Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Overstap naar een nieuwe tijdperk
- 11.000 km
2 jaar lang heb ik het voorrecht gehad om zakelijk mijn jongensdroom te mogen rijden met een rode VW Polo GTI. Prachtige auto met een potente motor die als het moest zelfs behoorlijk zuinig kon zijn. Echter, zoals met bijna alles, went het vermogen snel en blijft het uiteindelijk vooral een dure Polo. Toen ik mid 2021 de kans kreeg nog van de lage 2020 bijtelling te profiteren had ik hier wel oren naar. Het hielp dat ik via mijn werkgever de kans had een ID.3 Max te leasen en deze vervolgens nog van een persoonlijke touch te voorzien. Met een GTI als voorganger wilde ik namelijk geen grijze muis en moest het qua uitstraling kunnen tippen aan mijn rode voorganger.
Met hulp van dealer Hoogenboom in Rotterdam hebben we er samen iets fraais van weten te maken. Mijn ID.3 is voor en achter 35mm verlaagd met nieuwe veren en dempers en voorzien van hoogglans zwarte 20" wielen. Deze zijn door de dealer netjes van VW naafkapjes voorzien waardoor ze toch origineel ogen. Om het af te maken zijn ook de voorbumper, zijskirts en achterbumper voorzien van hoogglans zwarte elementen. Om het af te maken zijn de 1st edition stickers verwijderden zijn de spiegels, logo's en dakbogen zwart gemaakt. Stiekem best een pakketje aan aanpassingen en ik ben zeer tevreden met het resultaat. De kenner ziet dat er iets 'bijzonders' staat terwijl gewone omstanders een nette Volkswagen zien, I like it!
Een standaard ID.3 is al geen super zachte auto en rijdt eigenlijk al heel erg strak. Met de veel stijvere veren is de mijne nog strakker. Dit heeft ook een heel duidelijk nadeel en dat is dat de auto behoorlijk straf is over drempels. Lange drempels zijn geen probleem maar korte drempels geven echt duidelijke dreunen door. Door de lange wielbasis niet zo storend als bijv. mijn vroegere Twingo RS maar wel aan de onaangename kant van stevig. Op afritten en mooie wegen is het dan weer genieten en rijdt de ID.3 oprecht super goed. Stuurgevoel is ook prima en doordat de 'gasresponse' direct is valt er goed mee door te rijden. Echter, dit doe je in de praktijk bijna nooit. Niet alleen omdat de range niet fantastisch is maar ook omdat er geen echte snelheids-sensatie is. Elektrisch rijden nodigt eigenlijk veel meer uit tot comfortabel cruisen. Gelukkig heb ik daar Travel Assist voor. Dat werkt 90% van de tijd erg goed. De keren dat het niet werkt is wanneer een recht stuk overgaat in een bocht. Flauwe bochten weet hij wel raad mee, wordt hij iets scherper (voorbeeld, doordraaier op de snelweg) dan laat hij hem gelijk los. Wat mij betreft moet dit beter omdat er geen waarschuwing voor is en je gelijk op jezelf staat.
Sowieso is de software op de auto nog een beetje hit or miss. De navigatie die standaard aan boord zit is prima, de bediening is na een beetje wennen ook wel oké, en de standaard in te stellen stoel- en stuurverwarming is een zegen (tip: je kunt deze zo instellen dat deze automatisch aan staat bij een bepaalde temperatuur. Echt super!). Waar je merkt dat het nog beter kan (en moet) is de opstarttijd (soms wel 30 seconden terwijl je al lang aan het rijden bent), verbinding met Android auto (werkt alleen als ik mijn telefoon eerst handmatig verwijder) , en de bediening van de temperatuur of volume. De sliders zijn onverlicht en reageren wat mij betreft niet prettig. Dit geldt ook voor de touch gevoelige vlakken op het stuur. Het zijn geen echte knoppen en dus zullen ze ook nooit aan dit gevoel kunnen tippen. Waar veel gezeurd wordt over de afwerking vind ik deze eigenlijk wel oke. Natuurlijk, een zacht dashboard en deurpaneel is prettiger, maar deze zijn kraakvrij, krassen niet en zien er in ieder geval modern uit. Ook de stoelen zijn goed. Uitgebreid verstelbaar (uittrekbare zitting is super!) en de massage functie is stiekem echt heel fijn na een middag sporten. Nu alleen nog wat meer zijdelingse steun bij een stevig genomen afrit (of moet ik dat maar gewoon afleren?).
Dan het verbruik. Hier is al veel over geschreven en het meeste is te herkennen. Je rijdt in de zomer ca. 325 kilometer met een accu en in de winter ca. 250. Ik laad de auto op tot 90% en scoor een gecombineerd verbruik van 19/22 KW/h (zomer/winter). Niet super helaas. Ik denk dat veel hiervan te wijten is aan de grote, niet zo aerodynamische wielen en de lage temperaturen van nu. Mijn rijstijl is overigens rustig op de snelweg (106 op cruise) en vlot op de B wegen. Hoewel ik het verbruik vind tegenvallen maakt het in de praktijk niet zo veel uit. Laden gaat namelijk vlot genoeg en snelladen heb ik zelf pas 1 keer gebruikt.
Storingen zijn er helaas ook geweest.:
1. Uitvallen van displays tijdens rijden (geen informatie, ook geen snelheidsmeter)
2. Wegvallen parkeersensoren voorkant met allerlei foutmeldingen (parkeren, noodremassistient, manouvreerhulp) bij snelheden onder 30 km/h
3. Wegvallen GPS
4. Wegvallen adaptieve cruise control
5. Uitvoeren updates (lukt vaak niet, geen duidelijke reden waarom niet)
Veel van bovenstaande is software gerelateerd en lost zichzelf ook weer gelijk op zodra je de auto opnieuw opstart. Vroeger hadden italiaanse auto's dit ook en dan noemde we het karakter. Nu heb ik daar met deze auto iets meer moeite mee, misschien komt dat doordat karakter doorgaans met de jaren komt.
Het lijkt of ik misschien niet tevreden ben over de auto. Dat is niet zo. Ik mis eigenlijk vooral de beleving van de ICE auto en zit nog steeds in de gewenningsperiode qua bedieningsconcept. Ik denk dat er met beiden goed te leven valt. Zeker als je hier ook het bijtellingsvoordeel bij rekent! Ik rijd nu voor ca. de helft van wat ik anders kwijt was voor een royaal uitgeruste alternatieve ICE, en dat is ook wat waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh / Navigatie / Parkeer sensoren / Stoelverwarming /
- 2020
- 36.112 km

Volkswagen ID.3 Business 58 kWh | Org NL | IQ. Light | CarPlay | Camera | Adap. Cruise |
- 2020
- 116.542 km

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh | Apple Car | Parkeersensoren | NAV | LED | 18" LM velgen |
- 2020
- 106.803 km