Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020) #2

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)
Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst57.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waar is VW mee bezig?

  • 57.000 km

Mijn vriendin heeft deze auto als zakelijke lease auto gekozen. Het was er een uit de pool met 12% bijtelling, dus financieel heel aantrekkelijk. 12% over 44k=€5280 of 16% over 30k+22% over 20k voor een Model Y LR = 9200€ met 49% belasting scheelt dat 160€ in de maand, plus wat cashback van onbesteed leasebudget.

Maar wat een ramp is die auto. Ter vergelijking ik heb privé een Prius van 11 jaar oud met 280.000 km op de teller. Die me nooit in de steek heeft gelaten.

We hebben hem dus bij zo’n 50.000 km gekregen. Twee maanden later een roadtrip naar Zuid Frankrijk.
-Op de route du soleil kregen we een waarschuwing dat er iets aan de hand zou zijn met de elektromotor. Een herstart loste dit op, maar het geeft niet een gevoel van vertrouwen.
-De navigatie kan vanaf zuid Frankrijk geen laadpalen vinden.
-De app werkt niet, die kan geen verbinding maken met de auto. Volgens VW doordat de software niet up to date was.
-De VW dealer heeft dus een SW update moeten uitvoeren, dat kon niet over the air. Na ophalen stonden er nog steeds updates klaar die niet gedownload konden worden. Vervolgens moest de auto weer terug. Toen waren de updates klaar en gingen we de auto ophalen, maar kregen ze de app nog niet aan de praat.

De stoelen missen een lendesteun en ook zetelverlenging. De auto stuurt niet zelf. Motorisch is het geweldig, het accelereert en stuurt heel fijn. Het onderstel voelt ook goed. Geluidsststeem is prima. Het scherm iets aan de kleine kant en ook de klokken vind ik mager, dat ziet er bij de Taigo beter uit.

Het bezuinigen op knoppen hebben ze goed afgekeken van Tesla, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen. Zo heb je twee switches voor de ruiten. Om de achterruiten te bedienen moet je op de capacitieve “rear” knop drukken. De switches bedienen dan de achterruiten. Het werkt voor geen meter, die touch-knopn is enigsinds druk gevoelig. De helft van de tijd werkt het niet als je het wel wil, of wel als je het niet wil. Klimatisering gaat met touchsliders, tijdens het rijden zwiept je arm soms heen en weer, als je steun zoekt ergens, zit je weer aan het infotainment. Waarom niet een fysieke knop, of een andere plek voor die touchsliders zodat je wel je hand ergens kan stabiliseren. Testen zij dit soort innovaties ook bij VW?

Het geheel onderbouwt wat je lees; het gaat slecht met VW.

Dat ding laadt met maximaal 100kW op, en dat is gewoon langzaam. Het is geen zuinigheidswonder. Je rijdt zo 17 kWh/100km.

Wat wel echt geniaal is; dat zijn de verstelbare middenstuk steunen, zoals je ze ook in een vliegtuig of busje vindt. De midden-armsteun zit altijd op de goede hoogte. De auto is ook best ruim. Ook op de achterbank. De auto heeft voor die 44k geen warmtepomp. Voor een jaartje was dit een leuk experiment, maar die warmtepomp is wel fijn als je zo’n beperkte range hebt. Mocht je een VW EV willen kopen, let dan goed op of de opties die je wil, erop zitten.

De VW geeft een degelijke indruk, maar schijn bedriegt.

Ik vind een Tesla Model 3/Y toch echt de betere auto. Er is een AW video waar ze naar de accudegradatie van een ID3 kijken, concluderen dat die auto met iets van 97% heel goed is, tot de eigenaar toegeeft dat er (iets van) 2 cellen vervangen zijn. Mocht je deze auto privé (tweedehands) kopen: doe het niet, koop een Model 3/Y, of een Toyota.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.