Volkswagen Scirocco GTX 16V (1986) #2

autoreview

Volkswagen Scirocco GTX 16V (1986)

Signalement

UitvoeringScirocco GTX 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf240.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat ik met mijn vorige Scirocco meer dan genoeg problemen had gehad, kreeg ik mijn huidige wagen te koop aangeboden. Het verschil met de achtklepper is direct duidelijk: de wagen hangt ontzettend aan het gas, en katapulteert zich op verzoek met grote stappen richting horizon- al is dat niet de hoofdreden om er een te rijden natuurlijk. Dat blijft het feit dat de wagens zeer zeldzaam beginnen te worden; er staan er in Nederland nog slechts ca. 700 op kenteken volgens RAI-gegevens.



Aan de wagen kun je zien dat het geen modern model meer is. Met name het overvloedig gebruik van hard, glimmend kunststof in het interieur is niet meer van deze tijd. Ook kunnen we ons moeilijk meer één controlelampje voor linker- en rechterknipperlicht voorstellen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Toch beschikt de wagen ook over eigenschappen waardoor hij nog steeds uitstekend voor de dag kan komen- een 1.8 liter-blok dat 139 PK levert is ook vandaag de dag niets om je voor te schamen. Op een wagengewicht van 934 kilo staat dat garant voor een berg rijplezier, zeker gecombineerd met de rotsvaste wegligging.



Is de Scirocco een perfecte auto voor iedereen? Nee, dat zeker niet. De zitruimte achterin is ronduit beroerd, wat hem gelijk diskwalificeert als volwaardige gezinswagen. Niet alle onderdelen zijn meer (makkelijk) voorhanden, hoewel de Scirocco technisch grotendeels gelijk is aan een Golf I. Je bent dus al vaak aangewezen op de tweedehands markt, met name voor plaatwerk-onderdelen. Ook voor de zuinigheidsprijs wil ik niemand in een Scirocco GTX 16v praten- de fabrieksopgave van 9,4 l/100 km is verrassend accuraat. 1 op 10 en dat met Super Plus 98 is niet grappig als je veel kilometers draait.



Voor wie is de Scirocco wel perfect? Ik zou zeggen: voor de liefhebber. Voor iemand die begrip heeft voor het feit dat de wagen 20 jaar oud is en die niet in paniek raakt als de motorkap open gaat. Voor iemand die het leuk vindt om een bijzonder voertuig te rijden, en de wagen de zorg geeft die hij verdient, en niet op een paar tientjes wil bezuinigen. En heel af en toe ook voor de liefhebber die het leuk vindt om jonge petjes met GTI’tjes bij het stoplicht in het stof te laten bijten, terwijl ze geen idee meer hebben _waardoor_ ze nou eigenlijk vernederd werden ;) Ga je met zorg met de wagen om, dan zal je er niet snel alleen voor staan. Deze Scirocco heeft zich als buitengewoon betrouwbaar ontpopt.

PROBLEMEN

Bij aankoop was de synchromesh van de tweede versnelling defect, dit was bekend. De versnellingsbak is ondertussen vervangen. Ook de wiellagers voor zijn vervangen, aangezien het lager rechts defect was. Ook dit was bij aankoop bekend.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.