Volkswagen ID.7 77kWh 286pk Pro Business (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.7 77kWh 286pk Pro Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.300 km |
De zee van ruimte die de ID,7 heet
- 1.300 km
Onze weg naar de ID.7
Vorig jaar keken wij serieus naar het kopen van Fastned obligaties om de elektrische transformatie te helpen. Tot wij bedachten dat we beter zouden helpen door te investeren in de oorzaak en zelf een elektrische auto te kopen.
Onze gewone reisauto was een comfortable Peugeot 308SW uit 2018 (met Apple carplay!) met inmiddels 165K op de teller. Comfort en vooral reisondersteuning moesten
daar dus bovenuit komen.
Je voelt hem al aankomen: we gingen de eisen en wensen bepalen (want anders kom je nergens). In ons geval hielden we hierbij vooral in het achterhoofd dat we zo’n vijfmaal per jaar naar ons huisje in Frankrijk rijden (Dordogne, 1000 km enkele reis) en daarmee kwamen we uit op:
- WLPT minimaal 500 km
- Apple Carplay (;))
- Kofferbak minimaal 400 liter
- Zeer comfortabel (al is dat natuurlijk subjectief)
- Adaptive cruise control (met stop&go)
Als wens voegden we nog VTL /V2G/V2H toe. Maar ja, dat is nog lang niet volwassen. Dus besloten om dan maar te investeren in extra zonnepanelen en een laadpaal waarbij je kunt laden met enkel zelf opgewekte energie (en dus terugleveren beperkt). Dit is de WallBox Pulsar Max geworden waarmee we dan eigenlijk nooit meer in Nederland betaald zouden moeten laden (we gaan het meemaken).
Ook besloten we dat we geen Chinese auto wilden (staatssteun en privacy concerns) en Koreaanse konden ons ook niet echt bekoren.
Ik kwam er al snel achter dat eigenlijk alleen nieuwe auto’s in aanmerking kwamen als je keek naar WLTP en verbruik. De Excel waarheid (kosten over 12 jaar bij 25K kilometer per jaar) gaf haarfijn aan dat eigenlijk alle gebruikte auto’s zouden leiden tot een hogere TCO. En natuurlijk moesten we toen ook het budget bijstellen; de 40K die we hadden bedacht wetkte gewoon niet met de eisen; alle auto’s in de shortlist liggen rond de 55K…
Onze shortlist bestond uiteindelijk uit de volgende auto’s die we zijn gaan proefrijden:
- Polestar 2 (viel af door te weinig beenruimte zijdelings + natuurlijk eigenlijk Chinees)
- Audi Q4 E-tron (mijn vrouw verzoop in de stoel…)
- Tesla Model Y (te spartaans voor ons en achterbank is een plank)
- Mercedes EQA (schitterende auto maar toch echt te kleine kofferbak)
- Volkswagen ID7 (tja… wat een comfort, standaard opties en zee van ruimte)
Had de EQA meer kofferbak ruimte gehad dan was die het waarschijnlijk geworden (favo van mijn vrouw) maar 340 liter is echt te klein (we kamperen ook en hebben twee puberdochters) en de EQB is gewoon te lelijk…
Goed, de Volkswagen ID7 was dus de winnaar! Dat was mooi want eigenlijk hadden we dat al een beetje gedacht/gehoopt.
In maart was ik al begonnen met rondkijken op sites zoals AutoScout24 (budgetbewaking). Daar stonden er in maart/april dit jaar zo’n 100 nieuwe ID.7’s te koop voor prijzen tussen de 51 en 60K. We hadden al gehoord dat de verkoop van de ID.7 voor geen meter liep (en een verkoper meldde bijzonder trots dat hij er al 2 had verkocht). Het leuke was dat je op AutoScout24 bij Prijshistorie kunt zien hoe de prijzen zich over de maanden ontwikkelden, die gingen fors naar beneden.
Toen we begin mei klaar waren met de proefritten en de keuze definitief op de ID.7 was gevallen bleek echter dat het aantal beschikbare modellen die voldeden aan onze wensen (Blauw, Interieur Plus met witte bekleding en waterpomp) en binnen budget te krijgen waren best hard daalde. Uiteindelijk slaagden we bij Century in Groningen en haalden de auto eind juni op. Ik had gehoopt de kentekenregistratie uit te kunnen stellen tot de nieuwe kentekenreeks, maar de Volkswagen funding eindigde op 30 mei waardoor hij toen op kenteken is gezet…
Afijn, 4 weken na ophalen (km stand 1.309), wat zijn de bevindingen?
Positief:
- Rijd zalig, de adaptieve demping werkt heel goed en Drive Assist maakt het rijden wel heel makkelijk.
- Het comfort is zeer goed. De elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie, stoelmassage en stoelventilatie) zitten echt zalig.
- Zeeën van ruimte zowel voor als achter.
- HUD (head up display) met Augmented Reality werkt nog fijner als gehoopt zeker in combinatie met de VW-navigatie software.
- Verbruik lager als verwacht (14,6 kWh / 100 km gemiddeld zover).
- Audio is echt super, van de 8 speaker Harman Kardon met subwoofer worden zelfs de puberdochters blij.
Wat valt tegen (we hopen maar op updates…):
- Er kan maar 1 hoofdgebruiker aangemaakt worden, echt absurd.
- IDA, voice assistent met (zeggen ze) Chat GPT integratie is echt zeer beperkt en komt niet verder dan zeer basale zaken (meest gehoorde reactie: “dat weet ik nog niet”).
- Car2X en wat andere zaken zoals reversed laden werken in Nederland nog niet…
- Dat je hem bij iedere keer wegrijden weer moet vertellen dat ik niet wil horen dat ik te snel rijd kan ik nog begrijpen (EC-wetgeving), maar waarom het onderstel dan ook maar weer op Comfort komt te staan begrijp ik echt niet.
Oordeel voor nu: wij zijn erg blij met de ID.7 en geven hem het voorlopig rapportcijfer van 9!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh / 286 pk
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh | Direct leverbaar | Fysieke voorraad auto | Warmtepomp voor actieradiusoptimalisatie | Trekhaak, elektrisch inklapbaar | Exterieur Pakket Plus | LED Matrix (IQ.Light) | Achterklep elektrisch
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business 77 kWh / Head-Up Display / IQ. Light / Side Assist / Navigatie / 360 graden camera / 20'' LMV
- 2025
- 6.522 km