Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf2.700 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit kan veel beter

  • 5.000 km

Als je een leasewagen rijdt betekent verandering van baan meestal ook een verandering van auto. Dat betekende dat de witte Model 3 SR+ ingeleverd diende te worden en er een ID.3 voor in de plaats kwam. En om met de deur in huis te vallen: dat was een koude douche!
Over het algemeen is een auto voor mij een vervoermiddel, mijn keuze qua auto is dan ook vaak een rationele waarbij bijtelling de doorslaggevende factor is. Dat was ook de reden dat ik de Model 3 gekozen heb, want tegen 8% bijtelling kon je nog geen Octavia, Focus of Golf rijden. Een andere reden was het elektrisch rijden, sinds ik een keer meegereden heb met een collega was ik verkocht. Fantastisch!
De ID.3. Ik heb deze wagen gekozen omdat ik de mogelijkheid had om nog een wagen uit 2020 te mogen rijden, dat betekende 8% bijtelling en zoals gezegd, dat bevalt uitstekend. Nu het positief begint, laat ik direct de positieve zaken van de auto benoemen t.o.v. de Model 3:
- De bouwkwaliteit is beter. Het geheel zit stevig in elkaar en er zijn geen afwijkingen zichtbaar in de panelen
- De stoelen zitten beter. Hoewel een beetje vlak, zit het beter. De zitpositie is natuurlijk niet te vergelijken, want je zit veel hoger.
- De actieradius is beter. Natuurlijk is de batterij groter, echter de WLTP’s zijn gelijk van de Model 3 en de ID.3 en toch komt de laatste veel dichter in de buurt bij de 420 km. Bij 11 graden haalde ik al 360 km bij een 100% lading.
- De ruimte in de auto is beter. Er is meer ruimte op de achterbank en de kofferruimte is makkelijker toegankelijk.
In sommige reviews lees ik klachten over het vele gebruik van hard plastic, persoonlijk stoort me dit niet zo.
Wat stoort dan wel?
De bediening van de auto is een drama… Het wordt misschien een beetje negatief, maar ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die dit systeem ontwikkeld hebben zelf in de auto gereden hebben. Om een aantal zaken te noemen:
- Lane departure system, al vaak genoemd, dit moet bij elke rit uitgeschakeld worden. Alleen al het feit dat bestuurders dit uit willen zetten zegt al genoeg: het werkt gewoon zeer slecht. Ik vind het ook ronduit gevaarlijk als de auto steeds ingrijpt, zeker op wegen waar geen middenstreep is.
- Verkeersbordherkenning, staat nu uit, maar de auto blijft reageren op verkeersborden en verminderd of verhoogd de snelheid op de gekste momenten. Het is zo gevaarlijk dat als het systeem een weg naast de snelweg als 60 herkent, vermindert de auto ineens snelheid op de snelweg (!)
- Navigatie, meerdere keren meegemaakt dat een ingevoerde bestemming zorgde voor een zwart scherm en een reboot onderweg.
- Keihard remmen bij achteruitrijden. Het was zo abrupt dat ik dacht ergens tegenaan gereden te zijn. Niet dus.
- Cruise control, al een aantal keren is de CC uitgegaan en was niet meer tot leven te krijgen. Auto aan/uit loste het probleem op
- Spiegels naar beneden klappen bij achteruit rijden is ingeschakeld, maar werkt niet
- Onduidelijk menu. Wellicht ligt het aan mij, maar het menu is onduidelijk, Het nodigt ook niet uit. Sommige keuzes zoals rijhulpsystemen en rij modi zijn als een knop op het dashboard geplaatst.
- Knoppen voor verwarming en volume op het dashboard zijn niet verlicht, dus ’s avonds heb je er niets aan.
- Het onderweg bijladen aangegeven in het display bij navigeren is onduidelijk.

En zo zijn er nog wel meer zaken die ik niet begrijp, maar wellicht moet ik beter kijken in het menu om het op te lossen. Ik benoem die daarom niet. Het menu nodigt niet uit om in te gaan grasduinen, het is gewoon dramatisch slecht!

Andere zaken die negatief zijn:

- Beperking van de snellaadcapaciteit tot 100 kW
- Afremmen op de dynamo kan veel beter, zeker de laatste seconde waarin de remkracht ineens heel snel toeneemt en sta je ineens abrupt stil
- Door de korte draaicirkel schraapt de auto met de banden over de weg
- Geen 220v lader meegeleverd
- Geen antiverblinding buitenspiegels

Al met al denk ik met weemoed terug aan de Model 3, zeker als ik lees dat er met de Kerst weer een nieuwe update geweest is met allemaal nieuwe handige features. Daar kan Volkswagen nog veel van leren, al heb ik het idee dat ze lak hebben aan hun bestuurders, aangezien we inmiddels bij update 2.3 zijn aangeland en in plaats van de lane departure functionaliteit te verbeteren is het menu aangepast (het was dus nog erger???) en is de kermisverlichting in de auto aangepast.

Wat een armoede…

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.