Volkswagen Polo Sedan 1.6 75pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo Sedan 1.6 75pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 156.200 km |
KM-stand laatst | 179.200 km |
VW potlootje
- 157.300 km
Sinds twee weken ben ik in het bezit van deze prachtige en unieke klassieker (*kuch*), nou ja, uniek is ie wel, je komt deze polo als sedan niet zo vaak tegen maar dat doet niks af aan de bruikbaarheid van de auto. Het is een Duitse donkergroene sedan dus dat betekent een formele auto met weinig none-sense. Gewoon goed rijden en dat op een zuinige manier (1 op 17,5). Niks mis mee.
Ik heb de machtige 1600 cc tweekleps vier cilinder met… 75pk en 135nm koppel. Het autootje rijdt bij 100, 2800tpm en bij 130, 3700tpm. Het is geen strijkijzer maar je hebt in Nederland met ons tempootje dus weinig te klagen.
Hij heeft een paar opties; mistlampen, elektrisch verstelbare buitenspiegels en twee airbags. Voor de rest moet je de ramen open-draaien, heb je geen buitentemp meter, cruise of wat dan ook… gewoon old-school autorijden dus.
Inmiddels de eerste 1000km gereden en dat gaat prima. Hij heeft een sportief geluidje, veert niet te veel mee, rolt verrassend weinig over dus hij is best wel strak. Hij heeft met 157xxxkm ook nog maar weinig gelopen.
Ik heb hem gekocht met een beurtje, apk en nieuwe bandjes rondom… dus verwacht eigenlijk nog niks de komende maanden.
Foto's volgen nog!
Eerste ritjes zitten erop
- 165.800 km
De eerste 10.000 km zitten er bijna op. En deze gingen eigenlijk probleemloos. Vanaf dat ik hem heb deed de koelwatervloeistoftemperatuurmeter het niet en die heb ik bij zijn eerste beurtje laten fixen. Het was gewoon een sensortje in de thermostaat die het niet deed. Verder gewoon een grote beurt, niks geks.
Het rijden bevalt eigenlijk wel. Ik rijd vooral overdag met 100km/h vanuit de provincie Zeeland naar school in Utrecht en Rotterdam dus vooral veel 80- en 100- wegen en een boel snelwegen. Des avonds rijd ik dan meestal zo'n 120km/h en dat pakt hij dan erg soepeltjes op. Hij bromt dan bij 3500tpm wel wat meer dan bij 100 maar het blijft fatsoenlijk.
In het gebruik is hij echt top! De stoelen zijn best wel aardig voor langere afstand, de kofferbak is echt enorm groot. Passen makkelijk 9 kratten bier in. Alleen de achterbank is wat krapjes. Je merkt ook wel aan alles dat het een Duitser is. Alles werkt namelijk gewoon en het interieur is zwart, grijs en saai. De buitenkant is ook niet echt flamboyant ofzo maar het heeft met zo'n achterbakje nog wel wat unieks op de weg.
Volgende beurtje is bij 179.000 km en dan moeten er ook remmetjes worden vervangen... dus wellicht dat het dan wel wat duurder uitvalt.
Kosten:
Aanschaf: 1600
Eerste grote beurt: 490
Het verbruik is tot nu toe, een stabiele 1 op 17 met euro 95 erin
Eerste probleempjes
- 178.122 km
Tja, een lekker rijdende auto, die niet veel verbruikt, nergens last heeft van bruine krokante hoekjes, redelijk comfortabel rijdt en mij veilig en wel van A naar B brengt… hoeveel moet je daarvoor over hebben?
Je raadt het misschien al, het autootje had een beurtje nodig. Een nieuwe band, voorremschrijven en blokken en de kleine beurt dingen… 607 euro… auw, dat doet pijn. Aan de andere kant, je doet hem er ook niet voor weg.
Dat geschreven hebbende, de monteur adviseert om binnenkort eens de waterpomp en distributieriem te laten vervangen. De distributieriem is vervangen bij 123xxx km dus misschien kan die riem nog wel even mee, de waterpomp heeft het er iets moeilijker mee (niet acuut maar moet wel binnen een paar duizend kilometer worden gemaakt).
Nou ja, aan de andere kant; stel, dat grapje kost nog een extra 1000 euro dan heb ik in totaal 2300 euro uitgegeven voor 23.000km en dan kan die er weer even tegen… valt nog mee denk ik dan…
Anyway… het rijden zelf gaat nog steeds goed! Het is niet de snelste of meest comfortabele, maar ik houd wel van dat retro achtige dat ie heeft. Echt een heel bijzondere auto is het niet hoewel niet-doorgeroeste auto’s uit de jaren 90 steeds zeldzamer worden 😉.
In het rijden heb je ook geen last van andere geluidjes, geen gepiep, geen gekraak in het dashboard, niks! Behalve boven de 130km/h… dan raast het landschap aan je voorbij en dat merk je niet alleen wat je ziet uit het raam. Dan suist alles wat meer en hoor je de motor duidelijk roffelen/zwoegen maar met 75pk moet je ook niet meer willen dan 130km/h… en dat vind ik ook niet erg.
Wat wel vervelend is, is dat wanneer je door de randstad rijdt over de A16 bij Rotterdam bijvoorbeeld en dan rij je tussen twee achterlijk grote SUVs door die jou niet of nauwelijks kunnen zien. Mocht zo’n monstertruck je ooit echt over het hoofd zien, dan rijden die auto’s dwars door mijn polootje heen. Waar je ook rijdt, je voelt je niet echt helemaal veilig… Je hebt wel airbags, kreukelzones en gordels enzo… maar een auto van 1000kg heeft gewoon niet echt de massa om op te kunnen tegen zo’n SUV van 2,5 ton.
Maar goed, binnenkort maar eens een afspraak maken, de APK is pas in augustus en zo lang wil ik daar niet mee wachten. Ik schrijf daar later wel weer over!
Mazzel!
Nieuwe distributie riem, waterpomp en koelwater
- 179.200 km
Het autootje heeft z'n nieuwe distributie riem en waterpomp hoor; het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.
Het autootje zoemt nu een heleboel minder en dat maakt dat het wat zekerder rijdt! Het is nu niet meer zo dat je continu het gevoel hebt dat de motor elk moment uit elkaar kan vallen.
Kosten vielen me alles mee: 416€ en hij heeft natuurlijk pas een onderhoudsbeurt gehad dus verwacht geen gekke dingen voor 195000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.