Volkswagen Polo 1.4 TDI 75pk BlueMotion Business Edition (2016)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TDI 75pk BlueMotion Business Edition (2016)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI 75pk BlueMotion Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf27.516 km
KM-stand laatst43.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 27.516 km

De eerste kennismaking met deze Belgische Polo is positief! Na het ophalen van de wagen hebben we tijdens een rit van pakweg 50 km prettig kennisgemaakt.
De 3 cylinder 1.4 TDI rijdt heerlijk soepel, stil en zonder een kraakje.
Er staan 27.516 kms op de teller.
Omdat het een geimporteerde wagen is, zijn de specificaties van deze Business Edition net iets anders dan die op Autoweek staan vermeld.
Ik som de verschillen + en – op:

(-) de hoogte van de passagierstoel is niet verstelbaar
(-) er zit geen cruise control op
(-) er zitten geen electrisch bedienbare achterramen op
(-) er zitten geen parkeersensoren op
(-) er zit geen start/stop op
(-) er zit geen keyless start op

(+) er zitten standaard lichtmetalen velgen op
(+) er zit een noodremassistent op
(+) er zit een buitentemperatuurmeter op
(+) er zit automatische airco op
(+) er zit botswaarschuwing op
(+) er zit LED verlichtin achter op

De wagen is afgeleverd met rondom Michelin all weather banden. 185/60R15
Wat ons opvalt is dat het Mediasysteem feilloos en supersnel werkt.
Tijdens de uitgebreide proefrit en de eerste rit naar huis vonden wij dat de koppeling prettig aangrijpt.
Het koppel van de motor is vrijwel direct beschikbaar. Ook als je vrij zacht rijdt, met bv 50 km in de 4e versnelling.
Er staat slechts 1 review van een soortgelijke wagen op Autoweek en het daarin genoemde (en inmiddels opgeloste) probleem van het zachtrijden in de 2e versnelling is bij deze wagen niet (meer) aanwezig.
In zijn 2 wegrijden uit stilstand is geen enkel probleem.

Tot zover de eerste kennismaking. We houden jullie op de hoogte!

Tevreden!

  • 30.200 km

Na ongeveer 3.000 km rijden met deze Polo kan ik een tevreden geluid laten horen.
De wagen rijdt soepel, is lekker stil en de motor is best fel te noemen. Hij “hangt lekker aan het gas’.

Het verbruik tot dusverre is 4.1 op 100. Ik rij er niet echt grote afstanden mee, pakweg 25 km enkele reis woon-werk en daarnaast nog diverse korte stadsritten.

Ik miste toch een cruise control en deze heb ik laten inbouwen voor 290 euro. Ik heb mijn licht opgestoken bij diverse garages en de prijs-indicaties voor inbouw varieeerden van 1.000 (!) euro tot 290. Dus als je zoiets van plan bent: vraag goed rond!

Daarnaast is er een software update gedaan in verband met mogelijk een te hoge druk in brandstofslang. Ik was bang dat deze update het rijgedrag van de wagen zou beinvloeden (gelezen op internet), maar daar is totaal geen sprake van.

Wat ik verder kan opmerken is dat de samenwerking met mijn iPhone meer dan goed is.
Ik ben erg tevreden met mijn Belgische Polo!

Chip tuning

  • 31.531 km

Zoals ik hiervoor schrijf ben ik erg tevreden over mijn Polo.
Ik wilde toch wat meer reactie op het gaspedaal zonder steeds driftig te moeten schakelen.
Met name bij het optrekken tot pakweg 60 km/uur en bij het inhalen van een wagen die 80 km/uur rijdt is wat meer trekkracht prettig.
Na mijn licht op diverse plekken te hebben opgestoken heb ik gekozen voor EQ Performance. Dit is mede door de garantie (5 jaar service assist) en software garantie (mocht VW een update uitvoeren) die men daar biedt.
Gisteren is de wagen getuned bij een km stand van 31.531.
De volgende waarden kan ik nu melden na meting:
75 PK is 115 PK geworden.
210 NM is 280 NM geworden.

Wat een verschil levert dat op tijdens het rijden!! De wagen reageert nu super bij gasgeven, in iedere versnelling en ook bij lage toeren (< 1.500).
De motor geeft wel iets meer “brom’ en ook merk je dat je niet meer stapvoets kunt rijden in de 2e versnelling.
Je krijgt ook iets meer schok te voelen wanneer je gas bijgeeft in de 1e en 2e versnelling.

Hoewel het geen motief was voor de tuning, is ook de topsnelheid toegenomen. Ik heb het kort geprobeerd en de snelheidsmeter stond in no time dik boven de 180.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, dat komt een volgende keer.

Alles OK

  • 36.036 km

Na 5.000 km getuned rijden kan ik melden dat de Polo iets zuiniger geworden is. Voorwaarde is wel dat je je rijstijl houdt zoals die voor het tunen was! Ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe de verleiding niet kan weerstaan om eens lekker door te rijden.
Het schokkerige is verdwenen, de leverancier had al gezegd dat dat na enige tijd zou verdwijnen.
Alleen kort na het starten is de wagen nog wat “springerig’.

De Polo biedt verder wel kwaliteit, want er is geen enkel rammeltje te bekennen.
Met de huidige temperaturen is de werking van de airco gewoonweg prima. Je kunt de auto terugkoelen zover je wilt, ik rij meestal op 22 graden. Nadeel is wel – maar dat hebben alle wagens – dat de ventilator erg hard blijft blazen op de auto stand.

De kofferbak is voldoende voor een wagen van deze klasse. Ik ben recent met 3 pers. een lang weekend op pad geweest en alle bagage paste prima.

Ik blijf tevreden over mijn Polo!

Verkocht

  • 43.100 km

Afgelopen zaterdag ben ik gaan kijken naar een BMW 120i.
Na een aardig stukje rijden toch al snel verliefd op de auto en met een mooi bod op de Polo overstag gegaan.

Uiteindelijk heb ik bijna 16.000km gereden met de Polo, dit zet de km stand op ruim 43.000.
Reden van de verkoop is dat ik simpelweg de kilometers niet meer maak voor een diesel, dagelijkse km’s zijn van 70km naar 20km gegaan.
Verbruik was met 70km per dag 3.5L/100km. Huidige verbruik met 20km per dag is 4.8L/100km.
Het gemiddelde verbruik over 16.000km komt neer op 4.4L/100km.
In het jaar van bezit van de Polo heb ik als enige kosten olie verversen gehad, dit kwam neer op €150.
@ Diesil, helaas kan ik je dus niet informeren mbt het gevolg van de chiptuning op een hogere km stand. Wat ik wel kan zeggen is dat de auto na het chippen veel beter is gaan rijden. Verbruik is gedaald en het schokkerige gedrag van de Polo is verdwenen, dit was vooral als het goed koud was buiten. Ik moet wel zeggen dat ik altijd alsnog rustig met de auto om ben gegaan, chippen is vooral gedaan om bijvoorbeeld tijdens het inhalen niet gelijk terug te moeten schakelen. Er is nu altijd koppel beschikbaar.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over de Polo.
De Beamer kan ik aanstaande zaterdag ophalen, een review komt er dus snel aan!

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.