Volkswagen ID.3 58kWh 204pk Life (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 204pk Life |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 85.900 km |
Positief verrast
- 10.200 km
Keuze auto
Na ruim een half miljoen kilometers in drie Franse MPV’s te hebben gereden werd het tijd om weer een maatje kleiner te rijden. Nu de zakelijke lease is vervangen door een mobiliteitsfonds stond ik voor de keuze: aanschaf of private lease.
In 2018 kreeg ik de mogelijkheid in een I-Pace te rijden, wat zo’n geweldige ervaring was dat m’n volgende ook een elektrische auto zou zijn. Daarmee was de keuze voor private lease ook gelijk gemaakt. De huidige elektrische auto’s en vooral accu’s zijn nog volop in ontwikkeling en daarmee verwacht ik ook dat de afschrijvingskosten hoog zijn. Welke BEV dan? Rond de 40k, een bereik van zo’n 300 echte kilometers en groot genoeg om ook achterin 3 tieners mee te kunnen nemen.
Je komt dan al snel op een model van de VAG groep of een van de Koreanen. Het bereik van de Stellantis modellen was tot de komst van de E-Megane te beperkt. Het werd eerst een keus tussen de Enyaq/ID.4 of EV6/Ioniq. Allemaal groot genoeg, maar met wat opties en 30.000 km per jaar toch nog wel prijzig. En die grote kofferruimte heb ik echt maar één keer per jaar nodig. Bleef over de ID.3 en de E-Niro. Qua specs ontlopen ze elkaar niet veel. Smaken verschillen, maar de ID.3 staat er toch wat strakker gelijnd op, duidelijk familie van de Golf. Bij de Niro mis ik een duidelijk ontwerp en het huidige model wordt ook al snel afgelost. Het enige storende element aan de ID.3 is de afdekkap onder de voorruit, maar verder best geslaagd.
De 58KWh is voldoende voor 300 km en met 204 PK ruim voldoende vermogen. Verder past het platinum grijs goed bij deze auto, uiteraard wel met een paar donkere velgen erbij. Verder nog de steunhaak er bij genomen om regelmatig een paar fietsen mee te kunnen nemen.
Omdat het nog een voorraadmodel was had ik binnen 2 weken de sleutels. Er werd verzekerd dat de auto de laatste software updates mee heeft gekregen; daarna zou de update vooral OTA gaan. Deze heb ik inmiddels inderdaad een keer gehad, met wat kleinere aanpassingen.
De eerste ritten zijn toch wel wat spannend. Na alle ophef bij de intro van de ID.3 hoop je toch dat na de updates er een betrouwbare auto staat. Daarnaast moet je ook de ‘range anxiety’ nog overwinnen. De eerste keer vond ik 100km restcapaciteit al genoeg. Maar dit vertrouwen groeit snel, zeker in NL met zoveel laadpunten.
Interieur
Dat is wel even wennen als je je in de auto nestelt. Een grotendeels opgeruimd interieur met een scherm waarop het meeste bediend moet worden. Verder een paar basic stoelen, die overigens wel prima zitten. Wel mis ik de verstelling van de hoofdsteun; deze staat nu erg ver naar achter. Voor de armsteun kan ik weer wel een prima traploze instelling vinden en deze is ook lang genoeg. Dat zie ik bij veel andere auto’s nog wel eens minder.
En al dat harde plastic dan waar alle journalisten over vallen? Feit is dat het grootste frontpaneel van zacht kunststof is. Daarachter is het weer een harder kunststof, maar heb je daar last van? De sfeerverlichting die deze panelen optisch deelt maakt er best een fraai geheel van. Je kunt ook uit legio kleuren of kleurstellingen kiezen. Alleen bij de portier armsteun merk ik wel een harde rand. Er zit weliswaar schuim tussen, maar na een langere rit blijkt dit onvoldoende.
En achterin? Hier blijkt de ruime verrassend groot; ook de opgeschoten tieners met een meer dan gemiddelde lengte kunnen hier prima uit de voeten. Verder is er ook een mini usb ter beschikking. Alleen een geïntegreerd zonnescherm stond niet op de optielijst; daar kun je bij Renault weer beter terecht.
Ook voorin mini usb, maar deze gebruik ik alleen voor muziek. De ID.3 heeft een vakje voor draadloos laden wat echt feilloos en snel werkt. Verder nog diverse vakjes, maar wederom niet vergelijkbaar met een Scenic, die werkelijk overal opbergruimtes heeft bedacht.
Infotainment:
Tot nu was ik gewend om met een nieuwe auto zo weg te rijden en de rest is learning-on-the-job. Voor de ID.3 kost dit wel wat meer tijd. Als je rustig door de menu’s loopt vind je de meeste functies wel snel terug. Belangrijkste is dat je na enkele weken de functies zo weet te vinden zonder je blik lang van de weg te houden. Dit is gelukt, hoewel sommige functies wel handiger hadden gekund. Bijvoorbeeld schakelen tussen radio en media moet snel kunnen. Daarvoor ontbreekt een functie aan het stuur en kost te veel stappen in het menu. Of het snel in- of uitschakelen van de navigatiestem, wat via een dieper menu aangepast moet worden. Klimaatinstelling en volume kan wel weer snel ingesteld worden zonder het menu in te gaan. Apple Carplay werkt uitstekend; de tegels worden netjes overgenomen in het menu en zo kun je veilig de Whats-app berichten laten voorlezen en beantwoorden. Bijzonder hoe goed de gesproken zinnen in tekst worden omgezet.
De app is heel beperkt. Buiten de ladingstoestand kun je alleen wat klimaatinstellingen regelen. Zou mooi zijn als er ook een gps tracker op zat of verbruiksgegevens. Wat ik bij lagere temperaturen wel vaak gebruik is de voorverwarmfunctie. Al bij 5 minuten voor vertrektijd even de blower aan op de voorruit en je kunt zonder te krabben wegrijden!
Het rijden
Er is weliswaar een start/stop knop, maar deze is in de praktijk niet nodig. Rempedaal intrappen en de hendel voor je in D/B of R zetten. Vervolgens het pedaal bedienen en de auto rijdt al. Voor de medepassagiers altijd weer een verrassing hoe snel dit gaat ?. Dus even tijd geven om de gordel om te doen. Ja en dan komt toch een van de belangrijkste argumenten voor elektrisch rijden: wat een souplesse! Elk moment zo veel dynamiek als het nodig is. Geruisloos naar de gewenste snelheid. Bij hogere snelheden begint het wind- en bandengeluid wat toe te nemen, maar nog steeds op de achtergrond. Een Teams-gesprek kan nu ook weer doorgaan zonder het geluid steeds aan en uit te zetten… Qua wegligging is dit een enorm verschil met de voorgaande MPV’s. Die werden toch wat zweverig op de snelweg, deze ligt als een blok op de weg. Ook snelle koerswijzigingen gaan prima, alleen bij rotondes en nat wegdek doe ik het nog wat voorzichtiger. De korte draaicirkel is weer erg prettig; dit geldt blijkbaar voor veel elektrische auto’s.
Het overgrote deel van de tijd maak ik snelwegkilometers, gemiddeld iets over de 100 km/u. Die 204 PK zijn dan ook niet nodig, maar soms is het toch wel handig even tikje op het pedaal te geven om snel in te voegen! Voor standaard ritjes neem ik meestal de D stand. Dat betekent dat bij gas loslaten er in principe niet geregenereerd wordt. Maar wat deze keuze wel biedt is meer ondersteuning om nog zuiniger te rijden en vooral snelheid terugnemen. Bij het naderen van een rotonde of kruising geeft het display voor je aan wanneer je je voet al los kan laten. Daarna neemt de auto zelf gelijkmatig zo veel snelheid terug tot je rotonde kunt nemen. In die tijd zie je in een balkje voor je dat er ook energie wordt teruggewonnen. Bij een ingestelde route neemt de auto ook al gas terug ruim voor een afslag. Voordeel is ook dat bij gas loslaten op de snelweg je niet direct snelheid verliest en de remlichten gaan branden.
In de stad vind ik de B stand wel weer handig. Dan wordt er sterk geregenereerd, overigens maar in één stand. Dit maakt het mogelijk om grotendeels in one-pedal-drive te rijden. Alleen tot volledige stilstand heb je de rem nog nodig. Wel fijn dat deze ook standaard break-assist heeft, zodat je rem niet ingetrapt hoeft te houden. En je bent weer sneller weg.
Dit is voor mij ook de eerste auto met adaptive cruise control. Standaard stond ook nog de verkeersbord herkenning aan, maar dat is levensgevaarlijk hier in Nederland. Vooral met de tijdgebonden snelheden gaat het vaak mis. Deze is gelukkig uit te schakelen Verder heb ik de afstand tot de voorganger zo kort mogelijk gemaakt, wat nog steeds ruim voldoende is. Bij grotere afstanden wordt het gat snel opgevuld met een bumperklever, waardoor je weer verder achter raakt. Na een paar ritten ben ik het echt gaan waarderen. Heel ontspannend voor woon-werkverkeer. Bij het rechts inhalen op bijvoorbeeld een afrit houdt de ACC afstand tot deze auto. Zeker bij een vrachtwagen wil je dat niet, maar dan is een klein tikje op het gaspedaal voldoende om deze te negeren.
Verbruik/bereik
Bij de zoektocht naar een geschikte BEV heb ik vooral de EV-Database gebruikt. Deze geeft een praktische gemiddelde actieradius aan van 350 km (+50 km zomer, -50 km winter) of 166 Wh/km. Dit lijkt tot nu toe realistisch. Begin november ben ik gaan rijden en na 4 maanden stond het gemiddelde op 180 Wh/km. Daarmee haal ik zo’n 320 km met een volle accu. Nu was dit wel een zachte winter met slechts enkele keren vorst. Nu de temperatuur weer boven de 10 graden komt zakt het verbruik al gelijk tot 164 Wh/km, ofwel 350 km. Ben benieuwd wat deze bij 20 graden doet.
Dit zijn de gemiddelden. Wat wel effect heeft is vol de verwarming aan. Bij een verbrandingsmotor krijg je snel de warme lucht erbij, een elektromotor moet deze zelf genereren. Zoals velen al gemeld hebben kun je wel de stuurverwarming en stoelverwarming aanzetten en het klimaat wat minder hard opwarmen; dit scheelt inderdaad zo enkele Wh/km. Verder gaat het verbruik hard omhoog bij hogere snelheden. Bij 130km/h komt het verbruik gelijk op 24 Wh/km (winter) uit.
De range anxiety is na enkele weken al verdwenen; wellicht in het buitenland weer..
Laden
Helaas heb ik geen eigen terrein met de mogelijkheid om te laden, dus ik zit vast aan de publieke laadpalen. Onze wijk is al redelijk voorzien van laadpalen, dus op een enkele keer na kon ik tot nu toe altijd terecht binnen de 200 meter. Af en toe staat er een halve week een paalklever die het nog niet helemaal begrepen heeft. Bij de dichtstbijzijnde paal heb ik vaak een storing in de kaartlezer. Na het contact leggen en de stekkers aansluiten wordt er geen verbinding gelegd. Als dit gemeld wordt bij Allego word je snel verder geholpen, maar het wordt structureel niet opgelost. Bij andere palen heb ik altijd direct verbinding. Als je alleen aan de 11KW paal staat laadt de auto met zo’n 70km/u. Bij standaard ritten rijd ik de accu leeg tot zo’n 20% en laad hem op tot 90%. Dat is na zo’n 3,5 uur dan al bereikt. Staat er een tweede auto aan die paal dan halveert de laadsnelheid. Eigenlijk is het niet eens zo interessant hoe snel deze laadt, want de auto staat er gewoonlijk ruim 12 uur. Alleen bij langere ritten komt dan een snellader in beeld. Deze heb ik een keer uitgeprobeerd, maar tot nu toe niet nodig gehad. Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe dit in een buitenlandse vakantie gaat. De navigatie en verschillende apps geven een mooie routebeschrijving met voorgestelde laadpunten, maar als er rij Nederlanders staat met hun EV’s kan het wel eens een uitdaging worden…
Steunhaak
Inmiddels is een trekhaak voor een fietsendrager een must geworden, waarom de Cupra Born is afgevallen. Buiten de kids die nog wel eens ergens stranden en gelijk opgehaald willen worden, genieten we zelf ook van een tochtje ergens fietsen. De steunhaak werkt daartoe uitstekend; kentekenplaat omlaag, steunhaak er in klikken en fietsendrager er op. Eventueel kan deze nog op slot gezet worden. Mogelijk dat er deze zomer ook nog een bagagebox op gaat.
Samengevat
Tot nu toe positief verrast over de ID.3. Ik moet me vaak verantwoorden voor deze keuze, maar na de eerste 10.000 km kan ik dat overtuigd. De auto rijdt geweldig, is voldoende ruim en heeft de meest belangrijke opties. Enkele bedieningselementen en knoppen kunnen duidelijk beter en de portierarmsteun is te hard. Qua bereik haal ik de verwachte waardes en met een beetje beleid kom je zo nog verder. Dus vooralsnog de 5 sterren...
Elektrisch naar Spanje!
- 25.120 km
Tijd voor een update met 25k op de teller.
Kort gezegd: nog steeds zeer tevreden met de ID.3!
Nog geen moment spijt gehad om elektrisch te gaan rijden. Vooral voor het comfort en de souplesse; dat wordt elke rit weer bevestigd. Alleen op wat verouderde asfaltwegen in het buitenland merk ik dat het banden geluid hinderlijk wordt. Daar zou ik andere banden overwegen. Daarnaast zijn ook de kosten lager, zeker met de huidige brandstofprijzen.
Zoals al duidelijk werd daalt het verbruik met oplopende temperaturen. Gemiddeld kom ik nu net onder de 15kWh per 100km uit. Inmiddels ook al eens onder de 13 uitgekomen. Daarbij dus grootste gedeelte snelweg en airco aan indien nodig.
Ondanks dat ik een stuk kleiner ben gaan rijden heb ik nog weinig ruimte gebrek gehad. Via de achterklep schuif je flinke voorwerpen naar binnen.
Wat wel storend is, is dat de hoofdsteunen niet ingeklapt of verwijderd kunnen worden. Als het voorwerp lang en breed is moet deze over de hoofdsteun van de bijrijdersstoel schuiven. En de leuning kan maar beperkt naar voren of achteren. Niet handig.
Verder is de zitruimte prima, ook achterin heb ik ervaren op de terugweg naar Nederland. Ruim voldoende beenruimte en alleen als je met z’n drieën op de achterbank zit schuif je door de gevormde zitting wat naar elkaar.
Ook de bediening en navigatie ben ik over tevreden, buiten de eerder vermelde punten.
Lane assist is wel veilig ook voor de langere ritten, maar hij reageert wel wat abrupt. Het is zeker niet bedoeld om autonoom te rijden. En bij smalle rijbanen begint het wel irritant te worden steeds de opmerking “rijd u alstublieft in het midden” te zien. Deze functie zou je dan snel uit moeten kunnen schakelen.
Tsja en dan naar Spanje. In ieder geval voldoende voorbereid met laadpassen en en waar de laadpalen staan. Maar werken deze ook en hoe lang moet ik wachten?
In Frankrijk wordt flink geïnvesteerd in laadpalen, vooral Ionity. Soms stonden er al meer dan de app of navi aangaf. Ik kon overal gelijk aan de paal en één pas werkte bij alle palen. De zwarte zaterdag heb ik overigens wel gemeden. Maar er zijn ook stukken waar niets te vinden is, dus het is wel noodzakelijk de rustpunten te plannen met laadlocaties.
Spanje is nog ver weg van elektrisch rijden; de schaars aanwezige laadpalen waren alleen met een app te bedienen. En om die te installeren moet je een lokaal adres of telefoonnummer opgeven. Daarna werkt deze wel bij alle Iberdrola palen. Gelukkig heb ik geen Spanjaard aan de laadpaal gezien, dus ik kon wel steeds bij die ene terecht.
Enkele reis 1400km was met 6 laadstops. Is dat veel? Wel als je zsm op je bestemming wilt zijn. Niet als je de stops ook gebruikt om ergens te eten, ervaringen deelt met andere e-pioniers en met gestrekte benen weer verder rijdt.
Omdat ik geen risico wilde lopen heb ik vaak tot ruim 90% geladen en weer tot zo’n 20-30% rest gereden. Dat kost dan wel zo’n 45 minuten! Veel efficiënter is het om tussen 20% en 80% te rijden met nog geen half uur laadtijd. Boven de 80% gaat het snel langzamer zoals ook de laadcurve laat zien. Een 50kW of 175 kW lader maakt dan weinig verschil. Bij 10% rest begint de snelheid inderdaad met 110kW voor de ID.3.
Het gemiddelde verbruik deze 4000km, met 5 personen en fietsendrager met koffer was 14.8 kWh/100km.
Het is wel geweldig rijden in de bergen met de regeneratiemodus aan. Zelfs tot 15% dalen is remmen niet nodig, terwijl de batterij weer flink oplaadt! Dus de hele tijd toeren en haarspeldbochten nemen met één pedaal!
Dus nog eens naar Spanje? Ja, met een goede voorbereiding is het goed te doen.
Na deze 25000 km blijf ik terecht bij de 5 sterren!
Weer een jaar verder!
- 59.800 km
Na bijna een jaar en 30.000 km verder is het weer tijd voor een update met de ID.3. Wat zijn de verdere ervaringen?
In het kort: nog steeds heel tevreden met de ID.3!
Ik vroeg me al af wanneer ik eens voor onderhoud naar de garage moest, maar dit is pas na 2 jaar. Het gevaar is dan wel dat de banden worden vergeten. Het profiel in de voorbanden begon wat minder te worden, dus deze heb ik met ongeveer 50.000 km laten vervangen.
Inmiddels ook een oproep gekregen voor de software update 3.2 die deze keer niet OTA was, dus deze liep gelijk mee. Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd, waarvan de meest opvallende is de uitgebreidere information op het scherm direct voor je. Naast het verwachte restbereik staat nu ook het restpercentage van de accu. Het restbereik alleen geeft soms een vertekend beeld, omdat dit berekend is op basis van de laatste rit. Ik vind dit tweede scherm overigens erg waardevol. In een andere BEV waar ik onlangs in reed was er alleen het grote middenscherm en dan mis je toch de belangrijkste info die je recht voor je af kunt lezen.
Waar ik niet gelukkig mee ben na de update is de waarschuwing als je te lang op het scherm bezig bent. Dan kun je zelfs enkele seconden niet het scherm bedienen zodat je je blik op de weg richt. Heel irritant, zeker als een meerijder het scherm bedient. Dit hoor ik steeds vaker ook bij nieuwe auto’s. Ik geloof niet dat het er veiliger mee wordt.
De software zelf heeft het afgelopen jaar feilloos gewerkt. Ik ben inmiddels helemaal gewend aan de menu’s en zelfs de slider om het volume in te stellen kan ik nu waarderen. Het enige waar ik moeite mee houdt zijn de haptische toetsen op het stuur om bijvoorbeeld de ACC snelheid in te stellen. Dit kan echt veel beter met gewone toetsen.
Het rijden met de ID.3 blijft erg plezierig. Ik rijd nu vooral in de D stand. Dit is een wat andere manier van rijden, waarbij je bij loslaten van het pedaal de snelheid heel geleidelijk afneemt. Bij het naderen van een voorganger, maar ook rotondes of kruisingen neemt deze sterker af. Dit resulteert in een heel natuurlijke manier van autorijden. Verder heb ik ook steeds vaker de ACC aan; ook bij rotondes werkt dit prima en bij files is het heel ontspannen. Afremmen tot 0 en alleen na langere tijd stilstaan weer even een tikje op de resetknop om te activeren.
Deze zomer in Zwitserland en Italië gereden en in de bergen is dan de B stand, one-pedal-drive, weer fantastisch. Bij de afdaling zie je het restbereik gelijk weer flink toenemen zonder te remmen en je sprint ook zo weer omhoog. Met 3.500 km met 5 personen en trekhaakkoffer en overdag airco aan kwam ik op 15 kWh/100km uit, wat ik een nette waarde vind.
Het verbruik is verder gelijk gebleven. Van april tot oktober ongeveer 15.5 kWh/100km. Daarvan zeker 75% snelwegkilometers. Ik rijd dan wel 100-110 km/h, ook na 19:00u. Op lagere snelheden haal ik zo de 14 kWh/100 km. In de wintermaanden liggen die waardes 2-3 kWh/100 km hoger. Daarbij maak ik vaak gebruik van de stoel- en stuurverwarming, terwijl de blower zelf beperkt aan staat.
Over het laden heb ik verschillende ervaringen. Snelladers zijn er voldoende, ook in Duitsland en zelfs in Zwitserland en Italië. Deze zomer heb ik geen route vooraf meer gepland, maar gewoon het laadadvies van de navigatie opgevolgd: dit werkte prima! Ik kon overal gelijk terecht.
Minder enthousiast ben ik over de AC laders. In mijn regio zijn er genoeg, maar vaak zijn er wel laders defect. De paal van Allego waar ik meestal gebruik van maak is er al maanden uit geweest. Dan komt er weer een update, waarbij de paal er ook weer weken uit is. Ook de gemeente is niet thuis: deze legt de verantwoordelijkheid bij Allego, die het vervolgens wijt aan een tekort aan monteurs. Hoe gaat dit als er nog meer laadpalen bij komen en onderhouden moeten worden?
In het buitenland is nog wel zoeken naar lokale AC laders, als je deze nodig hebt op je vakantieadres. Er zijn er wel, maar vaak blijken die toch prive of van een dealer, die alleen voor eigen gebruik bedoeld is. Hier dus wel even checken waar de dichtstbijzijnde snellader is.
Na thuiskomst uit Italië kreeg de AC-lader geen verbinding meer met de accu. Alleen de snellader werkte nog. Gelukkig heeft de Ames-dealer gelijk tijd vrijgemaakt en een onderdeel achter de connector vervangen.
De Life-versie van de ID.3 heeft geen warmtewerende ramen en dat was tijdens de warme vakantie in Zuid-Europa wel merkbaar. Het stuur en scherm worden dan echt bloedheet en ook als de zon naast je staat tijdens het rijden wordt het echt warm. In de vorige auto was dat merkbaar minder. Verder loopt de temperatuur in de auto ook flink op met zo'n zwart dak na een tijd parkeren. Wat dan wel goed werkt is de climate control vooraf aanzetten met de app. Dan is het gelijk behaaglijk om weg te rijden.
Verder dit jaar ook behoorlijk wat grote spullen vervoerd, wat alleen mogelijk was met een achterklep. Ik stond al eens met een lounge bank voor de auto, waarbij ik het echt niet voor mogelijk hield dat deze er in paste. Verder ook regelmatig volwassen vervoerd die de ruimte achterin waarderen.
Het private lease contract is al op de helft en als ik check wat de huidige prijzen zijn moet ik wellicht overwegen het straks een jaar te verlengen. Ik had verwacht dat de BEV ontwikkelingen snel tot minder verbruik of groter bereik zouden leiden, maar auto’s in deze klasse zijn nauwelijks anders. Alleen het snellaad vermogen is bij sommige auto’s hoger, maar daar maak ik eigenlijk alleen in het buitenland gebruik van. Dus voorlopig gewoon verder met de ID.3
Onverwacht einde,..
- 85.900 km
Onverwacht einde...
Het was weer bijna tijd voor de jaarlijkse update, maar helaas: door een onzachte aanraking met een voorganger kon ik de looptijd van vier jaar niet meer afmaken. Even afgeleid op een viaduct en daardoor de noodstop van een voorganger niet op tijd gezien. Juist dit stukje reed ik zonder cruise-control, dus de auto ging ook niet vanzelf in de ankers. Alleen een alarmsignaal, maar dan is de reactietijd ook tekort. Naast het activeren van de airbags worden ook de alarmlichten aangezet en de politie gebeld. Gelukkig kon ik melden dat er alleen materiële schade was.
Hoewel de schade mee leek te vallen is deze economisch uiteindelijk total loss verklaard. Alleen al het vervangen van alle airbags zal daar ook toe bijgedragen hebben.
De teller is dus blijven steken op 85.900 kilometers, na bijna 3 jaar gebruik. Inmiddels is de auto al geëxporteerd, dus ik vermoed dat hij daar na herstel wel een tweede leven gaat leiden.
Samenvattend nog een keer de belangrijkste punten:
Ik heb de ID.3 als een hele fijne auto ervaren. Als het over de ID.3 gaat bij AW levert dat altijd veel commentaar op, maar ik vermoed dat de meesten maar weinig of geen ervaring met deze auto hebben. En het is ook niet eenvoudig om het vertrouwen bij de slechte introductie weer terug te winnen. Dit model was na de eerste updates uit 2021 en is uiteindelijk zeer betrouwbaar gebleken.
De ID.3 is een compacte auto van buiten met veel binnenruimte. Zowel voor- als achterin kan de auto zich meten met grotere auto’s. De kofferruimte is niet meer dan gemiddeld. Wel prima toegankelijk, ook voor grotere objecten door de grote achterklep. Verder valt de zeer korte draaicircel op. Dit scheelt echt steken bij het indraaien in parkeervakken.
Wat betreft het gebruiksgebak is voor mij het aantal fysieke knoppen prima. Ook over de software ben ik heel tevreden: je moet even de weg weten maar na een paar weken gaat het heel snel. Het extra scherm achter het stuur met de belangrijkste info is heel erg makkelijk. Na de eerste software-update heb ik geen enkele storing of zwartscherm gezien.
ACC is heel comfortabel en rustgevend; wel de verkeersbordenherkenner uitschakelen. Navigatie werkt ook prima met de voorgestelde laadstops. Deze neem ik meestal over ook in het buitenland. Alleen de invoer van de bestemming verloopt wat traag; ook spraakgestuurd begrijpt het systeem niet altijd wat het adres is. Via Apple Carplay werkt het overigens wel goed.
Minpuntje binnen is het zicht links naar voren door de dubbele A-stijl. Bij rotondes moet je wel eens extra kijken om niemand over het hoofd te zien.
Het rijden met de ID.3 is heel plezierig. Zolang elektrisch rijden betaalbaar blijft ga ik hier graag mee door! Een enorme souplesse wat elk moment beschikbaar is. Comfortabel rijden in D, waarbij de motor de auto geleidelijk uit laat ‘glijden’ bij naderende kruisingen/rotondes. En in B met regeneratief remmen voor in de stad en de bergen.
En ten slotte het verbruik: volgens de EV-Database 16.4 kWh/100km. Ik zit net onder de 16 kWh/100km gemiddeld het jaar door, waarbij het grootste gedeelte snelwegkilometers zijn tot 110km/h. De range varieert dan van 320 km in de winter tot 400 km in de zomer.
Afsluitend dan: wat wordt de opvolger?
Het private lease contract loopt snel af als de auto total-loss is verklaard. En de subsidieregeling voor EV’s liep ook ten einde. Dus er stond wel wat druk op om iets nieuws uit te kiezen.
In ieder geval weer elektrisch en redelijk compact. Eigenlijk dezelfde eisen/wensen als 3 jaar geleden. De Elroq leek me wel wat, maar was nog niet te bestellen. Verder zijn recent de Kia EV3 en Volvo EX30 op de markt gekomen. Maar de Volvo is wat krap achterin en de Kia? Die lijkt me qua specificaties goed, maar ik houd echt niet van het kubistische design. Jammer dat ze het design van de fraaie Sportage losgelaten hebben. Dan Renault nog: ook de Megane vond ik te krap, maar de nieuwe Scenic is wel aantrekkelijk. Maar met de gewenste opties toch weer iets te duur. Dus uiteindelijk is het toch weer een ID.3 geworden, nu een olijfgroene in businessuitvoering met facelift. Wordt dus vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 First Max 58 kWh ✅ Pano ✅ Matrix ✅ ACC
- 2020
- 56.757 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh Soh 92.6% Carplay Navi Cam
- 2020
- 115.200 km

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 204Pk | Navigatie | Apple & Android Carplay | Stoelverwarming | Adaptieve Cruise Control | Lichtmetalen Velgen | All Season Banden |
- 2020
- 52.132 km