Volkswagen Polo 1.9 TDI 100pk Sportline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 TDI 100pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ongeveer een jaartje heb ik deze auto nu en ben er alleen maar over te spreken, mijn Polo bezorgt me nog elke dag rijplezier!
De 100pk en 240Nm sterke TDI motor met PD-techniek is als gegoten voor de Polo 9n3; stevige hernemingen en acceleraties, volgens het boekje 10.7s 0-100 en 188km/h top; in werkelijkheid ligt dit bij de 9seconden en is de 200 teller (zo’n 194 GPS) vrij makkelijk haalbaar.
De doorsnee (midden)klasse-berline zal al aardig mogen proberen om bij te blijven.
Het verbruik ligt tussen de 1:16 en 1:17 met een sportieve rijstijl. 1:20 is haalbaar, of zelfs minder wanneer je bv lange 90km/h-ritten maakt. Had onlangs na een rit van zo’n 80km waar ik de hele tijd op een 90km/h-weg reed, een doorsnee verbruik van 4.6l/100km, das dus ongeveer 1:22 !)
Wat me ook opviel na een tijdje was het reiscomfort tijdens lange ritten, de zetels zitten echt heel fijn en zorgen voor een goede houding. Perfect voor 2 personen, OK voor 4 personen, zelf ben ik 1m86 en zet ik m’n stoel redelijk achteruit..
De afwerking is prima, en moet zeker niet onderdoen voor de hogere modellen van VW.
De opties: Climatronic, elektrische/verwarmde spiegels, fabriek-af getinte achterruiten, 17’ Exor STP velgen (VW-gamma), lederen pook/handrem/stuur, mistlichten, VW Pre-Stereo uitrusting, VW sportonderstel -15mm.
Waar ik inmiddels wel spijt van gekregen heb is dat ik er geen cruisecontrol bijgenomen heb, als je dikwijls snelweg doet mag je deze optie zeker niet vergeten..
UPDATE: heb inmiddels bijna 58.000KM, tot op heden nog helemaal niks van problemen.
Sindsdien al een keer onderhoud gehad, alles in orde. Paar maandjes terug een xenon kit laten monteren, echt prettig rijden nu ’s nachts! Jammer dat VW dit standaard niet als optie aanbiedt bij de VW Polo!
Wagens is inmiddels ook gechiptuned (zo’n 5000km terug) naar zo’n 150pk, dit rijdt werkelijk fantastisch! Verbruik is hetzelfde gebleven en lijkt zelfs ietsje naar omlaag gegaan te zijn bij constant snelweggebruik. Ik verwacht hiermee geen problemen, ik rij zoals altijd nog de auto eerst zo’n 15 à 20km warm en gebruik het vermogen meestal bij snelweggebruik, de auto wordt niet afgebeuld. Natuurlijk soms wel eens leuk om een dikke wagens zoals 525d, X5’jes, of Q7’s het leven wat lastiger te maken!
Ook zitten er nu Eibach veren onder om het rijgedrag nog ietsje sportiever te maken, auto rijdt nu een stuk scherper dan ervoor!
Volgende ’upgrade’ wordt een cruisecontrol, zoals ik al zei, heb ik hier spijt van dit vroeger niet als optie te hebben genomen. Na eens te hebben geraadpleegd kost dit bij achteraf inbouwen niet veel meer dan wanneer je het als optie neemt bij aankoop, dus gewoon doen!
PROBLEMEN
Rechtervoorlicht defect, vervangen bij VW-dealer.
Spijker in linkerachterband, ook gefixed bij de VW-dealer.
Condens in rechterachterlicht (in de zone van het achteruitrijlicht)
Verder nog helemaal niks! Hopelijk blijft het zo, want de onderhoudsbeurten bij de VW-dealer zijn wel redelijk prijzig, maar die zullen wel niet boven de norm liggen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.