Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst132.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1ST Max ervaring

  • 2.500 km

Heb de auto aangeschaft ter vervanging van bestaande lease-auto. (Passat variant). De ID3 was zeker niet mijn eerste keus, maar na een proefrit gemaakt te hebben in september ben ik overstag gegaan. Ja, ook de bijtelling voor 2020 heeft hier een rol in meegespeeld. Gekozen voor de ID3 1ST Max uitvoering, heb ik hem op 8 december opgehaald. Allerlei leuke opties zijn reeds toegevoegd, zoals; Panorma dak, elektrische stoel instellingen incl. massage functie op beide voorstoelen, uitgebreide head-up display en fietsendrager steun.
Veel en misschien wel te veel software-matige instellingen. Mijn advies is om thuis eerst het boek door te nemen en dan alle voorkeurs-instellingen in te stellen. Doe dit zeker niet tijdens het rijden, auto vraagt toch al enige gewenning vanwege de forse trekkracht icm de stille motor.
Dan de auto. Die rijdt voortreffelijk. Stil, snel, comfortabel, voor en achter goede stoelen/ bank met ruim voldoende zitruimte. Display tussen het stuurwiel lijkt karig kwa informatie, maar het is gewoon wennen omdat je geen toerenteller of motortemperatuur etc. meer hebt en brandstofmeter is accu-lading geworden. Head-up display software was reeds ge-update, dus de extra pijlen tijdens de navigatie werken ook al. Als je de route ingesteld hebt op je navigatie geeft deze ook aan wanneer en waar je moet gaan laden. Dan kom ik meteen op het min-punt van de auto. De ID3 met een 58KW accu zou volgens het boekje een actieradius moeten hebben van ruim 400Km. Dat haalt hij dus in de winter in zijn geheel niet. Met een 100% lading haal je net 310Km en dat is toch wel betreurenswaardig met de wetenschap dat VW adviseert om de accu tot 80% te laden. Op internet zijn allerlei tips te vinden om de actieradius te verhogen.
To be continued....

Tussenstand 85k

  • 85.000 km

Heb de ID3 inmiddels ruim 1.5 jaar in bezit en er ruim 85.000km opzitten. Geen enkel probleem ondervonden. Ik heb over de auto zelf weinig negatiefs te melden, daar kom ik later op terug. Actieradius is niet super goed maar dat weet je bij aanschaf en voor de niet kenners, je hebt ca. 18Kw /100km nodig. Dat is wat de auto nu aangeeft. Overal hard optrekken kan, maar dan kom je gauw boven de 20Kw / 100km. Auto rijdt verder prima maar ....... het prijskaartje wat er aan hing en nog steeds hangt is gewoon fors. Bijtelling is nog van 2020 zodat ik er zelf niet zo'n last van heb maar ik kan mij indenken dat je voor € 50.000 kwalitatief een veel betere auto kan vinden. Er is nogal wat hard plastic toegepast met her en der wat piano zwarte onderdelen. Auto is lekker stil en het enige wat dan opvalt is het geluid van de banden. Dan kom ik meteen bij een negatief punt van de auto. Door het gewicht op de achterbanden slijten ze veel harder dan normaal, echter ik kijk niet elke week/ maand of de banden versleten zijn. Dat merk je pas als je een lekke band krijgt en bij reparatie de garage meldt dat beide achterbanden vervangen moeten worden omdat ze tot op het canvas versleten zijn. Iets om zelf in de gaten te houden. Op naar de 100.000km. To be Continued.....

Tussenstand 130k

  • 128.900 km

Inmiddels er alweer bijna 130.000km opzitten en nauwelijks problemen ondervonden ..... Helaas is sinds kort de nieuwste software, versie 3.2 erop gezet en dat terwijl er eerder gezegd werd dat dit over the air ging. Ziet er wel allemaal weer wat beter uit, maar echt spectaculair is het niet. Heb wel het idee dat het verbruik gunstiger is geworden maar ook weer niet met 10-tallen km's. Nieuwe s.w zit er nu 2 weken op en heb sindsdien de foutmelding "Electrosysteem werkt niet correct zoek werkplaats op". De VW garage kan de fout niet herstellen en er is contact gezocht met Pon. Kan er wel mee doorrijden, maar het geeft geen prettig gevoel. Hopen dat deze foutmelding spoedig opgelost wordt. Ander manco is dat de draadloze oplading niet meer werkt. Ben benieuwd of iemand anders deze ervaring ook heeft. Op naar de 160k. To be .....

Foutmeldingen na SW -update

  • 132.000 km

Er was een zgn. workarround om de Foutmelding, "Electrosysteem werkt niet correct zoek werkplaats op", op te lossen. Deze workarround heeft echter niet geholpen. Nu heb ik een afspraak voor eind augustus om de accu te vervangen en ben ik m'n ID3 weer 2 dagen kwijt. De ene na de storing komt nu te voorschijn. Draadloos opladen doet het niet meer, verbinding met m'n iPhone deed het op een gegeven helemaal niet meer. Hiervoor heb ik het hele systeem moeten resetten. Echt waardeloos. En om het nog wat erger te maken, gaat mijn laadklep ook niet meer open. Garage kreeg hem ook met geen mogelijkheid meer open. We hebben de lock moeten breken en de reparatie duurt 1 dag. Zo langzamerhand begin ik het vertrouwen in Volkswagen software wel te verliezen. Gelukkig was ik thuis, maar je zou met de auto op vakantie zijn .....
Wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.