Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 115pk Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 115pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 336.200 km |
Mijn Passat: een trouwe hond
- 325.600 km
Bijna 6 jaar rij ik weer in deze auto, en het blijft een trouwe reisgenoot, ondanks de inmiddels aardig oplopende kilometerstand. Met 120.000 op de teller in februari 2005 aangeschaft als ex-leaseauto, en nu rijd ik nog steeds deze wagen ruim 35.000 per jaar over Neerlands snelwegen (voornamelijk). Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, het is mijn eerste auto die ik zelf kocht en waar ik veel in rijd. Met mijn 202 cm pas ik goed in deze wagen, veel beter dan in het laatste en het nieuwste model van de Passat. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat ik 'em nog zo lang rijd. Een goed alternatief voor deze wagen, behalve de opvolger die qua zitruimte en bergruimte bijna gelijk is, was er naar mijn mening niet. Ja misschien een Mondeo of een V70, maar dat soort wagens zijn vaak veel zwaarder en verbruiken gemiddeld veel meer dan deze wagen. Ik rijd gemiddeld in de zomer 5,9 l/100km en in de winter rond de 6,0 l/100km. Een heel aardige score nietwaar? En zeker op de lange stukken door Duitsland (met kerst 2010 nog een rit vanuit Zwitserland naar huis, 850 km) rijd ik rond de 6,1 l/100km. Ja, de nieuwste generatie diesels met allerlei turbos en snufjes komen ook weer aan dit soort waarden, (en beter), maar tot nu toe was daar naar mijn mening weinig concurrentie als je kijkt naar het verbruik in combinatie met ruimte en comfort.
Tsja, de auto is inmiddels echt achterhaald qua techniek, wegligging, en allerlei toeters en bellen. Maar als je kijkt dat deze auto inmiddels bijna 11 jaar oud is, was ie zijn tijd wel ver vooruit. Niet voor niets is dit een veel verkochte auto geweest, en bijzonder geliefd als leaseauto. Ook op de tweedehandsmarkt (voor export) is er nog steeds belangstelling, als ik kijk naar de uitnodigingen om deze wagen aan te bieden. En eigenlijk zou je geen gek figuur slaan als je deze van mij wilt kopen: compleet dealer onderhouden, in de laatste paar jaar: nieuwe radiator, waterpomp koppelingsplaten, achterklep (dankzij een Zwitserse Volvo XC90), ABS regulator, accu (na 10 jaar trouwe dienst), Aircopomp etc. Je krijgt bijna een nieuwe auto... :-) Ik lach daarom heel wat collega's met dure leasewagens uit... want al die onderhoudskosten wegen goed op tegen de afschijving van bijna 0...
Komend jaar wordt toch tijd voor een meer courante auto, wellicht wordt het dan geen Volkswagen meer, de nieuwste versie biedt niet meer de ruimte die ik gewend ben, en zijn ook behoorlijk prijzig geworden. Wellicht een Superb Combi dan maar?
Afscheid
- 336.200 km
Tsja, het werd toch echt tijd voor iets anders, inmiddels de 336000km gepasseerd, het was bijna tijd voor een grote beurt, met verwachte kosten aan remmen, draagarm rechtsvoor, en vast nog weer wat die dure zaken die aan vervanging toe zijn. Kortom, het was tijd voor een afscheid van deze trouwe hond. En inmiddels is ie ingeruild voor een bijna nieuwe Skoda Superb Combi Ambition & Business Line, en daarbij heb ik gekozen voor de zuinige 1.6 TDI commonrail. Wat een verschil met de oude 1.9TDI pompverstuiver! Kortom, het afscheid is niet zwaar gevallen, binnenkort een nieuwe review, maar dan van een waardige opvolger, de super Skoda Superb!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.