Volkswagen Passat 1.4 TSI 125pk Highline Business R (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.4 TSI 125pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Pluspunten
- 20.001 km
+ Soepelheid van de 1.4TSI i.c.m. de 7-traps DSG;
+ Innovatieve uitrusting ten opzichte van de concurrentie (zie hoofstuk 6):
+ Looks;
+ Verbruik, zonder moeite en erbij na te denken haal ik 1 op 15, met hypermilen is 1 op 25 mogelijk;
+ Live-Traffic via Car-Net is érg accuraat, beter dan Google Maps;
+ 59L tankinhoud, beter dan andere D-segmenters.
+ ACC i.c.m. TJA (File-Assistent) zorgt (met de juiste mindset) voor relaxed rijden ;
+ DLA (Dynamische grootlicht assistent) werkt echt uit de kunst! Een ware lichtkermis voor je neus zonder je tegenliggers te verblinden;
+ Verwarmbare voorruit zónder (zichtbare) draadjes, top!
Minpunten
- 20.002 km
- Er is geen mogelijkheid meer vanaf MY18 om middels een wieltje/knopje de dashboardverlichting eenvoudig en vooral snel te kunnen dimmen, nu moet dit via diverse menu's gebeuren in de Discover Pro, waardeloos.
- Autohold is ook waardeloos, bij het wegrijden met de autohold actief vertrek je altijd met een schok, buitengewoon irritant en ergens ook wel gênant, het voelt bij wijze van alsof je niet fatsoenlijk kan koppelen, in hou tegenwoordig maar gewoon mijn voet op de rem, als de file-assistent uit staat tenminste.
- Geen reservewiel, niet eens een thuiskomertje!
- Het 'kleuren'-palet bestaat enkel uit zakelijke 'kleuren', uiteindelijk uitgekomen op Pyrit Silver.
Verbeterpunten
- 20.003 km
+/- De DSG Automaat is niet de beste automaat voor in de stad, hij schakelt veel te snel op waardoor je automatisch meer gas gaat geven, het gevolg is dat de DSG bak weer terugschakelt waardoor je weer in de kofferbak van je voorganger zit, oefening baart kunst zo lijkt het;
+/- Waarom moet mijn spiegel-verstel-knopje op standje verwarmen staan voordat mijn buitenspiegels daadwerkelijk verwarmd worden? Waarom is dit niet zoals bij 99% van de andere fabrikanten gewoon 1 op 1 gekoppeld met de achterruitverwarming?
+/- Waarom moet de Lane-Assist na 12 seconden gaan piepen terwijl de auto prima in staat is zelf de weg te vervolgen (juridisch dingetje?)? Op écht lange afstanden klem ik mijn fles SPA maar tussen het stuur (zie foto), door het klotsende/bewegende water detecteert hij beweging c.q. de bestuurder, NOT, haha!
+/- Je kunt in het AID niet zien of het dimlicht is ingeschakeld, hiervoor moet je langs het stuur naar de knop kijken, niet handig.
Het keuzeproces
- 20.004 km
Tsja.. Wederom bericht van de leasemaatschappij dat de huidige auto het einde van het contract naderde. Altijd weer leuk om in de wereld van de auto configurators te duiken en je eigen "unieke' auto samen te stellen.
Met het beschikbare budget was er meer dan ruimte genoeg om aan al mijn wensen te voldoen, deze eisen is willekeurige volgorde:
- Automaat;
- Panoramadak welke ook daadwerkelijk open kan, niet zo'n glazen plafond als in de Peugeot;
- Dynamische/Matrix LED verlichting;
- Stoelverwarming (anders kom ik mijn huis niet meer in);
- Iets van een kofferbak, niet persé een station maar ook geen V40 qua inhoud.
Omdat mijn kilometrage dusdanig onder de dieselnorm van 38.000km/jaar lag mocht ik na bijna een miljoen kilometer gedieseld te hebben ook kijken naar een benzineauto. Ik blij want een vergelijkbare diesel bleek al snel 100€/maand duurder te zijn in de leaseprijs per maand.
Ik had mijn zinnen dus gezet op een leuk uitgeruste D-segmenter met benzinekrachtbron en automaat. Er waren 3 auto's op mijn shortlist:
- Renault Talisman 1.6TCe Limousin;
- Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Wagon;
- Volkswagen Passat 1.4 TSI Highline Business R.
Ik vond (en vind stiekem) de Renault nog steeds het mooiste van het stel maar er waren diverse factoren welke mij deden huiveren voor de Fransoos. In de showroom stonden drie Talismans met elk diverse afwijkingen in de panelen, kofferbakken die scheef erin geplaatst waren, en dat voor ruim 45K. Hiernaast vond ik de ICE onhandig werken en had ik binnenin absoluut niet dat Wow! Gevoel wat ik wel bij de buitenkant had.
Dan de Mondeo, waarvan Ford halverwege het bestelproces besloot geen automaat meer te leveren op de 1.5 EcoBoost, enkel nog op de 2.0 TDCi Diesel, welke dus vét en vét duurder was dan zijn benzinebroer. Helaas, want rijden deed de Ford weer als de beste, wat zwaarder in de neus en voor mijn gevoel bovendien een stuk "logger' als de Passat (de Passat weegt ledig op papier nog geen 1300kg) maar daar merkte je in de bochten weinig van als ik de snelheidsmeter mocht geloven.
Na alle drie de wagens te hebben proefgereden kwam ik uit op de Passat, die had op het moment van bestellen de gratis DSG automaat actie op het Highline Business R model. Dankzij het standaard aanwezige R-Line pakket smoelt de auto een stuk beter vind ik. Het zal nooit moeders meest spannende voertuig worden maar ten opzichte van een "standaard' Passat een hele vooruitgang.
Zoals ik al zei heb ik de beschikking over een ruim leasebudget en kon ik best nog wel wat vinkjes zetten op de aanwezige optielijst. Uiteindelijk is het deze configuratie geworden:
Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT Highline Business R 7-DSG
- Advance pakket (W21)
- Bestuurdersassistentie pakket 'Plus' (WY5)
- Executive Plus Pakket (W25)
- LED verlichting 'Plus' met LED Koplampen voor dimlicht, grootlicht inclusief LED-dagrijverlichting (WLH)
- Metallic/Pareleffect lak Pyrit Silver
- Multifunctioneel lederen stuurwiel inclusief schakelpaddels (PM3)
- Park Assist (7X5)
- Telefoonvoorbereiding Premium (9IM)
- Verwarmbare en warmtewerende voorruit (PGW)
- Zonder motor-en typeaanduiding (0NA)
Al met al een redelijk complete Passat waar ik tot op heden nog steeds erg blij mee ben.
Het rijden met de Passat
- 20.005 km
Al bij de eerste proefrit met de TSI bleek het "op koppel' rijden wat een dieselauto zo siert ook prima mogelijk, daarnaast bracht de DSG automaat ook een stuk rust met zich mee waardoor mijn eis voor een automaat eigenlijk alleen maar werd bevestigd, en zeg nou eerlijk.. Een D-segmenter in deze tijd zonder automaat? Dat ze nog verkocht worden.
Met z'n instap benzinemotor kom je niets te kort, natuurlijk, meer is altijd beter maar op de Autobahn staat er na verloop van tijd ook 220km/h op de teller en ben je dankzij de DSG in sportstand vlot weg bij het stoplicht als je wilt.
Wat opvalt aan het rijden in de Passat? De rust aan boord! Geluidsarm, trillingsvrij en automatisch zijn de woorden die het rijden beschrijven. Relaxed, zo zit ik tegenwoordig achter het stuur. De auto doet 75% van het werk zelf, schakelen natuurlijk, afstand houden, aansluiten in de file, dodehoek in de gaten houden, naast de reeds ingeburgerde zaken als licht- en regensensor.
Doordat ik in de Passat gebruik kan maken van level 2 (hands-off) van het autonome rijden ben ik over het algemeen een stuk rustiger gaan rijden. Geen gejakker meer op de linkerbaan maar de auto zelf zijn ding laten doen op de baan ernaast, soms zelf achter een vrachtwagen als ik de tijd (en zin) heb, heerlijk!
Wil je dit toch dan kan dat natuurlijk ook met de Passat, om de TSI in een koppelrijk gebied te houden even 2 tikjes tegen de flippers en gaan, ondanks zijn beperkte vermogen toch nog steeds vermakelijk, boys will be boys.
Innovatiever dan de concurrentie
- 20.006 km
Na het proefrijden kwam ik tot de conclusie dat de Passat qua innovaties en vooral ook de uitwerking ervan mijlenver voor loopt op de geteste concurrentie. Hieronder enkele voorbeelden:
De Passat heeft een volledig digitaal dashboard (AID) in plaats van een half/half oplossing zoals bij Ford en Renault. Doordat het scherm volledig digitaal is ben je veel vrijer in de keuze van informatie welke je getoond wilt hebben. Bijvoorbeeld het tonen van de kaart op het AID lijkt een leuke gimmick maar heeft in de praktijk echt toegevoegde waarde. Bij de andere merken heb je de keus uit wat simpele menu's en een snelheidsmeter/toerenteller welke digitaal is.
De Passat heeft de optie tot een dynamische grootlicht assistent genaamd DLA vs. Statisch (aan/uit) grootlicht assistent zoals bij Ford en Renault;
De Passat heeft de optie tot adaptieve cruise control met file functie vs. adaptieve cruise control die enkel functioneert tussen de 30 en 140km/h (serieus Renault!?!).
Al met al is de Passat naar mijn mening een stuk meer bij de tijd als de andere auto's waarmee ik heb proefgereden.
Personaliseren met VCDS
- 20.007 km
De Passat (en eigenlijk alle VAG modellen) kun je (laten) aanpassen met VCDS. Het gaat dan op kleine handigheidjes. Wat heb ik op de Passat aan laten passen? Hierbij de lijst:
- Bijtankhoeveelheid weergave in AID:
Laat per 5 liter zien hoeveel benzine er op dat moment bijpast in de tank.
- Staging/Needle Sweep:
Laat de snelheidsmeter en toerenteller bij het inschakelen van het contact volledig uitslaan, omdat het kan.
- Ventilatiesnelheid zichtbaar met de climate control op standje AUTO:
Standaard zie je op AUTO niet hoe hard de blower blaast, nu wel, ook omdat het kan.
- Video in Motion vrijschakelen:
Zorgt ervoor dat je tijdens het rijden een film (vanaf SD/USB ) of DVD kunt kijken, af en toe handig voor de kids.
- Alarmpiep bij openen/afsluiten auto):
De auto geeft nu akoestische feedback bij het openen en sluiten van de auto.
- Achterlichten die altijd aanstaan, ook bij enkel DRL voor:
Achterlichten branden nu dus altijd, ongeacht de stand van de schakelaar of lichtsensor.
- Dagrijverlichting menu:
Hiermee kun je de DRL volledig uitschakelen als je wilt, iets wat af-fabriek niet mogelijk is.
- Verlichting onder spiegels aan bij inklappen:
In plaats van dat de verlichting direct uit gaat bij het inklappen (lees: op slot doen van de auto).
- Coming home automatisch:
Zeer blij mee! Anders moet je na élke rit een tikje aan de hendel geven om dit te activeren, nu nooit meer, ideaal!
- Gasrespons:
Staat nu op standje Audi heb ik mij laten vertellen, heb de aanpassing de eerste week laten uitvoeren dus heb geen referentiekader met de originele instelling.
- DLA standaard aan:
Ook dit zou standaard moeten zijn. DLA staat nu altijd aan (zolang de verlichtingsschakelaar op AUTO blijft staan), anders dien je dit bij iedere rit te activeren door een tikje tegen de hendel te geven. Erg omslachtig en onnodig, zeker omdat DLA wat toevoegd aan het rijden in het donker.
-Rechts inhalen toegestaan bij rijden op de ACC:
Standaard remt de Passat af als je volgens de ACC radar een auto rechts wilt inhalen met de ACC ingeschakeld, je krijgt dit dan te zien middels een tekening/projectie in het AID. Rechts van de blokmarkering mag je echter gewoon inhalen alleen kent/ziet de Passat dit verschil niet. Vandaar dat ik dit heb laten uitschakelen.
- Onthouden laatste stand stoelverwarming:
Gemak dient de mens, bovendien staat hij toch altijd aan van Oktober tot Maart...
Bestuurdersassistentiepakket Plus (WY5)
- 20.008 km
Ik heb met het aankruisen van dit optiepakket de beschikking over Level 2 (Hands Off) van het autonome rijden. Om toekomstige Passat rijders wat inzicht te geven in het functioneren van deze opties hierover dit aparte hoofdstuk.
Optiepakket Bestuurdersassistentiepakket Plus (WY5) bestaat uit de volgende zaken:
- Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist);
- Rijstrookwisselassistent (Side Assist) inclusief Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist);
-File-assistent (Traffic jam Assist) inclusief Side Assist plus;
---Automatisch volgen voorganger in files
---Automatisch gas geven en remmen tussen 0-60 m/h en sturen in rijbaan
---Maakt gebruik van Adaptieve Cruise Control en Lane Assist
- Semi-automatische besturing wagen bij medisch noodgeval (Emergency Assist).
---Gedeeltelijke overname van de auto in medisch noodgeval
---------------------------------------------------------------------------------------
DYNAMISCHE GROOTLICHTASSISTENT (DYNAMIC LIGHT ASSIST, DLA)
---------------------------------------------------------------------------------------
Standaard zorgen de LED Plus koplampen al voor dynamische hoogteregeling en dynamische bochtenverlichting waarbij de lichtbundel mee draait met de stuurbewegingen en er bovendien bij scherpe bochten in bijvoorbeeld woonwijken een extra LED aangaat die letterlijk náást de auto schijnt wat echt helpt bij het manoeuvreren en bij het spotten van fietsers.
In mijn voorgaande Peugeot 308 had ik ook de LED koplampen welke statisch waren maar de lichtbundel van de Passat is toch weer een stapje beter, mede door het dynamische gedeelte maar wellicht ook doordat de koplampen uit 2 x 2 projectoren bestaan in plaats van 2 x 1 projectoren zoals op de Peugeot.
Naast deze standaarduitrusting heb ik op mijn Passat ook DLA tot mijn beschikking. Ander merken zoals Opel en Audi noemen het Matrix LED verlichting maar het idee en de uitwerking komen op hetzelfde neer; de grootlichtbundel wordt dynamisch aangestuurd daar waar het kan.
DLA laat zich het beste omschrijven als een lichtkermis. Het systeem functioneert uitstekend en ik heb in de afgelopen 20.000km nog geen enkele seinende tegenligger gehad. Nu moet ik wel zeggen dat de omgeving echt donker moet zijn wil het aanspringen, als er op de weg lantaarnpalen staan zal het systeem niet snel aanspringen is mijn bevinding. DLA kun je niet geforceerd aanzetten, je kunt het alleen activeren, de Passat bepaalt zelf of aan alle randvoorwaarden is voldaan voordat het aanspringt. Als het systeem wel aanspringt zie je dit terug op het AID doordat het logo van de koplamp met de 'A' erin blauw kleurt.
Het rijden met DLA voegt naar mijn mening wel degelijk wat toe, al is het licht soms té fel. Verkeersborden bijvoorbeeld weerkaatsen het licht uiteraard terug waardoor je bij wijze van verblindt wordt door je eigen lichtbundel. Het 'uitsnijden' van je voorganger uit de lichtbundel werkt prima, ook in een flauwe bocht kun je goed zien dat de grootlichtbundel meebeweegt met je voorganger. Ook tegenliggers worden op tijd gedetecteerd en uitgesloten van de grootlichtbundel, 2 á 3 seconden nadat de laatste tegenligger is gepasseerd wordt de grootlichtbundel aan die zijde weer geactiveerd.
---------------------------------------------------------------------------------------
RIJSTROOKWISSELASSISTENT (SIDE ASSIST, SA) INCL. RIJSTROOKBEHOUDASSISTENT (LANE ASSIST, LA)
---------------------------------------------------------------------------------------
SA is de dodehoekbewaking welke middels oranje lampen aan de binnenzijde van de buitenspiegels is gemonteerd. Het systeem geeft ruim op tijd weer dat er een auto zich in de dodehoek bevindt. Middels de intensiteit van de oranje LED's maakt het systeem duidelijk hoe ver of dichtbij diezelfde auto zich bevindt.
Naast het optisch waarschuwen van de bestuurder neemt SA i.c.m. LA soms ook de besturing over:
-Mocht je de optische waarschuwingen negeren en wil je toch van rijstrook wisselen zorgt SA ervoor dat de Passat tegenstuurt om een eventuele botsing te voorkomen.
-Ga je over de lijn zonder richting aan te geven gaat je stuur trillen en zorgt SA ervoor dat de Passat tegenstuurt om een eventuele botsing te voorkomen.
LA vind ik een optie waar je aan moet wennen. Je voelt de correcties goed in je stuur. De Passat doet dan ook zijn uiterste best om het midden van de rijstrook aan te houden. Mocht je onverhoopt toch de lijn overschrijden maakt het systeem dit duidelijk door het laten trillen van het stuur. In de praktijk gebeurd dit nauwelijks omdat het systeem zoals gezegd op tijd correcties doorvoert.
In het begin voelde het als een bemoeierig systeem maar na verloop van tijd ben ik het systeem wel gaan waarderen en vertrouwen. In de praktijk betekent dit dat ik mijn handjes nog maar wat losjes (bij wijze van) aan het stuur heb om mijn aanwezigheid kenbaar te maken, verder doet LA de rest op de rijkswegen en provinciale wegen.
Het systeem detecteert of de bestuurder het stuur vast heeft. Zo niet geeft het binnen 12 seconden een melding met piep in het AID. Na nog eens ~12 seconden volgt een hardere en vervelendere PIEP dat je toch echt het stuur moet vast pakken. Mocht je ook deze melding negeren...? Het vervolg kun je hieronder lezen onder 'Emergency Assist'.
Deze detectie kun je faken door een flesje water tussen het stuur te klemmen (zie foto). Door de klotsbewegingen denkt de Passat de bestuurder te detecteren. Nee, niet verantwoord maar wel leuk ook eens te testen en i.c.m. de ACC 100km volledig autonoom te rijden.
---------------------------------------------------------------------------------------
ADAPTIEVE CRUISE CONTROLE (ACC) MET FILE-ASSISTENT (TRAFFIC JAM ASSIST, TJA)
---------------------------------------------------------------------------------------
Om te beginnen: is ACC in zijn algemeenheid zaligmakend, nee, absoluut niet! Het blijft in die zin een hulpmiddel.
Naar mijn mening vergt de ACC ook een mentale aanpassing van de bestuurder. Ja, voor een gemiddelde accountmanager met haast houdt de ACC naar zijn mening teveel afstand. Het op de linkerbaan 'jakkeren' gaat niet samen met de ACC, leg je hierbij neer en je komt veel relaxter aan thuis!
Ik ben niet roomser dan de Paus maar ACC heeft er wel voor gezorgd dat ik rustiger achter het stuur zit. Het systeem in de Passat zit zodanig slim in elkaar dat het wel met je meedenkt, enkele voorbeelden:
-Als je je voorganger nadert en je bent op het punt dat de ACC wil gaan afremmen kun je dit voorkomen door richting aan te geven en een baan op te schuiven. Het mooie en slimme hierbij is dat op het moment dat je richting aangeeft (en het stuur dus nog niet eens beweegt) je al merkt dat de ACC niet meer afremt om de gang er in te houden. Ongeacht of je je voorganger nóg meer benadert bent. In de praktijk werkt dit erg prettig en rij je zo met de ACC aan een stuk vloeiender.
-Als je in de file staat met de TJA actief wacht de ACC drie seconden alvorens het start-/stop systeem de motor uitschakelt. Vertrekt je voorganger binnen deze 3 seconden vervolgt de Passat zijn weg zonder verdere input van de bestuurder, ideaal met de toenemende verkeersdrukte en bijbehorende 'harmonica-effect' files.
-Als de Passat langer dan drie seconden stilstaat moet je als bestuurder reageren om de Passat weer in beweging te krijgen door of op RES op het stuur te drukken of een tikje gas te geven, hierna neemt de ACC met TJA het weer van je over.
-Als het start-/stop systeem is ingeschakeld en de motor is uitgeschakeld zorgt de ACC dat zodra de voorganger in beweging komt de motor weer wordt gestart, zonder verdere input van de bestuurder, gewoon, om 'startklaar' te zijn, goed over nagedacht!
---------------------------------------------------------------------------------------
SEMI-AUTOMATISCHE BESTURING WAGEN BIJ MEDISCH NOODGEVAL (EMERGENCY ASSIST, EA)
---------------------------------------------------------------------------------------
Zoals ik geschreven heb bij stukje over Lane-Assist geeft deze na 12 seconden een melding in het AID en een piep met de vraag het stuur weer vast te pakken. Negeer je deze melding volgt er na ~12 seconden een hardere en vervelendere PIEP dat je toch echt het stuur moet vast pakken.
Mocht je dit vervolgens nog niet doen geeft de auto een korte remingreep om je letterlijk wakker te schudden, ik heb het uitgetest en mocht je in slaap zijn gevallen wordt je hier écht wakker van, je schrikt je wezenloos als je het niet zou verwachten.
Ook nu geen input vanuit de bestuurder? De Passat mindert snelheid, alarmlichten gaan aan en de auto wordt tot stilstand gebracht.
Ik hoop het nooit nodig te hebben maar werken doet het in ieder geval.
Update 1 - November 2018
- 24.000 km
---------------------------------------------------------------------------------------
Reactie op lezersreacties:
@Friedair;
Bedankt ;-) Zeker een prettige auto!
@JosJ84;
Haha, een vaste lezer, leuk :-) VCDS aanpassingen heb ik laten doen bij een kennis in Voorburg, PM me maar voor details, die gozer kan toveren met zijn laptop! (En dat zeg ik als die-hard IT techneut ;-) )
@Wout2b;
Meer is altijd leuker/beter maar met 125pk ben je ook in een Passat ruim snel zat om met het verkeer mee te komen. Ik kon met mijn budget ook een Talisman volhangen (t/m de 19" velgen aan toe zelfs). Uiteindelijk toch voor het bekende VW gegaan ondanks dat ik de Talisman (van buiten) mooier vind.
@Monsieur Le Loure;
Kids, tweevoeters die papa en mama roepen als ze iets nodig hebben.
@Toink;
Graag gedaan! Waar blijft die update van jouw review van je Passat ;-) ?
---------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE BIJ 24.000 OP DE KLOK
Weer wat kilometers gemaakt en inmiddels de winterbanden eronder zitten, auto wordt hier iets onzuiniger door en ook komt er meer bandengeluid door dus aftellen maar naar half maart ;-)
Klein irritatiepuntje gevonden. Als het regent en de ruitenwissers zijn druk aan het werk stoppen deze ter plekke als het Start/Stop systeem de auto weer start, ziet er echt knullig uit _facepalm_.
Nu het Start-/Stopsysteem toch ter sprake komt; Tegenwoordig heb ik deze steeds vaker uitstaan omdat het i.c.m. de DSG een eigen leven lijdt.
Praktijkvoorbeeld: Je komt aanrijden bij de rotonde, moet klein beetje vaart minderen om vervolgens feilloos tussen het verkeer op de rotonde in te kunnen voegen maar nee, nog voordat je stilstaat heeft het Start/Stop systeem de motor uitgeschakeld waardoor je minder vlot (lees: te laat) van je plek komt, de rotonde op rijdt en dus anderen aan het hinderen bent.
Naast deze ergernis heb je nauwelijks controle over het systeem i.t.t. een handgeschakelde auto waarbij ingetrapte koppeling geen afslaande motor betekent.
Ook i.c.m. de TJA vind ik het Start/Stop systeem irritant, het starten van de motor is nét even te aanwezig om het niet op te laten vallen, bovendien kan het 40 keer afslaan en weer opstarten van de motor in de file nooit goed zijn voor het spul en/of het verbuik.
Resumé, Start/Stop staat vaker uit- dan ingeschakeld.
Naast deze kleine 'ondingen' blijft de Passat een fenomenale Duitse cruiser welke mij met veel rust en gemakken naar mijn bestemming brengt.
Verbruik blijft 1 op 15, maar als je wilt is 1 op 20 ook prima haalbaar, wel moet je dan niet harder dan 100km/h rijden maar soms is ook dat relaxed i.c.m. alle rijhulp systemen aan boord.
Onlangs nog een keer bij onze Oosterburen op bezoek geweest (op winterbanden) en bij 210km/h was de koek toen op, toevallig dat de ACC ook tot 210km/h werkt :-)
Update 2 - Oktober 2019
- 55.000 km
---------------------------------------------------------------------------------------
Reactie op lezersreacties:
@Rob de Ridder;
Ik snap je punt maar schiet mijn inziens zijn doel voorbij, het is inmiddels een gewoonte geworden voor mij om bij het starten de gordel om te doen, Start/Stop uit te zetten, dakraam in de ventilatie stand te zetten en de DSG in 'D', klaar, rijden.
---------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE BIJ 55.000 OP DE KLOK
- Topsnelheid bij de Oosterburen kunnen klokken op 223km/h (zie foto), niet gek voor een 'instappertje';
- Verbruik blijft rond de 1 op 15/16 bij normaal weggedrag, soms trappen, soms rustig de ACC zijn ding laten doen op de rechter rijstroken;
- Krakende vering is BY FAR mijn grootste ergernis aan de auto, bij de komende 60.000km beurt zal ik geen genoegen nemen met 'wat vet' op de veren/schokbrekers. Het doet namelijk écht afbreuk aan het comfort en het luxe gevoel wat de auto mij geeft;
- Verder werkt alles naar behoren, kraakt er niets, werken de (veiligheids-)systemen prima waardoor het je als je eens in een andere auto rijdt pas weet hoeveel gemak je ervan hebt.
Vragen/opmerkingen? Stel ze gerust!
Update 3 - Oktober 2020
- 75.000 km
---------------------------------------------------------------------------------------
Reactie op lezersreacties:
@KOOP NIET BLIND;
Zeker een hele fijne kar! Nog steeds geen spijt van mijn keuze.
---------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE BIJ 75.000 OP DE KLOK
- Door de Coronacrisis werk ik al sinds maart thuis wat uiteraard zijn uitwerking heeft op het aantal gereden kilometers.
De Passat wordt nu enkel gebruikt voor privé ritjes waarbij er vaker korte ritjes worden gemaakt dan langere afstanden naar de zaak of klant.
Zonde, want juist op de langere afstanden bewijst de Passat elke keer weer zijn waarde. De rust, de techniek, de zit.... Het is echt een kilometervreter pur sang!
- De laatste 20.000 kilometer heb ik geen last meer gehad van de krakende vering zoals hierboven beschreven, een grote plus want zeker met die korte ritjes binnen de bebouwde kom wordt je af en toe misselijk van het aantal drempels onderweg.
- Verbruik is uiteraard wel toegenomen door de vele koude starts en korte ritjes naar zo'n 1 op 14, nog niets om zich voor te schamen vind ik persoonlijk.
- Na verhuisd te zijn naar een gebied met minder straatverlichting bewijst de DLA wederom zijn toegevoegde waarde, wat een puist licht komt er toch uit de koplampen.
- Verder een saaie update, want de Passat staat er, doet waarvoor hij is aangeschaft zonder verdere op- en/of aanmerkingen of klachten.
Update 4 - November 2021
- 95.000 km
---------------------------------------------------------------------------------------
Reactie op lezersreacties:
@R LUITEN;
Zoals @PASSATB82LTDI al aangeeft zijn de rubbers bij mij vervangen. Hierna geen enkel kraakje meer gehoord.
@LENNIE;
Ik heb een 'mannetje met laptop' gevonden welke als een ware kunstenaar door de diverse menu's hobbelde. Ik had een paar jaar geleden mijn Octavia ook al door hem laten aanpassen dus wist dat het goed zat.
---------------------------------------------------------------------------------------
LAATSTE (!!!) UPDATE BIJ 95.000 OP DE KLOK
- Het laatste jaar heeft de Passat wederom bewezen een betrouwbare, fijne metgezel te zijn tijdens alle kilometers.
- De laatste ~2000km merkte ik wel dat de koppeling van de DSG in de vijfde versnelling wat begonnen te bokken, je voelde en zag aan de toerenteller dat de koppeling niet meer goed 'aangreep', ware het minimaal.
Opmerkelijke hieraan was dat het alleen in de vijfde versnelling was. Aangezien dit geen 'rij' versnelling is maar puur een 'opschakel' versnelling is heb ik er niet teveel aandacht aan besteed.
Mijn partner had het niet eens gemerkt maar ik als vaste berijder wel. In eerste instantie dacht ik aan alle DQ200 troubles en garagebezoekjes maar uiteindelijk viel dit dus wel mee.
- Door de veranderde bijtelling per 1/1/2022 was het voor mij fiscaal aantrekkelijk om de Passat eerder in te leveren dan de vooropgestelde februari 2022.
Puur gedreven door de euro's dus eerder afscheid genomen van de Passat om over te stappen naar volledig elektrisch, qua rijden ongeëvenaard maar zeker niet zaligmakend komende vanuit de VW.
Dag Passarati.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.