Volkswagen ID.3 59kWh 204pk Pro Business (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 59kWh 204pk Pro Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 23.000 km |
Hernieuwde kennismaking
- 23.000 km
De keuze
Soms heb je alle tijd om rustig na te denken over je volgende auto. Maar dat was bij mij niet het geval. Na een kop-staartbotsing bleek mijn vorige auto total loss, en dat betekende ook het einde van mijn private-leasecontract... precies een week voor de zomervakantie.
Ik had bijna drie jaar en 85.000 kilometer met mijn eerste elektrische auto gereden: een Volkswagen ID.3. Die beviel eigenlijk verrassend goed. De rust, de ruimte, de directe respons – en ik heb me nooit echt zorgen gemaakt over een lege accu. Dus mijn eerste gedachte was: gewoon weer een EV, tenzij het veel duurder zou worden.
Gezien de onzekerheid over restwaarde en de wens voor gemak, wilde ik opnieuw een private-leasecontract. Ik heb nog wel even gekeken naar benzine-, hybride- en elektrische modellen, maar het verschil viel mee. De nieuwprijs van EV’s ligt nog steeds iets hoger (eind 2024), en het was toen al duidelijk dat EV-rijders wegenbelasting zouden gaan betalen. Toch bleken vooral plug-in hybrides duurder in de lease, terwijl de kWh-kosten lager zijn dan benzine. En ik kon ook nog gebruik maken van de aankoopsubsidie.
Mijn eisen waren vergelijkbaar met drie jaar geleden: een compacte maar ruime auto, geschikt voor tieners of volwassenen achterin, rond de 40.000 euro en een bereik van minimaal 300 echte kilometers.
De Elroq leek me interessant, maar was nog niet te bestellen. De EX30 en Megane vielen af vanwege de beperkte ruimte achterin. De Kia EV3 had goede specs, maar het hoekige ontwerp sprak me niet aan.
Uiteindelijk bleven de grotere Scenic en opnieuw de ID.3 over. De Scenic vond ik qua design erg mooi, dus ik ben nog snel voor de vakantie langs een paar dealers gegaan. Maar het prijsverschil bleek toch fors, en de Scenic kwam iets minder ver op een volle accu. De versie met grotere batterij was bovendien flink duurder.
Dus toch weer gekozen voor de ID.3 – maar dan de faceliftversie. In Noorwegen zagen we de nieuwe kleur olijfgroen voor het eerst in het echt, en toen was de keuze snel gemaakt.
Na 2,5 maand kreeg ik de sleutels van m’n tweede ID.3 overhandigd. Het klinkt misschien wat overdreven, maar het voelt echt weer comfortabel aan na die tussenliggende weken in een ICE auto te hebben gereden.
Bij de vorige review staat mijn eerste ervaring met de ID.3. Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Exterieur
Allereerst betreft dit de facelift en is dit model in de business uitvoering. Aan de voorkant is de motorkap nu uit een stuk, wat ik bij de eerste versie toch wel storend vond. Verder is de bumper wat strakker waardoor het wat robuuster oogt.
En dan de kleur: lichtgroen en afhankelijk of de zon schijnt een tintje geel. Ik vind het een erg chique kleur bij deze auto in combinatie met het zwarte dak en deze velgen! Een enkele keer komt deze minder goed uit de verf als er een andere opvallende kleur auto naast staat.
Verder zitten er nu Matrix-ledkoplampen op die meebewegen. Ik merk er verder niet veel van, maar bij neerslag lijkt deze wel wat verder te schijnen. Verder word je begroet met een animatie op de lichten als je de auto nadert.
In vergelijking met mijn vorige Life uitvoering heeft deze nu een achteruitrijcamera en keyless entry, zoals ik eerder in een Scenic gewend was. Dit heb ik toch een beetje gemist. Waar ik vaak parkeer staat veel groen en dan is het handig om te zien dat het gepiep van de sensor alleen maar een tak is die mee beweegt.
Interieur
Als je plaatsneemt op de stoelen valt weer op hoe ruim de auto is; zowel voor- als achterin lijkt het een grotere klasse auto te zijn. Ik neem nogal eens ouderen mee die niet hadden verwacht dat er in een ‘golfje’ zo veel ruimte zit. Maar vooral ook de opgeschoten tieners die hun benen hier prima kwijt kunnen, zonder een rugmassage te krijgen op de voorstoel.
Binnen is de auto nog goed herkenbaar. De stoelen en deurpanelen zijn nu mooier bekleed, maar wat belangrijker is: de armsteun in het portier heeft nu een dikker schuim onder de bekleding, zodat je ook op langere afstanden nog comfort hebt. De zijdelingse steun op de stoelen is beperkt. Verder is de zithouding heel goed, wellicht door de wat hogere zit. Ook nu uren rijden merk ik nog geen vermoeidheid. Achterin is het afhankelijk of je met 2 of 3 personen zit. Met 3 personen wil je na 2 uur wel op een andere plek gaan zitten. Door de voorgevormde zitting zit je dan nooit echt goed. Helaas hebben veel auto’s deze ‘2-zits bank’.
Direct voor je is het scherm met de belangrijkste gegevens als snelheid, restbereik in kilometers en percentage. Ook zie je hier of de lane-assist en acc actief is. Als je bijvoorbeeld op een uitrijstrook rijdt en er links nog een vrachtwagen wat langzamer rijdt, zal de auto inhouden. Vanwege de veiligheid om niet rechts in te halen, wat op het scherm dan oplicht. Met een tikje op het gaspedaal gaat hij weer verder.
Op het grotere middenscherm kun je verder alle gegevens instellen, met daaronder enkele fysieke knoppen. Dit is niet gewijzigd, zij het dat de sliders nu verlicht zijn. Werkt dit handig? In het begin is het inderdaad even wennen, maar na enkele weken vind ik het juist prima werken.
Bij het klimaat is er nu een geavanceerde temperatuurinstelling bijgekomen. Daarin kun je kiezen uit opties als ‘snel ontwasemen’ of ‘warme voeten’, wat op zich goed werkt. Maar als je dit een tandje minder hard wil, ga je weer direct uit deze modus. Dit had wel wat eenvoudiger gekund.
Boven in het menu staan nu een aantal sneltoetsen om gelijk bepaalde instellingen te wijzigen. Daarmee ben je in 1 of 2 klikken wel bij vaker voorkomende functies.
Wat bij deze facelift duidelijk verbeterd is, is de navigatie. En dan vooral de invoer van de bestemming. Als je bij de vorige versie het adres in wilde voeren, was hij bij elke letter op zoek in Europa naar een match. Dan moest je wel wat geduld hebben. En bij de spraakinvoer had hij het nogal eens mis.
In deze versie werkt het nu allebei goed: intypen gaat veel sneller, maar de spraakinvoer werkt ook prima. Dus nu ben ik vaak al aan het rijden, terwijl ik de bestemming inspreek.
De meeste functies zijn ook met spraak te bedienen, maar als het met een of twee klikken kan zie ik daar de noodzaak nog niet zo van in.
Om bij de bestemming te komen komt de navigatie met voorstellen om te laden, bij de ingestelde restcapaciteit. In het buitenland zet ik deze waarde voor de zekerheid nog iets omhoog naar 15%. De voorgestelde laadpunten hebben tot nu toe altijd goed gewerkt. Daarbij houdt hij ook rekening met de bezetting van de palen, wat ook op je scherm altijd zichtbaar is, middels een groen of rood bolletje. Deze zomervakantie heb ik nog wel de ABRP app gecheckt. Deze neemt ook de betrouwbaarheid van de laders mee, die gebruikers hebben meegegeven.
Het laadplan wordt ook gelijk bijgesteld als we van de route afwijken of als het verbruik anders wordt door bijvoorbeeld mee- of tegenwind.
Het rijden
Het rijden is heel comfortabel en vlot. Niet direkt bedoeld om heel sportief mee te gaan rijden; daar is het gewicht wat hoog voor. Maar het is toch elke keer weer ontspannend: instappen, pedaal indrukken en gaan. En op elke snelheid steeds weer de souplesse om direct te accelereren. Bij wat drukker verkeer is dat toch prettig, dat je snel in- en uit kan voegen. Maar ook als je vanaf een zijweg een drukke weg op moet draaien is het wel zo veilig dat je zo op snelheid zit. Dat leverde in mijn vorige auto’s soms stressvolle momenten op.
Daarbij helpt het ook dat het een achterwielaandrijver is. Ook bij nat wegdek voel je dan de auto vanaf achter trekken, zonder dat de wielen gaan spinnen. Ook de wegligging is uitstekend, met het gewicht van de batterij zo laag.
Het comfort wordt ook bepaald door de stilte aan boord. Geen trillingen en geen motorgeluid zoals bij elke EV, maar ook het wind- en bandenafrolgeluid is bij de ID.3 opvallend gedempt.
Voor het rijden heb je twee opties: B of D stand. Bij de vorige auto reed ik eerst standaard in de B stand; daarbij regenereert de auto dus energie tijdens het remmen. Je kunt daarmee one-pedal rijden, zij het dat je tot volledige stilstand de rem nog even moet bedienen. Tot ik het aanbod van de VW-dealer kreeg om een uurtje een instructeur mee te laten rijden om ook wat tips te geven voor zuinig rijden. Sinds die tijd rijd ik meestal in D. Daarbij laat je de auto veel meer en langer ‘uitglijden’ bij de nadering van rotondes of kruisingen. Het is opvallend hoe vroeg je hiermee kunt beginnen. Dit doet de auto vanzelf al als de acc aanstaat, maar ook zonder de acc wil de auto al op tijd vaart minderen. Dat gaat op een heel natuurlijke manier en kun je altijd weer aanpassen door het pedaal in te drukken. Uiteindelijk rijd je daar zuiniger mee dan pas laat te regeneratief te remmen. Tenslotte krijg je hierbij maar 30-40% van de energie terug.
Voordeel is ook dat bij gas loslaten op een doorgaande weg je niet direct snelheid verliest en de remlichten gaan branden.
Alleen in een drukke stad gebruik ik de B-stand nog of in de bergen. Daar is het one-pedal rijden echt fantastisch. Bij de afdaling zie je het restbereik gelijk weer toenemen zonder te remmen en je sprint ook zo weer omhoog. Hij regenereert sterk genoeg om bij een afdaling tot 15% niet te hoeven remmen!
Wat ook opvalt aan de ID.3 is de korte draaicircel. Bij het fileparkeren kun je gelijk strak inparkeren en op de zaak draai ik de auto er in één keer in, terwijl ik met andere auto’s altijd een keer moest steken. Ook bij de haarspeldbochten in de bergen is het lekker om wat korter de bocht om te kunnen.
Verbruik en range
Dit hangt natuurlijk sterk van de rijstijl, de snelheid, de temperatuur, maar zeker ook de wind. Na de eerste 23.000 km met zowel winter als zomer is het gemiddelde verbruik 15,7 kWh/100 km. Daarbij rijd ik zeker 80% op de snelweg, rond de 105 km/h. Blijf je onder de 50 km/h zakt dit snel onder de 13 kWh/100 km. In de winter maak ik wel veel gebruik van de stoel- en stuurverwarming, terwijl de temperatuur dan wat lager ingesteld staat. Ben je met meerdere mensen is het wel behaaglijk de blower aan te zetten en dan gaat het verbruik snel omhoog. Overigens hebben we al even geen strenge winters meer mee gemaakt om het verbruik dan te meten.
Wat merkbaar gunstiger is bij de nieuwe ID.3 is de range. Waar ik bij de vorige auto in de zomer nog maximaal 405 km heb gemeten kom ik nu tot 450 km. In de bergen met het vele regeneren bij remmen zelfs 526 km! Dat is wel prettig met een veel kleinere laaddichtheid dan in Nederland.
Laden
Ik laad de auto standaard op 90%, zodat ik de openbare laadpaal net wat minder vaak hoef te gebruiken. Snelladen doe ik sporadisch in Nederland. Als ik de bestemming niet kan halen is het vaak al voldoende nog even 10 minuten te laden.
Op buitenlandse reizen is het natuurlijk anders. De eerste reis naar Spanje met de vorige ID.3 had ik echt nog laadangst en laadde ik voor de veiligheid maar op tot 90-100% terwijl ik bij 20% alweer ging laden. Dit is echt heel inefficiënt. De reis naar Zuid-Frankrijk deze zomer heb ik grotendeels het voorstel van de navigatie aangehouden: bij 15% gaan laden en dan tot 80%. Dan begint de snellader op de maximale capaciteit voor deze auto. Ik heb tot 164 kW gemeten. Na zo’n 20-25 minuten kan de stekker er weer uit. Over 1220 km hebben we 5 van deze stops gehad, dus krap 2 uur. Bij een ICE auto had ik niet veel korter aan pauzes met ook 5 mensen aan boord.
Op zo’n lange afstand zou je ipv max 110km/h ook 130km/h aan kunnen houden. Ik verwacht dat dit zo’n 2 uur korter rijdt, maar wel zeker 45 min. extra laadtijd. Wellicht een volgende keer eens proberen.
Over de laadpalen gesproken: langs de snelwegen in Nederland, maar ik ook in West-Europese landen heb ik nog nooit hoeven te wachten. Zelfs op zwarte zaterdag niet dit jaar. De AC-laadpalen zijn wel voldoende aanwezig in mijn omgeving, maar ik merk wel dat het steeds drukker wordt. Vooral de PHEV’s nemen in verhouding veel capaciteit in beslag, omdat ze een beperkte range en laadsnelheid hebben. Het zou al veel schelen als deze ook met 11 kWh konden laden.
In het buitenland zijn de lokale laders nog wel beperkt aanwezig. Ook dit jaar op ons vakantieverblijf in de Provence: één 50kW “snellader” in de omgeving die niet werkt en verder maar twee 22 kW laders waar de Nederlanders, maar inmiddels ook de Fransen veel belangstelling voor hebben. En een volgende snellader? Die staat 1,5 uur rijden verder. Op dit soort momenten begrijp ik mensen die nog niet toe zijn aan een BEV… Een volgende keer neem ik zeker de 230V kabel mee.
Tenslotte nog de app: deze is verder niet gewijzigd. Status van de accu en het voertuig zoals de vergrendeling en de ramen, die je ook op afstand kunt bedienen. Verder de locatie van de auto en natuurlijk het voorverwarmen of koelen.
Wat kan er dan beter?
- De rijhulpsystemen werken vooral als veiligheid. Als je over de lijn gaat word je vrij abrupt weer naar het midden gedirigeerd. Maar dit is niet bedoeld om kilometers lang autonoom te rijden.
- De verkeersbordherkenning in Nederland gaat te vaak fout om er voordeel van te hebben. Deze kun je gelukkig permanent uitschakelen. Alleen op snelwegen in het buitenland kan het handig zijn. Duitsland is berucht om de hoeveelheid verschillende snelheidslimieten en dan werkt het op de Autobahn wel goed.
- Verder blijf ik moeite houden met de capacitieve toetsen op het stuur. Zolang deze één functie heeft gaat het goed, maar bij het instellen van de acc kun je zacht of harder drukken om de snelheid met stapjes van 1 respectievelijk 10 km/h aan te passen.
- Dan het zicht naar schuin naar voren: vooraan heeft de auto twee A-stijlen met een stukje ruit ertussen. Dit is vaak te klein om net die ene fietser nog te zien die bij een rotonde aankomt.
Kosten
Pas bij 60.000 km is de eerste controle bij de garage. Tot die tijd wel het profiel van de banden even in de gaten houden. Tot nu toe dus geen kosten, buiten de wasstraat.
Betrouwbaarheid
Na de eerste 9 maanden en 23.000 km kan ik geen problemen melden. Ook de software werkt tot nu toe feilloos. Ik heb in Frankrijk één keer meegemaakt dat de functies in het linker voorportier niet werkten. Dit was na het ontgrendelen van de auto, waarbij je ook gelijk alle ramen kunt openen. Gelukkig kwam dit weer terug bij het nogmaals afsluiten van alle ramen.
Tot nu toe nog geen moment spijt gehad om weer een ID.3 te kiezen. Ook de kleur kan ik nog erg waarderen, wellicht ook omdat de meesten toch voor een veilige kleur kiezen.
We hopen er weer een ton bij te zetten..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.