Volkswagen Sharan 1.9 TDI 115pk Highline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.9 TDI 115pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 204.180 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Billig jaartje
- 221.772 km
Vorig jaar rond deze tijd m'n eerste Sharan bij gebrek aan fantasie (en afdoende liquide middelen voor iets leukers...) vervangen door een wat jonger exemplaar en dat is qua onderhoud tot nu toe een goede keuze gebleken.
Was overigens wel min of meer een gok: redelijk goedkoop aangeschaft (6.950) en zonder garantie, met een onderhoudsboekje waar bij 140kkm het laatste stempel was gezet. Bij aanschaf dus uit voorzorg verse olie+ filters en distributie + waterpomp laten vervangen. En vier nieuwe banden (Conti's) laten monteren, er zat een vreemde maat onder. Uiteraard ging hiermee de prijs wel wat omhoog, maar redelijk onderhandeld bij de Skoda-garage waar ik het ding kocht.
Daags na aanschaf in de bittere kou startte de auto niet. Altijd jammer! M'n lokale garagist heeft'm opgehaald en het brandstoffilter en de gloeispiralen vervangen, kostten iets van een ruime 240 eu. Deze rekening heeft de verkopende garage voor z'n rekening genomen, netjes!
De totale kosten over het afgelopen jaar (17.000 km) zijn beperkt gebleven tot 1 gloeilamp en er is twee (of 3?) keer een half litertje olie ingekiept. Bij de recente apk geen op- of aanmerkingen. Dit keer bij de VW-dealer laten uitvoeren, was gratis als VW-Inclusief lid. Net zoals de winterkeuring (inclusief gratis bijvullen van alle vloeistoffen), waar je bij andere merken toch voor in buidel moet tasten.
Wel opmerkelijk: de service-intervalmelder bij dit exemplaar is ingesteld op piepen na 30.000 km, bij de vorige, waar ook longlife olie in zat, had de Bosch-garagist die op 15.000 gezet, waardoor ik me dus braaf elke 15kkm bij hem meldde.
Kortom, nog steeds geen al te comfortabele auto, maar wel handig. De stoelen in deze versie zijn wel stukken beter dan de stoelen in de Basis-uitvoering en de rechterstoel is ook in hoogte verstelbaar. Trouwens, alle extra toeters&bellen (parkeersensoren, el ramen achterin, extra airco achterin, lm velgen etc) zijn wel prettig! Alleen bij de dealer het alarm laten uitschakelen (13 eu ex btw) zodat de honden in de auto kunnen blijven en de auto toch op slot kan. De wat bredere banden (215 ipv 195) lijken het weggedrag ook wat te verbeteren. Vrolijk voorwaarts dus maar. O ja, dit keer wel getracht het interieur wat beter te beschermen tegen de verwoestende invloed van 2 honden.
Voor nadere info over onderdelenprijzen en wat er zoal stuk zal gaan, verwijs ik belangstellenden door naar de review van m'n vorige Sharan, was technisch identiek.
Verbruik heb ik nooit bijgehouden, zal ik via deze site in de toekomst wel gaan doen.
De waarde-indicatie die bij de ANWB opgevraagd kan worden, geeft aan dat de auto daar nu nog 4.625 eu op zou brengen, nog best een pittige afschrijving.
EGR er uit, turbo vervuild
- 245.200 km
Een jaartje verder al weer. Gek genoeg zijn de Conti's voor versleten, ruim 41.000 km mee gereden bij een rustige rijstijl, ik vind het wat magertjes.
Ander probleempje, bij de vorige Sharan ook gehad: het ding springt met enige regelmaat in de noodloop. De Bosch-garagist, die overigens vanwege een onredelijke poging tot zelfverrijking bij de apk z'n congé heeft gekregen, stelde voor de EGR te vervangen. Na veel googelen toch eens verder gaan zoeken. Een tuningsbedrijf in Marum (Friesland) heeft met een laptop aan de diagnosestekker tijdens het rijden geconstateerd dat de druk in/bij de turbo niet juist was. En door te hoge druk zou de overdruksensor de noodloop kunnen bewerkstelligen. De oorzaak zou vervuiling door aangekoekte troep bij de variabele schoepen van de turbo kunnen zijn. De EGR functioneerde volgens hen goed. Het was volgens hen raadzaam die EGR er toch uit te halen en omdat het ding nog werkte kon dat softwarematig (dus niet fysiek afgedopt). Vervolgens een soort motorreiniger (Forté) bij de brandstof gegooid en over 1.000 km ofzo moet dan blijken of de turbo weer naar behoren functioneert, anders moet het ding schoongemaakt, da's 5 uur werk bij dit bedrijf, vast billiger dan een nieuwe turbo.
En verder rammelt en stuitert de bus vrolijk voort. Bij de apk volgens de Bosch-garage grote problemen met verroeste remleidingen. Ik vond dat zelf nogal meevallen en heb de auto naar de officiële dealer gebracht (Tjeerdsma, Winschoten) die de auto zonder op- of aanmerkingen goedkeurde. Zit nu wel wat narrig naar alle voorgaande reparaties die de Bosch-garagist heeft uitgevoerd te staren: was dat achteraf echt allemaal nodig of heeft hij wel eerder als ik even niet oplette meer vervangen dan perse noodzakelijk?
Overigens: als de remleidingen daadwerkelijk verroest waren, had ik ze direct laten vervangen of de auto weggedaan, veiligheid voor alles.
Wordt vervolgd, ben benieuwd of de motor nu schoner/schoon genoeg is. De vervuiling komt vermoedelijk omdat de auto erg veel voor korte ritjes (minder dan 5km) wordt ingezet. En dat icm een rustige rijstijl, waardoor de turbo vermoedelijk te weinig wordt uitgedaagd.
Airco-ellende
- 250.000 km
Na de ervaringen met de vorige Sharan viel het te verwachten, maar het blijft altijd jammer. Vorig jaar de airco bij de VW-dealer laten vullen en schoonmaken, dus verwachtte niet dat zoiets dit jaar weer nodig zou zijn. Bij controle bleek er echter nog maar tien procent van de benodigde airco-vloeistof in het systeem te zitten. Zo op het eerste gezicht constateerde de garage nergens een lek, dus vrolijk weer bijgevuld en gereinigd. Toen ging de teller lopen, want de airco deed het niet meer. Eerste suggestie: de druksensor, aangezien de compressor volgens de werkplaats wel functioneerde. De druksensor zit ergens diep weggestopt, dus veel werk. Tijdens die klus kwam ook de lekkage in beeld: een defecte hogedrukleiding van 200eu. En ineens stond de teller op 550 eu. Helaas werkte de airco daarna nog steeds niet, dus de auto weer bij de dealer achtergelaten waarbij ik aangaf dat de kosten niet al te veel verder moesten oplopen, dat vond ik niet meer de moeite. Bij het volgende contact was het bedrag tot mijn verbazing rap gestegen tot 1.800 eu door de montage van een nieuwe compressor en erg veel zoek- en montagewerk. Als coulance bood de garage aan dat ik 'slechts' 1.250 eu hoefde af te rekenen. Waar deze korting vandaan kwam is me niet duidelijk. Nog steeds teveel investering voor een auto met deze dagwaarde, lijkt me. De dealer gaf me overigens wel de keuze: of 550 eu betalen, dan werd de compressor weer gedemonteerd, of 1.250 en dan werkte de airco. De eerste optie leek me echt geld verbranden: betalen voor iets dat niet werkt is me iets te dol. Wel jammer dat er toch nog wat discussie ontstond over de vraag of ik wel echt 'uiterst' tevreden was over de verrichtingen, dat schijnt de importeur altijd over hun dealers te willen horen van de klanten. Mede door de gebrekkige communicatie over sterk oplopende kosten ben ik dat helaas niet. De airco werkt nu overigens wel weer naar behoren, benieuwd wanneer de condensor de geest geeft, is bij deze auto de afgelopen 2,5 jaar nog niet vervangen. Samen met een paar verse Continental-bandjes voor + 3 keer uitlijnen (340 eu bij Kwikfit) is de Sharan deze zomer een dure en vooral lastige kostganger. Uitlijnen lukte steeds maar niet, vandaar die 3x.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.