Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT Executive Line High (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.4 TSI BMT Executive Line High |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 172.500 km |
Een trouwe reisgenoot
- 172.500 km
Ik heb deze Passat ruim 2 jaar geleden aangeschaft na de verkoop van mijn BMW 520D (zie andere review). Ik ging dichterbij mijn werk wonen waardoor een zware dieselauto niet meer nodig was. Ik was altijd al gecharmeerd van dit model en in deze specifieke configuratie vol opties in een keurige neutrale kleur voldeed de auto aan mijn wensen.
Ok, dit komt qua rijbeleving niet in de buurt van de BMW die ik had dus de overstap was even wennen. Ook moest ik na die fijne automaat in de BMW weer opnieuw wennen aan de DSG-bak van VW; het grijpt gewoon net niet zo lekker aan als de bak van BMW, met name na het nemen van een bocht blijft de DSG in een te hoge versnelling hangen en de Sportstand is ook een beetje overdreven in een 1.4 TSI. Die motor is vooral gericht op comfort en stilte, dus in de toeren jagen schiet niet echt op.
Ik vond deze auto bij Auto Misker in Emmen en de aflevering was keurig, waarbij een aantal puntjes op de spreekwoordelijke "i" werden gezet. Het was de rit naar Emmen meer dan waard. Mijn eerste rit in de auto gaf echter wel gelijk een waarschuwingslampje voor de verlichting en een week later kreeg ik een stuk of 6 lampjes die oranje knipperden; bleek de ABS-sensor te zijn in het rechter achterwiel. Niet veel later gaf dat weer hetzelfde probleem met het linker achterwiel. Maar goed, het is kennelijk een bekend probleem. Keurig onder garantie opgelost.
Ik heb er nu zo'n 50.000 kilometer mee gereden en volgende week ga ik er afscheid van nemen vanwege de overstap naar een lease-auto. Ik heb in die 50.000 km geen enkel noemenswaardig probleem met de auto ervaren. Het is een bijzonder comfortabele auto gebleken, die de kilometers met gemak opvrat. Geen problemen met de DSG, geen olieverbruik, geen ketting die ratelt, geen verdere elektronische storingen; de motorkarakteristiek is mooi rustig en nu met de overgang naar 100 km/u op de snelwegen kom ik uit op een gemiddeld langdurig verbruik van 15,7 km per liter. Maar goed, dar moet ik wel bij zeggen dat ik het op een gegeven moment een sport begon te vinden om de auto zo zuinig mogelijk te krijgen. Ik kom een aardig eind in die richting volgens mij.
Wat ik wel enorm kon waarderen aan de auto is het optionele sportonderstel in combinatie met de 18-inch velgen; maakt de auto wat minder "week" maar niet oncomfortabel. De goed gevormde leren stoelen zaten verder prima met een zitvlak dat lang genoeg is om mijn langere benen goed te ondersteunen.
Heb ik dan nog wat te zeuren? Nee eigenlijk niet echt. Alles wat ik graag als optie heb op een auto zit er in of aan. Oh ja dan toch, het blijft redelijk achterlijk dat het navigatiesysteem zo graag gestolen wordt dat de oplossing van VW is om er 4 stalen pinnen uit te laten komen met een enorme metalen kap die je kan vastzetten; niet echt charmante qua oplossing maar wel effectief.
Kortom, gewoon een fijne en keurige reisgenoot die geen sterke emoties oproept; niet qua uiterlijk of qua beleving. Soms is goed gewoon goed genoeg en dan is dit exemplaar prima gebleken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.