Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Comfortline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 90pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 23.500 km |
De eerste 10.00km met de Polo
- 17.000 km
Een Polo! Nadat ik eerder in een Fiesta, Clio en een Punto heb gereden, werd het tijd voor de vierde auto uit dat segment: de Polo. Nu de eerste 10.000km erop zitten, word het tijd voor een korte review van deze auto.
Wat mij het eerste opviel toen ik de auto voor het eerst kreeg, is de ruimte aan de binnenkant van deze auto. De stoelen kunnen heel ver naar achteren, verder dan in de Fiesta, Clio of Punto. Het middenarmsteuntje is instelbaar qua hoogte, en in de deur zit ook een zachte armleuning, waardoor je comfortabel zit in de auto. Het stuur is ook instelbaar qua diepte en hoogte, maar ik vind de diepteinstelling nét iets te beperkt. Het stuur had van mij wel iets verder naar achteren gemogen. Verder is de spiegelverstelling ook enigszins apart op deze auto, omdat de instelknop een kwartslag gedraait is ten opzichte van de actie die de spiegel uitvoert.
Zodra alles is ingesteld, is het tijd om te rijden. De Polo heeft redelijk comfortabele vering, hij is niet te hard afgeveerd. Het motortje (de 1.2 TSI) heeft aardig wat trekkracht, en je komt zeker niet te kort met deze motor op het Nederlandse wegennet. Het is mogelijk om 50kmpu in de 5e versnelling te rijden zonder dat de motor gaat bokken, maar wegtrekken wil de auto dan niet echt. Bij optrekken komt de trekkracht heel geleidelijk beschikbaar, en bij ongeveer 4000tpm is voor mijn gevoel het maximale vermogen beschikbaar. Hoger in de toeren doortrekken heeft weinig zin, want er komt niet meer vermogen beschikbaar. In de praktijk vind ik dat prettig rijden, deze auto levert in het toerengebied dat je daadwerkelijk gebruikt vermogen, en niet zoals sommige auto's pas boven de 5000tpm, waardoor je blijft schakelen. Over 10.000km heb ik een gemiddeld verbruik van 1:19 gereden, wat ik erg zuinig vind voor een benzine auto. Dit is 90% snelweg met weinig file, en 10% bebouwde kom. Op de snelweg rij ik gewoon 100/120/130, en niet met 80 achter een vrachtauto, dus het verbruik van deze auto is prima. Al met al ben ik dus erg te spreken over de prestaties en het verbruik van de motor.
Nog even over de vering. Zoals ik vertelde, heeft de Polo vering die niet te hard is. Wel valt het mij op dat de auto soms de neiging heeft om na te deinen bij drempels op de snelweg. Ook bij drempels in de bebouwde kom merk ik dat de Polo daar niet geweldig mee omgaat. Met name wanneer je schuin over drempels rijd, schud de auto erg heen en weer. Dit was in andere vergelijkbare auto's minder het geval. Daarom vind ik de vering voldoende in deze auto: niet oncomfortabel, maar er zijn zeker auto's waarbij dit beter is geregeld.
Dan hoe praktisch de auto is - ook niet heel belangrijk. Ik vervoer regelmatig bouwmaterialen in verband met een verbouwing, en elke keer sta ik weer te kijken wat er allemaal in de Polo past. De bank in de Polo gaat erg makkelijk plat. De "onderkant" van de achterbank is omhoog te klappen, waarna de "achterkant" van de bank naar beneden kan, en kan worden ingeklemd door de "onderkant" van de achterbank. Hierdoor ontstaat een grote laadruimte. Wanneer ook de voorstoel naar voren word geschoven, en de rugleuning naar beneden word gedraaid, kunnen er grote dingen zoals balken en gisplaten met gemak in de Polo. Ik heb bijvoorbeeld 10 gipsplaten van 2,40 lang in de Polo weten te vervoeren, waarbij de achterklep net niet helemaal dicht kon. Balken zijn makkelijk te vervoeren door deze in de beenruimte van de bijrijder te steken, op deze manier passen balken van 2,80 in de auto. Elke keer verbaast de auto me weer hoeveel spul erin past, terwijl het aan de buitenkant geen supergrote auto is. Hier scoort de Polo zeker punten.
Als laatste een paar dingen die me negatief zijn opgevallen aan de auto. Zoals vermeld heeft deze auto een middenarmsteun. Fijn dat hij erin zit, maar deze is gemaakt van een soort plastic wat kraakt zodra je er op leunt. Erg knullig, gezien ik er altijd op leun... daarnaast is de plaatsing van de handrem ook niet geweldig in combinatie met deze armsteun, omdat de handrem bijna onder de armsteun zit.
Ten tweede, heb ik regelmatig ruzie met de electrische ramen. Deze staan bijvoorbeeld half open, en wanneer ik de ramen wil sluiten, gaat een van de ramen eerst 10 centimeter verder open, om vervolgens te stoppen, waarna ik nogmaals de knop in moet drukken om het raam te kunnen sluiten. Soms werkt de functie waarmee de ramen in één keer worden gesloten niet, waardoor je de knop ingedrukt moet houden totdat het raam dicht is. Wanneer dit gebeurt, gebeurt het ook dat de ruitenwissers tweemaal heen en weer gaan zonder dat het uberhaupt regent. Erg merkwaardig, maar het is meerdere keren voorgekomen. Met name de ramen die niet doen wat ik wil, is irritant.
Lang verhaal kort over de Polo: goede motor, praktische auto, redelijke vering, alleen af en toe wat ruzie met electronica.
Byebye Polo...
- 23.500 km
En ongeveer vier maanden later was het alweer zover: de Polo mocht weer weg. Ik heb er een kleine 17000km in gereden in die tijd.
Iets waar ik het nog nooit over heb gehad, zijn de stoelen van de Polo. Want, zoals met wel meer dingen, blinken sommige dingen uit doordat je er nooit over nadenkt. De stoelen in de Polo is zo'n voorbeeld. Ze hebben een vrij simpele instelling: naar voren en achter, omhoog en omlaag, en de hoek van de rugleuning. Ik heb vrij snel een goede positie gevonden in de Polo.
Waar sommige autostoelen weinig steun bieden in de onderrug, of een kort zitvlak hebben, is dat bij de Polo niet het geval. Ik heb 17.000km gereden in 4 maanden (extrapolatie: dat is meer dan 65.000km in een jaar, erg veel dus) en heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat de stoelen niet goed waren. Daardoor sta je er misschien niet bij stil, maar ik vind de stoelen in de Polo voor zijn klasse dus erg fijn. Uiteraard is er beter verkrijgbaar, en nee, de Polo is door deze stoelen niet een kilometervreter waar je elke dag 4 uur in wilt zitten, maar ik ben van mening (door mijn eerdere ervaringen met een Clio, Fiesta en Punto) dat de Polo zomaar wel eens de beste stoelen van deze vier kon hebben. Op de tweede plaats zou overigens de Clio komen, en de Fiesta en Punto op een gedeelte derde plaats. De stoelen zijn trouwens geen sportstoelen, dus als je echt hard door bochten gaat, houden de stoelen je niet echt op je plaats. Als je dat wel wilt, zoek sportstoelen voor in een Polo.
Daarnaast heeft de auto me ook nooit teleurgesteld - hij werkte altijd, warm of koud, regen of wind, het deed de Polo niets. Misschien dat ik af en toe wat ruzie had met de electrische ramen, maar dat is niet het ergste.
Wat mij betreft gaat de Polo de boeken in als een auto die erg allround is, geen echte minpunten heeft, en het vooral van praktisch nut moet hebben. Geen spannend design, maar gewoon lekker simpel en dat is wel zo praktisch.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.