Volkswagen Polo 1.4 TDI 90pk Comfortline (2014)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TDI 90pk Comfortline (2014)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI 90pk Comfortline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf24.850 km
KM-stand laatst24.850 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe bolide met de kop er af

  • 24.850 km

Na veel zoeken voor een perfecte auto naar mijn wensen en budget een afspraak gemaakt voor deze polo.

Auto stond bij een Pools/Nederlandse importeur die de polo van een veiling had gekocht. De vorige eigenaar (Frankrijk) kon het leascontract niet meer betalen en zodoende is deze daar terrecht gekomen.

EERSTE INDRUK:

+ kwaliteitsbeleving in en exterieur.
+ mooi nieuwe vw stuur na facelift, met bedienig.
+ DSG werkt heerlijk.
+ rust in cabine ondanks grootte van de auto.

- iets wat korte en smalle zit (1.87m).
- zitruimte achterin toch beperkter dan gedacht.

EXTERIEUR:

Erg mooie kleur, de chrome randjes en led lichtjes na de facelift geven de polo op een simpele manier een kwalitatief betere uitstraling dan in mijn ogen een clio of fiesta van hetzelfde bouwjaar. Parkeersensoren voor en achter maken hem in opties icm prijs en km stand erg aantrekkelijk.

INTERIEUR:

Ik voelde mij al heel snel thuis in de polo. Waar je veel hoort dat de golf en polo saaie auto's zijn vind ik het juist een heerlijk overzichtelijk dashboard en maken de mooie materialen het de wat duurdere aanschafprijs in vergelijking van concurenten helemaal waard. (Helemaal door de restwaarde)

De stoelen (comfortline) voelen erg degelijk en stevig aan, ik houd persoonlijk niet van zachten stoelen.
De houding in de zit is gewoon goed, een stoel in de highline versie zou merkbaar lekkerder zijn maar er valt niks te klagen.
Achterin merkt de passasier dat het geen heel grote auto is, en zijn de stoelen niet om in weg te zakken, maar het is een 5 deurs en je kan er normaal zitten, ik reis toch bijna altijd alleen. Kofferbak is, voor zijn segment, erg ruim met dubbele bodem.

Multimedia is simpel, zonder navigatie en mirrorlink. Het systeem met touchscreen, bluetooth, USB & Aux werkt erg snel en duidelijk om te bellen of muziek van je telefoon mee af te spelen.

RIJDEN:

Zoals gezegd voelde de auto al snel als thuis en werkt de DSG uitmuntend. De auto voelt erg stabiel aan.
Wel zijn naar mijn mening enkele auto's in dit segment die drempels en kuiltjes ietsje beter opvangen, maar dit komt deels door de 17inch LMV.
De VW voelt ,naar mijn mening, over het algemeen groter aan dan dat hij lijkt.

De DSG heeft een sportstand die hem wat zenuwachtiger
maakt om normaal comfortabel mee te rijden. Kan perfect zijn voor de afwisseling, maar in de praktijk zal ik het amper gebruiken. Ik heb een vrij rustige rijstijl.

Na een korte onderhandeling de polo voor €13k meegenomen incl. een uitgebreide rijklaar, poetsbeurt en 6 maanden volledige garantie met ophaalservice.

ONDERHOUD: €518

Enkele dagen na aanschaf ben ik zelf naar de plaatselijke VAG garage gegaan om de auto eerst een grote beurt te laten geven, incl airco service. Sinds zijn bestaan heeft de polo deze nog niet gehad.
(Ik wil de auto volledig dealer laten onderhouden voor de restwaarde)

Hieruit kwamen uiteraard geen bijzonderheden.
—————————————————

40500 KM 23-02-2018

De Polo na ongeveer 9 maanden en iets meer dan 15k kilometers verder, een update.

BIJZONDERHEDEN:

Enkele weken na dat de polo in mijn bezit kwam, ging er een draaimechanisme in het stuur stuk waardoor de complete stuurbediening het niet meer deed. (Incl claxon)

Omdat ik 85% snelweg rijd, was dit niet erg prettig zonder cruise control. Uiteraard werd dit gerepareerd onder de garantie.

Verder had de polo in het begin wat last van een raar soort klik wat van de linker achterdemper vandaan kwam, alleen als ik van een drempel af reed. (Alleen er af ja) Na wat onderzoek door de garage van de importeur, niks kunnen vinden. Vreemd genoeg is het geluid een week later verdwenen en nooit meer terug gekomen. (En nee het was niet iets wat los in de kofferbak lag)

Verder zijn er eigenlijk geen bijzonderheden en rijd ik met een goed vertrouwen richting de halve ton

RIJDEN:

De polo voelt voor mij erg degelijk voor zijn klasse.
Wat mij opvalt is dat hij in het verkeer meer dan prima mee kan met zijn 90 pk. Inhaalacties zijn geen enkel probleem en als er dan toch nog terug wordt geschakeld door de DSG, gaat dit bijna onopgemerkt en comfortabel.

Op de snelweg na lange ritten (2 uur+) merk ik wel dat een groter segment of iets meer steunende stoelen, geen overbodigen luxe zouden zijn.
Hiervoor reed ik een Astra 1.7cdti 2004 en dat zat toch iets beter op de lange ritten.
Wel is het interieurgeluid, windgeruis etc, een stuk stiller in de polo. Als hij koud is, of bij flink doortrekken, is het bekende 3 cilinder geroffel wel duidelijk aanwezjg, maar bij normaal gebruik is het heerlijke stil voor z’n 3 pittertje, vooral op de snelweg!

VERBRUIK:

Ik merk in het verbruik dat het wel iets minder zuinig is dan de handgeschakelde versie. Tot nu toe een gemiddelde van 1:21.1. Erg net verbruik, maar ik doe er dan ook erg mijn best voor.
Rijd nooit te hard, accelereer altijd rustig tot normaal en laat (tot soms overdreven toe) veel uitrollen.

ONDERHOUD: €140
Na 15k na de grote beurt gereden te hebben kreeg ik een melding van de boordcomputer dat de olie ververst moest worden.
Langs geweest bij de VAG (Ames Ridderkerk) maar na 2,5 uur wachten kreeg ik te horen dat de olie en de filters pas na de volgende 15k KM ververst hoeven te worden. (Foute instelling na laatste beurt, uhuu)
Toch moest ik even €140 aftikken voor de inspectie, beetje ruitenwisservloeistof en vervangen rubber achterruiterwisser.
Beetje absurt in mijn ogen en dat ga ik volgende keer dus toch even anders doen. Niet erg netjes van Ames.

Volgende update doe ik na de volgende 15k KM als hij wel z’n beurt heeft gehad.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.