Volkswagen ID.3 59kWh 204pk Pro Oranje Edition (2024)

autoreview

Volkswagen ID.3 59kWh 204pk Pro Oranje Edition (2024)

Signalement

UitvoeringID.3 59kWh 204pk Pro Oranje Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst9.800 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste EV als zakelijke lease

  • 400 km

Het was weer zover, 4 jaar lease van Clio E-Tech (Hybrid) zat er op en toen op zoek naar een nieuwe lease auto.

Vanuit mijn werkgever mogen we alleen nog maar EVs leasen en dan ook nog alleen EVs van Europese merken, inclusief Jeep en Nissan. Dat was eigenlijk wel een tegenvaller want de meest interesante EVs zijn niet Europees (KIA, Hyundai en Tesla).

Na eerst naar Volvo dealer te zijn geweest, EX30 bekeken maar te klein (binennruimte leek me krapper dan Clio) en EX40 was perfect, maar wel erg duur. Toen uiteindelijk naar VW gegaan en de ID.3 bekeken en die was juiste formaat en meer dan voldoende ruimte. Nog even getwijfeld, om te wachten op de Skoda Elroq, maar de Pro Oranje Editie (met travel assistance pakker) was wel een erg goede aanbieding, dus uiteindelijk besteld.

Vraag is natuurlijk hoe bevalt de auto me tot nu toe, na een kleine week gebruik,
- Ruim van binnen en compact van buiten, niet veel langer of breder dan Clio, wel een stuk hoger
- Zilveren kleur, was niet mijn eerste keus, maar de enige kleur nog beschikbaar uit voorraad, maar valt me niet tegen
- 12,9" multi media scherm, ziet er mooi uit, strakke graphics, veel opties en in tegenstelling tot wat ik heb gelezen van pre-facelift ID3, reageerd het systeem super snel (software versie 5.0, dus nieuwste hardware, zoals ook in ID7)
- Addaptive cruisecontrol met lane assist, werkt fijn op snelweg, maar buiten snelweg beter om optie met alleen addaptive cruisecontrol te gebruiken (ivm met belijning wegen). Ook grappig dat met deze optie auto ook automatisch afremt bij naderen kruising of rotonde.
- Knoppen op het stuur, snap niet waar alle ophef vandaan komt, van de pers vooral, maar werkt perfect, vooral door de haptische feedback
- Zelfde geld ook voor raambediening, vindt het juist fijn dat je maar twee knoppen hebt, en een extra knop moet drukken om de achterramen te bedienen, in vorige auto's deed ik regelmatig achterramen open ipv voorramen, zal nu niet meer zo snel gebeuren
- Park assistance met 360 graden camera, werkt perfect, vooral auto automatisch laten file parkeren werkt goed.
- Verder is de auto vlot en je kunt via online VW store, te bereiken via het menu, een vermogens update naar 170KW bestellen in verschillende abonnementsvormen of afkopen voor 795 euro, met deze upgrade gaat de ID3 in 6,6 seconden naar 100km/u (persoonlijk vind ik niet nodig, maar leuk dat het kan)

Over het verbruik kan ik nog weinig zeggen, zeker niet met de lage temperaturen van de afgelopen week (rond vriespunt), maar met 90% lading kon ik ongeveer 300km rijden, valt me niet tegen.

Vraag is of er nog iets tegenviel en ik heb maar 1 puntje en dat is dat de auto, door het hoge gewicht en de standaard 19" wielen, bij snelheden tussen 60-80km behoorlijk in beweging is (ben Franse auto's gewend, Clio en Zoe van mijn vrouw ;) ).

Als ik een paar duizend kilometer meer heb gereden, met verschillende weersomstandigheden, zal ik deze review updaten met vooral meer verbruiks informatie.

Eerste 3 maanden update

  • 4.200 km

Zo de winter zit er op, vandaag is de lente weer begonnen, tijd voor een update over de eerste drie maanden.

Deze winter met winterbanden, lag het verbruik op 19,5kw/100km, waarbij we regelmatig matige vorst hadden in de ochtend en smiddags temperatuur net boven nul.
Met dit verbruik en auto tussen 20-80% leegrijden en opladen, betekend dat je ongeveer 180-210 km verkomt (overdag en dus niet harder dan 104 op de teller). Voor mijn gebruik voldoende, langste afstanden die ik prive en zakelijk rij zijn ongeveer 100km enkele reis en gelukkig niet dagelijks.
Tot nu nog geen gebruik hoeven te maken van snellerlader. Je moet wel een beetje plannen wanner je verwacht verder te moeten rijden, zodat je een dag van te voren je accu weer oplaad, op het werk of aan publieke laadpaal in de straat.

Afgelopen dagen was het boven 15 graden en meer zelfs, en dan zie je dat het verbruik omlaag duikt naar waardes rond 15kw/100km, dat lijkt me netjes!

Verder eigenlijk niets bijzonders te melden, auto werkt perfect, een puntje wellicht, doordat scherm nu stuk groter is (12,9inch) valt ingestelde temperatuur bestuurder net achter het stuurwiel vanuit mijn zitpositie.

Ook valt op hoe veel beenruimte je hebt, zeker voor de bijrijder, mijn vrouw heeft vrij lange benen, ze is vrij lang (langer dan ik en ik ben al niet klein), maar ze hoeft stoel niet in de achterste stand te zetten om haar benen kwijt te kunnen, was in vorige auto's nooit, daar moest stoel altijd in achtertste stand en dan paste ze net, een Toyota Prius viel bijvoorbeeld in het verleden af omdat ze knel zat met haar knieen tegen het dashboard....

Over een paar maanden zal ik weer update plaatsen.

6 maanden update

  • 9.800 km

Zo weer een seizoen verder, de lente, gemiddelde verbruik sinds december is van 19.2kw/100km gezakt naar 16.2kw/100km. Dat komt neer op ongeveer 13.5kw/100km voor de laaste drie maanden. Dat is heel netjes en ver onder WLTP verbruik van 15.4kw/100km...

Dit betekend als je van 80% naar 20% leeg rijd, je tussen 240 en 270 km haalt afhankelijk van je rijstijl en airco aan of uit. Heb al meerdere keren gehad dat ik op 12.5kw/100km zat, met temperaturen tussen 20-25 graden, zodat je de airco niet aan hoeft te zetten.

Verder een paar rare software issues gehad, een keer gehad dat paneel bestuurderszijde, niet meer reageerde (en ook de knopjes lichte niet meer op), uitzetten auto hielp niet, pas toen ik aan bijrijders zijde raam bediende, deed alles weer... (vermoed canbus communicaitie issue).

Meest irritante issue was van afgelopen weekend 21 Juni, het geluid van de haptische toetsen was veranderd van een klikende geluid naar een irritant piep geluid. Kreeg het niet gefixed, totdat ik op Reddit ID3 forum klacht deelde, meerdere mensen het zelfde probleem hadden sinds 21ste. Oplossing was om sezoensgebonden achtergrond annimatie uit te zetten... Klonk raar, maar idd 21ste was start zomertijd en het werkte ook nog eens, na uitzetten van deze animatie optie en na dat auto opnieuw was opgestart, was oude geluid, gelukkig weer terug.

Voor de rest rijd de auto goed, snel genoeg in eco stand (vind ik rustiger bij optrekken, in andere standen best nerveus, soms leuk maar niet altijd) en goede wegligging!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.