Volkswagen ID.3 77kWh 204pk Pro S (2021)

autoreview

Volkswagen ID.3 77kWh 204pk Pro S (2021)

Signalement

UitvoeringID.3 77kWh 204pk Pro S
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ook ik aan de elektrische auto

  • 5 km

Na 8 jaar naar volle tevredenheid in een audi A1 gereden te hebben zijn we gaan kijken naar een iets grotere auto vanwege gezin en kinderwagen etc. De benzine werd steeds duurder en er waren al plannen om flink wat zonnepanelen op het dak te leggen. Een familielid reed al enige tijd een ID3 1st edition en ik vond de auto verassend ruim.

In Juni 2021 hebben we een proefrit gemaakt met een ID3 1st Max. Daarna verschillende opties bekeken zoals een 2ehands 1st Max uit 2020 met 58kwh accu( lage bijtelling). Het prijsverschil met een nieuwe Pro S was een paar duizend euro en kon december 2021 geleverd worden. Gezien de software problemen bij vooral de 1st editions uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Pro S met 77kwh.

De auto werd uiteindelijk keurig in december geleverd ondanks het chiptekort.

Hoe bevalt de ID3?

  • 14.000 km

Na driekwart jaar kan ik zeggen dat ik best tevreden ben met de auto. De software is inderdaad matig, maar wat wisten we van te voren. Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding eigenlijk best in orde. De auto ligt als een blok op de weg maar dat kan ook niet anders met zijn gewicht van 1940 kg. De B stand vind ik heerlijk rijden maar mijn vrouw rijd alleen in de D stand.

Qua verbruik komt deze auto echt zijn afspraken na. Oké, je moet gewoon niet veel boven de 100 km/u gaan rijden want dan vliegt het verbruik omhoog. Ga je als een bejaarde rijden, dan komt het verbruik nog gunstiger uit dan opgegegeven( zie foto). Na 100% laden gaf het display 568 km aan.

We hebben thuis een wallbox en een dak vol zonnepanelen. De auto staat op de zaak dus op die manier kost de auto echt vrij weinig geld.

Gemengde gevoelens

  • 37.000 km

Inmiddels de ID3 ruim 2 jaar in het bezit. Qua efficiëntie ben ik zeker tevreden over deze auto. Zelfs in de winter komt ons gemiddelde verbruik niet boven de 19 kwh/100 km uit. In de zomer zakt dit gerust naar 15 kwh/100 km.
Verder komen zo af en toe de bekende storingen voorbij, zoals het infotainment scherm wat zwart blijft of de app die geen verbinding maakt, of de auto zelf tijdelijk offline is.

Begin december heeft de auto ook z’n eerste onderhoud gehad. Tevens was er een terugroepactie en softwareupdate zodat dit gelijk in 1 afspraak gedaan kon worden. Via de telefoon werd mij een gratis leenauto beloofd. Je raad het al… we kregen mooi wel een rekening van de leenauto. Contact opgenomen met de Waal autogroep Tiel belande ik in een wellus nietes discussie. De medewerker zou overleggen( niemand weet daar wat) maar tot op heden niks meer over gehoord.

Vervelende bijkomstigheid is dat er na het wegrijden bij de garage na het ondehoud en softwareupdate het lampje van de lichtstoring begon te branden. “ storing dynamische lichtbundel” om precies te zijn. In het donker ben ik eens gaan testen en alles lijkt gewoon te werken. Nieuwe afspraak bij de garage gemaakt, helaas konden ze het probleem niet snel genoeg achterhalen en moest er een nieuwe afspraak gemaakt worden waarbij de de auto een dagdeel nodig hebben. Men gaat dan kijken of het een toevallige storing is, of dat de storing te maken heeft met de softwareupdate. In het geval van het 1e zouden de kosten voor ons zijn. Ik weet alvast wat het antwoord gaat zijn op 29 jan. a.s.
Tot zover het galspuwen op de Waal autogroep.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.