Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 90pk Trendline (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 90pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 323.800 km |
KM-stand laatst | 332.750 km |
De koop.
- 323.800 km
Lang verhaal kort, auto gekocht in Dirksland (Zuid-Holland). Niet erg tevreden over de verkoper (autobedrijf).
De deal was auto gekocht zoals gezien, zou geleverd worden met nieuwe APK.
De auto zou 4 nieuwe banden hebben en ik kreeg 4 winterbanden met velg bij. Één van die nieuwe banden bleek stukgereden (lekgeraakt en aan de schade te zien was er doorgereden op de velg), die band lag dus op de plaats van het reservewiel en ik kreeg 3 winterbanden mee (met nog 2mm profieldiepte), één winterband werd gemonteerd op de plaats van het lekgereden wiel. Ten eerste maakte dat bami-winterbandje een onwijs kabaal tijdens het rijden, waardoor ik niet heb gehoord dat beide homokineten aan het eind van hun leven waren. Ik had dit wel doorgegeven aan de monteur en die verzekerde mij als ze kapot waren zouden ze niet door de apk komen. (Heeft die man een potje staan liegen want schijnbaar valt dat sinds een jaar of twee niet meer onder de apk eisen).
Bij de proefrit zat er een powerbox gemonteerd, bij het afleveren niet meer (kwam ik thuis pas achter). Ook was er voor de apk een stuurstang vervangen, waarna het stuur scheef is komen te staan en de auto lichtjes naar rechts trekt. Heel vervelend en hier kwam ik ook pas halverwege de rit naar huis achter, ik dacht eerder dat het wegdek gewoon wat afliep.
Enfin, flink de balen dus van de verkopende partij. Maar ik had ook géén zin om 180km terug te rijden om de probleempjes te laten verhelpen. Alsof ze gehoor zouden geven aan mijn opmerkingen. "Tuurlijk Mijnheer, als u even terug komt zullen wij het kostenloos verhelpen"- Right..
Eerste indruk
- 326.500 km
Na enkele dagen bleek dat de motor olie lekt. Heel fijn, dit had ik óók niet gezien voor de verkoop. De hele motor is inmiddels gereinigd om zo te kunnen herleiden waar de lekkage vandaan komt, dit heb ik dus nog niet gevonden.
Ondertussen heb ik zelf beide homokineten vervangen,daarnaast één abs sensor en de thermostaat.
Nu over het rijden. De versnellingsbak is na 325dkm niet zo strak meer maar bij andere passats met 3ton of meer heb ik hetzelfde opgemerkt. Er is prima mee te rijden. Sturen doet íe ook erg fijn.
Cruise control had ik al in mijn vorige golf en blijft onmisbaar. Een eis van deze passat was minimaal handbediende airco, en dat bevalt echt heel goed.
Gemiddeld verbruik tot nu toe is 6L / 100km, ik vermoed door de defecte thermostaat. Hopelijk word het verbruik na vervangen wat minder want ik vind het vrij hoog in vergelijking met de vorige auto (die deed gemiddeld 5L / 100km).
Verder valt het me op dat deze passat relatief veel kraakjes heeft binnen de auto, veroorzaakt door het interieur. Deurpaneel, middenconsole. Had ik niet verwacht.
Ook de stabilisatie toestand bonkt behoorlijk op korte oneffenheden. Vermoeddelijk de koppelstukken/rubbers. Valt wel mee te leven en gezien de kilometerstand mag dat ook best.
Afgezien van die kleine mankementjes ben ik héél tevreden over de auto. Waar de golf snel vol zat houd ik nu ruimte over. De auto is ook stiller en voelt meer solide aan.
Eens zien of ik deze bak richting de 4ton kan slepen.
einde oefening
- 332.750 km
Onlangs was de dynamo (valeo) overleden, deze heb ik laten reviseren en het weekend daarna was er een kortsluiting ontstaan in de bedrading van de radio. Total-loss en de auto is verkocht aan een opkoper voor een redelijk bedrag. Jammer, want de auto beviel mij prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.