Volkswagen ID.3 58kWh 204pk Business (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 204pk Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 61.930 km |
Volkswagen ID.3: haat-liefde verhouding…
- 31.450 km
Een haat-liefde verhouding wordt omschreven als ‘een ambivalente relatie’ waarin je je relatie zowel hartstochtelijk liefhebt als even hartstochtelijk haat.
Okay, haat is zwaar overdreven, maar van hartstochtelijke liefde is ook geen sprake. Laten we het houden op een aangenaam verstandshuwelijk met onze ID.3 Pro Business met 58 kWh-motor (150kW/204 pk). Een terugblik op één jaar rijden in de ID.3 met ruim 30.000 (niet direct afleesbare..!) kilometers en twee buitenlandse reizen (Zwitserland en Zweden) achter de banden.
Voor degenen met haast volgt hieronder de ‘executive summary’. Voor alle anderen valt daarna een uitgebreide toelichting te lezen.
De voornaamste plussen:
+ comfort: stil, comfortabel rijgedrag, prima voorstoelen waar je het tijdens een lange reis prima op uithoudt en een ruime zit op de achterbank (volop beenruimte), koesterende verwarming van voorstoelen en stuur, geen piepjes en kraakjes in het interieur; IQ-light (fantastische, meesturende en adaptieve LED Matrix koplampen!);
+ rijden: lekker vlot en soepel rijden en tóch zuinig/efficiënt qua stroomverbruik, dus voldoende ‘range’ voor ons dagelijkse gebruik;
+ ruimte: zowel voor- als achterin zit je ruim, voldoende inhoud kofferbak, ruime vakken en bakken in het interieur om je spullen op te bergen;
+ onderhoudskosten: tot nog toe nul, behalve de ‘getankte’ stroom natuurlijk.
De voornaamste minnen:
- infotainment-systeem: irritant t r a a g, weinig informatief, vooral wat vitale informatie voor elektrisch rijden betreft, onhandige en deels onverlichte ‘sliders’;
- veiligheid: naast een bron van ergernis zijn de ‘routevoorspelling’ en de ‘lane-assist’ vooral bloedlink omdat ze tot rare ingrepen en correcties leiden. De routevoorspelling kan gelukkig permanent worden uitgeschakeld. De lane-assist moet na élke start opnieuw worden uitgezet.
Hoe het allemaal begon.
"Hij zit lekker en rijdt fijn, maar achterin zitten is een ramp als volwassene." Aldus mijn echtgenote en daarmee was al anderhalf jaar na aanschaf het lot bezegeld van onze Renault Zoe R135. Onze eerste kennismaking met volledig elektrisch rijden.
Achteraf blijkt dat Franse elektro-karretje over een aantal handige ‘features’ te beschikken, die ik in onze Volkswagen ID.3 erg mis. Daarover later meer in dit verslag.
Inmiddels staat sinds augustus 2021 een ID.3 Pro Business in stonewashed blue metallic op de oprit. Uitgevoerd met het middelste accupakket (58kWh, 150 kw/204 pk) dat volgens de WLTP-metingen zo’n 420 km aan range oplevert.
Met een rustige rijstijl en in zomerse omstandigheden is die afstand inderdaad te halen, mits je de accu de volle 100% ‘juice’ doneert. Volkswagen adviseert om de accu maar voor 80% op te laden om de levensduur ervan te verlengen, dus dat doen we zoveel mogelijk.
Die 80% blijkt tijdens winterse omstandigheden goed voor zo'n 260 - 270 kilometers. Met 100% lading zou je ongeveer 330 kilometer ver komen. Voor de goede orde: er zit geen warmtepomp in onze ID.3. Geen idee of dat veel verschil maakt, want de berichten daarover spreken elkaar tegen.
Het verbruik in cijfers: zomers tussen 14 en 15 kWh per 100 km, maar ’s winters kan het tot ruim boven de 20 kWh per 100 km oplopen.
Dat het een ID.3 zou worden, heeft er wel om gespannen. Toen de eerste plaatjes en de specificaties op het internet verschenen, was ik meteen verkocht. Dit moest hem worden. Ik werd ‘pre-booker’, stortte duizend euro op de rekening van Volkswagen en verwierf daarmee het recht om als eerste eentje te kunnen bemachtigen. Vooral na de preview in Amsterdam, speciaal georganiseerd voor de vroeg-boekers, was ik nog enthousiaster. Maar toen kwamen de berichten over haperende software en verschenen de foto’s van parkeerplaatsen vol digitaal-onvolgroeide ID.3’s. Meedogenloos sloeg de twijfel toe. De reservering werd ongedaan gemaakt en het geld werd keurig teruggestort.
De wens om elektrisch te rijden bleef echter onverminderd bestaan en die leidde uiteindelijk tot de aanschaf van de eerdergenoemde Zoe.
Maar hoe zit het nou met die haat-liefde verhouding?
Goed, wij zijn best happy met onze MEB-kloon. Hij rijdt heerlijk stil en comfortabel, is meer dan ruim genoeg voor ons (echtpaar, kids al lang het huis uit), springt spaarzaam met zijn stroom om als je je houdt aan de snelheidslimieten (snel rijden = snel weer laden). Misschien is het allemaal niet zo premium als in de Golfjes van weleer, maar hij zit prima in elkaar, rammelt en kraakt niet en brengt ons tot nog toe probleemloos naar onze bestemmingen in binnen- en buitenland. De ambivalentie slaat toe als het infotainmentsysteem in beeld komt.
Het ongenoegen start met de bediening van de instrumenten. Het ‘swipen’ over de toetsen op het stuur en onder het navigatiescherm went, maar normale draaiknoppen en druktoetsen werken gewoon makkelijker. En waarom heeft Volkswagen in vredesnaam bespaart op verlichting in de sliders onder het navigatiescherm?! Hebben de testrijders alleen overdag hun kilometers gemaakt?!
Voor het grootste manco, actuele informatie over verbruik en laadmogelijkheden grijp ik terug op de eerdergenoemde Zoe. Die liet tijdens het rijden álle informatie zien die je als elektrische rijder wenst: accu-percentage, actieradius, actuele en gemiddelde stroomconsumptie. Gewoon recht voor je neus achter het stuur en niet verstopt in een menu op het tweede scherm midden op het dashboard. Essentieel om tijdens het rijden in te schatten of je de volgende laadstop nog gaat halen of tóch beter de eerstvolgende (snel-)lader kunt pakken.
Nog zo’n handigheidje: bij het invoeren van een bestemming in de Zoe-navi gaf een wit vlaggetje aan of je het reisdoel met je actuele stroomvoorraad gaat halen. Een rood vlaggetje maakte duidelijk dat je (onderweg) moet laden. Bovendien liet het navigatiescherm in de Zoe niet alleen de laadplekken langs je route zien, maar ook of ze nog beschikbaar zijn. Real-time en 100% correct. Ik gebruik hier de ‘verleden tijd’ omdat wij al ruim een jaar niet meer in deze Renault onze kilometers afleggen, maar ik ga er vanuit dat hierin niets gewijzigd is. Misschien is het zelfs wel verbeterd.
Volkswagen heeft ook ingezien dat deze informatie mist en via een Over The Air-update is de We Charge-app toegevoegd aan het menu. Dat blijkt een tamelijk zinloze toevoeging omdat die niet is gekoppeld aan de routeplanning. Je ziet dus niet waar je laad-stops zijn tijdens een langere (buitenlandse) rit. Al met al gebruiken we dus nog steeds de A Better Route Planner-app voor onze trips naar het buitenland.
Recent heb ik een blik geworpen in de Renault Megane E-tech electric en proefritten gemaakt in de Tesla model Y en de Polestar 2 om eens te ervaren hoe die merken hun rijders in de digitale watten leggen. Conclusie: hun systemen zijn een verademing als je een lange (buitenlandse) reis plant. In één oogopslag zie je hoeveel laad-stops nodig zijn, waar die stops zijn, met hoeveel stroom in je accu je daar arriveert, etc. En daar voegt Tesla dan ook nog haar onovertroffen supercharger-netwerk aan toe!
Mijn pleidooi: Volkswagen stuur je team van CARIAD (= de eigen ICT-club van de Volkswagen Group) op excursie naar deze automerken en maak een keuze. Koop óf de rechten van Tesla om hun systeem te mogen gebruiken óf adopteer het Android Automotive systeem van de Megane en de Polestar. Dan kun je een groot deel van die CARIAD-ploeg naar huis sturen en blijft er geld over om de ID.3 (en al hun broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes) te upgraden naar het gebruiksgemak waar ik weer vlinders van in de buik krijg.
O, laat ze dan ook even kijken hoe Tesla dat doet met die OTA’s (Over The Air-updates), want die laten bij Volkswagen wel erg lang op zich wachten. Al in het vroege voorjaar van 2022 werd een grote update met diverse verbeteringen aangekondigd, maar begin september is er nog niets gebeurd. Wat is het probleem?
Houdt dit verstandshuwelijk stand? Jawel, want de ID.3 is een prima partner-on-the-road die al voor veel comfortabele kilometers heeft gezorgd. Bovendien zijn nieuwe elektrische, automobiele liefjes vandaag de dag te kostbaar geworden voor een volgende flits-scheiding zoals met de Zoe…
Volkswagen ID.3: haat-liefde verhouding - update.
- 43.500 km
In het eerste deel heb ik mijn tweeslachtige verhouding tot de ID.3 toegelicht. De liefde gaat uit naar het rijcomfort, de efficiëntie en de ruimte voor en achterin, inclusief de kofferbak. De auto rijdt gewoon lekker, is stil en springt zuinig om met de dure kilowatts. Bovendien vind ik hem best mooi in zijn lichtblauwe jasje, maar daar mag je uiteraard anders over denken.
Inmiddels staan er zo'n 43.500 kilometers op de digitale teller en zijn er geen onverwachte kosten te melden. Okay, tot twee keer toe bleken de ruitenwissers over elkaar heen geschoven te zijn. Bij het aanzetten ervan haakten ze daardoor in elkaar en brak beide keren de rechter wisser af.
Dat is coulant door de dealer opgelost door telkens een nieuwe wisser te monteren, maar de vraag rees hoe dit kon ontstaan. Pas later ontdekte ik dat ik deze malheur waarschijnlijk zelf veroorzaakte bij het wassen van de voorruit. Bij het sponzen en zemen schuiven de wissers namelijk soepeltjes over elkaar, met eerder beschreven schade tot gevolg. Sinds die ontdekking houd ik goed in de gaten of de wissers na de wasbeurt nog in de juiste stand staan. Het blijft natuurlijk wel kwalijk dat die wappers zo makkelijk in elkaar verstrengeld raken…
Alle reden dus om de auto lief te hebben, maar toch… In het eerste deel van de review meldde ik al dat van haat geen sprake is. Wel van oprechte en hardnekkige ergernissen. Die komen voort uit het bedieningsgemak en het gebrekkige infotainmentsysteem.
Na de publicatie van het eerste deel kreeg ik feedback van een paar lezers op het feit dat ik ondanks die ergernissen tóch vijf sterren voor comfort gaf. Dat zette me aan het denken en dat leidt tot een advies aan Autoweek om de categorie ‘bedieningsgemak’ of ‘ergonomie’ toe te voegen. Want dáár zit de irritatie bij de ID.3 - daar scoort de ID.3 twee, hooguit drie sterren!
Die sliders, knoppen-met-haptische-feedback en het centrale display met navi en allerhande andere informatie maken me namelijk steeds weer kriegelig. En mij niet alleen!
Die kritiek is ook doorgedrongen tot het nieuwe opperhoofd van VW en een aangepaste ID.3 staat dit voorjaar bij de dealers: hulde! Waar ik me dan wel weer over verbaas, is dat die vermaledijde knoppen en onverlichte sliders pas in 2024 plaatsmaken voor een kwalitatieve upgrade. Voorlopig krijgt je voor je dure euro’s dus een iets chiquere ‘tussenpaus’ overhandigd. Ik zou nog een half jaartje wachten…
In deel 1 vroeg ik me af waar de reeds lang aangekondigde software-update bleef. Wel, medio oktober ging de ID.3 eindelijk ‘onder het mes’ bij de VW-dealer. De 12-Volt accu werd vervangen en de nieuwe software werd geïnstalleerd.
De dealer had trouwens keurig een vervangende Audi A3 klaargezet. Op mijn verzoek was dat een benzine-uitvoering, omdat ik die dag veel kilometers moest maken. Weer eens een dagje ervaren hoe het is om niet te hoeven laden... Best wel een mooie auto hoor, maar na die dag ben ik definitief bekeerd tot EVangelist; geef mij die souplesse en stilte van een EV maar.
Goed, terug naar de software-update. Tot mijn verbazing bleek niet versie 2.4, maar versie 2.3 met toevoeging 0912 te zijn geladen. Navraag bij de dealer leerde dat dit een soort van versie 2.4 was, maar ook niet helemaal. Of zo. Uiteindelijk bood de klantenservice van importeur Pon duidelijkheid: de nieuwe software blijkt (opnieuw!) niet foutloos te zijn. Het is dus wachten geblazen op een versie die wél probleemloos geladen en gebruikt kan worden.
Is dat jammer? Ja! In diverse Youtube filmpjes zijn testen van de nieuwste EV’s van VW te zien met de meest recente software. Daarin zijn zéér interessante verbeteringen verwerkt, die het rijden, navigeren en bijvoorbeeld het verbruik en het laden sterk verbeteren. Waarom lukt het VW maar niet om berijders van oudere ID’s diezelfde optimalisaties te bieden? Zoals Tesla dat al eeuwen doet…
Aan het eind van deel 1 vroeg ik mezelf af of het verstandshuwelijk met de ID.3 stand zou houden.
Het antwoord luidt inmiddels ‘Nee’. Er is een elektrische Volvo XC40 in bestelling, met de nieuwe achterwielaandrijving en de grootste accu. Voorzien van het Android automotive systeem dat ik in deel 1 prees voor het bedieningsgemak.
Als alles volgens plan verloopt, staat de Volvo aan het begin van de zomer klaar en nemen we afscheid van de ID.3. Dat gebeurt zeker met een dubbel gevoel. De ID.3 is een heerlijke auto die door verkeerde keuzes van VW (software, materiaalgebruik, ergonomie, prijs) niet het succes heeft gekregen wat hij/zij/het verdient. Misschien gaan de sterk verbeterde versies die in de loop van 2024 op de markt komen zorgen voor eerherstel van de ID.3. Wie weet komen we ooit nog eens terug bij de ID.3 onder het motto “Oude liefde roest niet”…
Software update naar versie 3,2
- 57.500 km
VOLKSWAGEN ID.3: HAAT-LIEFDE VERHOUDING – UPDATE NUMMER 2.
In de vorige update kondigde ik aan dat aan het begin van de zomer een Volvo XC40 Recharge op de oprit zou staan. Helaas laat die nog even op zich wachten: de levering wordt nu medio oktober van dit jaar verwacht. Positief bezien levert het nog langer voorpret op zullen we maar zeggen…
Software update naar versie 3.2!
Niet alleen Volvo laat klanten lang wachten, ook Volkswagen heeft er lang over gedaan om de update van de software voor elkaar te krijgen. Het goede nieuws: de ID.3 is een week geleden eindelijk voorzien van versie 3.2 en dat is op veel punten een grote verbetering!
Een paar maanden geleden liet Volkswagen al weten dat de auto daarvoor terug moest naar de dealer; over-the-air bijwerken was niet mogelijk. Als eigenaar moest je wachten op een uitnodiging, maar tot mijn verrassing kon ik na een telefoontje naar de VW-werkplaats opeens terecht voor de aanpassingen. Waarom die haast? Wel, we gaan binnenkort weer op reis naar Zweden en de nieuwe navi-software laat de noodzakelijke laadstops onderweg zien. Handig!
Laadstops en laadpunten in beeld
Voor het plannen van laadstops tijdens lange(re) reizen gebruiken wij tot nog toe de bekende app ‘A Better Route Planner’ (ABRP). Binnenkort zal blijken hoe goed het systeem van VW werkt en of ABRP met pensioen kan. Terug uit Zweden kom ik daar op terug.
De eerste indruk is dat noodzakelijke laadstops inderdaad in beeld komen, maar ik betwijfel of álle beschikbare (snel-)laders worden getoond. Bij het invoeren van ons Zweedse reisdoel worden namelijk de laadmogelijkheden getoond, maar zoeken naar alternatieven (nog?) niet mogelijk. Een pop-up met de mededeling ‘Informatie niet beschikbaar’ maakt dat duidelijk.
Daar staat tegenover dat je, rijdend door een stedelijke omgeving, nu wél laadpunten op je navi-scherm ziet. Compleet met laadsnelheid in kW en beschikbaarheid: groene punt = beschikbaar, rode punt = bezet. Handig als je onderweg ergens (even) wilt bijladen.
Handige informatie in één oogopslag
Sinds de update is op het kleine scherm achter het stuur nu in één oogopslag de resterende range in kilometers en het batterij-percentage af te lezen. Daarnaast kun je in een aparte kolom rechts op dat kleine scherm nog meer informatie krijgen: de verreden kilometers vanaf de start, het gemiddelde stroomverbruik, verstreken rijtijd en gemiddelde snelheid. Door een swipe op de ‘view-button’ op het stuur kan je in datzelfde deelscherm ook de aanwijzingen voor de navigatie (routegeleiding) zichtbaar maken. Klinkt misschien ingewikkeld, maar het werkt in de praktijk prima en overzichtelijk. Ja, zelfs die swipe die ik in eerdere updates bekritiseerde werkt best goed. Hiermee is het makkelijker in te schatten of je je doel nog gaat halen, of dat het slim is om even ergens bij te laden.
En er is meer
De nieuwe software heeft nog meer veranderingen gebracht zoals de ‘batterijverzorgingsmodus’, die ervoor zorgt dat de accu standaard tot 80% wordt geladen. Wil je toch meer laden, dan kun je dat handmatig aanpassen. Het design van het infotainmentsysteem is licht gewijzigd en de mogelijkheid voor ‘Plug and Charge’ bestaat, etc.
In de komende periode ga ik ontdekken wat er allemaal nog meer is aangepast en wat dat in de praktijk oplevert. Misschien voer voor een volgende update. Tenzij die Volvo toch opeens onverwacht snel geleverd gaat worden...
VOLKSWAGEN ID.3: HAAT-LIEFDE VERHOUDING – UPDATE
- 61.930 km
We zijn weer terug uit Zweden: tijd om de software update 3.2 op de grill te leggen.
Zo’n vierduizend kilometer lang hebben we kunnen ervaren of de routeplanning met de noodzakelijke laadstops goed werkt. Het antwoord: nee, niet goed genoeg. De A Better Route Planner app (ABRP) is weliswaar niet gebruikt, maar de apps van Tesla en Circle K des te vaker. Voor wie Circle K niet kent: dit is een in Scandinavië veel voorkomende keten van benzinestations. Je kunt daar vaak ook snelladen. Circle K is overigens ook in andere Europese landen actief (nee, ik heb er geen aandelen).
Ter zake: de update heeft dus niet de gewenste rust aan boord gebracht. Wat gaat er mis?
• Bij het invoeren van een verre bestemming krijg je te zien waar je kunt laden. Tijdens de rit bleek echter meerdere keren dat de aanbevolen lader soms met aanzienlijk minder dan 15% accu gehaald zou worden. Omdat we regelmatig te maken kregen met kapotte of bezette laders, is dat een risico. Er blijft dan weinig range over om op zoek te gaan naar een alternatief. Zoeken naar alternatieven in de buurt kan het systeem niet en dat zorgt af en toe voor laadstress. Dus pakten we de apps van Tesla of Circle K er maar weer bij om te zoeken naar een nabij gelegen lader.
• We werden enkele keren naar laders gedirigeerd die allemaal bezet waren, terwijl de navigatie aangaf dat ze beschikbaar waren. Vooral bij Ionity-laders ging dat mis; bovendien werkten die soms ook niet. Werk aan de winkel voor de Volkswagen Group als één van de oprichters.
Hier past een compliment voor Tesla: wat een fantastische, snelle laders - geweldig dat je daar als niet-Tesla rijder ook gebruik van kunt maken! Goed om te weten: met de apps van Circle K en Tesla zie je ook direct wat je laadbeurt kost.
• Onze ID.3 heeft spraakbediening, door ons consequent ‘Miep’ genoemd. Miep had geen rustige vakantie: gemiddeld elke 25 kilometer vroeg ze zonder aanleiding wat wij graag wilden. Op een reis van 4000 kilometer is dat dus zo’n 160 keer! Geen idee wat Miep telkens triggerde, maar na verloop van tijd begint dat knap te irriteren. Zeker toen ze besloot om midden in een drukke stad ons reisdoel aan te passen: ‘Okay, bestemming aangepast naar thuis.’ Niet fijn!
• Over drukke verkeerssituaties gesproken: bij afslagen toont het navi-scherm een overzicht van de rijbanen. Met pijlen wordt aangegeven welke rijbaan je moet pakken om je bestemming te bereiken. In theorie best prima, maar doordat werkelijk álle rijbanen, ook de parallelwegen en die van de tegenliggers in beeld komen, is het soms knap lastig om in die wirwar de juiste keuze te maken. Wij zijn thuis gekomen…
Is er dan helemaal niets positiefs te melden? Jawel, het kleine scherm achter het stuur levert nu de informatie die je als bestuurder van een EV in één oogopslag wilt zien: batterijpercentage, range, verbruik en natuurlijk snelheid, routeaanwijzingen, etc. Zo had het eigenlijk vanaf het begin moeten zijn, maar wel fijn dat het nu geregeld is.
Nog meer goed nieuws? Ja, de Volvo XC40 Recharge lijkt nu toch een maandje eerder bij de dealer te arriveren. Ruim negen maanden na ondertekening van het koopcontract. Ik ben erg benieuwd hoe het systeem van Google in de praktijk gaat bevallen. Zodra er voldoende ervaringen zijn opgedaan, zal ik die verwerken in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Business 58 kWh | NIEUW BINNEN | Navigatie | Stuur-/Stoelverwarming | Camera |
- 2021
- 53.660 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh | Adaptieve Cruise Controle | Apple Carplay / Android Auto | Achteruitrij Camera | Stoel + Stuur Verwarming |
- 2020
- 54.881 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh
- 2020
- 136.140 km