Volkswagen Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)

Signalement

UitvoeringJetta 2.0 TDI 140pk Comfortline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst166.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.500 km

Nette auto met een fijne automaat die schokloos overschakelt en de tiptronic handbediening compleet overbodig maakt. Dieselmotor is vrij goed hoorbaar maar houdt van opschieten. De bekleding is, evenals de onderzijde van het dashboard, licht beige hetgeen de ruimtelijke werking in het interieur wat versterkt en i.c.m. de kleur zwart best wel fraai is.

De wegligging en het niveau van afwerking is vergelijkbaar met die van de concurrentie (Ford Focus, Opel Astra).

De auto is uitgerust met een VDO-Dayton navigatiesysteem ’Volkswagen Edition’ wat compleet is (Europa wordt op 8 schijfjes meegeleverd) en bovendien aantrekkelijk geprijsd (ca euro 700,-) is. Voor de kilometerregistratie is een transscope fiscaalbox ingebouwd wat de registratie van de gereden kilometers goed ondersteund (van postcode naar postcode; tijdstip; reisduur en kilometers) en gemakkelijker maakt.

Verbruik op de eerste tank diesel was netjes (ca 1:14). Over de betrouwbaarheid valt nog niets te zeggen. (1 week in bezit).

update 01-07-06: 2370 km zijn er verstreken sinds het afhalen van de auto. Er hebben zich verder geen problemen voorgedaan. Het verbruik is gedaald naar 1:15.

update 07-09-06: 6500 km. Na ongeveer 5000 km ging de navi stuk en is een interface stekker vernieuwd. Na deze reparatie hield enkele weken later de voeding van de de carkit ermee op (voeding zit op dezelfde stekker). De geschakelde voeding wordt volgende week omgelegd naar een andere plek want kennelijk verdragen deze 2 apparaten elkaar niet. Valt de VW niet te verwijten maar als gebruiker moet je er toch maar weer achteraan.

update 31-05-08: 67500km. Inmiddels zijn er ruim 67000 km verstreken. De draagarmen voor zijn vernieuwd vanwege kraakgeluiden. Voor het overige een probleemloze auto. De zomerbanden voor zijn vervangen door Kleber Dynaxar HP2 en deze voldoen goed in tegenstelling tot de winterbanden van dit merk (Kleber krisalp). Sinds kilometerstand 6500 veel pech gehad met de ramen: 2x is er een voorruit vernieuwd. (steenslagschade). DSG voldoet uitstekend. Het olieverbruik is ca 1:15000 en het verbruik 5,6 ltr/100 km.

update 18-07-08: 72500 km. bij ca 72000km carkit wederom vernieuwd. Auto is verder probleemloos.

update 6-10-8: airbaglampje brand sinds vrijdag. Bij de volgende servicebeurt 90000 km maar eens naar laten kijken. Kraakgeluiden (garantie) zijn afdoende verholpen. Het chroom aan de voorzijde van de auto wordt dof en lijkt , evenals de zachte laag van het dashboard (verdwenen rondom de knoppen van de radio) van mindere kwaliteit. Wat dat betreft wordt het kwaliteitsimago dus niet waargemaakt. Als de auto op z\'n staart getrapt wordt (kickdown) rookt hij behoorlijk trouwens.

update 31-01-09: 91500 km. Inmiddels de 90000 km (en servicebeurt) gepasseerd en geen bijzonderheden. Auto blijft goed en geen problemen. Na een weekje rijden met een TSI (benzine , 103 kw) valt wel op dat de Jetta luidruchtiger is maar ook dat deze wel een stuk sneller is dan de TSI met name als het berg op moet. Met name 'onderin' duurt het veel te lang voordat de TSI ervan door gaat.

Update 14-4-'09 :96500km inmiddels is het airbaglampje weer gaan branden. Ster eraf voor de betrouwbaarheid.

Update 06-06-09 :101500km. De ton is nmiddels geasseerd en recent is de wagen APK gekeurd. Vanwege de airbag storing een aantekening op het keuringsblad. En ik maar denken dat de APK iets met verkeersveiligheid van doen had! Voor het overige geen nieuwe storingen en / of mankementen

PROBLEMEN

  • 79.000 km

Auto gaf melding over te laag koelvloeistofniveau op de 1e dag na 20 km rijden. Na nog een paar meldingen maar eens wat bijgevuld. Daarna is er geen melding meer geweest. Slordigheidje van de VW Dealer uit Waalwijk.
km stand 5000: navigatie.
km stand 6300-72000: totaal 2x carkit vernieuwd. Wat een rommel maakt Nokia toch.

update 31-01-09: 91500 km

  • 91.500 km

Inmiddels de 90000 km (en servicebeurt) gepasseerd en geen bijzonderheden. Auto blijft goed en geen problemen. Na een weekje rijden met een TSI (benzine , 103 kw) valt wel op dat de Jetta luidruchtiger is maar ook dat deze ook een stuk sneller is dan de TSI met name als het berg op moet. Met name 'onderin' duurt het (te) lang voordat de TSI ervan door gaat.

Update 96500km 13-4-'09: inmiddels is het airbaglampje weer gaan branden. Ster eraf voor de betrouwbaarheid.

update 06-06-09: 101500km

  • 101.500 km

Inmiddels is de ton gepasseerd en is de auto APK gekeurd. Met aantekening voor de airbagstoring goedgekeurd! En ik maar denken dat APK iets te doen had met verkeersveiligheid.

update 26-02-10: 120000km

  • 120.000 km

Auto rijdt nog steeds prima. Wel blijft het krakende geluid uit de voorwielophanging ,brandt het airbaglampje en kan de kwaliteit van het chroom aan de voorzijde en de afwerking van het dashboard mij niet overtuigen. Kan irritant zijn wanneer men zich er (ik niet!) aan stoort. Voor een review denk ik wel van belang om te melden. Het olieverbruik lijkt weer wat toe te nemen want tussen de servicebeurten (30000 km) moet nu 3 x een liter bijgevuld worden. Tenslotte is recent de voorruit vernieuwd wegens steenslagschade. Binnenkort gaat de auto voor een servicebeurt.

update 12-10-10

  • 138.000 km

Op een defect sensortje (waardoor de auto enigzins onregelmatig ging lopen)na geen problemen in deze periode. Versnellingsbak / aandrijving maakt in snel genomen linker bochten wel zeer veel lawaai.

Update 21-03-11

  • 148.000 km

Geen bijzonderheden ten opzichte van de vorige update. Buitenom de krakende vering, de flinke herrie welke de DSG (?) maakt bij linksaf genomen bochten blijft de auto het goed doen. Het einde van de looptijd van de Jetta nadert. Binnenkort wordt de auto vervangen door een benzine Guilietta tct.

update 21-09-2011

  • 160.000 km

Geen problemen sinds de vorige keer. Wel is de linker hoofdsteun afgebroken bij het verstellen. Niet al te sterk kennelijk want ik was deze tijdens het rijden aan verstellen (kantelen). De plastic binnenconstructie van de hoofdsteun is stuk. De Jetta (nog steeds met een DSG die linksaf erg veel herrie maakt ;het brandende airbaglampje en de krakende voorvering) gaat trouwens nog even door want de Guilietta TCT gaat er niet meer komen:8 maanden na het bestellen is er nog steeds geen productiedatum bekend. Geannuleerd dus. Nu een 508SW besteld.

Afscheid

  • 166.750 km

Het einde voorde jetta nadert . De 508sw (mijn 6e peugeot) staat inmiddels bij de dealer om de jetta op te volgen. Zal de jetta gaan missen. De "oude" TDI met het wellicht minder beschaafde karakter dan de nieuwe TDI staat mij erg aan. Ik hoef ook geen TSI. De overstap naar een benzine zal sowieso tegenvallen verwacht ik. Onthaasten dus maar. De prive auto blijft gelukkig wel een diesel (fiat/alfa) met fijne automaat. De nadelen van de jetta staan hierboven boven genoemd. Dat zijn er slechts een beperkt aantal en die hebben nooit geleid tot pech. Aan de andere kant: tis VW ook maar geraden met een nieuwprijs van bijna 36K in 2006.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.