Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 90pk Comfortline (1999)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 90pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na jarenlang Peugeot te hebben gereden (o.a. 406 SW op LPG 3 ton zonder noemenswaardige problemen) ben ik overgestapt op een VW Passat Variant TDI Comfortline en dat is mij goed bevallen. Qua comfort en wegligging was het wel even wennen maar ik ben nu zeker een VW adept geworden. Qua afwerking en kwaliteit staat VW op een duidelijk hoger punt. Ook na drie ton klinken er nog geen rammeltjes en ziet de auto er nog goed uit. De auto is uitgerust met cruisecontrol en ECC, de eerste gebruik ik elke dag en de ECC alleen zomers. Nadeel van ECC altijd aan te laten staan, is een hoger verbruik, lager motorrendement en als je hem eens wél uitzet beslagen ramen. Airco zet veel vet en vuil af op het interieur dus ook de ramen. Wel heb ik de motor al snel na aankoop laten chiptunen en dat is echt een aanrader, de 90 PK zijn eigenlijk ondermaats, zeker als je veel in het buitenland rijdt. Voordeel is een rustiger draaimoment van de motor, minder slijtage, gunstiger brandstofverbruik; gemiddeld 1 op 17 (ik rij standaard altijd rondom de 110 waar ik 100 mag en 130 waar je 120 mag, ik kan 1 op 20 halen als ik ’netjes’ rij) en genoeg power onder de kap voor inhaalsprintjes of de snelweg op (denk aan Duitsland met die korte opritten) en nadeel is wel dikkere rookontwikkeling (vette pluim bij gasgeven, maar dit kan je weer opheffen door de EGR los te koppelen en af te doppen). Ik kan eigenlijk weinig slechts over de auto zeggen...Maar:

PROBLEMEN

VW is krankzinnig duur in onderhoud; nu zijn al mijn wagens al sinds jaar en dag in onderhoud bij een Vakgarage (die in Zeewolde, is een aanrader qua service, kennis en zeker prijs) en ik zou gewoon bang worden om een VW garage binnen te rijden. Er gaat weinig stuk aan een Passat, maar als het gebeurd is het goed ook! En dat zijn nu de minpunten:

Elke 90000 km mag er een nieuwe distributieriem op...dan wordt de halve auto gedemonteerd en dat kost een dag, gekoppeld aan een grote beurt en APK, daar wordt je niet vrolijk van. Als je pech hebt (zoals ik laatst) mogen alle spanrollen, waterpomp en aanverwanten ook vervangen worden. Plus plaatsen winterbanden (géén nieuwe, ik heb zomer- en wintersloffen en heb het geluk bij de seizoen wissel meestal voor een beurt te moeten gaan) was ik een dikke 1500 euro’s kwijt. Moet er wel bij vertellen dat er een hele nieuwe koplamp unit in de auto moest worden geplaatst en dat er twee draagarmen zijn vervangen...bij VW was ik waarschijnlijk 500 meer kwijtgeweest, maar toch!

Toch blijven er van die dingetjes die ze beter weten bij VAG garages; mijn midden console (tunnel tussen de voorstoelen) begon te kraken bij scherpe bochten en vielen de raamslingers achter eraf(?)en kreeg ik lekkage rechts voorin mijn wagen (natte mat). Aan het eerste kon mijn eigen garage niks doen (alles zat goed vast, dus...) en de twee andere waren toen niet aan de orde. Toen ben ik maar eens naar de VW dealer in Zeewolde gekacheld, ik moest namelijk ook een nieuw rechter luchtrooster hebben voor in het dash. Een uur later was het rooster vervangen door een nieuwe, bleek de lekkage te zijn veroorzaakt door een verstopte drain bij het schutbord (onder de ruitenwissers) waren de slingers er weer opgezet en had men het kraken van de console verholpen en ik was alleen maar 4 tientjes kwijt (incl. btw) voor het rooster zelf, rest was service! Leuke tip, als je last hebt van een krakend console...duw twee rubber kraanringetjes tussen het middenstuk (onder de ECC) en de tunnel tussen de voorstoelen...géén gekraak meer bij bochten of steunen met je rechterknie tijdens het rijden. Hierna zijn de slingers blijven zitten en geen lekkage meer. Top service en dat mag ook wel eens gezegd worden over VAG en hun verder exorbitant hoge prijzen.

Teer punt blijven de draagarmen. Kosten ongeveer 200 euro per stuk. Een Passat Variant heeft er ACHT!

Er breken nogwel eens rare dingen af, laatst de handgreep dashboard kastje; de latere versies kon de handgreep los gekocht worden, oudere type moet een complete nieuwe klep in, kosten 70 euro ex arbeidsloon en ex BTW.

Toen deden de richtingaanwijzers het niet meer, bleek te liggen aan de alarmlichten knop. Deze kost los...nog geen 19 euro incl. en is zo vervangen, eruit wippen en er in klikken. Zo leer je nog eens wat als je met je neus er bij blijft.

Maar daar staat tegenover dat er motorisch niets meer dan lof valt te zeggen en ik rij nog steeds rond met de originele uitlaat (!)en remschijven (!) en de Airco is nog steeds niet bijgevuld, het interieur is nog in nette staat en de stoelen zitten nog steeds als in het begin, met hier en daar wel gebruikssporen.

Helaas staan er weer teveel kosten aan te komen (versnellingsbak en dat soort dingen, drukgroep, massa vliegwiel) dus zal ik binnenkort afscheid moeten nemen van mijn auto; met pijn in mijn hart.

Ik ga nu op zoek naar een Golf IV (of weer een Passat, maar geen Variant) 115 PK Highline uit januari tot en met mei 2001.

Update: 17 mei 2008

Vorige week deden de ruitenwissers het niet meer (net voor de Pinksteren natuurlijk).
Auto ’s middags naar de garage gebracht, bleken de aluminium wisser geleiders helemaal verroest. Een en ander moest vervangen worden en besteld...ik kreeg gelukkig wel een vervangende auto mee...een Renaultje Clio met een 1.2 motor...afzien hoor tot en met dinsdag. Mijn achterwisser begon ook al kuren te vertonen, maar dit heeft zichzelf opgelost. Inmiddels kar ik weer zéér tevreden rond in een goed wissende Passat. En ik heb besloten om er nog maar even wat langer in door te rijden. De Golf die ik zoek is momenteel niet leverbaar met de optie’s die ik in gedachte heb.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.