Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk First Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 90pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 24.500 km |
KM-stand laatst | 28.450 km |
De tel kwijt + update
- 28.450 km
Alweer een andere auto. De vorige auto, Golf 2.0 TDI heb ik na ongeveer 150000 km uitermate betrouwbare kilometers ingeruild voor een VW polo, 1.2 TSI 5- deurs automaat.
Zo'n Spaanse import, waar de NL markt bijna mee overspoeld is.
Reden voor inruil: ik dacht minder kilometers te gaan rijden, wat nog niet bewaarheid is.
Keuze voor de Polo was voor mij niet zo vreemd, een vriendin van mij rijdt ook in zo'n bakkie, handgeschakelde versie, verder indentiek, en het reed prima. Ik heb ook gekeken en gereden in een CH200, A1, Merc.A. Allemaal prima auto's, maar ik wilde een zuinig en goedkoop, ook in aanschaf 'autootje'.
Even zoeken via allerlei website en dealers voor een juist exemplaar.
Mooie inruilprijs gekregen voor de nette Golf die op 250k stond.
Wat een heerlijk autootje is deze Polo! Natuurlijk een kleine auto, maar voor mij, die er doorgaans alleen in zit, ruimte zat.
Inmiddels heb ik er bijna 4000 km mee rondgereden, met een gemiddeld verbruik van 1:17. Ik mag dus echt niet klagen. De auto valt mij echt over de hele range genomen 100% mee. Prijs en kwaliteit is prima in orde denk ik.
Alles wat ik nodig heb in deze auto zit er op qua 'luxe'. De stoelen zitten goed, maar hadden iets meer profiel mogen hebben op het zitvlak. Ik moet bekennen nog geen lange, 3-4 uur ritjes te hebben gereden, maar veronderstel dat de stevige zit prima zal zijn, net zoals mijn vorige Golf.
Schakelen doet de DSG prima, vlotjes, bijna ongemerkt schakelt deze op en af in 'D'. Stand. In 'S' stand wordt er verder in de versnellingen doorgetrokken en is de auto lekker vlot. De 90 pk zijn door tuning iets naar boven aangepast, waardoor er (nog) sneller ingevoegd kan worden, of als de situatie zich voordoet even snel weg te zijn. Dit gaat wel ten koste van het brandstof verbruik. De boordcomputer laat bij zeer vlotte ritjes al snel 1:15 zien, maar doorgaans, stadsverkeer, file, grote weg, laat deze over een afstand van 25 km een verbruik van 1:18.5 zien.
Het lange verbruik laat 1:16.5 zien, maar doorgaan zit ik op 1:17. Waarden waar ik mij niet druk om moet maken.
Dus kort samengevat is dit dus een hele fijne auto, zonder rammels, redelijk stil, stabiel, voelt veilig aan, redelijk comfortabel, ondanks de korte wielbasis, vlot en zuinig in de beurs.
Nb. Wanneer de zwarte 16 inch Seyenit velgen er onder zitten zal ik wat foto's maken.
Update; 1.4.2017 (35900 KM)
Inmiddels al weer een paar KM's erbij gereden.
Auto bevalt prima. Kleine aantekening, verbruik bij lage temperaturen stukken hoger. Met moeite 1 op 16 te halen. De automaat is goed, prettig, schakelt bijna onmerkbaar en vlotjes door naar hogere versnelling, maar gaspedaal reageert soms bij wegrijden wat bruusk. Oplossing is om de auto zonder gasgeven eerst een kleine seconde te laten kruipen en dan pas gas te geven.
Auto is afhankelijk van het asfalt lekker stil. Stoelen zitten goed, stuurt prima, weinig las van sporing oid.
Het blijft een klein autootje. is soms handig, maar een grotere die nog comfortabeler is zal er over een jaartje wel komen denk ik. Iets meer kofferruimte kan ook handig zijn. Het is niet behelpen als je er grotendeels alleen woon/werk verkeer er mee rijd, maar nu het tuinseizoen is aangebroken zie ik al wat obstakels opdoemen. Het alternatief is een trekhaak laten monteren.
Update: met bijna 30000 op de teller in 150 dagen de auto ingeruild voor een Mercedes 200CDI.
Redenen genoeg hiervoor kunnen vinden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.