Volkswagen Polo 1.8 TSI GTI (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.8 TSI GTI |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
De aanschaf
Al langere tijd rondgekeken naar een andere tweede auto ter vervanging van de (overigens nog prima) Seat Ibiza uit 2008. Eis was dat het enigszins praktisch moest zijn, liefst 5-deurs, maar ook rijplezier moest bieden. Op de AutoRai 2015 de nieuwe Polo GTI zien staan. Mooie auto maar wel prijzig voor een Polo. Verder gekeken naar de Seat Leon en nog een aantal modellen.
Toen begin mei de Seat Ibiza plotseling een meter korter was geworden (en daarmee economisch total loss), toch maar eens wat meer vaart achter een andere auto gezet.
Maar eens rondgereden langs een aantal dealers. Bij Seat een proefrit gemaakt in de Leon met DSG. Erg fijne auto, maar ook wel vrij groot voor erbij (niet echt nodig).
Bij een VW dealer vervolgens een zwarte Golf Business Edition R en een zwarte Polo GTI zien staan. Waarbij met name de laatste wel erg in de smaak viel. Voor deze twee auto’s meteen maar een offerte laten maken. Bij een andere dealer stond deze Pure White 5-deurs Polo 1.8 GTI met DSG bak op voorraad, welke voorzien is van meer opties dan de eerder bekeken zwarte, waaronder het panoramadak en stoelverwarming.
Vanwege de opties (die loze knopjes op het dashboard vind ik ook maar niks) en omdat altijd zwart ook wel een beetje saai wordt, gekozen voor de witte Polo.
Een week later werd de auto al afgeleverd en nu vond ik het wel tijd voor een eerste review. Zoals dat ook met de Seat het geval was zal deze auto niet dagelijks worden gebruikt, maar als tweede auto.
Het rijden
- 4.000 km
De eerste 1.000 kilometer doe ik altijd rustig aan met een nieuwe auto, baat het niet dan schaadt het niet zal ik maar zeggen. Zo ook bij deze Polo. In de eerste periode resulteerde dat in een verbruik van ca. 1:13. Maar goed, het verbruik vind ik niet zo interessant gezien de geringe kilometers die ermee gereden worden.
Waar het natuurlijk meer om gaat bij de GTI versie is hoe het rijdt. Het laat zich omschrijven als beheerst sportief. Ja, voor een Polo is de auto ronduit vlot, maar nee, het is geen sportwagen.
De beleving van snelheid wordt wat getemperd door de DSG bak, omdat deze zeer vloeiend en snel schakelt. Erg fijn bij normaal gebruik. Het is erg makkelijk om erg snel te rijden. Voor mensen die vaker de grenzen van de auto op willen zoeken en meer beleving willen, zou ik de handbak nemen (krijg je ook meer koppel, 320Nm i.p.v. de begrensde 250 Nm). De DSG bak maakt de auto comfortabeler en heeft daarom mijn voorkeur, het was dus een bewuste keuze. Je kunt heerlijk ontspannen rijden met deze GTI, een verschil met veel andere GTI’s en heel persoonlijk wat je wilt natuurlijk.
Nu we over de DSG bak bezig zijn: in de D stand schakelt de bak al over bij amper 1800 toeren. Dit zorgt ervoor dat de motor soms 1300 toeren draait. De 1.8 TSI is bijzonder soepel en geeft geen krimp, maar bij kleinere motoren lijkt me dit een vervelende eigenschap. In de S-stand schakelt hij bij minimaal 3000 toeren over en terugschakelen gebeurt dan bij 2000 toeren.
De 1.8 TSI vind ik misschien wel het grootste pluspunt aan de auto. Het gemak en de rust waarmee gepresteerd wordt is indrukwekkend voor zo’n compacte auto. Onderin de toeren is de motor al bij de les en bovenin sleurt hij er ook flink aan. Eigenlijk is er altijd kracht over en tot 200 km/uur versnelt de auto gewoon erg vlot.
De auto is ook voorzien van het Sport Select pakket. Dit houdt in dat er met een druk op de knop een aantal zaken veranderen. Zo wordt de besturing wat zwaarder (niet zozeer directer), de demping strakker (dit scheelt aanzienlijk), wordt de S-stand automatisch ingeschakeld en klinkt een sportief maar kunstmatig geluid uit de soundgenerator. Allemaal grappig, maar heel veel meerwaarde zie ik er niet in om eerlijk te zijn. De demping wordt wel erg stevig (je zit bijna te schudden in de auto) en het kunstmatige geluid is eventjes wel leuk, maar daar rijd je ook geen uur mee. Kortom, leuk voor als je even aan het spelen bent en zo gebruik ik het ook.
De wegligging van de auto vind ik indrukwekkend goed. Je moet het wel erg bont maken om in de slip te raken en je kunt lekker gooien en smijten met deze GTI.
Het panoramadak is de afgelopen tijd veelvuldig open geweest en dat is echt een fijne optie. In de ventilatiestand kun je het op de snelweg nog wel open hebben qua geluid en indien geheel geopend kan het tot zo’n 100 km/uur zonder dat er echt gebulder ontstaat. Het glas is mooi geblindeerd en er kan een zonnegordijn worden uitgetrokken voor dit raam.
De aanwezige navigatie is prima en zelf te updaten via internet. De carkit werkt mooi en grafisch ziet het er wel modern uit. Toch is er ook een duidelijk nadeel en dat is de erbarmelijke geluidskwaliteit. Hierop is echt ernstig bespaard door VW. In dit geval ervoer ik het als zodanig slecht dat ik deze heb aangepast naar een aanzienlijk beter systeem met twee versterkers en een subwoofer. Een wereld van verschil zal ik maar zeggen. De artiest klinkt nu alsof hij op het dashboard staat en de bassen zijn droog en vol.
Qua ruimte was het nog lastig om alles weg te werken. De GTI heeft namelijk onder de kofferbak de accu (ideaal voor de versterkers, dat dan weer wel) en een thuisbrenger daar overheen. Naast de accu en het wiel zit een groot schuimblok met daarin wat gereedschap. Dit blok heeft nu het veld geruimd ten gunste van de twee versterkers die nu mooi onderin liggen. De subwoofer moest helaas wel in de kofferbak, want eronder is simpelweg onvoldoende ruimte. Ruimte is er in de kofferbak trouwens toch niet erg veel. Het is voldoende maar ook niet meer dan dat. Iets om rekening mee te houden bij aanschaf.
Na de eerste periode wordt er nu wat vlotter met de auto gereden en af en toe even gespeeld. Voor de mensen die van cijfers houden; het verbruik is dan zo’n 1:10.
Enkele problemen zijn er overigens ook. Allemaal niet van grote betekenis, maar toch. De achteruitrijdcamera weigert soms dienst. Dit is tot nu toe alleen opgetreden na het wassen van de auto (vocht?). De buitenspiegels klappen soms niet gelijktijdig in of uit. Zo kan het voorkomen dat er een spiegel open en een spiegel dicht is geklapt. Nogal vreemd. Iets voor bij de eerste beurt.
Oplossing storing
- 8.000 km
Inmiddels toch maar even naar de dealer geweest voor de beide problemen die hierboven beschreven staan.
De sensoren van de buitenspiegels die in de voordeuren zitten waren van een slechte serie en zijn vervangen. De haperende spiegels zijn sindsdien niet meer voorgekomen.
Dan de achteruitrijdcamera die soms dienst weigert. Dit leek een vochtprobleem omdat het met het wassen van de auto telkens optreedt. Echter blijkt dit alleen op te treden als de auto wordt uitgezet, de sleutel in het contact blijft zitten (op stand 0) en het infotainment aan blijft. Oplossing is dan eerst alles uit, auto op slot, wachten tot alle schermen in de auto gedoofd zijn en dan ontgrendelen en alles werkt weer normaal. Het lijkt een soort beveiliging ofzo, vreemd, maar het komt alleen in genoemde situatie voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TSI Edition
- 2014
- 123.877 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline 2015 | Airco | Cruise Control | 2 Sleutels | Bluetooth | Parkeersensoren | Nationale Autopas
- 2015
- 172.764 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline -90pk- | Cruise Control | Bluetooth | Rijklaarprijs incl. 1 jaar Bovag garantie
- 2014
- 101.879 km