Volkswagen Sharan 1.9 TDI 115pk Comfortline (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.9 TDI 115pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
- 100.000 km
In 2008 gekocht omdat de Lancia Zeta erg duur was in het verbruik en wij toch teveel kilometers reden.
Na de koop begonnen de problemen vrijwel direct.
1e probleem: Airco begon kuren te vertonen. Gelukkig allemaal garantie maar het geeft geen fijn gevoel. Uiteindelijk, nadat zowat alle delen die met de airco te maken hadden vervangen was het nog niet opgelost. Maar een heldere ziel die ik in het loopje tegen kwam attendeerde mij op een dopje wat ergens ver verstopt zat. en wat bleek, juist dat was de boosdoener. die dichtte de boel niet lekker af waardoor het voor de problemen zorgde. Gerepareerd en idd een uitstekend werkende airco.
2e probleem: kort na de aankoop met vakantie naar het zonnige Frankrijk. Mijn vrouw en ik plus 5 kinderen en een hond, ja het past er allemaal in, en een caravan van 1500 kg aan de haak op pad. Het viel me op dat hij het geheel met groot gemak voortbewoog. En dat viel mij eigenlijk mee gezien de magere 115 pk en 310 newton-meters. Er gaan tenslotte behoorlijk wat newton-meters verloren in de automaat en koppel omvormer. Maar de eerste echte stijging in België zorgde al voor een behoorlijk probleem. Halverwege ineens alle vermogen weg. Nou je kunt je voorstellen wat voor gevaarlijke situaties dat geeft. direct aan de kant opnieuw gestart en zowaar hij deed het weer. Direct gebeld met mijn garage. Zij wisten te vertellen dat het vermoedelijk de luchtmassa meter was, kon geen kwaad echter zorgt voor veel ongemak. Was wel al de tweede in de twee maanden dat ik de auto had. uiteindelijk deed hij het wel goed en hebben we buiten het regelmatige vermogen uitval geen verdere problemen gehad. Uiteindelijk weer thuis is er, onder garantie, weer een nieuwe ingeschroefd.
Na deze behoorlijke problemen opgelost te hebben hebben zich verder geen grote problemen voorgedaan.
Echter de onderhoudsbeurten zijn wel duur. buiten de normale beurt is er altijd wel wat kapot of aan vervanging toe.
Omdat het een automaat is en ook nog eens een diesel, lekker zwaar op de vooras, vreet hij remblokken.
FF naar de garage voor een reguliere onderhoudsbeu
- 155.000 km
Van de week met de Sharan even naar de garage voor een beurt.
Nou ik kan je vertellen dat was schrikken. Ik zal het allemaal even opnoemen wat er aan mankeerde en wat er regulier aan moest gebeuren;
1. nieuwe remschijven voor + blokken €450,-
2. ditrubutie vernieuwen €475,-
3. automatische versnellingsbak de olie vernieuwen (eigen verzoek)€ 175,-
4. Kleine beurt. € 200,-
5. bestuurdersstoel frame lassen (zat een scheur in)€ 30,-
Kortom een rip uit mijn lijf.
Verder moet ik wel zeggen dat ik geen problemen meer heb gehad met de airco en de lucht massa meter. Inmiddels ook weer op vakantie geweest met alles erop en eraan zonder problemen en blijkt het toch een uitstekende trekker te zijn.
Wat me verbaasde is dat de onderhoudsinterval van de distributie verlaagd is van 90k naar 60k. dus die kosten kwamen erg onverwacht.
De ATF olie in de versnellingsbak laten verversen is een regelrechte aanrader. Ondanks het feit dat VW zegt dat het niet nodig is, zeg ik DOEN!!!!. Hij schakelt veel soepeler, hij sleept niet meer in zijn versnelling en hij trekt veel beter.
Moet er wel bij zeggen dat ik de Sharan in onderhoud heb bij een Bosch dealer en niet bij VW. Bij VW ben je namelijk het dubbele kwijt voor dezelfde reparatie. Bij VW vragen ze et zo makkelijk € 350,-.
Maar goed dan de banden. Dat is me daar wat. Hij vreet werkelijk voorbanden. Vorig voorjaar rondom Michelin Premacy 215/55/R16 eronder laten gooien met een loadindex van 97. Nou 23 duizend kilometer later, voorbanden volledig op. Ik weet niet wat ik eronder moet gooien want dit is het tweede setje voorbanden in 55 duizend kilometer.
Ik zit te twijfelen om er Bridgestone Turanza ER 300 215/55 R16 97W. XL BZ BSW onder te gooien.
Die komen goed uit de test en zijn iets harder dan de Michelin. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Sharan rijders.
Nou dat was het weer even. Ik hoop dat ik komend jaar zorgeloos kan rijden zonder extra kosten want de Sharan moet nog even mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.