Volkswagen Sharan 1.9 TDI 115pk (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.9 TDI 115pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 167.251 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Gemengde gevoelens
M'n oude 940 vertoonde kuren (airco defect, nivomaten slap, schuifdak gammel, lpi-installatie twijfelachtig: weer nieuwe injectoren?) en ik keek al langer naar een mpv. Toen m'n eigen garage een leuke Sharan aanbood (ex lease auto) was de deal snel beklonken.
De Sharan rijdt uitstekend, 115 pk zijn voor mij meer dan voldoende om soepeltjes door het verkeer te gaan. Meer is ongetwijfeld leuker maar niet noodzakelijk. Als ik de kosten die ik heb gehad vergelijk met de kosten die de ANWB voor een vergelijkbare auto opgeeft bij Autotrader (tab: kosten) dan mag ik helemaal niet klagen, maar toch vind ik persoonlijk dat ik teveel bij m'n huidige garagist kom, de auto valt relatief vaak uit.
Overigens: bij aankoop het nogal afgesleten stuur door een leren exemplaar laten vervangen (€ 300 bij de VW dealer) en bij 179.198 voor € 380 een retrofit roetfilter laten monteren, ook bij de VW dealer.
De auto is bij een onafhankelijk Volvo specialist in het westen van het land gekocht. Omdat ik een klein jaar na de aankoop naar de andere kant van het land ben verhuisd is het onderhoud verder door een lokale Bosch Car Service garage uitgevoerd, gespecialiseerd in VW/Audi/Ford.
De euvels:
Binnen de Bovag-garantieperiode ging de automatische bak slippen, onder garantie verholpen, alhoewel daar wel zes weken met steeds andere leenauto's overheen gingen.
Bij km stand 211.771 is een drukschakelaar van de airco vervangen en de airco opnieuw gevuld, kosten € 160
Bij 212.565 begaf de tiptronic het en bleef de automaat vastzitten in de vierde versnelling. Kosten: € 642, auto moest worden weggesleept.
Km stand 219.023: Condensor + droger van de airco vervangen, opnieuw gevuld, kosten € 380.
Km stand 219.367: twee nieuwe voorbanden gemonteerd, de VW-Audi specialist waar de auto in onderhoud is adviseerde Uniroyals, kosten € 238. De Bridgestone-banden waar de auto bij aankoop nieuw mee uitgerust werd hebben 52.116 km dienst gedaan, lijkt me netjes (de achterbanden hebben na 69.000 km nog ruim drie mm profiel).
Km stand 233.794: EGR-klep kapot, het motorvermogen valt dan weg omdat de auto in de zg noodloop springt. Motor uitzetten en opnieuw starten biedt kort soelaas, maar uiteindelijk volgen de intervallen waarmee de auto in de noodloop springt elkaar zo snel op dat rijden lastig wordt. De auto is in Frankrijk wederom weggesleept, goede service van de ANWB. Kersverse Zafira als ruilauto. Kosten: € 395 bij bijzonder obscure garage.
Km stand 235.279: airco weer eens gevuld, deed het niet maar garage kan het lek niet vinden. Kosten: € 81.
Tussen de bedrijven door krijgt de auto het gebruikelijk groot en klein onderhoud, de kosten hiervoor bij de Bosch Car Service garage lijken me redelijk: twee groot onderhoud voor resp € 341 en € 384 en klein inclusief remblokken voor € 233.
Het verbruik lijkt me met 1: 13,7 gemiddeld redelijk, alhoewel ik het vermoeden heb dat de auto voor de montage van het roetfilter aanzienlijk minder verbruikte (heb ik toen alleen niet bijgehouden, alleen zag ik na de montage andere cijfers op de boardcomputer verschijnen. Ook stinkt de auto met filter meer dan zonder, maar dat is misschien gevoelsmatig.
In totaal heb ik over de ruim 69.000 km die ik met de Sharan heb gereden € 2.854 aan onderhoud en reparaties uitgegeven, da's zo'n vier cent per km en dat lijkt niet veel. Toch vind ik het jammer dat de auto al twee keer is weggesleept, met Volvo's had ik blijkbaar meer geluk.
Als ik de auto nu inruil krijg ik een mille of vijf terug, schat de garage. Da's dus € 10.000 in drie jaar en 69.000 km, met 14 cent per kilometer ook niet teveel, lijkt me.
Inmiddels moet bij 240.000 de complete distributie vervangen (het vervangingsinterval kon volgens de garage waar ik de auto kocht makkelijk naar 120.000 worden opgerekt, de huidige garage denkt daar anders over en kijkt met angst en beven naar de voortschrijdende tellerstand). Daarbij maakt de poelie die de dynamo aandrijft duistere geluiden en zit er weer 'ergens' een lek in de airco (nu dus vermoedelijk in het dashboard, schijnt een dure grap te zijn). Wat is wijsheid? Repareren of doorrijden? M'n vrouw is verslaafd aan de 'bus', het hoogzitten en de ruimte vindt ze geweldig. Ook de stoelen, die ik zelf in de Basis-versie die ik rij bepaald oncomfortabel vind, kan zijn bijzonder waarderen (na een uur ga ik al heen&weer schuiven en verzitten, zij stapt na uren nog fit uit).
Indien vervangen: what's next? Eigenlijk vind ik de Grand Espace geweldig, maar durft een mens dat als occasion aan? Of dan toch maar op safe spelen met een jongere Sharan of een S-Max (blijven als occasion nogal aan de prijs, vind ik).
Kortom: prettig rijdende auto die helaas zo nu&dan blijft staan. Reparaties lijken veelvuldig maar qua kosten nog onder de ANBW-norm. Nadeeltje: ik vind de stoelen erg zwaar, schijnt bij de Espace nog erger te zijn, een extra reden om voor een S-Max te kiezen, daar blijven ze gewoon inzitten.
Klein onderhoud & distributie
- 245.034 km
Na lang wikken& wegen rij ik toch nog maar een poosje door met de Sharan, ik ben er nog niet uit of de volgende auto een benzine- of een dieselversie moet worden. Overwegingen: diesel rijdt vermoedelijk prettiger, maar met een benzinemotor wellicht minder kans op storingen aan turbo, EGR-klep etc? Ik twijfel bij de opvolging vooralsnog tussen een Galaxy en een S-Max en dan dus de 2.0 benzine (2.5 wordt te gek qua verbruik) of een 2.0 diesel. Welke van de twee het ook wordt, het zal sowieso een auto met enige ervaring zijn, bij voorkeur weer een ex lease.
Dus een kleine beurt met distributie voor de Sharan. De kosten vielen me eigenlijk nog mee: een krappe 700 euro. (distributieriem, spanrol, geleiderol, spanrolspanner, koelwaterpomp en wat klein spul).
Deze prijs werd me door mn 'eigen' Bosch-garage in rekening gebracht. Vooraf ook eens via Mijngarage.nl offertes opgevraagd maar die vielen duurder uit. Ook de officiele VW-dealer was, zoals te verwachten, iets duurder maar dat was vooral omdat de dealer de longlife-olie inclusief filters elke 15.000 km wil vervangen en daar heb je volgens mij geen longlife voor. Of is het toch verstandiger olie & filters vaker te vervangen? Dan zou ik liever iets billiger olie in de auto gooien?
Wel een een experimentje gedaan: een additiefje van Tunap aan de brandstof toegevoegd, dat zou in de toekomst vervuiling van de motor (EGR, turbo, roetfilter?) moeten voorkomen. Kostte 16 ex btw. Ik ben benieuwd of er iets van te merken zal zijn.
Hij wordt wat duurder...
- 273.281 km
't Is een hele tijd vrij goed gegaan, maar bij de kleine beurt was het toch ff raak: vier nieuwe banden, schijven en blokken was te voorzien, maar dat voor de apk tegenwoordig ook de motortjes voor de koplampverstelling moeten werken viel wat tegen. De motortjes zelf zijn met 36 eu ex btw niet zo prijzig, maar de montage kost vrij veel tijd, aangezien de lamphuizen uitgebouwd moeten worden. Wel gelijk, toen ze er toch uit waren, alle lampjes laten vervangen aangezien dat ook nogal een k-klus is. En natuurlijk de airco weer defect, dit keer de condensor (122 ex btw) en het systeem weer vullen (83 ex btw). Helaas heeft de garage ook voortvarend de vrij verse longlife olie ververst, toch ook een kleine 100 eu olie & filter dat ipv na 30k km nu na krap 17 kkm weggegooid is. Al met al een kleine beurt van dik 1.400 eu, hij had geloof ik toch eerder weggemoeten. Overigens ontbreekt in het hele schema de vorige (grote) beurt, die viel met 347 eu nog behoorlijk mee.
D'r uit
- 288.500 km
Na de laatste vrij prijzige beurt inmiddels ook de midden- en achterdemper moeten vervangen, samen met een paar wisserbladen (Bosch) toch ook weer 540eu. In de vakantie ging vervolgens het ESP lampje branden, dat bleek bij thuiskomst te liggen aan een wielrotatiesensor van het ABS systeem. Nog even over geaarzeld maar toch maar laten vervangen, een krappe 200 eu totaal. Nu een beetje uitgekeken op deze basis Sharan die toch wel veel kuren begint te vertonen. Volgens de garagist zou ik er nog een tijdje mee moeten doorrijden maar daar heb ik geen zin meer in. Als tussenpaus een redelijk nette Highline van 2005 gevonden die ongeveer 80kkm minder heeft gelopen, dus die maar aangeschaft. Volgens de ANWB waardecalculator zou mijn Sharan nog 2.800 eu op moeten brengen, bij inruil op het versere exemplaar 2.754eu gekregen dus dat lijkt redelijk in overeenstemming. De 'nieuwe'krijgt nog een nieuwe distributie met rollen & waterpomp, vier nieuwe banden en een beurt en dan vrijdag het avontuur in. Wel vreemd en ook een beetje jammer: ik dacht dat een Highline altijd voorruitverwarming zou hebben en dat heeft deze gek genoeg niet. Sneu in deze tijd van het jaar. Zal binnenkort eens uitrekenen wat de oude de afgelopen bijna zes jaar uiteindelijk heeft gekost. Voor drie jaar nieuwer netto 4.800 bijbetaald bij een off Skoda dealer, dus hopelijk betrouwbaar. Maar ja, het blijft natuurlijk een zeven jaar oud hok, avontuur bestaat nog.
Eindafrekening:
Met de rode bus in totaal 121.250 km gereden, waarbij de bus 12.196 in waarde is gedaald (renteverlies reken ik hierbij niet mee) en er liggen garagerekeningen voor een grand total van 6.847 euro (leren stuur en roetfilter niet meegerekend). Kortom, da's zo'n tien eurocent per km waardevermindering in krap zes jaar en zo'n 5,6 cent aan onderhoud. Al met al lijkt me dat niet gek. Zal proberen van de versere zwarte (wel lelijke achterlichten) wat minder een 'hondenhok'te maken. Wordt vervolgd.
tellerfraude of tiepfoutje?
- 176.000 km
Wel grappig om te zien: de auto die ik gisteren (6 februari '12) inruilde met toch echt zo'n 288.000km op de teller, staat een dag later op marktplaats te koop met in de tekst vermeld dat het ding 176.000 heeft gelopen. Van de garage waar ik de auto inruilde begreep ik dat het hok naar de handel ging, er zou 2.350 voor geboden zijn, de auto staat nu te koop (in Apeldoorn) voor 3.450, en ook nog als 'nette auto', daar moet je toch ook de nodige fantasie voor hebben (wieldoppen met tierips vast, interieur draagt nogal nadrukkelijk de sporen van de intensief gebruik als hondenhok). Overigens is het ding technisch goed onderhouden (zie boven) maar heeft volgens de service intervalmelder wel 'jetzt' onderhoud nodig.
Dit staat er in de Marktplaats advertentie:
KenmerkenModel: Sharan Bouwjaar: 2002 Brandstof: Diesel Kilometerstand: 176.000 km Kenteken: 60JJFD Bekijk alle kenmerken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.