Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 7.619 km |
Overstappen naar Duitse degelijkheid
- 7.619 km
In april van dit jaar kreeg ik het bericht van onze wagenparkbeheerder dat mijn Peugeot 308 vervroegd uit de lease gehaald zou gaan worden en dat ik een nieuwe auto mocht gaan uitzoeken. Na dit bericht ben ik me gaan oriënteren op de markt waarbij ik een ruimere auto wilde hebben, met een luxe interieur en ook wilde ik een 20% bijtelling model. Deze wensen in gedachten houdend kwam ik tot de volgende modellen:
- Peugeot 508 1.6 e-HDI Blue Lease Executive
- Volvo S60 DRIVe R-Design
- Audi A4 2.0 TDIe Business Edition
- Volkswagen Passat 1.6TDI Highline
De Peugeot zag er van binnen veel belovend uit en heeft een zeer verfrissend interieur die op alle fronten mooier geworden was geworden als de vorige 308. Maar tijdens het rijden viel de semi automaat enorm tegen waardoor deze afviel voor mij.
De Volvo zag er zeer sportief uit en ook het interieur verraste me aangenaam. Het rijden met deze auto was ook perfect maar de beperkte ruimte achterin en in de kofferbak zorgde ervoor dat deze voor mij afviel.
Bij de Audi had ik eigenlijk hetzelfde oordeel als bij de Volvo waarbij het exterieur wel minder sportief was.
Uiteindelijk is mijn keuze dus op de Volkswagen Passat gevallen vanwege de nieuwe strakke uitstraling, de enorme ruimte achterin alsmede in de kofferbak en het degelijke interieur.
De uitvoering die ik gekozen heb is de Volkswagen Passat 1.6TDI Bluemotion Highline uitgevoerd in Reflexzilver in combinatie met zwarte bekleding en geborsteld aluminium decorinleg aangevuld met de volgende opties:
Sportpakket met:
- Lederen bekleding
- 17” lichtmetalen velgen
- Sportonderstel
- Sportstoelen
Executive Plus met:
- RNS510 Navigatiesysteem
- Parkeersensoren
- Alarm
Telefoonvoorbereiding Premium
Panoramadak
Ambient pakket
230V aansluiting
Nadat ik de auto in april besteld had zou deze oorspronkelijk begin september geleverd gaan worden maar werd ik tussendoor onaangenaam verrast met een telefoontje van de dealer dat vanwege problemen met sommige opties de auto waarschijnlijk pas in de loop van oktober zou komen. Na een aantal telefoontjes kreeg ik half juli ineens een bericht dat de auto al in Nederland was en binnen 1,5 week afgeleverd zou kunnen gaan worden. Fantastisch nieuws maar wel zou ik het Ambient pakket en de 230V aansluiting moeten laten vervallen. Omdat dit niet de meest belangrijke / noodzakelijke opties zijn heb ik hiervoor gekozen en werd de auto dus 3 maanden afgeleverd.
Op donderdag 21 juli was het zover en kon ik aan het einde van de middag de auto op gaan halen bij de dealer. Bij aankomst bij de dealer stond de auto verstopt onder een doek ingepakt als een cadeau, na het doornemen van de benodigde papieren was het moment daar om de auto uit te pakken en de sleutels in ontvangst te nemen. De eerste aanblik beviel prima en de auto was volledig naar mijn smaak en rook heerlijk nieuw. Na een korte maar gedegen uitleg van de vele opties en mogelijkheden van de auto dan voor het eerste de auto starten en de weg op waarna de eerste kilometers op de teller kwamen.
Ervaringen:
RNS510
Systeem werkt eenvoudig en is zeer overzichtelijk met handige opties zoals weergave van de maximale snelheid op de weg waar gereden wordt. De TMC functie vind ik wat tegenvallen en is niet altijd even accuraat en helaas ontbreken de mobiele fliters op deze meldingen iets wat in een standaard TomTom geen probleem is. Ideaal is de mogelijkheid om een SD kaart in de unit te plaatsen vanwaar de muziek gespeeld kan gaan worden maar ook de mogelijkheid om de inhoud te kopieren naar de harde schijf zodat je hier je eigen muziek database op kan zetten. Het schermpje is groot en overzichtelijk en werkt ideaal in combinatie met de touchfunctie.
Interieur
Het interieur vind ik straks, zakelijk en is rustgevend waarbij de kleine details zoals het kleine analoge klokje de uitstraling geeft die bij de auto hoort. De middelconsole is overzichtelijk en is voorzien van de climate controle die voor beide kanten apart ingesteld kan worden. De tellers zijn mooi helder wit verlicht ( zoals Audi ) wat ik een fraai geheel vind hebben waarbij de overige knoppen rood oplichten en er een sfeerverlichting op de middenconsole projecteert. De lederen bekleding van de sportstoelen is erg strak afgewerkt op de stoelen de stoelen zitten dan ook als gegoten en geven je de juiste ondersteuning tijdens het rijden waarbij de bestuurderszijde volledig elektrisch instelbaar is inclusief de lendesteun. De achterbank wordt op dit moment alleen gebruikt door onze kleine man die hier heerlijk in zijn maxi cosi de ruimte heeft.
Het panoramadak geeft zeer veel extra licht in de auto en indien de lichtinval te groot is kan met een druk op de knop de hemel gesloten worden. Deze opties was indertijd een van de redenen om te kiezen voor de Peugeot 308 en stond dus ook hoog op de lijst voor deze auto waarbij dit panoramadak ook nog eens open gezet kan worden wat een heerlijk gevoel van vrijheid geeft. Het open dak is ook bij hogere snelheden niet eens storend en staat dus ook vaak open.
Update 7.500km:
Momenteel heb ik de auto 7 weken in mijn bezit en heb ik er de nodige kilometers op de teller staan en heb ik een beter beeld bij de mogelijkheden van de auto. De motor begint erg goed in de draaien waarbij deze steeds soepeler gaat rijden en het optrekken ook steeds soepeler gaat. Wel merk ik dat het brandstofverbruik bij normaal gebruik niet in de buurt komt van de opgegeven specificaties. Momenteel rij ik gemiddeld 1 op 16,5 wat dus niet echt overeenkomt met de opgegeven 1 op 23 vanaf de fabriek. Wellicht dat dit nog iets omhoog gaat zodra de motor nog verder in gereden is maar ik had hier zelf wat meer van verwacht.
Helaas heb ik de stoelverwarming al een aantal keer aangehad vanwege onze minder goede zomer en ondanks dat ik eerst weinig met deze optie had ben ik toch blij dat deze erop zit.
Problemen:
Vanaf 4.000km valt de RNS 510 regelmatig kort uit waarbij het lijkt of deze zich kort reset en daarna weer aangaat. Het vervelende is dat niet alleen de navigatie dan stopt maar ook de radio stopt op dat moment.
Bij 6.500km waren sommige wegen niet meer op de kaart aanwezig. Auto retour naar de dealer en een nieuwe update voor de RNS510 gehad en de kaart is opnieuw op de harde schijf geplaatst. Probleem tot op heden opgelost alsmede het uitvallen ervan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.