Volkswagen ID.3 58kWh 204pk Max (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 204pk Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 28.600 km |
Comfortabel en snel
- 28.500 km
Na een zeer ruim autoverleden, variërend van een Fiat Topolino, kleine BMW, BMW 7 , 3 Peugeots , 2 Saabs en 3 VW's ( de laatste een Tiguan 4motion) Een ID3 first Max met warmtepompen enz. gekocht, die ivm het bekende sw probleem later is opgeleverd met 25 km op de teller. Na een proefrit gekozen op de forse acceleratie (204 pk) en het fijne sturen met de korte draaicirkel.
Ik ben nu ruim 2 jaar verder en het rijdt nog steeds fijn., vooral de achterwielaandrijving is een dikke +
Ook de sw is goed, met name na de recente grote sw update bij de dealer EN de over-air verbinding, werkt alles prima en overzichtelijk, Mogelijk is de Max beter uitgerust dan de doorgaans getest uitvoering, want de touch bediening op het stuur werkt prima
Of swipen, of gebruikt ze als druktoetsen met een goed voelbaar drukpunt als stap voor stap regeling.
Op de korte afstand, in Eco, is het gemiddelde bereik in de zomer 380-400 km, dan kom ik alleen op 80 km wegen en de stad.
Voor familiebezoek gaan we regelmatig naar Rotterdam, 2x 135 km, om dan op te schieten rij ik zoveel mogelijk op de middenbaan met een (GPS) snelheid van 100-115 km/uur, het bereik is dan ca. 340km praktijk km"s
Airco maakt niet veel uit. In de winter, met stoel en stuur verwarming en voorverwarmde start ca 330 km bereik.
Het panoramadak, de E stoelen met massage stand en verstelbare zit-lengterichting is prettig en de rijhulp systemen werken betrouwbaar zonder opdringerig te zijn. Geluidsniveau is tot ca 130 km/u rustig. De 20" wielvelgen zijn kwetsbaar.
De dealer nazorg is uitstekend, volledig Hoog en laagspannins accu';s upgrade, SW updaten en hulp , met gratis leenwagen. Via van der Heide en Pouw.
Nadeel: de kwetsbare banden , kort na elkaar 2 lekke achterbanden gekregen, net naast het loopvlak , niet te repareren dat tikt wel aan.
Opladen kan ik thuis via standaard 220V 16 Amp, daarmee laad ik ca 22km/uur, dus ca. 12 uur laden is ca 270 km, bereik erbij, deels op nachttarief.
Snelladen met ca. 80 kW is probleemloos.
De terugverdientijd van de meerprijs t.o.v benzine auto kan ik met de huidige giga brandstof prijzen niet benaderen. De fun factoor is zeker niet te verwaarlozen.
Met groet Carel
Verbruik gunstig
- 28.600 km
Na 3 jaar privé gebruik kan ik nu redelijk de ervaring samenvatten. De vorige wagen was een VW Tiguan dgs 4 Motion. Daar we vanuit Lelystad regelmatig naar familie en vrienden in Rotterdam, rijden (ca. 280km) werd dat bij ca. 1:10 en + 21 cent/km een kostbaar ritje.
Nu, is dat met ca. 6 cent/km een stuk leuker.
In de recente test van de Cupra (technisch identiek aan de ID3) blijkt dat ook hier het verbruik door zakelijke rijders van de EV's naar voren kwam. Iemand vond het bij het rijden op linker baan met +120 km! aan de hoge kant, t'ja het schiet wel op.
Enfin, als je minder haast hebt is dat anders.
In de winter als we dus die ca 280 km rijden lukt dat met stoel en stuur verwarming nét zonder laad stop.
In de zomer is 350-380km prime te doen ZONDER op de rechter strook met < 100 km/u te blijven hangen. Nu is de wagen, ca 6 maanden na aankoop, voor een update bij de dealer van 2 nieuwe accupakketten voorzien waardoor het hoogvolt systeem optimaal is. Ook wordt de wagen in het dagelijkse gebruik nooit hoger dan 80% en lager dan 30% ge-en ontladen.
Daarnaast altijd met een lage laadstroom en de 20" wielen door 19" vervangen.
Nu is Lelystad, ook qua wegen royaal met 4 banen ingericht, het gebruik in de stad en in de omgeving met 70 km/u geeft regelmatig een actieradius van rond de 400 km.
Wat me van 't hart moet is dat er nog steeds door testers wordt geschreven dat de sliders op stuur zo lastig zijn.
Nu rijden we in een ID3 Max 1ste, die nogal royaal van gadget's voorzien, maar een ander stuur dan waar de testers in rijden lijkt me sterk, vermoedelijk heeft de eerste tester de wagen niet goed onderzocht en schrijft iedereen hem na.
De knoppen op het stuur hebben een dubbelfunctie: swipen over de knoppen, b.v bijzonder prettig om het geluidsvolume te regelen. MAAR : iedere knop heeft ook een enkelvoudige schakelt functie, met een voelbaar drukpunt, waardoor je ook stap by stap b.v de adaptieve cruisecontrol enz. kunt regelen. Waarom zo halsstarrig dit niet correct wordt vermeld is zeer opvallend.
Voor de rest zijn de software problemen over en uit! Over air updates en via de dealer werken perfect. Stop en go, de adaptieve crctrl is feilloos , rijbaancorrectie is soepel en stabiel. Hu display, achteropkomend verkeer warning, enz. alles werkt stabiel. Stoelen met verstel en massage functie zijn comfortabel, zeker door de verstelbare zitlengte. Het rijden met de korte draaicirkel en de krachtige achterwielaandrijving is een dagelijks genoegen. Het panoramadak wordt niet gebruikt, een schuifdak zou wel fijn zijn.
Kortom: een prettig rijdende, stille, comfortabele en betrouwbare wagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 First Max 58 kWh | Trekhaak | Pano | HUD | Massage | CarPlay
- 2020
- 49.770 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh | Leder| Stoelverw.|19 inch|
- 2020
- 59.325 km

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh | NIEUW BINNEN | Navigatie | Stuur-/Stoelverwarming | Apple Carplay | Parkeersensoren | ACC |
- 2023
- 50.333 km