Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Easyline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Easyline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Easyline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 205.000 km

Nadat bleek dat aan mijn vorige auto (Seat Leon 1.9 tdi 105 ok uit 2006) erg veel onderhoud kwam (versnellingsbak, vliegwiel, distributieriem, airco etc) besloten om naar een andere auto te gaan kijken.

Eerst heb ik nog gedacht aan een A3 Sportback, maar omdat ik een auto met veeeeel ruimte wilde hebben heb ik een proefrit gemaakt in een Passat Variant 1.6 tdi uit 2011.

Wat ik voor de tijd niet wist was dat er onder de Comfortline versie van de Passat ook nog een Easyline bestaat, de versie die ik dus heb gekocht.
Dat houdt o.a. in: Geen cruisecontrol, een handbediende airco (halfautomatisch, door VW Climatic genoemd), geen mistlampen, geen navigatie, geen MP3 aansluiting (hoewel de radio dit wel ondersteunt) etc.
De cruisecontrol heb ik bij de koop in bedongen, en wel de originele die in andere Passats ook zit.
Dit heeft de dealer veel hoofdbrekens en mij een week langer wachten gekost maar uiteindelijk zat het erin en werkt het perfect.
De mistlampen mis ik niet, en de Climatic voldoet ruimschoots. Hij maakt het koel als dat moet en ook warm wanneer gewenst.
Deze auto is een ex leaseauto met afgestempeld onderhoudsboekje erbij.
De laatste beurt was een kleine beurt geweest, dus de eerstvolgende zou een grote beurt worden. Er zat een en ander aan onderhoud aan te komen, maar de prijs was er dan ook naar. En met desondanks een half jaar garantie kun je je geen buil vallen dacht ik.
De Leon werd voor goed geld ingenomen (waarbij ik gewoon eerlijk ben geweest over de smak onderhoud die eraan zat te komen) en dus hebben we de koop gesloten.
Ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad!
De auto rijdt fantastisch. Hij is ook heerlijk stil, iets wat ik erg waardeer.
De auto heeft echt enorm veel ruimte, wat erg van pas komt om alle pakketten van de webshop van mijn vrouw naar de post te brengen... 😉 Ook echt handig bij vakanties. Klep open, spullen erin smijten, klep weer dicht en gas erop.

Het is met een zwaar geknepen 1.6je overigens geen strepentrekker (understatement van de dag) maar dat hoeft ook niet. Je kunt best met het verkeer meekomen en dat is voor mij nu meer dan zat.
Je hoort weleens zeggen dat mensen in een Passat 1.6 rustiger gaan rijden. In mijn geval klopt dat ook. Waar ik eerder bij een rustige weg gerust aardig illegale snelheden haalde rijd ik nu max 130, 140 op de teller. Als de rijomstandigheden dat toelaten overigens. Gewoon met het verkeer meerijden. Je bent dan net zo laat thuis als met 170 op de linkerbaan en iedere keer hoog in de ankers moeten.
In Duitsland laat ik hem trouwens af en toe wel even flink uit.. 😉

Het verbruik was in eerste instantie niet om over naar huis te schrijven. Ongeveer 1 op 16 met een rustige rijstijl. En dat was in mijn ogen toch iets te gek. Ik heb de brede sloffen die eronder zaten vervangen door de standaard 16 inch wielen, en dat resulteerde meteen in een daling van het verbruik naar 1 op 18. Dat was de eerste winst.
Op een gegeven moment ging de auto in noodloop. Met veel pijn en moeite kon ik 100 halen. En dat ging in een tempo dat bij wijze van spreken "opa in zijn Dafje" mij al toeterend, knipperend en middelvinger opstekend rechts inhaalde.. 😉 Dus maar naar de garage gesukkeld, waar bleek dat de EGR klep de geest had gegeven. Dat schijnt bij de 1.6 van VW een bekend euvel te zijn. Die EGR heb ik toen laten uitprogrammeren. Het gevolg was wel dat ik sinds die tijd een verbruik van 1 op 20 haal. En dan rij ik echt niet met 85 achter een vrachtwagen.
Zoals al gezegd wist ik dat er een grote beurt aan zat te komen. Nu, dat werd een erg grote beurt..... Distributieriem met waterpomp, schijven en blokken rondom, 4 nieuwe banden, airco goed laten onderhouden en nog een hele reutel meer. Al met al was ik dit jaar in totaal zo'n € 2.850 lichter. Maar zelfs met dit bedrag aan onderhoud was het nog een voordelige koop. En de auto kan er weer een tijd tegenaan. Ik ben van plan om in deze auto nog een tijdje door te rijden, dus is goed onderhoud een must. Hier wordt dan ook niet op bezuinigd.
Wat ik wel irritant vind is het roetfilter. Ongeveer eens per tank gaat dat ding regenereren. Dan wordt het filter schoongebrand, en bokt en stoot de auto als een gek bij lagere toerentallen. Dat is meestal na een ritje snelweg snel over.
Soms zit het filter echt vol en dan gaat de auto bij stationair draaien schudden als een dolle. Het lijkt dan alsof hij op 3 poten loopt en er komt dan een stinkende walm uit de uitlaat....! Ook ruik je dan soms de geur van verbrand plastic. Het schijnt bij deze auto's te horen...
Ook dat is echter na een half uurtje flink doorrijden wel weer over. Ik moet wel zeggen dat ik me dan een beetje geneer, en medelijden heb met de mensen die achter me rijden. Voordeeltje: Ik heb dan geen last van bumperklevers...
Bovenstaande roept bij mij dan wel weer de vraag op wat uiteindelijk het nut is van een roetfilter. Alles tegenhouden en dan eens in de zoveel tijd al het opgespaarde roet eruit gooien? Dat schiet dan voor het milieu ook niet echt op volgens mij. Maar dat zal wel aan mij liggen denk ik dan maar.

Wat ik wel mis is de coming/leaving home verlichting. Er zit een uitgebreide boordcomputer in de auto, maar deze functie zit er niet op. Iemand nog tips of, en zo ja hoe, dat in te stellen is?
Overigens: Als er nog tips zijn om een mp3 speler of een telefoon aan de standaard Passat radio te koppelen dan zijn die ook van harte welkom! Ook andere tips of wetenswaardigheden over de Passat 1.6 zijn welkom.
Ik heb in ruim een jaar tijd ruim 50.000 km gereden en El Passat (koosnaampje) blijft goed bevallen.
De score voor comfort is 5 sterren wat mij betreft.
Prestaties 3 sterren. Hij is niet snel maar heeft voldoende power om mee te komen op de weg.
Betrouwbaarheid is wat mij betreft ook 5 sterren. Ik heb wel aardig wat geld bij de garage achter moeten laten maar dat was normaal onderhoud. Ik had de pech (nou ja pech, ik wist het bij aankoop al) dat veel groot onderhoud ineens moest gebeuren. Het enige niet reguliere was de EGR. Maar dat is de auto vergeven.
Gebruikskosten is wat mij betreft ook 5 sterren. Elke auto heeft nu eenmaal onderhoud nodig, en ik heb liever ineens de hele smak aan onderhoud zodat de auto er met niet al teveel bijzonder onderhoud weer even tegen kan, dan iedere jaar weer hoge kosten. Een auto onderhouden kost nu eenmaal geld. Op onderhoud bezuinigen lijkt voor de korte termijn winst, maar vroeger of later krijg je daar letterlijk de rekening voor gepresenteerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.