Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst1.408 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Volkswagen ID3 1st Plus

  • 1.408 km

Dit is onze Volkswagen ID.3 1st Plus! Dat we hier nu in rijden met ons gezin is ongepland. Begin juli 2021 hadden we helaas een aanrijding met onze Hyundai Ioniq electric. De schade was aanzienlijk en daardoor stonden voor een gedwongen keuzemoment. Onze Hyundai Ioniq beviel nog erg goed. Maar ruim 2 jaar na aanschaf van de Ioniq was er wel meer keuze qua elektrische auto's. Dat heeft ons doen besluiten om toch even verder te kijken. Door onze ervaring met de Ioniq kunnen we de ID.3 natuurlijk wel goed beoordelen als elektrische auto in deze review.

Alvorens een beslissing te nemen hebben we een ID.3 gehuurd voor 2 dagen. Dat gaf een goed beeld van de auto. Inmiddels ruim 1000km gereden in onze eigen ID.3 1st Plus. We hebben een voorraadauto aangeschaft.


Positief :-)

Allereest het rijgedrag en weglegging. Dat is echt een stap vooruit ten opzicht van de Hyundai Ioniq. De ID.3 ligt als een blok op de we en stuurt erg fijn. Ook de korte draaicircel / wendbaarheid is super.

De auto is erg stil, aanmerkelijk stiller dan de Ioniq maar ook duidelijk stiller dan een Tesla model 3.

Interieurruimte is ons positief meegevallen. De auto is ca. 20cm korter dan de Ioniq maar heeft toch duidelijk meer ruimte in alle opzichten.

Het (zomer)verbruik valt me tot nu toe erg mee. Het is verbruik is hoger dan bij de Ioniq maar dat kan ook haast niet anders gezien het model en het gewicht. We staan nu op gemiddeld 14,5kWh/100km. De range met 100% volle accu ligt daarmee op bijna 400km. Overigens de range vind ik niet heel erg belangrijk of dat nu 300, 350 of 400 is. Alles boven de 250 is prima.... over het algemeen wil je dan toch een keer een pauze nemen en laden gaat snel genoeg. Dit is ook gebaseerd op onze ervaring met de Ioniq met een range van ca. 200km. Dat is nooit een probleem geweest. Wel ben ik een beetje bang voor het verbruik in de winter. Gezien de afwezigheid van een warmtepomp en het verwarmen van de accu bij buitentemperaturen beneden 8 graden.


Negatief :-(

Het zicht naar voren vind ik niet altijd optimaal. De A stijlen zorgen toch best wel voor een dode hoek. Niet onoverkomelijk maar wel wennen.

Het gebruik van het glanzend zwart kunststof in het interieur ben ik niet van gecharmeerd. Je ziet hier direct alle stof en vingerafdrukken op. Mogelijk is het ook erg krasgevoelig. Dit had volkswagen echt anders moeten doen. Het andere materiaalgebruik in het interieur is veel commentaar op. Ik vind dat verder niet echt storend. Ja er is veel hard plastic, meer dan in een golf. Maar zeker als je het vergelijkt met een concurrent als de Hyundai Kona electric is het toch echt wel mooier materiaal.

De stoelen in de Plus uitvoering zijn niet heel erg goed instelbaar. In de basis zitten ze goed (maar stevig). Lendesteuninstelling ontbreekt en hoogteverstelling van de passagiersstoel ontbreekt ook. Dit zijn toch echt wel dingen die op een auto in deze prijsklasse aanwezig mogen zijn vind ik.

De bediening van de cruise control en de andere knoppen op het stuur zijn niet geweldig. Het zijn soort touch knoppen, dat had van mij niet gehoeven. Wat is er mis met normale knoppen? De eerste dagen had ik erg veel moeite om de cruise control +/- 1km/h te verstellen. Als je te hard drukt gaat het met 10km/h tegelijk. Het verschil tussen hard en zacht drukken is erg klein. Inmiddels wel aan gewend maar dit had toch echt beter gekund.

Afwezigheid van de dodehoeksensoren: Op de Ioniq hadden we die wel en daar waren we toch wel snel aan gewend geraakt.

Lane Assist: Die werkt niet fijn. Vooral niet op wegen met een fietsstrook op het wegdek. Dat zal wel typisch Nederlands zijn maar toch vervelend dat de lane assist bij elke rit weer ingeschakeld is en dat er niet een simpele knop is om het uit te zetten.

Automatisch snelheid aanpassen van de cruisecontrol op verkeersborden werkt waardeloos. Heb ik uitgeschakeld.

Inmiddels 2x een vreemde storing gehad: Het multimediasysteem wilde niet meer in online (4G) modus. Daarvoor een zekering verwijderd en terug geplaats waarna het opgelost was. Daarnaast een storing gehad m.b.t. aandrijfsysteem. Na uitschakelen en inschakelen was dit weer weg. De auto heeft de 2.1 versie van de software. Binnenkort wordt 2.3 uitgerold dus ook dat dit soort dingen dan opgelost zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.