Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf150 km
KM-stand laatst2.100 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Volkswagen ID3 1st Plus 2020

  • 2.100 km

Intro

Na 4,5 jaar gereden te hebben in mijn Skoda Octavia combi uit 2017 (zie review), werd het tijd om een nieuwe auto uit te gaan zoeken. De keuze was eigenlijk niet zo moeilijk. Het autobeleid van mijn werkgever geeft aan dat je een meeneemverplichting hebt als je voor een niet-standaard auto kiest. De standaardauto's zijn VW Polo en VW Golf (variant toegestaan). Aangezien ik me niet vanwege een auto voor 4 jaar wil committeren, heb ik gevraagd of er (naast ICE) ook een elektrische auto in dit lijstje kon worden opgenomen. Mijn werkgever wilde hier aan meewerken en aangezien de andere beide standaardauto’s van VW zijn, was de keuze voor de ID3 als EV tegenhanger logisch.

Kiezen
Ik heb prijzen opgevraagd voor een zelf samengestelde ID3 Pro, maar aangezien deze nog behoorlijk aangekleed moest worden om tot een leuke auto te komen en gezien het feit dat deze op 12% of zelfs op 16% bijtelling zou komen, was de stap naar een 1st Pro voorraadmodel eigenlijk de logischere keuze.

Ik heb nog gekeken of een Golf Business ook in aanmerking zou kunnen komen, maar gezien de relatief hoge nieuwprijs van een Golf met DSG i.c.m. de 22% bijtelling is een ID3 financieel gezien een no-brainer.

Nadat ik mijn keuze via de VW site kenbaar had gemaakt aan de leasemaatschappij, hebben ze een auto besteld. Na een paar weken is deze vanuit een dealer in Arnhem op mijn werk afgeleverd door een autobezorger. Ik had als wensenlijstje:

• De sterkere motor met 150 kW.
• Het middelgrote accupakket van 58 kWh.
• De 19 inch Andoya velgen.
• Lakkleur wit met het zwarte dak.
• De steunhaak voor de fietsendrager.

Alle andere extra’s heb ik vooraf niet onderzocht, maar zijn natuurlijk welkom.

Ik heb een halfjaar voordat ik de beslissing heb genomen een proefrit gedaan in een ID3, hierbij viel in positieve zin de EV aandrijflijn op. Het soepele rijden en het direct aanwezige vermogen zijn eigenlijk onnavolgbaar. Komende van een relatief trage ICE is het elektrisch rijden gewoon erg prettig. Het interieur is gezien het formaat van de auto fors te noemen. Ook de kleine draaicirkel is handig en het moderne entertainment systeem is zeer bruikbaar.

Nadelen heb ik destijds ook meteen ontdekt. De stoelen zijn matig en het materiaalgebruik in het interieur is ook karig, zeker vergeleken met een Golf of zelfs een Polo.

Eerste ervaringen
Inmiddels heb ik 2000 kilometer met de auto gereden en ik kan de positieve ervaringen van de proefrit onderschrijven. Nu in de donkere periode moet ik hierbij ook vermelden dat het LED Matrix IQ Light systeem heel erg goed bevalt. In langzame bochten zie je overduidelijk de koplampen draaien. En het licht is helder wit. De grootlicht-assistent heb ik nog niet echt goed kunnen testen, maar groot licht zorgt wel voor een enorme bundel aan licht, ongelooflijk vergeleken met de halogeenlampen van de Skoda.

Laden
Dan de olifant in de kamer: hoe bevalt het opladen vs gewoon tanken? Tsjah ik kan er kort over zijn, nadat de laadpaal geïnstalleerd was heb ik zorgeloos gereden. Er is een driefasen laadpunt (11 kW) geïnstalleerd onder mijn carport met ingebouwde 5 meter kabel. Als ik leeg thuiskom, is het een kwestie van kabel even afrollen en aansluiten. Ik heb de auto eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor woonwerk verkeer en voor korte privéritten, dus ik heb nog geen ervaringen met snelladen.Dit model ID3 kan tot 100 kW snelladen, ben benieuwd hoe dit zal bevallen tijdens familiebezoekjes.

Helaas heeft mijn werkgever alleen maar de traagste 3,7 kW laadpalen, dus als ik leeg op mijn werk kom, dan kan het meer dan 20 uur duren voordat mijn accu weer op 90% zit. Dit soort laadpalen zijn prima om hybride auto’s op te laden, maar EV’s met grote accu’s is een ander verhaal. In de praktijk zal het natuurlijk niet echt voorkomen dat ik met een lege accu op mijn werk kom, maar als er straks meer EV’s in het wagenpark komen, dan is het wel storend dat auto’s zó lang aan de lader moeten. Dat gezegd hebbende, gooi ik de auto bij mijn werkgever aan de lader en alleen als het nodig is ook thuis. In de dagelijkse praktijk ben ik ook veel bij klanten, dus in die gevallen is het wel echt nodig om thuis over een lader te beschikken.

Actieradius
Dan de range. Ik heb het natuurlijk alleen nog maar tijdens deze winterperiode ervaren, de range is met relatief veel snelwegkilometers (volgens de boordcomputer) ongeveer 250 kilometer bij een 90% lading.. Met een WLTP van 424 kilometer valt me dit toch tegen. Ik snap dat het winter is en dat de verwarming veel energie kost, maar een afwijking van 125 tot 150 KM is gevoelsmatig te veel. Op de snelweg rijd ik meestal 110 / 115 km/u, het bereik zal vast beter worden bij 100 km/u, maar ik wil gewoon vlot met het verkeer mee kunnen rijden zonder ergernis op te wekken bij medeweggebruikers. Het rijprofiel heb ik eigenlijk altijd op ECO, ik gebruik de B-stand (one-pedal driving) van de automaat en ik ben niet constant maximaal aan het optrekken. Hopelijk wordt het verbruik wat beter in het voorjaar.

Exterieur
Ik ben wel te spreken over het uiterlijk van de auto. Het front moest wel een beetje wennen, dit doet denken aan een VW UP. De verbindende LED strip tussen de koplampen heb ik eigenlijk geen mening over. VW heeft dit mogelijk gedaan vanwege de moderne uitstraling die het de auto moet geven, maar ik vind het niet per definitie modern, mooi of lelijk. De 19 inch Andoya velgen vind ik erg mooi, precies de goede maat voor de auto (grote wielkasten), de 20 inch velgen vind ik te futuristisch en de kleinere velgen / wieldoppen vind ik minder mooi. Het zwarte dak staat ook mooi, dit loopt helemaal door naar de achterklep. De achterklep en de bumper worden wel erg vies in deze periode van het jaar. Het is natuurlijk een betrekkelijk korte auto, dus de achterkant krijgt veel opspattend water te verduren.

Interieur
Hoe bevalt de auto qua ruimte? Ik gebruik de auto het meest voor mijn werk, maar ik moet mijn gezin er ook in kunnen vervoeren. Nu mijn kids nog klein zijn (3 en 5 jaar oud), is de auto achter meer dan groot genoeg. De kofferbakruimte is wel een dingetje, dit is natuurlijk significant kleiner dan de Skoda Octavia combi welke zo’n beetje de grootste auto was/is die je voor het geld kon krijgen. Maar goed, nu ik uit de luiers en de kinderwagens ben, heb ik besloten dat een station niet persé nodig is. We gaan het ervaren tijdens vakanties.. Als ik in de komende jaren een verre vakantie met de auto plan, dan kan ik mogelijk ook over een auto beschikken die mijn werkgever dan heeft staan, of tijdelijk met een collega ruilen. Ik wilde niet voor de uitzonderingsritten een station of een ICE kiezen.

Er wordt op internet veel geschreven over het non-premium materiaalgebruik in de auto. Dit kan ik onderschrijven, het is grotendeels hard plastic en doet goedkoop aan. Dat is een beetje raar voor een auto van 45K, maar ik stoor me er persoonlijk niet aan. De prijs van elektrische auto’s ligt op dit moment gewoon hoger, dus deze prijs zegt weinig over het interieur denk ik dan maar.

Betrouwbaarheid en noviteiten
ID3’s hebben er bekend om gestaan, maar storingen heb ik gelukkig nog niet gehad, alleen de ACC is even uitgevallen tijdens een sneeuwbui, maar dat is logisch. Wel vreemd dat er niet geschakeld kan worden tussen gewone CC en ACC, maar dat zal met veiligheid hebben te maken. Tijdens de sneeuwbui de rechtervoet maar even gebruikt.

De lane-assist en met name de ACC moet wel behoorlijk wennen. Ik had altijd reguliere CC die ik vast zette op een bepaalde snelheid waarna ik zelf de inhaalacties deed. Deze auto houdt automatisch in en voor je het weet rijd je ongemerkt een hele tijd 95 km/u. In de drukte is het wel prettig dat de auto meedenkt, maar het gat met de voorganger is zo groot (ook op de kortste instelling) dat er vaak auto’s tussen gaan.

Het entertainmentsysteem bevalt prima. Ik had nog geen (ervaringen met) Carplay en dit zorgt voor een prettige Spotify integratie. Wel jammer dat je niet kunt zoeken naar een andere artiest, maar goed dit ligt niet aan de auto natuurlijk. Vooraf had ik gelezen dat het speakersysteem brak zou zijn, maar dit valt me alleszins mee. Natuurlijk geen speakers achterin en geen subwoofer meer, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gemist.

Het kleine scherm achter het stuur toont de snelheid en de gedachtegang van Lane Assist en ACC. Tevens kan er navigatie informatie getoond worden, maar dit werkt alleen met de VW navigatie en dus niet met Google Maps. Ik had hier graag wat meer in willen kunnen aanpassen.

De haptic touch knoppen op het stuurwiel vereisen wel wat gewenning. Ik snap dat ze dit hebben toegepast, het is vast goedkoper dan fysieke knoppen en je kunt swipen over de volume knoppen om de radio snel harder of zachter te zetten.

De ID3 app is matig. De kilometerstand wordt niet getoond, was erg handig geweest voor mijn kilometerregistratie. Er wordt niet getoond of de auto op slot staat. Tevens is er geen ritinformatie beschikbaar. De locatie van de auto wordt wel getoond en de app kan worden gebruikt voor het voorverwarmen van het interieur. Ook de laadtoestand en laadsnelheid wordt getoond, wat prettig is. Hopelijk komt VW met updates voor de app, het lijkt me dat hier meer uit te halen is.

Zitpositie
De zit is betrekkelijk hoog. Ik ben zelf lang (1.95m) en door de hoge zit en de matige stoelen (korte zittingen) is dit wel echt het minste van de auto. Ik snap dat ze de auto voor een mainstream publiek hebben ontwikkeld, maar men had wel iets beter over de combi na kunnen denken vind ik. Lange ritten worden voor mij wel vermoeiend verwacht ik. Ook het zicht naar achteren is door mijn lengte en de hoge zit gewoonweg slecht. Ik moet de zijspiegels meer gebruiken dan voorheen. Dit went vast op de lange termijn, maar ik zie het wel als nadeel.

Het rijden
Niet onbelangrijk natuurlijk, rijdt ie lekker? Doordat de aandrijflijn voor mij nieuw is, kan ik er niet helemaal objectief over oordelen. Natuurlijk is een elektrisch aangedreven auto erg prettig qua geluid en het aangename koppel/vermogen. In een rechte lijn is de auto gewoon snel, zeker in de sportstand. In 7 seconden naar de honderd is niet extreem snel, maar zeker niet langzaam. De auto is vooral heel snel van 0-50 km/u, dus in stadsverkeer. Erg prettig om nog snel even er tussen te kunnen op een rotonde, met een trage diesel hinder je al snel je medeweggebruikers.

Door het hoge gewicht van zo’n 1800 kilo merk je dat de auto moeite heeft met flauwe bochten op hoge snelheid. De auto wil als het ware rechtdoor en je dwingt m te bocht in door te sturen. Ook bij het remmen merk je dat je veel gewicht meezeult. Dit is niet een al te groot probleem, maar het geeft wel aan dat elektrische auto’s in de praktijk niet zo houden van een sportieve rijstijl.

Conclusie
Ik ben erg blij met mijn nieuwe auto. Het elektrisch rijden is erg prettig, maar toch ook wennen: ik ben ongemerkt toch wat meer aan het plannen qua laden en ritafstand de volgende dag. Ik probeer zoveel mogelijk overdag op te laden omdat dit gevoelsmatig wat groener is omdat de zonnepanelen de auto dan deels opladen. De zitpositie is voor mij het grootste nadeel, misschien toch overwegen om een andere stoel te laten plaatsen, er zijn bedrijven die dit kunnen verzorgen.

Pluspunten:
• 8% bijtelling! ?
• Elektrisch rijden is erg prettig.
• One Pedal Driving.
• Het LED lichtsysteem.
• Ruimte in het interieur.

Missers:
• De stoelen en de zitpositie!
• Actieradius afwijking WLTP vs realiteit.
• Onverlichte knoppen voor temperatuur en volume in de middenconsole.
• Beperkte “connected” app functionaliteit.
• Functionaliteit stuurscherm.
• Haptic Touch in het stuurwiel.
• Materiaalgebruik interieur.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.