Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Comfortline (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.8 5V Turbo Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 269.000 km |
Aankoop
- 112.000 km
Op mijn zoektocht naar een vervanger van de Swift kwam deze passat keer op keer naar voren op verschillende sites. De eisen voor de nieuwe auto waren:
- climate control
- Meer ruimte en veiligheid dan een Swift
- Krachtige motor
- Relatief lage km stand
- Bouwjaar 1998 of ouder (vanwege de fiscale voordelen wanneer de auto door de zaak gekocht wordt)
Na een aantal vergelijkbare auto's bekeken te hebben (allemaal vol krassen en deuken, uitgeleefd of hele hoge km standen) kwamen we deze auto tegen bij een Peugeot dealer in Wamel. De prijs voor zo'n auto was erg fors maar de auto zag er werkelijk als nieuw uit en de auto had jaarlijks een beurtje met nieuwe olie gekregen bij de VW dealer. Omdat de olie er steeds maar zo'n 6000 km in zat durfde ik het wel aan ondanks dat deze motoren bekend staan om hun sludge problemen. Uiteindelijk hebben we de auto zonder garantie en met een lege tank zo meegenomen.
Onderhoudskosten / problemen
- 114.000 km
Na de aankoop zijn de volgende zaken aangepakt:
VW specialist:
- Nieuwe APK, aandrijfashoezen, versnellingsbbakolie en een koppelstang van de ophanging.
Zelf:
Omdat de kosten voor de distributieriem op €840 uitkwamen heb ik besloten om dit zelf te doen. Uiteindelijk nog een aantal andere zaken vervangen maar daarmee moet de passat weer even mee kunnen:
- Nieuwe mattenset en bevestigingen
- Nieuw antennerubber
- Motor geflushed met Forté. Daarna nieuwe olie met groter oliefilter
- Distributieriem, spanners, waterpomp en aandrijving van stuurbekrachtiging vervangen
- Kleppendekselpakking vervangen (motor lekte daar olie)
- ETKA en ELSAWIN voor opzoeken onderdeelnummers en handleidingen voor het zelf vervangen van zaken
Planning:
- Chiptuning op maat
- Winterbanden met leuke velgen
- OEM Xenon
Ervaringen
- 114.000 km
Omdat mijn vader al ruim 15 jaar een soortgelijke passat rijdt wist ik ongeveer wat ik kon verwachten.
Motor:
Dit betreft een 1.8T met standaard 150 pk. De motor is redelijk soepel maar heeft onder de 2000 tpm niet veel over. Boven de 3000 tpm komt er echter een krachtexplosie en is de auto zeer snel. Uiteindelijk trekt de auto door naar 7000 tpm waarbij een sprintje van 0 - 100 in ongeveer 8 seconden voltooid kan worden. Ik weet niet of dit standaard is maar de auto is echt erg snel. Om de kracht wat meer te spreiden wil ik de auto nog op maat laten chiptunen. Het verbruik is bij normaal rijden ongeveer 1:11 maar wanneer al het vermogen wordt gevraagd loopt dit terug naar 1:6....
Comfort:
Het comfort is naar mijn idee prima. De uitrusting is rijk voor een 15 jaar oude auto maar daar is ie ook op uitgezocht:
- LM velgen
- Centrale vergrendeling met AB
- Elektrische ramen en spiegels
- Climate control
- Lendesteun verstelling en hoogteverstelling op de voorstoelen
Verder geen bijzondere bevindingen.
Versnellingsbak:
De bak is koud een beetje nukkig (vandaar dat ik ook de bak olie heb laten vervangen) maar na een paar km schakelt de auto prima.
Remmen:
De remmen zijn erg goed en kunnen zich zeker meten met huidige nieuwe auto's. De remweg is kort en blijft kaarsrecht.
Wegligging:
De wegligging is prima maar niet meer dan dat. De auto stuurt een beetje wollig en glijdt over de voorwielen weg wanneer het te snel gaat. Wat dat betreft kan de auto zich niet meten met mijn (2011) Golf maar dat is ook logisch denk ik.
Nieuwe Thermostaat en winterbanden
- 117.000 km
Omdat de auto niet goed op temperatuur kwam maar even de thermostaat vervangen (geen originele want daar moest 4x zo veel voor betaald worden). In Elsawin stond de afbeelding verkeerd getekend en na het plaatsen werd de auto meteen 130 graden. Toen maar "verkeerd" teruggeplaatst en nu werkt het goed. De auto komt nu weer snel op temperatuur en blijft dat ook.
Daarnaast een set winterbanden op standaard stalen velgen gemonteerd (marktplaats). Deze voldoen prima.
15 jaar oud? Dat geloof ik niet! Maar wel een zuip
- 122.000 km
Inmiddels weer wat km's verder en de afgelopen tijd regelmatig opmerkingen gehad over de staat van de auto. Mensen zonder kennis en affiniteit met auto's denken dat de auto 2 of 3 jaar oud is. Wanneer je zegt dat de auto toch echt 15 jaar oud is zijn de mensen vaak behoorlijk verbaasd. Ook met rijden is de leeftijd echt niet te merken. Wel merk je het aan het forse benzineverbruik. 1:10 bij normaal rijden en 1:5 bij (zeer) sportief rijden. De auto rijdt hierbij met name kleine stukjes...
Stuurbekrachtiging/ Temp sensor/ APK
- 123.500 km
De jaarlijkse APK staat weer voor de deur. Voordat ik de auto weg breng even op de brug gehad om wat kleine puntjes op te lossen:
De koelwatertemperatuurmeter geeft af en toe 0 aan en kort daarna weer 90. Auto uitgelezen en de sensor blijkt defect. Deze is besteld en zal binnenkort gemonteerd worden.
De klem op de slang naar de stuurbekrachtiging zat los waardoor er hydraulische olie weglekte. Een nieuwe klem en het probleem is opgelost
Toen de auto op de brug stond zag ik dat een achterschokbreker lek was. Aangezien dit niet mag voor de APK heb ik de keuring een weekje uitgesteld en nieuwe schokbrekers besteld. Deze moet ik nog monteren maar dit stelt niet veel voor en scheelt al gauw €200 wanneer je het zelf doet.
Het zijn kleinigheden/ slijtagedelen maar het is een feit dat dit een dure auto is om te rijden. Gelukkig kan ik het meeste zelf wat de kosten enorm drukt...
Weer een jaartje APK
- 124.500 km
De auto is weer een jaar goedgekeurd. Wel een opmerking over speling op een draagarm dus die moet ik volgens jaar misschien vervangen. Verder zag ik zelf dat het flexibele stuk van de uitlaat gescheurd was maar blijkbaar was de uitlaat nog gasdicht. Die moet volgend jaar wellicht ook vervangen worden. Uit voorzorg had ik voor de APK nog andere koplampen geplaatst omdat de oude wat dof waren (origineel voor €25 op marktplaats). Dit staat ook weer wat netter.
De auto blijft me positief verbazen in comfort en prestaties maar aan de andere kant ook wel negatief in benzineverbruik wat in de praktijk zo tussen de 1 op 9 en 1 op 10 ligt. Nu tijdelijk overgestapt op super 98 om te kijken of de auto daar zuiniger op is.
Uitlaat lek
- 126.500 km
Het vermoeden dat de uitlaat aan het einde van zijn levensduur is wordt bevestigd door het binnendringen van uitlaatgassen bij stilstaande auto. Naar wat ik heb kunnen zien is het nog de eerste uitlaat dus dat kun je verwachten. Deze moet binnenkort vervangen worden waarbij er een gedachte bij me opkomt om dan meteen een grotere downpipe en andere kat te monteren. Dat moet dan opgevolgd worden door een bezoekje aan VAG Techniek voor een upgrade van de chip...
Verder valt het me op dat de auto een stuk soepeler trekt sinds ik 200 km autoweg heb gereden met een hoog tempo. Ik dacht eerst dat het niet geheel vloeiend optrekken aan de LMM lag en wilde deze preventief vervangen maar hier wacht ik nog maar even mee.
Jaartje APK erbij
- 134.500 km
Inmiddels is de auto weer een jaartje gekeurd maar er zijn toch wel weer een aantal zaken die vervangen moesten worden:
- remslangen poreus (2x)
- Potje remvloeistof gebarsten
- Stuurkogel teveel speling
- Draagarmen hebben speling (nog niet vervangen)
Verder heb ik, omdat de auto niet geweldig liep de volgende zaken (preventief) aangepakt:
- nieuwe bobines
- nieuwe LMM
- Carterpan/ oliezeef schoongemaakt
- Carterontluchtingslangen vervangen (lek)
Nu hoor ik nog een ratel bovenaan in het blok (nokkenaskettingspanner) dus die ga ik ook nog vervangen. Dan zijn alle zwakke punten inmiddels aan de beurt geweest.
Na het vervangen van de LMM trekt de auto weer als een speer. Middels VAGCOM ook kunnen constateren dat de auto al gechipt is dus dat hoeft niet meer. Afgelopen week meegedaan aan een circuit training op het circuit van zolder en daar liet de auto zich niet kennen. Gewoon mee kunnen komen met (veel) snellere wagens. Alleen de remmen gaan na een aantal ronden protesteren omdat ze daar simpelweg niet voor gemaakt zijn. Daar wil ik dus ook nog een upgrade voor doen.
Wat rijden betreft merk je echt niet dat het een auto van 17 jaar oud is. Dat bevalt dan ook uitstekend. Wat kosten betreft blijf ik het wel een dure auto vinden.
Auto doorgeschoven
- 138.500 km
Omdat we de ruimte van deze grote auto helaas niet nodig zullen hebben, is er besloten iets anders aan te schaffen. Deze Passat wordt doorgeschoven naar mijn vader. Na in de laatste 2 jaar nagenoeg alles gerepareerd en aangepakt te hebben verwacht ik dat de auto nog heel wat jaren mee kan. Review zal nog gewoon updates krijgen. De (huis) monteur blijft hetzelfde maar de auto krijgt alleen een andere bestuurder :-)
Beurt en APK
- 150.000 km
Afgelopen week heb ik deze auto een beurt gegeven en hij heeft weer een nieuwe APK. Daarnaast heb ik parkeersensoren ingebouwd en heb ik een tijdje geleden de remblokken achter vervangen. De auto rijdt nog steeds erg goed en het is dan ook bijna niet te geloven dat deze auto uit 1998 stamt. Het totaalbedrag van de beurt, APK en parkeersensoren komt op €120. Daarmee kan de auto er weer een jaartje tegenaan.
Het lijkt erop dat ik zelf al het (dure) onderhoud voor mijn kiezen heb genomen en mijn ouders hier nu van profiteren aangezien er nu alleen nog maar regulier onderhoud gedaan hoeft te worden..
Aansturing ABS pomp kapot
- 156.000 km
Afgelopen tijd ging regelmatig het lampje van de ABS aan (en een tijdje later vanzelf weer uit). Na de auto uitgelezen te hebben bleek dit de aansturing van de ABS pomp te zijn. Het was nog even een klus om een gebruikte pomp van hetzelfde type te vinden (deze heeft ABS, EDS maar geen ASR) maar uiteindelijk heb ik die voor €75 op de kop kunnen tikken (reparatie kan ook maar kost €200). Ik heb alleen de elektronica omgezet waarmee de storing verholpen is. Koop dit soort onderdelen trouwens nooit nieuw! Dan ben je namelijk meer dan €1000 kwijt...
Still going strong!
- 211.000 km
De auto is nog altijd in de familie en rijdt nog steeds voortreffelijk. Afgelopen periode zijn de remschijven en blokken rondom vervangen en is er een nieuwe ruitenwissermotor gemonteerd (imitatie). Twee maanden geleden leek er koelvloeistofverbruik te zijn maar dit werd veroorzaakt door een poreuze koelvloeistof tank. Deze is vervangen voor een imitatieonderdeel (voor 20% van de prijs van een nieuwe).
Er is al een tijdje een kleine lekkage aan de stuurbekrachtiging. Afgezien van af en toe wat stuurbekrachtigingsolie bijvullen doe ik hier voorlopig niets aan.
Elk jaar krijgt de auto een beurt met filters, olie en bougies (die laatste alleen als het nodig is). De koppeling zit inmiddels wat hoger maar slipt nog altijd niet door. Zo lang de auto zo rijdt, mag ie blijven!
Weer opnieuw in bezit
- 260.525 km
Mijn vader heeft een andere auto gekocht en het inruilbod op deze passat wat zodanig laag (€365) dat ik besloten heb om de auto daar zelf voor over te nemen. Er deed zich al vrij snel een mooi doel voor: We gaan hiermee de zomereditie van de scandic run rijden. Het zal een tocht zijn van waarschijnlijk rond de 5000 km (Zweden/ Noorwegen) die uitsluitend over secundaire wegen gaat.
Aangezien alle riemen wel vrij ver over de datum waren heb ik vooraf de distributie/ spanners/ rollen/ waterpomp en alle riemen vervangen. Ook de thermostaat (kleine lekkage) en een beurtje met verse olie en filters. Ook de rembekrachtiger staat nog op het programma want deze is een keer blijven hangen. Bijzonder hoe een auto met zo'n lage waarde nog steeds zo verrassend goed rijdt. Morgen nog even een verse APK en dan kunnen we er weer even tegenaan. De koppeling zit overigens nog altijd hoog maar slipt niet (ook niet met een zware aanhanger). Dit lijkt dus ook wel een beetje een producteigenschap. De vorige Passat had dit namelijk ook.
De auto is nu 26 jaar oud en is zelfs verzekerd als oldtimer. De verzekering kost hiermee slechts een ruime €10 per maand.
Scandic Run overleefd
- 267.500 km
Deze zomer hebben we met de Passat meegedaan aan de Scandic Run summer edition. Een geweldige tocht van net geen 6000 km waarbij we voor een groot deel over onverharde wegen hebben gereden. In totaal hebben we in deze vakantie 84 uur in de Passat doorgebracht en hebben we deze auto opnieuw kunnen ontdekken.
De auto heeft zich bijzonder goed gehouden onder de, af en toe, zware omstandigheden. De trip werd op de terugreis nog even spannend door een koelvloeistof lekkage aan de achterzijde van het blok. Dit is bij thuiskomst meteen hersteld (slangaansluiting poreus). Verder hebben we gedurende de trip alleen 1 lekke band gehad, is er 1 lampje vervangen en heb ik een halve liter olie bijgevuld.
Met de lage maximum snelheid in Noorwegen en Zweden hebben we een mooi gemiddeld verbruik van 1:13.5 gerealiseerd.
De koppeling zit nog altijd hoog dus die gaat misschien nog vervangen worden. Verder zit er bij gas los een kleine rammel bij de turbo door speling op de bedieningsarm van de wategate. Vooralsnog blijft de auto bij ons en wordt deze af en toe gebruikt om met de hond naar het bos te gaan of voor het trekken van een aanhanger. Er is nog wat twijfel om een nieuwe koppeling en turbo te monteren. Wellicht maak ik er een winter project van. Ik zou het in elk geval zonder aarzelen aandurven om weer een lange tocht met de auto te maken.
Positief opgevallen tijdens de trip:
- Zuinig bij gematigde snelheid
- Een zee van ruimte zowel in het interieur als kofferbak
- Comfortabel
- Snel als het moet
Nadelen die opvielen tijdens de trip:
- Het ontbreken van een cruise control
- Het indirecte stuur/ weggedrag
Toch een nieuwe koppeling en vliegwiel
- 269.000 km
Nog eens met mijn vrouw besproken wat we met de Passat doen. Op dit moment wordt de auto enkel gebruikt om met de hond naar het bos te gaan en naar de sportschool te rijden (krappe parkeerplekken en bij deze kan het dan niet zo'n kwaad).
De scandic run afgelopen zomer vonden we echter allebei zo gaaf dat we besloten hebben om de trip ook in 2025 weer met de Passat te doen. Een koppeling laten monteren bij een garage is een duur grapje en overstijgt de waarde van deze auto ruim. Toen toch maar besloten om zelf aan de klus te beginnen, ondanks dat het op de vloer van de garage moet en de versnellingsbak in lengte achter de motor geplaatst is.
Met ruim 2,5 dag liggend op de garagevloer sleutelen zit er weer een nieuwe koppeling (en vliegwiel) in. Tijdens de operatie nog een lekkende koelvloeistof flens vervangen en de bak ophangrubbers waren ook aan vervanging toe. Naast deze operatie ook nog een haperend deurslot vervangen voor een "nieuwe" van de sloop, nieuwe gasveren voor de motorkap en kofferklep, nieuwe raamlijsten langs de voorruit en we kunnen er weer tegenaan.
Ik denk niet dat ik een dergelijke operatie nog een keer op de garagevloer ga doen maar alles zit weer op zijn plek, de auto rijdt weer heerlijk en alles functioneert weer dus de auto kan er tegenaan voor de volgende run.
De turbo laat ik voorlopig zitten. Deze doet het prima en hoor je in de auto zelf niet. Ik heb gelezen dat er mensen zijn die al jaren met dat geluid rondrijden dus we gaan er maar vanuit dat deze groene rakker dat ook kan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.