Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk BlueMotion Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Een goede auto voor de beginner
- 155.000 km
Dag beste lezer,
aangezien ik mezelf wel kan omschrijven als autofanaat en vaker reviews lees via Autoweek, leek het me zo eerlijk om ook een review te schrijven over mijn Volkswagen Polo. Het gaat om de 1.0 TSI Bluemotion variant van de Polo 6R/6C.
(2024, januari) Zoektocht:
Ik had, voor deze Polo, een Renault Twingo met 58pk uit 2008. Hoewel ik de Twingo wel een hele leuke beginnersauto vond, had deze zo zijn bijzonderheden en was het voor mij niet helemaal de juiste match. De Twingo was ideaal voor in de stad, maar miste de comfort en kracht om fatsoenlijk (en zuinig) lange stukken te rijden, omdat ik toch wel een kilometervreter ben.
Enfin, het was tijd om op zoek te gaan naar een auto met iets meer pit en comfort! Ik kwam de Polo tegen op de site van de dealer waar ik ook de Twingo heb gekocht. De Polo had 155.000km op de teller en stond te koop voor een aardig bedrag van €10.450, ik heb de dag daarop contact opgenomen met de dealer om een afspraak te maken. De avond van tevoren even geïnformeerd naar de Polo; Welke opties zitten erop? is de 1.0 TSI motor wel betrouwbaar? Hebben deze auto's veelvoorkomende problemen?
Mij viel op dat deze 1.0 TSI een grote verbetering qua betrouwbaarheid was ten opzichte van de eerdere generatie 1.2 TSI motoren die ze eerst in de Polo's gebruikten. De 1.0 TSI heeft een distributieriem ipv een ketting. De kettingen van de eerdere 1.2 TSI had heel vaak meldingen over speling in de ketting/knappen van de kettingen. Dit doordat deze vaak niet goed gesmeerd worden met olie in de motor en daarnaast ook heel dun zijn (vergelijkbaar met een fietsketting), wat ertoe lijdt dat mensen vaak al heel vroeg hun ketting moeten laten wisselen óf naast de weg staan met een kapot motorblok... De long-life distributieriem op 1.0 TSI blijkt veel betrouwbaarder en vanzelfsprekend makkelijker te vervangen. Principieel garandeert Volkswagen dat deze riemen een heel autoleven meegaan en dat ze pas vanaf 220.000 km gecontroleerd (niet per se vervangen!) hoeven te worden, daarna om de 20.000km tot deze duidelijke slijtage/scheuren vertoont. Het enige opmerkelijke aan de 1.0 TSI is dat deze hoog olieverbruik kan hebben, echter zou dit door goed onderhoud makkelijk te voorkomen moeten zijn (ik heb er zelf nooit last van gehad, afgeklopt...).
(2024, Maart) De aankoop:
Gaan kijken bij de auto met de intentie om mijn Twingo in te wisselen.
Hoewel de kilometerstand hoog was, was de auto voor zijn leeftijd nog in top conditie; bijna geen krasje te bekennen, interieur was goed verzorgt en hij had een soepel lopende motor. Ik heb hem kunnen onderhandelen naar een ronde 10.000 zonder BOVAG garantie (wel duidelijk afgesproken op basis van wettelijke garantie mocht er iets mis zijn met de auto, dat er netjes naar gekeken zou worden), daarvoor kreeg ik nog €1.750 voor de Twingo (met kapotte koppakking e.d..) terug.
(2024, Maart) De eerste weken:
Uiteraard de eerste paar weken flink ermee gereden, ik hou ervan om nieuwe dingen te testen. De auto beviel me erg goed. De multimedia opties, cruise control, gebruikersvriendelijke bediening, alles was top. Daarnaast levert de 95PK voldoende kracht om fatsoenlijk over de weg te kunnen gaan. Het is geen racebak, maar ik hoefde ten opzichte van de Twingo niet meer terug te schakelen om een vrachtwagen in te halen op de snelweg. Ook viel het lage brandstofverbruik mij op: gemiddeld 1 op de 21 bij "normaal" gebruik! Zelfs 1 op de 23 als ik echt mijn best deed om zuinig te rijden. 4 deuren maakten het ook veel fijner om passagiers achter mee te nemen (al was de beenruimte wel iets krap, maar dat is te verwachten van een B-segment auto) en de kofferbak is naar mijn mening verassend ruim.
(2024, maart) Aankoopkeuring:
Gezien de investering heb ik bij een Volkswagen garage een aankoopkeuring voor occasions gereserveerd. Erheen gegaan, de auto was ook volgens de monteurs in prima staat, echter;
-Airco werkt niet naar behoren, de receptiemedewerker verteld me dat er sprake zou zijn van een lek
-Remmen achter niet goed; remblokken vervangen
Met bovenstaande bijzonderheden terug gegaan naar de dealer, deze heeft de remblokken netjes vervangen. Daarna ook gekeken naar de airco, echter was er geen lek zichtbaar en koelde hij op zich prima. Het viel wel op dat deze een sissend geluid liet horen, maar goed, ik had niet zo veel verstand van airco's en hij koelde verder prima. Verder gereden
Onderhoud:
Onderhoudsbeurten laten uitvoeren bij de dealer waar ik hem had gekocht. Altijd op tijd oliewissel gehad.
Augustus 2024, ongeveer 165.000: Vakantie
Voor ik met mijn vriendin op vakantie ging had de auto een lekke band. Dit kwam mij eigenlijk goed uit, ik was toch van plan nieuwe all-season banden te bestellen, aangezien de eerdere banden versleten waren. Deze via autodoc besteld, Nokian all-season banden (duurdere kant van B-merk banden) en laten monteren bij een garage om de hoek.
Daarna de reis gestart richting Zuid-Duitsland, net boven de grens bij Zwitserland. Ik was eerlijk gezegd een beetje bang dat er iets onderweg zou gebeuren, het was tenslotte ook maar een 999cc motor die ons twee en een hoop bagage moest meetrekken over heuvels en bergen, maar het is helemaal vlekkeloos gegaan. Motor bleef zelfs bij 150/160 op de Autobahn rond 6.7 tot 7L/100km verbruiken en had géén problemen om ergens stijl tegenop te rijden. Deutsche Kwalität!!!
Echter een minpunt: De airco. Het was te merken dat deze toch niet helemaal werkte. Soms kwam er koude lucht uit, soms was het gewoon droge warme lucht. Hier nog contact over opgenomen met de dealer, maar gezien hij het druk had en het rond de vakantietijd was hebben we dit geparkeerd voor "volgende lente/zomer".
December 2024: Ongeluk/Schade
Kerstavond wilden we graag bij mijn familie in West-Duitsland verbrengen. Onderweg daarheen hadden we helaas pech; een botsing met een tegenligger. Ik wilde linksaf slaan op een kruispunt bij groen licht, echter zag ik een auto tijdens afslaan te laat aankomen en deze raakte ons aan de rechterkant.
De schuldvraag ligt nog steeds bij de verzekeringen, gezien de omstandigheden van de avond en in twijfel getrokken reactievermogen van de teggenligger. De auto had een flinke deuk in de zijkant waarbij beide portieren zichtbaar beschadigd waren. Ook leek het alsof de B-zuil een flinke klap had ontvangen.
Na kerst meteen naar een schadehersteller gegaan en eind januari kon ik hem na een weekje ophalen. De schade was €4500. De prijs viel nog mee, ze hadden tweedehands portieren van een andere polo gebruikt met dezelfde kleur. De B-zuil was GELUKKIG niet erg beschadigd, dat was de grootste zorg, maar ze hebben hem wel een beetje moeten "verfijnen" door kleine deukjes. Verder was de auto weer als vanouds en was ik ondanks de kosten erg tevreden.
Januari 2025: Terugkeer naar schadehersteller
Kort teruggegaan naar de schadehersteller om een deur recht te laten zetten ivm een fluitend geluid van wind die binnenkwam, daarna geen last meer van gehad.
April/Mei 2025, ongeveer 190.000: Kleine beurt en APK bij vakgarage, onbekend gas in de airco.
Het was tijd voor de APK, dit heb ik samen met de kleine beurt laten vallen. Voor de afwisseling en het gemak besloot ik eens een vakgarage in de buurt te pakken, aangezien de dealer waar ik de auto heb gekocht op zo'n halfuur rijden van mij af ligt. De monteurs bij deze garage hebben de auto zorgvuldig bekeken en ook een kijkje geworpen op de onderhoudshistorie. Deze constateerden naast de beurt dat de accu en de brandstoffilter eigenlijk al lang geleden vervangen hadden moeten worden en nog wat andere kleine dingen zoals ruitenwissers, maar dit waren geen grote kostenposten. Het enige wat mij stoorde was de airco. Het feit dat de airco een sissend geluid gaf, had volgens de monteur voor de dealer al een signaal moeten zijn dat deze een mankement had en leeg was. Deze hebben ze aangesloten aan het apparaat met R1234YF aircogas, maar het apparaat gaf aan dat er een onbekend gas in het systeem zat. Dit klinkt eerst als zo'n dingetje van; "Oké, prima, waarom haal je het er dan uit?", maar het blijkt dat het gas apart getest en milieuveilig eruit gehaald moet worden, en hier zouden hoge kosten aan zitten. Hierop besloten naar de dealer terug te gaan. De 1-jaarlijke wettelijke garantie was inmiddels net verlopen, echter was het al langer bekend dat de airco problemen had, dus toch maar geprobeerd. Dealer wilde er in eerste instantie echter niet in meewerken en sprak van een broodje-aap verhaal. Oké, prima, in dat geval wilde ik graag dat hij hem zou vullen, hier zou ik nog terugkoppeling van krijgen.
Verder reed de auto prima, de nieuwe accu had ook positief effect.
Eind Mei 2025:
Aangezien er na ruime twee weken geen terugkoppeling kwam vanuit de dealer, besloot ik maar gewoon naar een Kwikfit garage te rijden om te kijken wat hun apparatuur zei. Hetzelfde resultaat; onbekend gas gedetecteerd. De monteur raadde me aan om naar een specialist in de buurt te gaan, deze hield zich vaker bezig met airco's. Eenmaal hier ook aangesloten, gaf hetzelfde aan, maar de monteur keek er iets nauwkeuriger naar. Door de lage druk op het systeem, ging hij ervan uit dat het alleen zuurstof in het systeem kon zijn, dit kan er gewoon uitgehaald worden. Hij had gelijk, vacuüm gezogen en alles was eruit. Nieuw gevuld, €200. Die prijs vond ik helemaal prima, ik wilde tijdens mijn volgende vakantie gewoon een koele auto hebben. Binnenkort ga ik er weer langs om te kijken of dat er mogelijk een lekkage zit.
Vandaag, juni 2025, 205.000km:
De auto is op de dag van vandaag nog steeds top, nu dat de airco werkt al helemaal.
Binnenkort staat weer een groot onderhoud op de planning. De vakgarage adviseert om de distributieriem preventief te vervangen, dit ben ik ook van plan om te doen.
Ook heb ik overwogen om deze auto weer in te ruilen bij een vakgarage om weer een nieuwe VW Polo of Golf met max. 80.000km op de teller om weer 4 jaar voorruit te kunnen (aangezien ik wel erg snel door de kilometers heenga...), maar ik heb besloten om de auto op te rijden. De auto is zo ongelofelijk fijn en ik durf het erop te gokken dat hij de 270.000 of 300.000 nog zeker haalt, dus kan ik er zo'n 1,5 of 2 jaar mee vooruit.
Super auto!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.