Volkswagen ID.7 77kWh 286pk Pro Business (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.7 77kWh 286pk Pro Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 18.600 km |
KM-stand laatst | 24.075 km |
Onterecht exclusief
- 24.075 km
Na ruim twee maanden bezit heb ik een redelijk totaalbeeld, voldoende voor een review. Ik ben in augustus bij de proefrit als een blok voor de auto gevallen, en nog steeds ben ik blij met deze schoonheid.
Schoonheid? Jazeker. De auto doet me een beetje denken aan de vaak verguisde Rover SD1, ook een grote hatchback, die net als de ID7 een tikkeltje spacy was. Dat de taillelijn van ruimteschip ID7 nogal hoog is, en de voorkant vrij kort, kan mij niet zo deren. De vouw in de flanken doet zijn werk wat mij betreft, zeker in ons lichte metallic. Voor mij is het ontwerp een geslaagde uitwerking van de eisen aerodynamisch, battery underfloor en voldoende beenruimte binnen. Dat leidt nou eenmaal tot wat andere proporties dan destijds bij de CX, die wel bijna iedereen mooi vond. Hoewel....vergelijk je de ID7 met de Lucid Air, dan is laatstgenoemde wel een heel stuk lager, Het verbaast mij al met al dat de auto qua uiterlijk niet wat warmer is onthaald door het internationale koperspubliek.
Zo blijft ie natuurlijk wel exclusief, dat dan weer wel....
Tot zover het uiterlijk.
Keuzeproces
Als voormalig E-klasse T rijder moest ik voor elektrisch wel elders kijken, Benz wil mij kennelijk niet meer bedienen. Een SUV willen we niet, de gewone EQE heeft een rare zitpositie (stuur/teller combinatie klopt niet voor mij) en te weinig bagageflexibiliteit. De Beierse i5 Estate is ons echt een maatje te groot (buiten) / klein (binnen). Naast ruimte staan comfort, raffinement en langlebigkeit bovenaan onze wensenlijst. Omdat de ID7 Tourer in stouwliters maar marginaal groter is en ik dus kennelijk een zwak heb voor grote hatchbacks, én omdat een VW dealer kennelijk erg dringend van een show model afwilde, werd het dus deze ID7 Pro Business Limo. Alle extra s zijn aanwezig, behalve een trekhaak. DCC en Panodak waren harde eisen, de betere stoelen en de warmtepomp waren een plus en de rest mooi meegenomen - als ik dat ooit allemaal ga gebruiken. Zo heb ik de parkeer assistent nog steeds niet echt uitgeprobeerd. De 20 inch Montreal wielen heb ik zo snel mogelijk voor een set 19 inch Hudsons geruild, want die vind ik mooier en ze geven iets meer comfort en range (de 20ers komen op marktplaats :)).
Interieur algemeen
Ik ben niet vies van wat rondingen en zo bezien is het interieur en zeker het dashboardwel een beetje rechttoe rechtaan, maar het heeft ook nuchtere en rustige uitstraling die me goed bevalt. Testers klagen vaak over het kleine infopaneel achter het stuur, maar dat heeft een reden (de HUD tot zijn recht laten komen), en als je die begrijpt dan klopt de verhouding met het grote centrale infodisplay en de rest van het dashboard.
Het interieur voelt op onderdelen iets minder premium dan in de S212 (minder stoffen bekleding in het interieur, meer harde plastics onderin, dunner aanvoelend tapijt), maar daar staat dan wel weer een kunstleren dashboard tegenover, en mooiere ambient lighting. En er is nog meer passagiersruimte dan in de Benz, zeker achterin. Een ideale taxi, zo'n ID7 -goh, is dat ons lot, na onze E-klasse?:) Vergelijkbaar met de Mercedes is de manier waarop je als passagier door de auto wordt 'ingepakt', niet te veel en niet te weinig.
Qua bagageruimte is het natuurlijk een flinke stap terug. We zullen gevieren wat beter moeten bedenken wat mee te nemen, en wintersportbagage wordt best een uitdaging, maar door het ontbreken van een middentunnel kan de reisproviand gewoon achter de middenconsole. Dat is best een prettige plek trouwens, elke keer moeten omdraaien naar achteren wilde bij de achterbankzitters nog wel eeens tot irritatie leiden. Dus wie weet valt het nog mee.
Rijden
Wat mij betreft scoort de auto, afgemeten aan zn prijs, in alle relevante aspecten zeer hoog, vandaar bewust overal 5 sterren. De zitpositie, waar alles mee begint in een auto, is onverwachts nog beter dan in de Mercedes (S212), waarin het gaspedaal minder prettig stond dan in de ID7. Net als in de Mercedes kan ik mijn voeten kwijt onder de pedalen, een verkeerszonde die ik mij op de lange snelwegrit graag permitteer. Zonder schoenen uiteraard. Ik heb nog geen écht lange rit gemaakt, maar verwacht het gemakkelijk uren vol te houden, mede dankzij de inderdaad voortreffelijke stoelen. De auto reageert mooi voorspelbaar en vloeiend op het stroompedaal, en is indien gewenst bliksemsnel in vergelijking met de E250. Klachten bij testers dat de ID7 geen one pedal drive heeft vind ik onzin. Als je vooruit kijkt in het verkeer hoef je bijna nooit volledig stil te staan. Ik althans niet. De recuperatie werkt zo plezierig dat ik vrijwel altijd in B rijdt, ook op de snelweg. (Ook met ACC/Traffic Assist, waarover straks meer.) Remmen gaat prima, maar is iets wat wij tot het uiterste vermijden.
Sturen? Ik heb er niets op aan te merken. Weinig gevoel, maar dat zeggen ze van Mercedessen ook altijd. De gemiddelde comfortrijder zit daar helemaal niet zo om verlegen, die wil in de eerste plaats en rustig gevoel, en dat krijg je. Belangrijk is dat de auto alert en voorspelbaar reageert, de besturing is (als je tenmisnte DCC bestelt) flink progressief zonder dat je dat door hebt, en de draaicirkel is lovenswaardig kort. Al met al een auto die, in het verkeer op snelheid kleiner aanvoelt dan hij is. En dat is een compliment.
- wordt vervolgd -
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Pro Business 77 kWh el.trekhaak| Pano-dak| 20'LM-velgen| Warmtepomp
- 2023
- 41.947 km

Volkswagen ID.7 Pro Business 77 kWh | Navigatie | 360 Camera | HUD | IQ Light |
- 2024
- 26.903 km