Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Comfortabele reisgenoot en familievriend
- 24.000 km
De situatie:
- Job op de baan bij klanten/op werven, dus bedrijfswagen
- Gezin met 3 opgroeiende kinderen (6, 7 en 9 op heden)
- Wordt zowel professioneel als privé gebruikt
- Woonachtig in België
Toen mijn vorige Passat Variant B8 de 250k km aangetikt had (op 5 en een half jaar tijd), heb ik eens mijn licht opgestoken over de opvolger.
Zelf ben ik altijd een Alfa-Romeo-man geweest en een autoliefhebber maar met 3 kinderen wordt de keuze sowieso erg beperkt.
Op het werk rijden wij Skoda, Audi, BMW en vooral VW. De wagens worden aangekocht, dus geen leasing. Ik had een leuke BMW 3 en A4 geconfigureerd en dat was budgettair goed te doen (op de A4 ontbraken er wel enkele dingen dan), maar die zouden sowieso te klein geweest zijn (achterin + qua bagageruimte). Daarnaast ook enkele Superb’s en Kodiaq’s geconfigureerd. Een Superb had voor hetzelfde bedrag nog net iets meer uitrusting gehad, vermoed ik. En een Kodiaq of Tiguan Allspace hadden de kinderen leuk gevonden indien met 3e zitrij. Maar om dan zelf de komende 5 jaar met een auto tegen jouw zin te gaan rijden… Laat maar. Ik heb het nu eenmaal niet voor SUV’s. Mijn leeftijd van 39 en mijn BMI van 23 liggen daarvoor nog te laag ?
Mijn werkgever had uiteindelijk liefst vanal terug een VW Passat om diverse redenen en indien ik de “juiste” configuratie kon samenstellen, zag ik dat wel weer zitten.
Ik heb de 1.5TFSI, 2.0TDI en 1,4GTE mogen bekijken.
Van links naar rechts steeds duurder maar fiscaal gezien (zowel qua VAA = eigen maandelijkse bijdrage als qua aftrekbaarheid voor werkgever) was het omgekeerd.
Ik doe sinds corona nog ca. 40k km per jaar. Aangezien ik vaak dagen heb van 250-300km zonder oplaadmogelijkheden, leek een GTE mij praktisch gezien niet interessant.
De TFSI is een aangename motor maar het koppel ligt toch een stuk lager dan bij de TDI. En de TDI blijft zuiniger, zeker op de langere afstanden.
Ook om op reis te gaan (zowel Zuid-Spanje als wintersport), is een behoorlijke actieradius (ca. 1.000-1.300km tussen 2 tankbeurten door) nog steeds interessant voor ons.
Sowieso zal de volgende een elektrische moeten worden, maar nu kan het idee nog wat jaren rijpen ?
Ik heb dus voor de 2.0TDI gekozen.
Met name een 2.0TDI 150pk DSG Elegance Business.
Standaard een redelijk vol uitgeruiste versie (topversie in België): alcantara comfortzetels, verwarmde zetels voorin, 17” LM, veel chroom, groot multimedia, achteruitrijcamera, adaptive cruise control in combinatie met travel assist, matrix LED, …
Ik heb enkel nog volgende toegevoegd om de “juiste” configuratie te bereiken:
- Zonneschermen voor de zijruiten achterin: ik vind privacy glass niet mooi maar het is wel handig om de achterbank af te schermen indien er een PC ligt; ook voor de kinderen is het een handige optie.
- Panoramisch open dak: een heel leuke optie waar ik al heel veel geniet van heb gehad; ik denk vaak met weemoed terug aan mijn Alfa 145 met schuifdak die ik als student reed
- 19” Verona LM velgen: het maakt de auto voor de kenner nét wat leuker en exclusiever; ik heb het niet zo voor R-line, S-line, … pakketjes met de bijhorende aggressieve bumpers
- Sportophanging 15mm verlaagd (kwam automatisch mee met de voorgaande keuze) : ik had er wat schrik voor in combinatie met de 19” maar het valt veel beter mee dan verwacht; het rijdt zelfs aangenamer dan mijn vorige met 16” en standaardophanding
- Wegklapbare trekhaak: zowel om een aanhanger te trekken als om fietsen de dragen heb ik die de afgelopen jaren enorm gemist; ik vind een vaste trekhaak verschrikkelijk lelijk, dus hij zit standaard mooi weg en komt pas tevoorschijn als het moet.
Ik heb bewust niet gekozen voor het digitaal dashboard. Ik vind het fijn om eens niet naar schermen te zitten kijken, ik kijk al genoeg op laptop/tablet/smartphone schermen.
Ik heb voor de automaat gekozen (in het verleden altijd graag met manuele versnellingsbak gereden) omwille van de combinatie met de Travel Assist (later meer).
Intussen heb ik hem een half jaar en 20k km. Tijd dus voor de bevindingen.
Na bestelling midden oktober 2020 gokte men op een levertijd van 5 tot 6 maand. Gedurende de volgende maanden liep dat nog verder op maar werd ook duidelijk dat men gewoon zelf niet wist wanneer die eigenlijk zou geleverd worden… uiteindelijk na ca. 4 maand was de auto klaar om af te leveren
Bij de in ontvangst name van de auto op een vrijdagavond had de wagen ca. 11 foutmeldingen omdat de batterij per ongeluk afgekoppeld was geweest. Was wel wat tricky om er zo mee te vertrekken maar na en half uurtje was alles weer normaal. Na 2 dagen heeft het opstartscherm eens vastgezeten en heb ik dat handmatig gereset. Mijn vorige Passat B8 uit 2015 was 1 van de allereerst geproduceerde en had wel wat kinderziektes dus ik vrees opnieuw zo’n exemplaar getroffen te hebben hoewel het (zelfs het facelift) model intussen toch al goed kunnen rijpen heeft. Sinds daarna echter nooit meer iets gehad, dus fingers crossed…
Algeheel zit deze een stuk steviger in elkaar dan mijn vorige. De bouwkwaliteit is erg goed, nog net iets beter dan bij de vorige.
Jammer is dan weer wel dat het analoge klokje verdwenen is. Ook is de analoge bediening voor de airco vervangen door een digitale set. Aangezien de airco altijd op automatisch staat en de temperatuur ook op ca. 21 graden, is het niet iets wat vaak gebruikt wordt. Maar in gebruik blijven draaiknoppen net iets handiger/sneller. Het multimediasysteem werkt goed, de integratie van spotify etc ook. Klankkwaliteit van het standaard audiosysteem vind ik zeker ok. De ingebouwde GPS gebruik ik quasi nooit (ik rijd altijd op Waze) maar toont wel mooie kaarten.
Het rijden op zich is eigenlijk heel comfortabel want hij deint veel minder na drempels dan de vorige. Het zal nooit een sportwagen worden, maar dat zocht ik ook niet. Een comfortabele werk- en gezinswagen.
De ruimte achterin met 3 kinderen, waarvan 2 op een zitverhoger met ruggesteun is erg groot. Deze is ruimer dan een A6 of BMW 5. Ik denk dat enkel de Superb en Kodiaq daar nog iets beter hadden kunnen doen.
De kofferruimte is heel groot. Doordat een reservewiel ontbreekt, past daar ook nog veel in die ruimte. Er past een europallet in (in de vorige veelvuldig eentje laten inschuiven). De automatische kofferklep is handig en opent hoog genoeg. Zonder voetbeweging evenwel.
De motor heeft voldoende kracht, maar komt iets minder krachtig over dan de manuele 2.0TDI zonder Adblue uit zijn voorganger. De geluiddemping is ook weer een stuk verbeterd. Het is (behalve bij optrekken) heerlijk stil in de auto. De auto heeft wel te weinig grip op de voortrein. De vorige had dit ook, in nog ergere mate: wielspin in derde bij nat wegdek! Je het dus al snel wielspin bij een sprintje, ondanks de brede 19”. Ik zou op vandaag het elektronisch sperdifferentieel nog toevoegen. Algemeen genomen ben ik geen stoplicht-coureur (meer) dus valt het wel mee maar ik vind het wel soms ergerlijk. In de praktijk (app) doet hij 8,9s naar de 100. De auto heeft meer dan voldoende koppel, dus herneemt heel vlot.
De automaat schakelt zacht en snel, ik rijd eigenlijk altijd in D – nooit in S. Het eco-uitrollen moet je in het begin wat leren kennen, maar eens je de auto kent, kan je er erg ver mee geraken zonder nog gas te geven.
Op de lange termijn (20k km) heb ik een gemiddeld verbruik van 5,3 liter/100km (spritmonitor.de). Dit is met een vlotte rijstijl en een mix van stad/snelweg/gewestwegen. Op terugreis in Spanje (constant 160 zonder verkeer, met volle belading en airco continu (hard) werkend) lag dat bijvoorbeeld exemplarisch op 6,8 liter/100km. Al bij al een keurig verbruik voor een grote wagen met breed rubber en een vlotte rijstijl.
De Travel Assist is een fantastische feature. Op mijn vorige had ik al een ACC, maar dit is toch wel iets heel anders. Je voelt je echt een piloot op de snelweg en hoeft enkel nog eens in te grijpen indien nodig: bij het opstijgen en het landen ?
De auto remt en trekt zelf op. Volgt mooi het gekozen parcours op zonder stuur interventies (wel af en toe eens vastnemen). Snelheid aanpassen op basis van verkeersbordenherkenning heb ik wel uitgezet: ik heb dit liever zelf in de hand en je kan niet instellen dat hij standaard 10km/u sneller moet rijden dan dat. Ook gebruik van de GPS-info (remmen aan rotondes/in te slaan wegen) heb ik uitgeschakeld. Ik rijd eigenlijk 90% van de tijd op Travel Assist, ook in de bebouwde kom. De fileassistent werkt ook supergoed en -relaxed.
De Matrix-LED is ook erg aangenaam op nachtelijke ritten en je hoeft zelf nooit meer aan- en uit- te zetten omwille van tegenliggers. Het adaptief systeem werkt zeer goed! Kortom: lange ritten op slecht verlichte banen zijn totaal niet vermoeiend.
Op 24.000km heb ik wat olie moeten laten bijvullen en eerste onderhoud staat inmiddels aangekondigd op 28.000km. Dan zal ik ook de Adblue laten bijvullen.
Conclusie: al bij al ben ik enorm tevreden van deze auto. Ik kende hem natuurlijk al van de vorige (mijn schoonbroer vond het geen goed idee om weer voor dezelfde te gaan maar ik heb er nog geen ogenblik spijt van gehad) maar nu heb ik er eentje die volledig naar mijn eigen zin is, en dat scheelt natuurlijk veel. De Passat is een enorm comfortabele reisgenoot alsook een familievriend. En deze uitvoering “staat” er wel: mensen die iets van auto’s kennen, zien onmiddellijk dat het geen standaard-uitvoering is. Maar het is zeker geen aandachtstrekker (maar dat zijn wij zelf ook niet): mijn moeder dacht dat het een Golf was. Ook al kost een instap-518d of -e200d evenveel (maar dan had ik al bovenstaande luxe niet gehad), op enkele punten na kan die perfect mee met een 5-reeks (ken meer dan genoeg 5-rijders die zelf met de vergelijking komen) maar er staat een ander logo op. Mensen die meerijden zijn ook allemaal verbaasd over het Level2 autonoom rijden. Op een X5 of een Model S van 100k verwacht men dat maar niet op een VW.
Ik hoop dat VW tegen 2023 met een betaalbare productieversie van de ID Space Vision komt als opvolger want ik heb mijn “goesting” nog niet gevonden binnen EV-land. Tegen 2026 zijn de kinderziektes er dan terug uit ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.