Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition (2016)

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition (2016)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Duitse kwaliteit?

  • 32.000 km

Na vier jaar prima te hebben gereden in onze Renault Clio estate uit 2009, werd het begin dit jaar tijd voor wat anders. Zoekcriteria voor een andere auto waren: betrouwbaar, zuinig, leuk aangekleed en betaalbaar. Na veel auto's de revue te hebben laten passeren kwamen we bij Renault dealer Segerink en Wolbers in Deventer een Volkswagen Polo uit 2016 tegen.

Deze knalrode Polo zag eruit als nieuw, had een trekhaak (voorwaarde) en was in een 1.0TSI Bluemotion uitvoering. Dus met de zuinigheid leek het in ieder geval snor te zitten. De binnenruimte viel voor zo'n compact model best mee en we besloten een proefrit te maken. Helaas was het die dag druk, zodat de proefrit beperkt moest blijven tot wat binnenwegen in de stad. Jammer, want achteraf hadden we zeker wél even op de snelweg moeten rijden..

De Polo was in een Edition uitvoering en had alle zaken aan board, die we graag wensten. Alleen geen navigatie, maar dat kon worden opgelost door onze smartphone via Android auto met de auto te koppelen. De knoop werd doorgehakt en we waren een VW Polo rijker.

Na verloop van tijd viel ons op de snelweg wat windgeruis op rechts bij de voorruit. Naarmate er meer zijwind van links op blies, werd dit geruis sterker. De dealer kon het probleem helaas niet lokaliseren en gaf het snel op. Uiteindelijk werd het probleem wat minder door tape langs de zijstijl van de voorruit te plakken. En die tape zit er nog steeds.

Na inmiddels ruim 15000 kilometer met de auto te hebben gereden kunnen we een aardig oordeel geven over de wagen. Positief zijn het verbruik en de motor. Gemiddeld rijden we er 1 op 22 mee, terwijl de motor lekker pittig is en stil op toeren. De stoelen zitten lekker, ook op langere afstanden. De audio installatie is uitgebreid en geeft mooi geluid. De auto ziet er mooi uit ligt strak op de weg.

Helaas zijn er veel negatieve punten te vermelden, waardoor ons eindoordeel over deze wagen niet zo goed is. Het genoemde windgeruis is erg storend bij matige tot harde wind en maakt de auto op de snelweg dan erg rumoerig. Verder vinden we het onderstel, wat vanwege de bluemotion uitvoering wat lager is, erg lawaaiig en stoterig op klinkerwegen. Weinig veercomfort helaas, zeker vergeleken met onze vorige Clio. De bouwkwaliteit van de Polo is ook niet om over naar huis te schrijven. Op slecht wegdek kraken en piepen de rubbers van de portieren. Dit is wel even tijdelijk met rubberspray weg te krijgen, maar komt na enkele weken weer terug. Ook andere bijgeluiden in het interieur, zoals een krakend dak en trillende kunststofdelen in het dashboard geven een matige indruk van de bouwkwaliteit van deze Duitse Polo. Dat deed onze Franse Clio een stuk beter.

Vermeld moet worden dat ondanks de garantie van een jaar, de dealer weinig tot niets heeft gedaan om klachten op een accurate manier te verhelpen. We zullen hier niet snel wat weer kopen.

De volgende wagen zal geen Polo meer worden, denken we.

Update: inmiddels zijn we in winterse omstandigheden gekomen. Vanochtend vroor het enkele graden. Ook hier laat de Duitser steken vallen. De auto wordt maar moeizaam warm, blijft gedurende de hele rit naar mijn werk (25km) vochtig aan de binnenkant en van overal komen rare knakkende en krakende geluiden. Ook geeft het info display problemen. De touchscreen functie doet raar. Af en toe werkt dat helemaal niet en af en toe veroorzaakt één aanraking diverse reacties. Vocht, denk ik, in het display.

Zuinigheid is nu ook verleden tijd trouwens, gedurende de rit naar het werk (80 en 60km weggetjes) komt de teller op ongeveer 6,4 liter op 100 km. Dat is 1 op 15,6, waar de auto in de zomer nog 1 op 22 deed. Jammer.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens