Volkswagen Polo 1.8 Turbo GTI (2007)

autoreview

Volkswagen Polo 1.8 Turbo GTI (2007)

Signalement

UitvoeringPolo 1.8 Turbo GTI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers..

  • 132.666 km

Afgelopen maandag 9 november heb ik mijn Volkswagen Polo 6n2 uit 2000 ingeruild voor een Volkswagen Polo GTI uit 2007. De GTI is altijd een droomauto geweest en na lang sparen is het me gelukt om er één aan te schaffen.

De auto is van 01/2007 en heeft zo'n 130.000km op de teller staan. De vorige eigenaar heeft het vermogen d.m.v. chiptuning verhoogd naar 185pk en 290nm. Dit is uitgevoerd door een duits tuningbedrijf genaamd O.CT, heeft iemand hier ervaringen mee?

Ervaringen tot nu toe:

MOTOR:
De auto is uitgerust met de welbekende 1.8 Turbo motor uit het VAG magazijn, orgineel 150pk. Van 60pk uit mijn vorige polo naar 185pk gaan is natuurlijk een duidelijk verschil. Tot nu toe is het alleen maar genieten. De motor accelereert geweldig, heeft veel koppel bij lage toerentallen en klinkt heerlijk. Bij rustig accelereren hoor je alleen een zacht roffeltje. Zodra er een constante snelheid gereden wordt is de motor muisstil en hoor je eigenlijk alleen de banden en wind. Zodra je gaspedaal goed indrukt laat de motor duidelijk met een heerlijke roffel van zich horen, verslavend! Over het verbruik van de motor kan ik nog weinig loslaten. Ik hoop ergens rond de 1L op 11/12km.

Exterieur:
Ik hou er van om de auto zo orgineel mogelijk te houden. Nu heeft de vorige eigenaar wel twee kleine aanpassingen op het exterieur gemaakt. Onder net achter de wielkast zijn op beide portieren in het chroom de letters GTI aangebracht. Ook heeft de eigenaar op de achterklep de "Cup version" sticker geplakt. Deze 3 items (2x GTI en sticker) wil ik eigenlijk zo netjes als mogelijk van de auto verwijderen. Iemand advies?

Interieur:
Geheel standaard, zal ook zo blijven.

Rijeigenschappen:
Tot nu toe rijdt de auto voortreffelijk. Het onderstel is voldoende communicatief zodat je altijd een indicatie hebt wat de voorwielen aan het uitvoeren zijn.

Problemen:
Nog niks, heb de auto 6 dagen.

Zodra ik wat meer km's heb gereden zal ik een update plaatsen.

Kleine update:
- GTI emblemen op de portieren verwijderd (bedankt voor de adviezen).
- Sticker op de achterklep verwijderd (wederom bedankt voor de adviezen).
- Auto onderhanden genomen met Meguiars producten.
- Fotos gemaakt en deze toegevoegd.

Sneeuw, Problemen en verbruik.

  • 134.000 km

Winterweer.
De auto heeft zich erg sterk gehouden tijdens het winterse weer van de afgelopen weken. Zo had de auto redelijk goede grip in de sneeuw. Dat alle vier de banden 1,5 maand geleden vervangen zijn door nieuwe Michelin Exalto's heeft daar ook aan bijgedragen.

Zo kwam ik een zondagmorgen uit de nachtdienst en moest ik naar huis rijden, ongeveer 15km. Alles was ondergesneeuw door minimaal 5cm tot maximaal 12cm aan sneeuw. Zelfs op de A325 lag een dik pak sneeuw. Zeer mooi gezicht. Op het wegennet was het uitgestorven, maar wat wil je op zondagmorgen om 07:00 uur! Lekker rustig door de sneeuw naar huis gereden. Ik had wel wat problemen met het weg rijden bij werk. Hier lag op de toegangsweg meer sneeuw, dit omdat de sneeuw van de vorige dagen niet was weggeschoven. Hier kwam ik met de auto moeilijk weg en heb zelfs een paar keer vastgezeten. Uiteindelijk ben ik eruit gekomen en kon ik rustig mijn weg vervolgen. Ik heb ervan genoten. Vind het rijden is sneeuw erg leuk, vooral als er gewoon helemaal niemand anders op de weg is.

Problemen:
De auto houdt in boven de 3500rpm. De ecu is uitgelezen en volgens de specialist die het met de merkdealer telefonisch heeft overlegd, lag het aan de nokkenas- of krukassensor. Eerst maar de nokkenassensor laten vervangen, dit hielp iets. Nu had ik alleen boven de 5000rpm last van het inhouden. De specialist heeft toen ook de krukassensor vervangen. De storing bleef!

Op naar de dealer, dan zou waarschijnlijk het probleem in de ecu zitten. Bij dealer is de ecu upgedate en nagekeken. Ze konden er geen bijzonderheden aan vinden. Dus verder zoeken.

Uiteindelijk heeft de specialist een "druksensor" en de BDP-sensor vervangen. Probleem opgelost. Totale kosten: €500,-!

verbruik:
Heb nu het verbruik van de motor over 4 tanks bijgehouden en kom op een gemiddeld verbruik van 1L in ruil voor 11.5km. Volgens de boortcomputer is het gemiddelde verbruik 7.8L/100KM, ietswat te enthousiast.

Het rijden zelf is nog steeds genieten, de auto klinkt geweldig, is zeer snel en toch nog redelijk comfortabel! Het grootste pluspunt van de auto vind ik toch het ruimtegevoel binnen. Je hebt het gevoel dat je in een grotere auto zit dan het eigenlijk is.

"PATS" zegt de distributieriem.

  • 139.000 km

Op 2de pinkersterdag reed ik, samen met mijn broertje op de A50. Op een moment schokt de auto en ik hoorde veel geratel vanuit het motorruim komen. Ik trapte meteen de koppeling in en de motor sloeg af. Gelukkig kon ik boven aan een afrit veilig in de berm stoppen. De distributieriem is geknapt! Via de mobiliteitsservice van VW is de auto naar een VW dealer versleept. Ik kreeg voor 5 dagen een leenauto (een nieuwe polo met 12km op de teller).

Later die week belt de dealer met slecht nieuws. De motor is zodanig beschadigd (nokkenassen, kleppen, cilinderwanden en zuigers..) dat deze geheel vervangen moet worden. VW geeft 50% coulance over de reparatie.

Een maand later is de auto eindelijk weer in mijn bezit. Er zit een ander motorblok in, de ECU is vervangen en de koppeling heb ik zelf meteen laten vervangen. Kosten: daar heb je een leuk uitgevoerde C1, 107 of Aygo voor!

Bij deze is de betrouwbaarheid en gebruikskosten een sterretje gezakt..

Vakantietijd!

  • 143.000 km

Zo, de vakantie zit er weer op. In totaal 2.800km in 2 weken tijd gereden. De nieuwe motor had voor het vertrek net 1.500km gelopen. Die 1.500km heb ik eigenlijk geheel in zeer rustige rijstijl afgelegd.

Nu de vakantierit na Zuid-Frankrijk voor de deur stond kon ik rustig aan steeds meer vermogen van de motor vragen.. en oowh.. vermogen kreeg ik! Was het helemaal niet meer gewend, genieten!

De auto heeft de vakantie zonder problemen doorstaan. Heb alleen op de terugweg 0,5L olie bijgevuld om het weer op het max te krijgen. Het rijden in de bergen was een verademing. Zonder enige problemen beklom de polo met 2 personen en een volle laadruimte de bergen. Ik heb nog een paar mooie routes bij "Gorges L'Ardeche" gereden en daar werd het gaspedaal regelmatig wat dieper ingedrukt, wederom genieten! Het geluid bezorgt me op sommige momenten nog steeds kippenvel..

Verbruik:
Ik heb alle tankbonnentjes bewaard en het verbruik over de gehele vakantie berekend. Gereden stijl: op de snelwegen is i.v.m. de vele controles gewoon constant 130km/u gereden (op de cc). Bij de binnenwegen en bergroutes is er flink aanspraak op het vermogen gemaakt. het gemiddelde verbruik was 1L voor 11,8km. Een zeer nette waarde dacht ik zo. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik alleen maar Euro 98 heb getankt.

Comfort:
Niks te klagen, ben dan ook nog jong. De auto is natuurlijk wat sportieve afgesteld maar mede door de perfecte snelwegen van NL en FR heeft het me niet gestoord. De stoelen zaten voortreffelijk, ook na 1.000 achter elkaar gereden kilometers. Het enigste was ik miste, is een middenarmsteun.

Dit was de eerste echte verre reis die ik zelf met een auto heb afgelegd. In het begin twijfelde ik nog wel aan de reis.. Achteraf is het allemaal 100% meegevallen.

Binnenkort moet de polo terug voor zijn beurt en APK. dan weer meer nieuws.

Dure servicebeurt.

  • 146.000 km

De polo is net terug van de dealer uit Nijmegen. Dinsdag heb ik hem gebracht voor een servicebeurt (Longlife), Airco servicebeurt, APK, een lekkage en nog wat kleine zaken.

Later op de dag werd ik gebeld door de dealer met toch wel slecht nieuws. De volgende dingen heb ik na advies laten maken/vervangen:

- De lekkage zat bij het dashbord. Om de lekkage op te lossen moest het gehele dashbord ge-demonteerd worden. Dit laten uitvoeren. Was erg duur!
- Voor de schijven en remblokken laten vervangen.
- Achter de schijven en remblokken laten cleanen.
- Claxon gemaakt.
- Diverse lampjes laten vervangen.
- Remlichtschakelaar laten vervangen (defect gegaan door lekkage).
- Schakelaar voor de raambediening laten vervangen.
- Nieuwe parafan (zelf gesloopt).
- Remvloeistof laten vernieuwen.
- 3 nieuwe wisserbladen.
- Accu opgeladen.
- Bekerhouder uit het dashbord laten vervangen.

Totale kosten: 1.843,43 euro!

Toch wel een dure beurt, maar daarintegen is de auto nu wel weer zo goed als nieuw. Alles werkt weer naar behoren.

Verder is er niet veel nieuws. Elke keer dat ik in stap, krijg ik nog steeds weer een glimlach op mijn gezicht. Het verbruik schommelt nog steeds tussen de 1L op 11,5 - 12km.

Verbruikmonitor

  • 149.800 km

Even een kleine update. Sindskort hou ik het verbruik via de verbruiksmonitor van autoweek bij. Na 2 tankbeurten zit ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 11,6.

Ik zit volgens de monitor 10,6% boven de fabrieksopgave. Gezien mijn rijgedrag ben ik hier best tevreden over!

Rondje Nordschleife

  • 153.000 km

Tot nu toe doet de GTI wat hij moet doen. Gelukkig geen problemen meer gehad!

Maandag 17 Oktober ben ik met een vriend van mij richting de Nurburgring in Duitsland gereden. Van te voren heb ik even de bandenspanning en vloeistoffen nagekeken. Ik moest wel even een halve liter olie bijvullen. Toch wat olieverbruik, even in de gaten houden.

Op de heenweg was het eigenlijk te druk om de kijken wat de topsnelheid van de GTI is. Op de stukken waar het is toegestaan heb ik redelijk door kunnen rijden (+/- 180km/u). De GTI ligt dan nog zeer stabiel op weg. Ook de kracht waarmee de GTI remt is gewoon dik in orde!

We reden het laatste stukje achter een Gumpert Apollo! Wat een monsterlijke auto.. Eenmaal aangekomen bij de Nordschleife was het lekker rustig. We hebben even een rondje over de parkeerplaatsen gelopen. Er stonden wat Porsches, een Ferrari 360 Modena, Audi R8 (v8), Mercedes C-Klasse Estate AMG en een de Gumpert Apollo. Ook reed de nieuwe Astra OPC in Camouflage rond.

We zijn ook nog even naar wat kijkplaatsen rondom de baan gereden en hebben daar kunnen genieten van het geluid van de Porsches enzo. :D

En dan zelf de baan op, Aangezien ik geen ervaring hier in heb was het toch wel even spannend. Bewust even op een rustig momentje gewacht en toen de baan opgegaan.

Eenmaal bij de finish aangekomen snap ik nu waarom iedereen zo dol enthousiast op dit circuit is. Wat was dit VET! Gewoon gassen voor wat je waard bent. Over de gehele baan ben ik maar vijf auto's tegengekomen. Zelf heb ik een Audi a3 2.0TFSI ingehaald en ben ik aan het einde richting een Lotus Elise gereden. Ook hebben 3 Porsches mij ingehaald.

Het rijden in de GTI was super. Heb heerlijk genoten aanremmen en het uitaccelereren bij de bochten. Ook de G-krachten bij de hoogteverschillen zijn echt grappig om mee te maken. Je wordt toch wel flink in de stoel gedrukt als je met hoge snelheid een 10 á 12 graden helling oprijd.

Ik heb al besloten om aankomende lente weer terug te keren. Heb waarschijnlijk het virus opgelopen!

Op de terugweg hebben we nog een redelijk lang stuk op topsnelheid kunnen rijden. Uiteindelijk 225km/u op de GPS kunnen bereiken. Volgens OC.T Tuning moet 231km/u mogelijk zijn. Dit is denk ik niet gelukt door de tegenwind en omdat we toch met wat spullen en 2 personen in de auto zaten.

Zit nu te twijfelen om een Forge intercooler, millitec uitlaatsysteem en een chip op maat van JD aan te schaffen. Het vermogen moet dan volgens JD met de standaard k03s turbo rond de 240PK en 350nm uitkomen.

De volgende dag even het oliepijl gecontroleerd. Deze stond nog steeds, naar al het geweld van gister op het maximum. Stelt mij toch wel tevreden.

Het verbruik over de hele route en het rondje Nordschleife was iets meer dan 1 op 10 (zie de laatste 2 tankbeurten bij mijn verbruiksmonitor).

Tot de volgende keer!

Meer km's, verbruik & een video toegevoegd.

  • 160.700 km

Sinds kort werk ik op een nieuwe locatie en maak aanzienlijk meer kilometers. Bij mijn vorige locatie ging ik vaak op de fiets en bleef de auto thuis. Een enkele rit was toen ongeveer 11km, nu is een enkele rit 35km.

Het verbruik is hierdoor flink gezakt. Waar ik vroeger met moeite 1 op 12 reed, red ik nu met gemak 1 op 13/13,5. Laatst zelfs met een tank 1 op 14,7 gehaald. Dat zijn toch mooie waardes voor GTI. Daarbij rij ik dan redelijk normaal en niet als een slak die achter vrachtwagens hang. Gewoon goed anticiperen, auto in de versnelling laten uitrollen en niet elke keer als een malloot optrekken. De route gaat trouwens van Elst (GLD) via de A325 naar Arnhem, door Arnhem stad, de A50 op, afslag Loenen en dan nog een kilometertje of 6 over een 80km weg naar Ugchelen en terug. Een leuke route met van alles wat.

Vanwege de vele km's heb ik nog even kort naar een andere zuinigere auto gekeken. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het met de uitgekeerde kilometervergoeding best te doen is en dus besloten om de auto gewoon te houden. Nu alleen hopen dat Den Haag geen roet in het eten gooit!

Wel merk ik dat ik onbewust best vaak gebruik van het vermogen maakt. Vooral bij invoegen of inhalen op de snelweg. Wat me wel steeds meer irriteert is de slechte geluidsisolatie van de wielkasten. Vooral bij wegen waar wat vuil en/of steentjes op liggen hoor je dit overduidelijk. Dit doet toch afbreuk aan het comfort. Jammer VW!

Ik heb ook een stukje video van mijn ronde op de Nordschleife geupload (zie tabblad video). Alvorens excuses van mijn over enthousiaste gedrag, haha! Dit was mijn eerste keer op een circuit.

Longlifebeurt en APK

  • 170.000 km

De polo GTI mag er weer 2 jaar tegenaan. Afgelopen week is de auto bij Hegeman Nijmegen in onderhoud geweest en vandaag is hij goedgekeurd.

Ik had zelf een paar punten voor reparatie/onderhoud opgegeven.

- Rode lampje van de ontgrendeling, die in de bestuurdersdeur zit werkte niet meer.
- Aan één kant werkte de handrem niet.
- Versnellingsbakolie verwisselen.
- Antenne vervangen (afgebroken).

Na onderzoek van Hegeman kwamen daar nog wat (advies)punten bij, namelijke:

- Airco werkte niet meer door een defecte sensor en moet opnieuw afgevuld worden.
- Remklauw achter is defect en moet vervangen worden.
- Interieurfilter is aan vervanging toe.
- Nieuwe bougies.
- Knipperlichten achter zijn niet oranje genoeg en moeten voor de APK worden vervangen.
- Remvloeistof vervangen.
- Wisserblad achter vervangen.
- Accu is in slechte staat.
- Kentekenplaathouder voor in slechte staat (kosteloos vervangen)
- Ruitenwisservloeistof bijvullen

op de accu na heb ik alles laten maken en/of vervangen. Ik had wel mijn vraagtekens bij de airco aangezien ik hier niks van heb gemerkt. Uiteindelijk heb ik toch de reparatie laten uitvoeren. De volgende dag heb ik de auto opgehaald en kreeg ik te horen dat de remklauw in de backorder stond. Ik zou gebeld worden als deze binnen was. Na de uitgevoerde werkzaamheden te hebben afgerekend heb ik de auto meegenomen.

Onder het rijden even de handrem geprobeerd en tot mijn verbazing remde beide kanten. Tijdens het weekend heb ik het zelf nog wat verder onderzocht en naar mijn mening werkte de remklauw nu gewoon goed. Ik heb daarna bij een fastfitter een afspraak voor een apk gemaakt. De auto kwam er moeiteloos doorheen (21 hele euro's moeten afrekenen).

Later heb ik Hegeman opgebeld en het verhaal van de remklauw uitgelegd. De "Service adviseur" was een klein beetje verbaasd en zei dat de olie dan toch waarschijnlijk zijn werk heeft gedaan. Hierna besloten de remklauw niet te vervangen (380,- bespaard). Mijn vertrouwen in de dealer heeft hierdoor wel een deukje opgelopen.

Totale kosten: 1048.46 euro.

Gebruikerskosten met 1 ster omlaag.

Verkocht

  • 197.000 km

De polo is verkocht. Voor mijn nieuwe werk ga ik een stuk meer kilometers rijden. Vandaar de aanschaf van een Volkswagen Golf Variant Highline uit 2009.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.