Een andere rit – een retourtje werk van 138 km – begon met 80% acculading. Op locatie werd bijgeladen tot 80% en bij thuiskomst stond de accu op 30%. Het verbruik was toen 0,3 l/100 km en 17 kWh/100 km, met een gemiddelde snelheid van 58 km/u. Deze gegevens zijn overzichtelijk terug te vinden in de Volkswagen-app.
De auto heeft, zoals te verwachten, nog geen mankementen vertoont. Wel kregen we een paar keer onterecht de melding dat de persoonlijke configuratie nog niet was afgerond. Hierdoor werd de configuratie opnieuw gereset, wat vervelend is, maar geen ramp. Soms weigert de auto ook de ruitenwissers in servicestand te zetten. Bij het wassen merkten we dat het VW-logo aan de voorkant wat speling heeft. Niet ernstig, maar dat verwacht je niet bij een auto in deze prijsklasse.

Conclusie
Ondanks een paar minpunten – zoals de drukke linkerbedieningsstick en het matige beeld van de achteruitrijcamera – blijft de Tiguan een fijne en comfortabele auto. Het motorvermogen is voldoende, de actieradius van de elektrische aandrijving is erg goed , en het infotainmentsysteem is snel en gebruiksvriendelijk. Onderaan de streep is dit gewoon een aanrader. Hieronder nog een overzicht van de min- en pluspunten.
Minpunten:
- Besturing van de cruise control
- Rariteiten in de software
- Kwaliteit van de achteruitrijcamera
- “alles in 1” stuurkolomschakelaar
- Speling in het logo
- Snelheidsaanpassingen door verkeersbordherkenning
Pluspunten:
+ Keyless entry
+ IQ lights
+ Comfort
+ Elektrische actieradius
+ 360 graden camerasysteem
+ Ruimte
+ Instelbaarheid (gasrespons, stuurgevoel, onderstel etc.)
+ Wegligging
+ Infotainmentsysteem

Onze vakantie met een 1500 kg caravan moet nog volgen, over het verloop hiervan later meer informatie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.