Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Executive Line C. (2012)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BMT Executive Line C.
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze is gemaakt

  • 93.050 km

Inleiding
Onze Skoda Fabia Combi bleek tijdens onze laatste kampeervakantie (toen nog met 1 kind) wat aan de kleine kant. Inmiddels is kind numero 2 gearriveerd en werd het serieus tijd om eens naar een andere auto te kijken.

De parameters
Het moest wederom een stationwagon worden maar dan een flinke maat groter.
Tweedehands
Max 100K op de teller.
Budget 17.000 euro.
Benzine, want we rijden ongeveer 15000 km per jaar en dan kan diesel simpelweg niet uit.
Liefst een automaat. We wonen in Haarlem (wat qua verkeer een ramp is) en ik rijd vaak om en rond Amsterdam. We rijden dus betrekkelijk veel file.

Op de shortlist stonden:

- Skoda Octavia
- Skoda Superb
- Peugeot 308 SW (nieuwste model)
- Peugeot 508 SW
- Opel Insignia
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Toyota Auris Wagon
- Toyota Prius Wagon

De beide Skoda's vielen af omdat dit toch echt een klasse minder chic is dan de Passat (althans de wat oudere modellen, recentere modellen vielen buiten budget). Peugeot 508: te veel problemen met het THP blok. 308: relatief duur. Weinig aanbod van occasions met benzine motor.

Opel Insignia: relatief kleine kofferbak.

Golf: te kleine achterbank.

Toyota Auris: te kleine achterbank. Laadvermogen te beperkt.

Uiteindelijk bleven de Prius Wagon en de Passat over.

Prius

We waren erg gecharmeerd van het flexibel in te delen interieur en de binnenruimte. Daarnaast sprak het hybride concept ons erg aan. Je krijgt echt het gevoel dat je in een auto van de toekomst zit. Bijzonder betrouwbaar bovendien.

Passat

Fraai interieur. Ruim: enorme kofferbak en ruime achterbak. De Passat heeft een premium gevoel dat mist bij de Skoda;s. Groot laadvermogen.

Op basis van de proefrit is het de Passat geworden. Het is niet dat de Prius echt slecht rijdt, maar wel echt een stuk slechter dan de Passat. Ongevoelige besturing. Weggedrag wat vaag in algemene zin. Daarbij is de Prius of ontzettend traag of extreem lawaaiig. Ik las dat je er aan went, maar ik vond het gewoon of traag of een lawaaibak.

Nee, dan de Passat. Stil, je hoort de motor bijna niet. De DSG automaat doet zijn werk in alle rust. Je merkt nauwelijks dat ie schakelt. De 1.4 TSI motor is geen strepentrekker maar vlot genoeg om lekker mee te komen. De vering is bijzonder comfortabel. Bijna Frans maar dan zonder te deinen.

De Passat had gewoon het totaalplaatje. Ruim. Comfortabel. Vlot genoeg. Fijne automaat.

De eerste kilometers.

De DSG automaat bewees gelijk zijn meerwaarde op de eerste rit van Amsterdam naar Haarlem. Naadloos schakelend in het drukke verkeer. Al na 5 minuten begin je je af te vragen waarom we vroeger ook al weer met de hand schakelden.

De ingebouwde navigatie is ok, maar niet meer dan dat. Het werkt allemaal wel prima, maar eerlijk een losse hedendaagse TomTom is echt stukken beter. En heeft levenslang gratis updates van kaarten. In plaats van 100 euro per update bij Volkswagen.

De stoelen zitten fijn en zijn goed in te stellen. De elektrische verstelling is echt bijzonder luxe.

Wat opvalt is hoe stil de Passat is. Je merkt nauwelijks dat de motor draait (of afslaat door het start/stop systeem).

Zodra ik wat meer kilometers gereden heb zal ik deze review updaten.

de kop is er af

  • 101.000 km

inmiddels alweer 8 maanden verder. Zoals je kunt zien rijden we relatief weinig kilometers. We gebruiken de auto eigenlijk niet voor woon-werk verkeer (trein ivm files), dus de Passat wordt nu met name gebruikt voor tripjes in het weekend naar familie in het noorden, oosten en zuiden van het land.

Verbruik:
fabrieks opgave is 1 op 16,4 gemiddeld. De praktijkmonitor op AW geeft 1 op 13,2.

Toen we dit najaar nog meer kilometers in de stad reden en minder snelweg kilometers kwam ik uit op een gemiddelde van 1 op 13,5. Inmiddels rijden we veel meer snelweg kilometers en zit ik rond de 1 op 15. Nog steeds een stuk hoger dan de fabrieksopgave, maar ik kan er mee leven. Ook omdat dat vergelijkbaar is met onze Skoda Fabia. Dit terwijl de Passat een kilo of 300 meer weegt.

Comfort:
Het blijft gewoon een heel comfortabele auto, zowel qua vering, de DSG bak, bediening als ook geluidsniveau.

Vlot:
122 pk voor 1400 kilo lijkt zo op het oog niet erg ruim bemeten. Toch voelt de auto in de praktijk behoorlijk vlot aan. De turbo zorgt er voor dat je laag in de toeren al veel vermogen beschikbaar hebt. Dit in combinatie met de DSG bak die naar hartelust voor je omlaag schakelt als je het gas flink intrapt, maakt dat je vrij vlot met het verkeer meekomt.

Wat ik ook begin te merken is dat handgeschakelde auto's die in theorie veel sneller zijn, moeite hebben je bij te houden bij het stoplicht. Is vooral m.i. omdat de DSG bak altijd heel snel schakelt (en op het juiste moment, afhankelijk van de stand).

Ruimte:
Wij zijn dat type mens dat kampeert met zo'n De Waard tent (groot, zwaar, lomp). Dus ook om die reden hadden we behoefte aan ruimte. Dit najaar sturen we de Passat met volledige bepakking voor het eerst de bergen over naar Italie, voor de zekerheid maar even proefgekampeert in eigen land.

Mijn dakdragers (MontBlanc) van de Skoda passen gewoon op de dakrails van de Passat. Idem dito voor de dakkoffer. De Skoda zwabberde altijd een beetje met dakkoffer en volle belading, bij de Passat merk je er eigenlijk weinig van tijdens het rijden. Hij ligt nog steeds als een dijk op de weg. Verbruik iets hoger, trekt iets langzamer op.
De kofferbak ik niet alleen heel groot maar heeft ook een handig vorm. Redelijk recht-toe-recht-aan, weinig rare bochten en uitstulpingen. Via Marktplaats ook nog een Travall bagagerek voor 50eur op de kop getikt, dus we kunnen tot het dak stapelen. We hadden nog ruimte over, is de korte samenvatting (maar ervaring leert dat dat zichzelf wel oplost). Ook handig zijn de extra sigarettenaanstekers op de achterbank en kofferbak (voor de koelbox).

Al die ruimte heeft ook een nadeel, we wonen aan een plein met wat krappe parkeerplekken en betrekkelijk weinig ruimte om te manoeuvreren. De Passat is stiekem toch wel erg lang en breed. Gaat inmiddels prima, maar je staat toch meer te steken en te draaien dan je lief is. En een aantal plekken past is ie simpelweg niet. Luxeprobleem uiteraard. Wel blij met de parkeer sensoren voor en achter (inclusief visuele weergave op het scherm in de auto waar het obstakel zit).


Overige nadelen.

De DSG bak kent 2 standen. D en S. De D stand voldoet prima, mits je buiten de bebouwde kom rijdt. Binnen de bebouwde kom merk je vooral dat VW geprobeerd heeft de auto (soort van) zuinig te krijgen door de DSG bak idioot snel op te laten schakelen. Bij 50km/h rijdt je in zijn 6 met 1100 toeren en gewoon 0 vermogen. Uiteraard schakelt de auto graag voor je terug, maar daarvoor moet je eerst wat meer gas geven. En als ik even in moet houden om een fietser niet plat te rijden en ik zak af naar +/- 40 km per uur, vind ik het niet nodig om een dot gas te geven.

Binnen bebouwde kom rijd ik nu doorgaans in de S stand. S stand heeft overigens ook nadelen. De auto schakelt ineens schokkerig en de motor loeit wat meer. Maar ik heb het er voor over.

Minder enthousiast ook over de ergonomie van de boordcomputer en dan met name de bediening via het scherm op de middenconsole. Het werkt allemaal wat omslachtig en niet-intuïtief. Ontwerp van de auto stamt ook al weer uit 2010, dus dat is ook niet zo gek. Maar je merkt wel dat je inmiddels gewend bent geraakt aan het gebruiksgemak dat hedendaagse smartphone hebben.

Afscheid

  • 148.000 km

Na 4,5 jaar en dik 50.000 km nemen we afscheid van de Passat.

Was een fijne auto en we hebben eigenlijk nooit problemen gehad. Het enige niet reguliere onderhoud was een abs-sensor die kapot ging. Daarnaast is de originele navigatie gestolen. Die hebben we vervangen door een pioneer unit (geen aanrader).

Hij begon iets minder soepel te schakelen en daarnaast loopt de motor iets minder mooi dan eerder. Bang voor duur onderhoud wat overigens bij een auto van 9 jaar oud ook niet heel gek zou zijn.

Daarnaast hebben we inmiddels een derde kind gekregen. Drie stoeltjes op de achterbank van de Passat past wel, maar het is wel erg veel gefrut om alle kinderen in de gordels te krijgen.

Daarom besloten een Skoda Kodiaq te kopen. Review daarvan volgt nog.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.