Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition (2016)

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition (2016)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

Volgens de verzekeraar is er en bende actief in Nederland die codes van afstandsbedieningen opvangt, je volgt naar huis en dan ’s nachts de auto voor je huis weggehaald. Zo is het bij ons ook gebeurd.
We waren echter wel verrast dat een 5 jaar oude Polo Comfort 1.4 nog 10.000,- euro koste 2de hands. Dit bedrag kregen we dan ook van de verzekeraar. Gezien deze geringe afschrijving, de lage onderhoudskosten en weinig technische problemen besloten we weer een Polo te kopen.

De 3 cilinder 1.0 TSI motor
Autoweek heeft de motor getest en was er niet enthousiast over. https://www.youtube.com/watch?v=cXy0rr5eQFE
Ik moet dat wel wat nuanceren. De schakelindicator, geeft aan de motor laag in de toeren te houden. Dat kun je beter niet doen. Beneden de 1000 tpm is de motor niet thuis. Hij loopt wat onregelmatig en wegrijden vanaf stilstand is traag. Eenmaal boven de 1000tpm krijg je een duw in je rug. Een ouderwets turbogat zeg maar.
Als je de motor op toeren houdt en je komt niet beneden de 1000 tpm rijdt hij fantastisch. Bovendien kun je gigantisch veel toeren maken zonder dat je hem hoort. De isolatie is uitstekend. Het zou me echter niets verbazen als er een software update komt die het turbogat kleiner maakt, maar waardoor hij minder zuinig uit de test zou komen. Dan is de auto al verkocht en kraait er geen haan meer naar. Sjoemelen zeg maar.
Deze 3 cilinder zal in ieder geval geen last hebben van het distributiekettingenprobleem van de 1.2 TSI, want er zit een riem in die onderhoudsvrij is.

Binnenin
Ik ben 1.90m en zit redelijk goed voorin. Het zitvlak is wat aan de korte kant. De Golf Highline heeft een stoel waarbij je het zitvlak groter kunt maken. Zou elke auto standaard moeten hebben. Achterin is het behelpen en ik kan niet lang achter mezelf zitten. Andere merken doen dat in deze klasse soms beter. Het dashboard is klasse, hoewel ook VW hier en daar met hardplastic komt.

Toeters en bellen
De Polo Bluemotion Edition heeft standaard al veel, echter je moet dan weer dingen bijbestellen die je eigenlijk standaard zou verwachten.
De radio met bluetooth en USB is in de Polo Bluemotion Edition een extra optie, terwijl in de folder staat dat deze er standaard in zit. (+180)
Het licht en zicht pakket (+154) geeft een regensensor en een lichtsensor. Die regensensor heb ik liever niet, want je hebt dan geen interval meer en dat ding wist nooit wanneer jij dat wil.
Bijkomende kosten (kostenrijklaar maken) waren 1050,- ipv de op de website vermelde 810,-.
We hebben toch maar 2 jaar extra garantie gekocht (+200,-), hoewel de dealer vaak mankementen wel over de 4 jaar weet te tillen. Het 5de jaar blijkt dan dat er van alles vervangen moet worden.

Rijden
Ligt goed op de weg, is stil en comfortabel, klinkerweggetjes is geen probleem maar helt een klein beetje over in de bochten. Qua rijden de beste in zijn klasse.

Onderhoud
Afhankelijk van hoe vaak je start en de km stand, moet je onderhoud laten uitvoeren. Voor ons is dat 1x per 2 jaar en dat maakt de Polo goedkoop in onderhoud.

VW organisatie en aftersales
Ik wil toch nog wat kwijt hierover in negatieve zit. Autodealers staan bekend als onbetrouwbaar en de VW dealer is hierbij een negatieve uitschieter. De afdeling list en bedrog en dan 10x zo erg. Als VW echt schoonschip wil maken, zetten ze Pon aan de straat en sturen ze de verkopers op een cursus integriteit. Heb vaak meegemaakt dat op internet opties staan genoemd die niet op de auto zitten als je een offerte vraagt. De prijzen op internet zijn ook niet vergelijkbaar, omdat elke dealer verschillende extra kosten rekent.

Als de auto is geleverd zal ik de review aanvullen. Ben erg benieuwd naar het verbruik.

  • 1.000 km

Turbo gat
Tijdens een proefrit met de demo auto viel de slechte trekkracht op bij 0-1300tpm. Dit is echter bij deze auto een stuk minder. Vanaf 800tpm merk je dat de trekkracht langzaam toeneemt. Veel geleidelijker dan de demo auto. Bij weinig toeren hoor je wel een duidelijke 3 cilinder brom.

Interieur
Van binnen val de betere zit op. De stoel kan wat verder naar achteren. De ruimte achter de bestuurder is dan wel erg slecht. Ik kan er niet meer zitten.
De hoofdsteun is voor mijn partner te hoog en kan niet zo laag. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar.

Rijden
De auto is wat gevoeliger voor wind, maar je hoeft bijna niet bij te sturen als je recht vooruit rijdt. De demping en vering is nog beter. Band en wind geluid is erg goed gedempt.

Schakelen
Het schakelen gaat normaal, alleen zit de achteruit nu naast de 1. Ik heb al 2x gehad dat ik de pook licht indrukte en deze in zijn achteruit zette ipv de 1.

Verbruik
De boordcomputer geeft 1:16 aan, maar als er wat meer kilometers op staan en er wat vaker is getankt, kan ik hier wat meer van zeggen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.