Volkswagen Polo 1.9 TDI (2003)

autoreview

Volkswagen Polo 1.9 TDI (2003)

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 TDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst319.458 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Airco pomp en APK 2012

  • 272.000 km

Twee dagen voor de geplande APK keuring brak de poelie van de airco pomp af.

De auto maar gelijk naar de garage gebracht. Daar is naast het vervangen van de airco pomp, een long life beurt en de APK uitgevoerd

Km stand 272000 kosten 1016.25

Voor degene die zich afvraagt waarom al na 22.000 km een lon life beurt, ik gebruik long life olie. Verder kijk ik wat moet worden vervangen wat betreft filters. rem vloeistof controleer ik op het percentage water dat erin zit. Indien nodig vervang ik dat.

Knop rugleuning vervangen

  • 290.000 km

Het stadslicht aan de bijrijderzijde is stuk, vervangen is eenvoudig. De unit is goed te bereiken. Tevens heb ik een nieuwe knop voor de ontgrendeling van de rugleuning besteld en gemonteerd.

Kosten van de knop, het paneel en een bevestigingsclip, 15,17.

Ik heb nu 148000 km in de auto gereden en er voor 4183 euro aan onderhoud aan gespendeerd. Geeft 0.028 cent per kilometer

Wiellagers vervangen

  • 291.000 km

Het wiellager rechts voor maakte al enkele maanden veel kabaal. Ik was er zat van en heb beide wiellagers voor laten vervangen (als de een stuk is, zal de ander ook wel snel gaan). Tijdens het vervangen is ook de stuurkogel vervangen. Verder zijn de banden gebalanceerd. Na het monteren van de zomerbanden zat er een trilling in het stuur.

Kosten: 494.29 euro.

Totale kosten sedert aanschaf auto: 4677 euro
Totaal aantal kilometers sedert aanschaf: 149000

Geeft 0.03 cent p/km aan onderhoudskosten

Handremkabel vast

  • 293.000 km

Vandaag is de handrem kabel beter gangbaar gemaakt. Deze bleef soms hangen waardoor de rem warm liep, kosten 30 euro.

Onderhouds beurt 2013

  • 297.000 km

De auto was weer toe aan zijn jaarlijks onderhoud. Dit maal moest ook de distributie riem worden vervangen. In een moeite door is ook de waterpomp vervangen (en dan ook de koelvloeistof).

Verder heb ik de gloeibougies laten vervangen. Bij koude merk ik dat de auto moeilijker start, om de accu en de start motor niet te zwaar te belasten zijn de gloeibougies vervangen. Drie ton met vier gloeibougies is redelijk.

Verder, olie, oliefilter, APK, luchtfilter, interieurfilter en de caterpan (deze lekte een beetje).

Totale kosten, 956.30 euro.

Wat kost het nou?

  • 297.000 km

Wat zijn nou de kosten per kilometer voor deze auto?

Onder een indicatie van de kosten in euro centen per kilometer:

Afschrijving (schatting): 0.04
Brandstof: 0.0639
Onderhoud: 0.0356
Verzekering (zeer persoonlijk): 0.01
Wegenbelasting (zeer duur voor zo’n kleine auto): 0.01

Totaal: 0.1595 cent per kilometer

EGR klep gereinigd

  • 300.000 km

Het vermogen van de Polo viel soms weg. Dit merkte ik bij het inhalen. Motor uit en weer aan en het vermogen was er weer.

Vandaag de EGR klep gereinigd, deze was erg vervuild geraakt.

Probleems sindsdien niet meer voorgekomen.

EGR klep opnieuw gereinigd

  • 310.000 km

Vandaag de EGR klep opnieuw schoongemaakt. Ik kreeg toch weer met enige regelmaat een geel motor management lampje of vermogens verlies.

Voor de schoonmaak de luchttoevoer slang van de intercooler eerst verwijderd. Ik heb geprobeerd de EGR klep in zijnj geheel te verwijderen, deze zat echter behoorlijk vast en heb ik laten zitten.

Ik heb vanaf de inlaat zijde remreiniger ingespoten en alles zo goed mogelijk schoongemaakt.
Vervolgens de slang nog een tijd niet terug geplaatst zodat alle damp makkelijk weg kan.

De slang terug geplaatst en de motor gestart. Eerst even stationair laten draaien om de turbo niet te belasten.

Eens kijken hoe lang het goed gaat. Krijg ik nu weer een error, dan sluit ik de EGR klep en zet ik hem m.b.v. VAG-com uit.

EGR-klep vervangen

  • 312.000 km

Om e.e.a. leesbaar te houden heb ik de oudere ervaringen verwijderd. Vanaf 290000 km heb ik de ervaringen laten staan.

Nadat ik de EGR klep getracht had te reinigen en dit zonder echt goed resultaat bleef, besloten de EGR klep te vervangen voor een nieuwe. Daar alles toch open licht, ook gelijk het inlaat spruitstuk schoon gemaakt.

Dat dit noodzakelijk was blijkt wel uit de foto.

Totale kosten van deze reparatie 300,--

Ik heb ook de kosten weer even onder de loep genomen:

Afschrijving (schatting): 0.03
Brandstof: 0.0643
Onderhoud: 0.03
Verzekering (zeer persoonlijk): 0.01
Wegenbelasting (zeer duur voor zo’n kleine auto): 0.01

Totaal: 0.1443 cent per kilometer

Hoofdrem cilinder vervangen

  • 313.000 km

De remklauw achter werkte al enige tijd niet meer optimaal. Deze laten reviseren, toen bleek dat de hoofdrem cilinder niet goed meer werkte, deze laten vervangen. En natuurlijk nieuwe remvloeistof in het systeem.
Totale kosten 221.10.

Verkocht

  • 319.458 km

Vandaag de auto verkocht en een Fiat Punto EVO 1.3 Mjet gekocht.

De kilometerstand van de Polo was 319458 km. In 2008 gekocht en zes jaar later en 181000 km later de auto weer verkocht.

Absolute plus van de Polo vond ik het motor blok. De 1.9 TDI heeft al die tijd zonder problemen zijn werk gedaan. Een koppel van 240Nm gecombineerd met een gewicht van 1080 kg geeft dat de auto lekker vlot weg rijd en je er schakel lui mee kunt rijden.
Het verbruik van 4.9 liter op 100 km (1 op 20,2) is netjes. Zeker als je in ogenschouw neemt dat de prestaties van de auto goed zijn
Min punten zijn toch de wel zeer karige uitrusting. Zo gaat de binnenverlichting niet branden als de bijrijdersdeur wordt geopend. En in de kofferbak is in het geheel geen lampje aanwezig.

Wat heeft dat nou gekocht?
Afschrijving: 7500 euro in 6 jaar is 1250 per jaar, net even over de 100 euro per maand. Of 0,041 euro per kilometer.
Onderhoud/reparatie: 6273,4 in zes jaar is 1045 per jaar, geeft 87 euro per maand. Of 0,034 euro per kilometer.
Brandstof, 0,064 euro per kilometer
Verzekering 0,01 euro per kilometer
Wegenbelasting 0,01 euro per kilometer
Totaal; 0,0159 euro per kilometer. Dus bijna 16 cent per kilometer. Ik denk niet dat dit erg hoog is. Wel is duidelijk dat brandstof de hoogste kostenpost is. Gevolgd door de afschrijving en op de derde plaats onderhoud/reparatie.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.