Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 6.200 km |
Tiguan 2024 204 pk R-line edition
- 6.200 km
In november hebben we onze Tiguan opgehaald bij de dealer. Het gaat om de Tiguan III R-line edition met 204 pk, 1.5 eHybrid. De auto heeft de Cipressino groene kleur en de 20 inch zwarte “York” velgen met Pirelli Scorpion 255/40R20 zomer banden. De stoelen zijn de originele R-line stoelen, en het infotainment systeem is standaard. De pakketten die we hebben gekozen zijn: het Assistence pakket plus, Comfort pakket plus, het Design pakket en het Black pakket. Ook zit er een trekhaak onder de auto. Inmiddels hebben we 6200 km gereden.
Eerste kilometers
Wanneer je de deur probeert te openen, springt de auto van het slot zodra je de klink aanraakt door het keyless entry systeem. Dit systeem werkt erg goed. Het tweede wat opvalt is het goede zitcomfort van de R-line stoelen. Deze bieden genoeg steun mede door de zowel in hoogte als in diepte instelbare lendensteun en de goed inklemmende wangen van de stoel. Zelf vind ik ook de verlengbare zitting erg fijn – jammer genoeg ontbreekt die aan de passagierszijde. Het stuur ligt fijn in de hand, alleen blokkeert deze de lampjes van de richtingaanwijzer op het dashboard. De “gear lever” is fijn in gebruik en werkt intuïtief. Echter, het nadeel van deze “gear lever” is dat alle functies de op de rechter stick zaten aan de linker zijn toegevoegd. Dit resulteert in een linker stick die propvol functies zit. Hierdoor is deze wat onhandig in het gebruik, in elk geval is het heel erg wennen. Eenmaal onderweg rijdt de auto erg fijn. De elektromotor is niet erg krachtig, maar sterk genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Het overschakelen naar de benzinemotor gaat soepel en bijna ongemerkt. De benzinemotor is krachtig genoeg, maar het is geen racemonster. De mate van recuperatie kan op het scherm in worden gesteld op zwak, automatisch of sterk. Persoonlijk vind ik sterk te sterk en zwak te zwak. Anderen hier in huis hebben hier geen last van en zijn goed gewend aan de sterkste stand. Eigenlijk had ik liever gezien dat hier wat meer instelbaarheid mogelijk was. Ook is het goed te vermelden dat de sterkte van recuperatie niet per rijprofiel ingesteld kan worden, maar voor alle profielen geldt. De voetrem is elektronisch, maar in tegenstelling tot andere auto’s met elektronische rem, is het remgevoel goed.
Veiligheidssystemen en bediening
Dan zijn er de veiligheidssystemen. Deze systemen worden elke keer aangezet wanneer de auto wordt gestart. De snelheidswaarschuwing is minder vervelend dan dat ik had verwacht. Vaak stopt de melding na 3 keer piepen. Deze piep is geen irritant geluid en is ook niet heel luid. De lane assist werkt fijn is niet heel bemoeierig.
De cruise control is even wennen. De ‘+’ en ‘-’ knoppen veranderen de snelheid met 10 km/u, terwijl de ‘set’ of ‘reset’-knop de snelheid met 1 km/u aanpast. Dat voelt een beetje onlogisch. De auto past soms zelf de snelheid aan op basis van verkeerssituaties of snelheidsborden, en dat kan onverwacht zijn – vooral als hij ineens afremt. Dit is vooral vervelend als de auto een bord heeft gemist en dus onterecht deze veranderingen doorvoert.
Bij het inparkeren valt op dat de parkeersensoren zacht gezegd gevoelig zijn en dat de kwaliteit van de achteruitrijcamera niet om over naar huis te schrijven is. Het 360 graden camera systeem is handig, vooral om de velgen heel te houden.
De IQ Lights zijn zeker een aanrader. De grootlicht assistent filtert auto’s goed uit het lichtbeeld en dimt ook verkeersborden om verblinding te voorkomen.
Comfort en ruimte
Achterin is de ruimte prima. Ik ben 1,88 meter en kan comfortabel achter de bestuurdersstoel zitten zoals ik die zelf heb ingesteld. Ook de hoofdruimte is zowel voor- als achterin ruim voldoende. De achterbankverwarming is een prettige luxe, vooral in de koudere maanden.
Infotainment en gebruiksgemak
Zoals eerder genoemd is de auto uitgerust met het standaard multimediasysteem. Het scherm is groot genoeg voor mij, en de audiokwaliteit is zeker niet slecht. Het systeem werkt snel en intuïtief. Alle veiligheidssystemen, airco, rijprofielen en nog veel meer zijn makkelijk toegankelijk via het scherm. Via het scherm is in te stellen tot hoever je de accu leeg wilt rijden of op wilt laden. Het niveau is in te stellen in stappen van 20%. Het was handiger geweest als dit stappen van 10% of 5% waren geweest.
Na 6000 kilometer
Een belangrijk punt is natuurlijk de actieradius. De actieradius van de accu is ongeveer 110 km rond deze tijd van het jaar (mei/juni). In de winter liep dit terug naar ongeveer 90 km. Een voorbeeld: een rit van 154 km met een bijna lege accu leverde een gemiddeld benzineverbruik van 6,5 l/100 km op, en een stroomverbruik van 2,3 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 85 km/u.
Een andere rit – een retourtje werk van 138 km – begon met 80% acculading. Op locatie werd bijgeladen tot 80% en bij thuiskomst stond de accu op 30%. Het verbruik was toen 0,3 l/100 km en 17 kWh/100 km, met een gemiddelde snelheid van 58 km/u. Deze gegevens zijn overzichtelijk terug te vinden in de Volkswagen-app.
De auto heeft, zoals te verwachten, nog geen mankementen vertoont. Wel kregen we een paar keer onterecht de melding dat de persoonlijke configuratie nog niet was afgerond. Hierdoor werd de configuratie opnieuw gereset, wat vervelend is, maar geen ramp. Soms weigert de auto ook de ruitenwissers in servicestand te zetten. Bij het wassen merkten we dat het VW-logo aan de voorkant wat speling heeft. Niet ernstig, maar dat verwacht je niet bij een auto in deze prijsklasse.
Conclusie
Ondanks een paar minpunten – zoals de drukke linkerbedieningsstick en het matige beeld van de achteruitrijcamera – blijft de Tiguan een fijne en comfortabele auto. Het motorvermogen is voldoende, de actieradius van de elektrische aandrijving is erg goed , en het infotainmentsysteem is snel en gebruiksvriendelijk. Onderaan de streep is dit gewoon een aanrader. Hieronder nog een overzicht van de min- en pluspunten.
Minpunten:
- Besturing van de cruise control
- Rariteiten in de software
- Kwaliteit van de achteruitrijcamera
- “alles in 1” stuurkolomschakelaar
- Speling in het logo
- Snelheidsaanpassingen door verkeersbordherkenning
Pluspunten:
+ Keyless entry
+ IQ lights
+ Comfort
+ Elektrische actieradius
+ 360 graden camerasysteem
+ Ruimte
+ Instelbaarheid (gasrespons, stuurgevoel, onderstel etc.)
+ Wegligging
+ Infotainmentsysteem
Onze vakantie met een 1500 kg caravan moet nog volgen, over het verloop hiervan later meer informatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid Life Business 245PK DSG full led, adaptive cruise, achteruitrijcamera, elek. bedienbare achterklep, keyless, lane assist, navigatie, 17" lichtmetaal
- 2024
- 12.192 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Life e-hybrid 245PK DSG led, adaptive cruise, achteruitrijcamera, lane assist, keyless, elek. bedienbare achterklep, navigatie, 17" lichtmetaal
- 2024
- 13.898 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid Life Edition 204PK DSG Adaptieve Cruise Controle, Elektr. Achterklep, Side Assist, Navi via Apple Carplay/Android Auto, Achteruitrijcamera, Winterpakket Plus, 18" LM Velgen
- 2025
- 1.146 km