Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline (2007)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieur

Signalement

UitvoeringJetta 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor mijn werk moest ik 6 weken naar het buitenland en heb voor deze periode een Jetta 1.9TDI meegekregen. De auto was nieuw bij aflevering en heeft inmiddels 9700 kilometer gereden.

De Jetta was niet echt de eerste auto van mijn keuze aangezien ik een grote voorkeur heb voor italiaanse auto’s, maar van de auto’s die ik mee kon krijgen was dit de beste optie.
Het gaat om een Comfortline met gescheiden automatische airco, zwart perleffekt, een pioneer radio en verder... niets.. Helemaal standaard maar dus al wel voorzien van een boordcomputer, cruise control, ASR en een armsteun.

De auto is zwart van binnen en zwart van buiten, iets waar de auto op zich niets aan kan doen maar het maakt het er allemaal niet vrolijker op. Had ik hem zelf besteld dan was mijn keuze uit gegaan naar een lichter interieur.

De eerste 1000km heb ik nog in Nederland afgelegd, dus de motor kon mooi rustig ingereden worden, met wisselende belasting zoals mij voorgeschreven door een dealer in Nederland. Vanaf 1000km heb ik de auto flink belast, veel snelweg en veel hoge snelheden gezien de lange afstanden die ik moest overbruggen maar wel altijd eerst warm gereden te hebben.

Wat valt er mee?
Voor een basis diesel vind ik dat de trekkracht in orde is, ook de topsnelheid van ongeveer 205 op de teller is meer dan acceptabel voor een 1.9 basisdiesel. Wat een wereld van verschil met de Passat 1.6d station die mijn vader vroeger had, totaal niet te vergelijken ik weet het, maar ik weet nog dat ik 150 vroeger al heel knap vond voor een diesel.

Verbruik is laag te noemen, tot 150km-u ligt dit rond de 1 op 18, bij 120 op cruisecontrol is de auto overigens zuiniger dan bij 100 volgens de boordcomputer. Boven de 150km-u tot ongeveer 180 constant loopt het verbruik op naar rond de 1 op 14, boven de 180 rond de 1 op 11. Voor Nederland totaal onzinnig misschien maar met een boordcomputer voor je neus ga je er toch op letten.

De binnenruimte is groot te noemen. Mede daarom heb ik voor de Jetta gekozen, aangezien ik voor 6 weken bagage mee moest nemen, de kofferbak is bijzonder groot. Ook de ruimte achterin is goed, als ik met mijn 1.96 de stoel een beetje normaal instel, kan er nog iemand achter mij zitten.

Geluid van de radio is in orde, speakers zijn in orde. Niet een VW radio maar wel VW speakers. Gewoon in orde.

Dan nu de ’dark-side’ van de auto.
1. wat een belabberde wegligging! Veel mensen hebben mij geadviseerd de Jetta te nemen in plaats van een Golf aangezien er dan meer gewicht achter zat wat in theorie voor meer balans kan zorgen maar deze auto stuurt in de bergen en op bochtige snelwegen echt bijzonder slecht.
De vering aan de voorzijde lijkt totaal niet afgestemd op de vering aan de achterzijde met als resultaat dat de voorzijde geen idee wat de achterzijde doet. Dit betekent dat je bij bochten de hele tijd aan het corrigeren bent. Eerst insturen, wachten tot de achterkant gaat wiebelen, dan achterkant opvangen, met als resultaat dat de voorkant weer een ander spoor gaat volgen. Ik hou echt heel erg van autorijden, zeker in de bergen, maar met deze auto ben ik elke keer blij dat ik door de bergen ben, in plaats van dat ik er veel plezier aan heb. Ook de rechtuit stabiliteit vind ik ver te zoeken.

2.
Vanaf 3000km is het plafond gaan rammelen bij het plastic ding waar de interieur lampjes in zitten. Na een en ander eens gedemonteerd te hebben en er wat stukken papier tussen gestopt te hebben is het nu stil, maar ik zit wel de hele reis tegen een stuk papier aan te kijken.

3.
rechterdeur niet goed ingehangen, chroomlijst loopt niet recht en veel windgeruis.

4.
rammel bij plastic deel van derde remlicht, dit heb ik ook al gehoord bij een nieuwe Passat van 2007 met 15dkm, waarbij hetzelfde waardeloze stukje plastic hangt.

5.
Er zit een hik in de motor bij 1800-2000toeren. Het lijkt net alsof het signaal van het gaspedaal dan heel even wegvalt, om een halve seconde later weer terug te zijn. Raar voor een motor die toch enige tijd in productie is, de eerder genoemde Passat heeft exact dezelfde hik bij hetzelfde toerental.

6.
De koppeling begint na 10min in de file gestaan te hebben te trillen bij wegrijden, tevens een bekend probleem bij de eerste series 2 massa vliegwielen, worden ook onder garantie vervangen door VW. Ik hou het nog wel uit tot het einde van mijn tijd in de Jetta maar ik wens de volgende bezitter veel succes. Aangezien ik dit al wist, heb ik vanaf het begin steeds met heel weinig gas weg gereden zodat niet het maximum koppel beschikbaar is en pas bij koppeling los te beginnen met belasten, ook dit helpt niet, blijft trillen na 10min stoppen rijden stoppen.

7.
Sinds eergister een melding van de auto dat ik moet olie peilen, als dit doe bij koude motor dan staat het peil op half tussen min en max. Na het peilen motorkap dicht en melding is weg, tot de volgende dag. Fijn dat de auto me waarschuwd over het oliepeil maar iets meer nauwkeurigheid zou geen kwaad kunnen.

8.
Raam bestuurderszijde piept bij naar boven en beneden gaan.

Dan nog wat kleine dingen die niet echt storingen zijn maar wel opvallen:

Een hard plastic stuur in een auto van 30.000 EUR vind ik niet acceptabel.
Een herrie makende diesel zowel bij koud, als bij warm als bij belasting is dit ook niet, net zoals een ruitensproeier die boven de 40km-u niet meer boven de ruitenwissers uit komt.
Een comfortline met verstelbare lende steun zal vast beter zitten dan een standaard stoel, maar zelfs met lende steun maximaal naar voren voel ik heb nog niet, zowel bij de bestuurdersstoel, als bij de passagiersstoel.
Wel fijn dat beide stoelen in hoogte verstelbaar zijn en er 2 vakken onder de stoelen zitten, waar een prima plek is voor het frontje van de radio en CDs.

In totaal genomen, begrijp ik werkelijk niet dat Nederland nog zo weg loopt met Volkswagen. Gezien mijn ervaringen in slechts 10dkm en de vele steken die de auto laat vallen in afwerking en materialen, heb ik medelijden met een ieder die 4 jaar of 200dkm moet rijden met deze auto. Ik heb mezelf voorgenomen al mijn collega’s en vrienden vanaf nu echt alleen nog maar Italiaanse auto’s aan te raden, misschien ziet het plastic er wat goedkoper en harder uit, ze zijn ook goedkoper om te kopen en ze rammelen niet.

Ik heb vorig jaar 14dkm gereden met een Grande Punto 1.3 Mjet 75pk. Deze was wel langzamer maar ook stiller, lag beter op de weg en rammelde niet. Verbruik was over de hele periode rond de 1 op 18, inclusief volgas rijden. Nu begrijp ik ook dat een Jetta qua gewicht en formaat niet te vergelijken is met een Grande Punto, en dus het verbuik van deze lager is, maar ook in de bergen had ik vorig jaar op 175 breed eco banden meer lol dan op de 205 zogenaamde sport contact banden.

Ik hoop dat ik nu niet een hele hoop mensen voor hun hoofd stoot, en een wedloop ontketen tussen de eeuwige strijd tussen Italiaanse en Duitse auto’s, maar ik heb in de afgelopen 5.5 week echt geprobeerd de Jetta een kans te geven en ik ben van mening dat voor een auto van 30.000EUR je echt een auto krijgt, die onder de zogenoemde hoge kwaliteitsnorm van VW zit en ook nog eens niet leuk is om in te rijden..

Update 17 augustus
Nadat er maar liefst 500km iemand meegereden heeft op de passagiersstoel rammelt deze nu ook. Tevens hangt er aan de passagierszijde een stuk isolatie los onder het dashboard.
Gister 3/4 liter olie bijgevuld om van de melding ’bitte oilstand prufen’ af te komen, die bij elke start naar boven kwam. Naar aanleiding van deze melding 3x olie gepeild, en 3x stond oliepeil nog op 1/3 tussen min en max, voldoende dus..

Quote van passagier : ’ De Jetta is duidelijk niet gemaakt voor mensen die van autorijden houden ’

PROBLEMEN

rammels
koppeling trilt
wegligging instabiel
melding oliepeil terwijl olie niet te laag staat
inhouden rond 1800-2000 toeren

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.