Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst19.880 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meevaller maar ai ai die range

  • 2.250 km

Gezien de zeer negatieve reacties op andere reviews van ID’3 had ik het idee maar niet de moeite te nemen een review te schrijven maar uiteindelijk besloten het toch gewoon te doen en de (voor mijn gevoel deels) ongefundeerde negativiteit langs me heen te laten gaan. Bij sommige reacties vraag ik me oprecht af: heb je er überhaupt wel eens in gezeten (laat staan gereden) of is het puur vooringenomenheid tegen het merk?

Vorig jaar was het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken. Na lang wikken en wegen was de keuze gevallen op een Ford Kuga PHEV. Zo ongeveer de meest uitgebreide versie en levering zou volgen in september. Man, wat had ik daar zin in, ik zag me al met volle handen met mijn voet staan wiebelen onder de achterbumper waarna de kofferbak zich automatisch zou openen. Of het dak lekker open in het voorjaar genietend van de frisse lucht. In alle rust op weg naar de vakantiebescherming terwijl de kinderen op de achterbank genieten van de ruimte met de verschuifbare achterbank. Maar ja, toen kwam het batterij probleem van de Kuga en werd levering uitgesteld en nog eens uitgesteld en begon het toch meer en meer te knagen.

Zeker na een zaterdag met 2 hockeywedstrijden voor de kinderen, een uitje naar oma, de groothandel en wat andere boodschapjes stonden er ongeveer 250 km op de teller voor die dag en kwam het besef dat deze, voor mijn doen, drukke dag eigenlijk ook prima te doen was met een EV en dan zouden we nog range over hebben. Gaan we dan inderdaad 250 euro per maand extra betalen als een EV eigenlijk 95% van het jaar voldoet? Als ons leven zich normaal gesproken in een straal van 50 kilometer rondom Utrecht afspeelt en er ook nog zoiets bestaat als snelladers voor de langere ritten?

Toch nog maar eens kijken. De Peugeot e2008 is wel erg mooi en levering in 2020 was geen enkel probleem. Tot … we hem daadwerkelijk besteld hadden en de dealer ineens terug krabbelde, kan toch wel eens februari 2021 worden. Misschien dacht dat hij dat we bluften toen we aangaven dan te annuleren als hij geen woord hield maar dat is uiteindelijk wel wat we gedaan hebben. Dus weer terug naar de Kuga.

En toen plofte op een vrijdag begin december een mail van de leasemaatschappij in de inbox dat ze nog ID.3’s op voorraad hebben. Tja, Volkswagen. Daar ben ik, netjes uitgedrukt, niet echt een fan van. Ik draag geen petje, rij (volgens mij) beschaafd en de enige volkswagens waar je waar voor je geld krijgt rijden rond met een skoda logo op de neus.

Zelfs binnenlopen in de showroom geeft me al een onprettig gevoel. En toch hebben we dat laatste de dag daarna toch maar gedaan. Hmm, hij zit toch wel lekker. En achterin voor de kinderen ook lekker veel ruimte, meer dan in de peugeot 308 sw die we hadden.

Alleen de kofferruimte is wel een stap terug maar ja, het is ook geen station en de Kuga zou ook een stap terug zijn wat dat betreft. Een range van 420 km, mooi, dat is 1 a 2 keer per week laden. Dat kan mooi op kantoor. Maar ja, het blijft een VW. Dat wordt wel wat trots wegslikken en commentaar van collega’s en vrienden die mijn mening of VW’s kennen op gaan leveren. Rondrijden met een papieren zak over mijn hoofd om onherkenbaar te zijn is ook niet echt een optie.

De maandag daarna gebeld met de leasemaatschappij. Ja, ze hadden nog een plus uitvoering staan, en ja, ook in het wit. Okay, cancel de Kuga nu maar definitief, we gaan voor de ID.3.

Daarna was het nog twee weken wachten en vast wat huiswerk gedaan met diverse youtube video’s. Pff, dat was wel even schrikken. De commentaren logen er over het algemeen niet om. Maar de keuze was gemaakt en voor een vierde keer wisselen van bestelde auto kon ik de wagenparkbeheerder ook niet aandoen.

En toen was het zo ver. Op naar Waalwijk om de ID.3 op te halen. Door corona een korte, bondige maar wel nette aflevering. Afscheid nemen van de oude auto en met de nieuwe auto naar huis.

En dan komt het moment om haar te gaan beoordelen. Maar wat is fair? Beoordelen als een auto die gewoon afgerond 45k kost en wat je voor je gevoel van een auto met zo’n prijskaartje mag verwachten? Beoordelen als een auto die voor een EV eigenlijk een redelijk marktconforme prijs heeft? Of als een auto die me minder dan de helft van de Kuga kost wat voor mij persoonlijk een deel van de pijn compenseert dat we sommige luxe zaken nu niet hebben die we op de Kuga wel zouden hebben.

Laat ik het gewoon bij de feiten houden.

We vergelijken zelf de auto met de Tardis van Dr Who. Blijkbaar zit er door ervaringen een mechanisme in ons hoofd waardoor we bij een bepaald buitenformaat van de auto denken te weten hoe groot hij van binnen is, maar hij is groter dan hij lijkt. Mijn zoon is super enthousiast over de ruimte achterin en ook andere reageren positief verrast.

Rijgedrag: Dikke duim omhoog voor de vier S-en, Snel, Soepel, Solide, Stil. Wel zit er bij hobbelige wegen een kraakje bij de achterklep waar ik naar wil laten lijken. De stoelen zitten lekker en zijn ruim voldoende instelbaar, de individuele armleuningen zijn ook fijn. De stoelbekleding ziet er apart uit, kan goedkoop overkomen maar zit prima en mijn vrouw morste op dag 2 (hoe krijg je het voor elkaar…) koffie over haar stoel. Ik zie er niets meer van terwijl de kleur van de bekleding relatief licht is.

Rijhulpen: Zoals bij zoveel merken werkt het niet echt lekker, te voorzichtig. Is dat slecht? Niet per se, maar niet mijn smaak. Dus die zetten we lekker uit. Verkeersbordherkenning is dramatisch (maar dat komt ook door de bordenziekte die we in NL hebben).

Dashboard: Minimalistisch ja, het is heel basis maar wat hij toont is wel overzichtelijk. En welke informatie mis ik.... ik zou het niet weten. Ik zie hoe hard ik ga, hoe ver ik nog kan en aanwijzingen van de navigatie.

Ik lees veel over de goedkope materialen. Maar wat ik dagelijks in mijn handen heb voelt stevig en solide aan. Of de pianolak een handige keuze is vraag ik me af, iedere vingerafdruk zie je er op. Ja, er zit een strip op het dashboard die hard is maar hoe vaak raak je nu je dashboard aan om een andere reden dan om te voelen of het hard plastic is of niet?

De navigatie is wennen maar lijkt het wel goed te doen en is met sommige dingen heel up-to-date, zo toonde hij bij een weg in de buurt die even opengebroken was vrijwel direct een icoon dat die afgesloten was. Verder heb ik er nog niet genoeg ervaring mee om er echt een gedegen oordeel over te geven.

In het donker rijden is een ervaring op zich. De instelbare ledverlichting in het interieur geeft toch wel wat extra. De groot licht assistent was ik huiverig voor, zoveel vervelende ervaringen met verblindende verlichting van tegenliggers maar op een rustige weg toch eens proberen. Wow, wat een bak licht maar daar kwam ineens toch een tegenligger aan.. ohoh. Maar geen centje pijn, ik zie nog steeds dat de bomen en borden langs de weg fel verlicht worden, maar bij de tegenligger is het donkerder. Dat stukje groot licht schakelt hij dus inderdaad netjes uit. Geweldig!!

Verder: Handig dat de achteruitrijcamera achter het logo weg klapt zodat die mooi schoon blijft en dat er twee verschillende camera’s zitten om het beste beeld voor de situatie te kunnen kiezen. Ook lekker de stoelverwarming en stuurverwarming al snap ik van die laatste niet waarom die in een klimaat menu zit waar je normaal eigenlijk niet komt. Verder vind ik de menu’s best redelijk intuïtief, al zou het wat compacter kunnen. Soms zitten opties over meerdere schermen verdeel om er een mooi plaatje van de auto bij te kunnen tonen

De radio.. Alleen speakers voorin. Ik had ook liever een premium audio systeem gehad met subwoofer. Maar het voldoet eigenlijk wel, zeker voorin. En de kinderen achterin zitten toch met hun telefoons, ipads of nintendo’s. Die hebben geen aandacht voor muziek. Ik kan me voorstellen als je vaak veel kilometers alleen in de auto zit dat je meer wil maar voor ons is het prima.

Verder moet ik aan de knoppen wel wennen met die sliders. Het werkt niet verkeerd maar voor nu gaat mijn voorkeur toch nog uit naar ouderwetse knoppen. Misschien is dat over een paar maanden anders. En ach, we hebben ook spraakherkenning? Al is die spraakherkenning een grap op zichzelf. We moeten er vaak om lachen wat ze er nu weer van maakt als we ergens naar toe willen navigeren. Een Duits accent werkt soms beter (serieus).

De keuze voor de wijze van bediening van ruiten en spiegels is jammer. Geen idee wat daar de gedachte achter is anders dan een paar euro besparen. Wat mij betreft is dit ook een verkeerde keuze.

Wat wel echt echt echt (maar dan ook echt) een punt is: de range. Sowieso is het vervelend als aangeraden wordt maar tot 80% op te laden in verband met de levensduur van de batterij want daar gaat dus al flink wat range. En dan het koude weer in combinatie met veel korte ritjes (ongeveer 15 km) kom ik tot een range van maximaal 150 km voor hij weer begint te piepen dat et tijd wordt hem om te laden. Au!!

Dus algemeen oordeel: De range is echt een pijnpunt. Daar moet ik echt aan mijn loonstrook denken om die pijn te verzachten. Zeker in de winter moet je eigenlijk een eigen laadpaal hebben. Ik ben benieuwd hoe het gaat als het warmer wordt.

De spraakherkenning moet nog flink aan gewerkt worden, de menu’s kunnen nog gefinetuned worden maar de mechanische kant van de auto is echt wel dik in orde. Stap over vooroordelen en eerste indrukken heen en probeer hem gewoon eens echt grondig.

Een jaar verder, heerlijk maar die range, poeh

  • 19.875 km

Inmiddels staat er een kleine 20.000 kilometer op de teller. En.. tja, het rijdt prima. Stil, snel en comfortabel. En toch ga ik de nodige kritiekpunten noemen die me tegelijk een beetje een tegenstrijdig gevoel geven, het lijkt erg negatief maar het is gewoon een prima auto, en toch…

Wat kunnen we zeggen na een klein jaar. De stemherkenning is belachelijk. We lachen er letterlijk ieder keer weer om als we proberen de navigatie in te stellen door een gesproken commando. Keer op keer komt hij met de meest vreemde reacties, die vaak niet eens met de navigatie te maken hebben.

De rijbaanherkenning is irritant. Ik snap het idee er achter maar vaak is het volledig overbodig. Als ik bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg over het bedrijventerrein rij en er komt een tegenligger dan rij ik bewust over de op de weg geschilderde parkeervakken om ruimte te geven. Maar daar is de auto het niet mee eens hoor.. piepen en stuurbewegingen. Eén keer was het ronduit gevaarlijk: op een tweebaansweg weg met middenberm zag hij de rechterstreep (die dus de zijkant van de weg markeert) aan voor de middenlijn toen de middenberm op hield en probeerde hij me de berm in te sturen. Maar goed, het systeem is ook weer niet zo irritant dat ik het uit zet. Misschien ben ik het systeem nog wel eens een keer dankbaar.

Dan de systemen om botsingen te voorkomen. Een paar keer per maand ziet het systeem dingen die er niet zijn. Met name op wegen die een flauwe bocht naar links maken terwijl aan de rechterzjide auto’s geparkeerd staan ziet hij die auto’s blijkbaar nog wel eens als voorliggers.

Ook hier een keer een gevaarlijke situatie: De weg kruiste een fietspad maar auto’s hebben daar voorrang. Er kwam een fietser aan van rechts, ik zag de fietser, de fietser zag mij. Niets aan de hand alleen stopte de fietser echt op het randje van de weg. Genoeg reden voor de auto voor rode lampen op het dashboard, piepende geluiden, aangetrokken gordels en met blokkerende wielen half tot stilstand komen. Gelukkig reed er geen auto dicht achter ons maar je schrikt je rot. En alle keren daarna dat er iets nadert van de zijkant zitten we nu van hij zal toch niet weer….

Maar het grote pijnpunt blijft de range. In de zomer is het beter maar nog lang niet wat we verwachtten. Voor normaal gebruik is het allemaal wel te doen maar tijdens de vakantie.. fff, wat een tegenvaller. In de herfstvakantie zijn we naar het zuiden van Duitsland geweest. Ongeveer 750 kilometer. Zonder files deden we daarna met onze 308 sw diesel een uur of zeven over inclusief pauzes. Nu had ik met chargemap de route uitgezet. Pff 4 laadstops op de planning, korte stops dat wel maar toch.

De eerste stop na ongeveer 220 km. De auto een keer tot 100% geladen, verwarming op 19,5 graad en ondanks de rust op de weg toch de cruise controle op 103. Het was nog vroeg en redelijk koud, ongeveer 4 graden en in plaats van de 39% die we nog zouden moeten hebben bij de eerste stop kwamen we daar aan met 18%. Slik. Een snellader dus dat wordt knallen.. nou, niet echt. We haalden ongeveer 40 kwh maar wel snellader tarief betalen. Helaas was de Mc Donalds nog dicht dus maar wachten in de auto en daarna op naar de volgende stop. Daar vier laadpelen, eerste laadpal.. mm, de laadpassen voor Duitsland doen het niet, app downloaden die op laadpaal werd genoemd, nee ook niet. Creditcard. Nope.. Ok, laadpaal opschuiven dan maar, ook niets. Nog een laadpaal verder waar net nog een auto stond te laden. Hehe, die doet het wel. Met creditcard, maar wel weer een half uur verder inmiddels en echt snel ging het laden ook niet.

Gelukkig was hier de Mc wel open dus tijd voor een rustig ontbijt. Want ja.. los van stress of de range toereikend is en ladenpalen het doen is het noodgedwongen wel een hele rustige reis zo. En zo ging het door. De reis heeft, vrijwel zonder files, bijna 12 uur geduurd!!

En de terugreis was niet veel beter. Voor ons uitje naar Legoland denken we er nu over het vliegtuig pakken, is gelijk al het goede wat we voor het milieu doen door EV te rijden ook weer gecompenseerd.. ?

Overigens waren we tijdens de vakantie wel een bezienswaardigheid, de gehele week hebben we twee andere id.3’s gezien. En zagen we mensen ook echt omkijken als we langs kwamen. En in de file was het heerlijk, de stilte, de automaat. Maar ja, het blijft een file.

Ik blijf met deze auto het gevoel hebben dat er iets niet klopt met het verbruik, met de accu’s of met het regenereren van energie. Ook als ik mijn gegevens vergelijk met andere id.3 rijders. Nu laden tot 80% geeft een verwachte range van 265 km. Maar hij is inmiddels twee keer naar de garage geweest hiervoor (ook omdat ik sterk het idee had dat een vervangende id.3 die ik had tijdens de update beduidend zuiniger was) en zij kunnen niets ontdekken. Dus ik geef het maar een beetje op.

Om positief af te sluiten. Het rijdt echt prima hoor, geen kraakjes, geen kraakjes (ok, één kleintje dan bij de middenarmsteun) maar verder...

Foto aangepast

  • 19.880 km

Vorige foto's van het verbruik waren gemaakt tijdens de winter van 2020-2021, met hele koude ochtenden en korte ritjes. Dat verbruik was extreem en niet representatief. Daarom nu een foto toegevoegd van het verbruik over de laatste 3.673 kilometer, gemiddeld ruim 19 kwh/100 km. Met een lading van 58 kwh zou dat op net iets boven de 300 range uitkomen bij 100% laden (wat ze dus afraden).

Ik ben een rustige rijder, veel bebouwde kom, dus in principe veel regenereren. Vanwege de momenten dat ik op de snelweg zit ook vrijwel nooit boven de 100 km/u.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.