Volkswagen ID.3 45kWh 150pk Pure (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 45kWh 150pk Pure |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 55.500 km |
Alles bij elkaar een fijne auto
- 21.000 km
Nadat we met een Fiat 500 E hadden proefgereden - een grote verbetering ten opzichte van de gewone 500 - hebben we toch ook maar met de ID3 proefgereden, ondanks de negatieve recensies over het gebruiksgemak. Dat viel ons tijdens de proefrit wel mee; en de ID3 bood eindeloos meer ruimte en voelde veel meer aan als een volwassen auto dan de Fiat, voor een vergelijkbare prijs.
Gepuzzeld of de Pure met de kleinste accu (45kW) en de 150 PK motor ons zonder teveel laadvertraging naar de meest voorkomende bestemmingen kon brengen, en dat leek te lukken. Dus zijn we voor de Pure met Comfortpakket, Style interieurpakket en East Derry 18"lichtmetaal gegaan. Snel een laadpaal laten aanleggen en klaar voor het elektrische avontuur.
Half november 2021 werd de auto afgeleverd met gedegen uitleg van de verkoper over de bediening op de "tablet" waarmee je zo'n beetje alles instelt.
Dat systeem is té omslachtig. Je moet steeds door meerdere lagen van het menu. Om bijvoorbeeld de lane assist uit te zetten moet je vier keer op de touchscreen drukken. Dat is toch echt 3 keer teveel, vooral omdat je moet kijken waar je precies op het scherm moet drukken; er zit geen gevoel in het systeem zoals bij een normale knop.
En die lane assist wil je echt uit hebben: die bemoeit zich op onplezierige manier met je plaats op de weg. Lastig dus dat je het systeem niet permanent kunt uitzetten, maar dat je dat iedere keer na "starten" opnieuw moet doen.
Dito met de park-assist: dat is een bemoeial, die plots op de rem gaat staan als je naar zijn zin iets te dicht bij een object komt. Dat maakt het inparkeren in een drukke straat ronduit lastig. Dus uitzetten, maar alweer 3 keer drukken op het touchscreen (op telkens net een andere plaats, dus je moet blijven kijken naar wat je aan het doen bent). Ook dit kan niet permanent uit gezet worden.
Andere hulpsystemen, door de verkoper aangezet bij de aflevering, kan je maar beter uitzetten. Zoals de aan de adaptive cruise control gekoppelde verkeersborden herkenning: dan rijd je 80 op een provinciale weg en trapt ie ineens op de rem, omdat hij in een zijstraat (of afrit) een bordje 50 ziet staan. Gevaarlijk en irritant.
En met enig regelmaat zitten er hiccups in het systeem, zoals het uitvallen van de adaptive cruisecontrol, of het verlies van communicatie via 4G met de app (waarop je overigens alleen maar kan zien wat de ladingstoestand is van de auto en waarop je de auto kan voorkoelen of -verwarmen voor vertrek) of valse meldingen melding over falen van de elektroaandrijving e.d. Allemaal niet dodelijk, maar wel hinderlijk. Na de update naar 2.1 een maand geleden is dit laatste overigens niet meer voorgekomen.
Maar goed, afgezien daarvan is het een heel prettige auto om mee te rijden. Super vlot, stil, comfortabel, fijne wegligging, goed bochtengedrag, netjes afgewerkt, ruim, flinke bagageruimte met skiluik, neerklapbare bank etc. We gebruiken hem dus veel en de 2e auto (inderdaad, een Fiat 500) blijft steeds vaker staan.
En dan natuurlijk de hamvraag: hoeveel elektra gebruikt dat? In het begin was het je peentjes zweten: hoever kan ik nog? waar is een snellader? Accepteert die de kaart/druppel/digitale inlog van mijn provider? Even wennen, en dan gaat het feilloos in Nederland. Maar aan Frankrijk waag ik me niet in deze auto.
Volgens de boordcomputer zit ik over de afgelopen 21.000 km op 14,3 kW per 100 km. Maar dat is te optimistisch: volgens mijn spreadsheet met de exacte gegevens van de meter thuis (waar zo'n 85% van de tijd wordt geladen) vermeerderd met de onderweg geladen kW's zit ik op een gemiddelde van 16,2 kW/100 km.
Een bekend gegeven is dat het verbruik sterk afhankelijk is van de omstandigheden (temperatuur, wind, verwarming, gebruik lichten etc). Het verbruik per maand loopt daarom uiteen van 19,8 in december, tot 15,4 in mei.
In de praktijk kom ik in de winter bij 80% lading (en met tenminste 10% restant in de batterij) misschien 180 km ver, in de zomer tot 240. Bij 100% lading kom ik in de zomer tot net geen 300km maximaal. Dat voldoet voor ons voor het hoofdzakelijk binnenlandse gebruik.
De voorlopige slotsom na bijna een jaar rijden is, dat de id3 een heel fijne auto is, die echt helemaal af zou zijn als het bedieningssysteem wordt vervangen door een traditioneel systeem met veel meer fysiek knoppen: logischer, sneller en veiliger omdat je dan je aandacht bij de weg kan houden in plaats van op het scherm.
Update 7 januari 2024
- 44.250 km
Inmiddels zitten we op 44.250 km en er valt weinig nieuws te vertellen. Er is in 2023 weer een grote software update geweest waardoor de storingen minder zijn geworden. Uiteraard is de bediening niet (wezenlijk) veranderd en de daarmee gepaard gaande ergernissen blijven dus ook.
Het totale verbruik over de afgelopen 44.250 km is iets opgelopen naar 17kW per 100 km, mede door het ontbreken van langere ritten afgelopen zomer. Beste resultaat 14,4; slechtste in winter, avond, storm 22,2.
Ik waardeer de auto all-in-all met een 7,5. Volgende keer zou ik zeker voor een 77kW batterij kiezen, ook al is dat fors duurder.
Update september 2024
- 55.500 km
Algemeen
Ik kan er niet omheen, de ID3 is een fijne auto. Ben wel weer naar de garage geweest na de laatste softwareupdate, omdat de app niet meer functioneerde. De expert gaf aan, dat er allerlei instellingen handmatig moesten worden gedaan via het scherm in de auto. Dan moest je dingen "kopen" of je "abonneren", en omdat dat allemaal gratis was hebben we alles aangevinkt en werkt de app
nu prima.
Laden
Nog steeds geen grote ritten gedaan in het buitenland, dus hoewel rijkelijk voorzien van apps en laadpassen heb ik nog geen ervaring met het laden buiten NL. Laad nog steeds 80% thuis; onderweg zoveel mogelijk Tesla met Fastned en Shell Recharge als alternatief.
Totaal gebruik staat nu op 16,8 kW/100km (boordcomputer geeft 14,8 over de laatste 21.000km aan, maar dat is dus zonder laadverliezen en voorverwarmen/koelen als hij nog aan de stekker staat).
In de zomer haal ik op de lange afstand in de praktijk 270 km max uit een volle 44kW accu (320 km maximaal bereik volgens boordcomputer). In de winter blijft dat op 180 km steken.
De volgende elektrische auto krijgt een bereik van tenminste 450 reëel haalbare kilometers. Maar dat gaat nog wel even duren. Deze moet nog zeker 4 jaar mee.
Kosten
Qua kosten kan ik kort zijn.
Bij 29.000 km zijn de achterbanden vervangen door Continental Quatrac 4 seizoenbanden. Bij 39.000 km zijn die achterbanden naar voren gegaan, en zijn er achter nieuwe gekomen. Totale kosten € 775, ofwel 1,4 ct per km.
Geen verdere onderhoudskosten.
Geen wegenbelasting.
Verzekering nu € 900 per jaar, dat is ongeveer 4,5 ct per kilometer.
Kosten elektriciteitsgebruik: 4,8 ct per kilometer.
Totale kosten ex afschrijving: 10,7 ct per kilometer.
Afschrijving: ik had gerekend met ongeveer 18,5 ct per kilometer, maar gezien de marktontwikkelingen zou dat wel eens heel wat meer kunnen worden als ik de auto niet lang enoeg doorrijd.
Tot zover deze update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren