Volkswagen ID.3 (2020)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Lekker stekkeren
- 31.000 km
Na Eén plug-in hybride was het tijd voor de volgende stap. Op zoek naar een gezinsauto voor de bootschappen, het op stap gaan van de jongelui met hun vrienden en zo nu en dan woon-werk verkeer van hare majesteit. De eisen: volledig elektrisch, met een acceptabele range, voldoende binnenruimte, compact formaat, veilig en comfortabel.
Na proefrijden met Corsa-e, e-208, e-2008, cupra Born, megane-e en de ID3 viel principe keuze op ID3 / Cupra Born. Daarna inlezen en op zoek naar die ene die ons zou passen. Het voordeel is dat er veel, heel veel keuze is. De Born viel uiteindelijk af omdat deze in de ogen van mijn vrouw toch te veel een jongens sport auto is. Uiterlijk op een ID3 pro performance met warmtepomp gestuit. Heel nette staat, compleet met extra winterbanden set.
De eerste 2.000 kilometer zitten er op en we zijn enthousiast! Ongelofelijk comfortabel, stil en goede wegligging! Wat heel positief is is de wendbaarheid. De auto is erg kort te draaien, wat in het stadsverkeer erg prettig is. Lange ritten zijn nog niet gemaakt, maar dat gaat zeker komen.
Alles pijs en vree? Nee, het koppelen van de VW Connect app krijgen we niet voor elkaar. Zo iets simpels wil niet werken. Hiervoor moeten we nog even langs de dealer.
Eerste wintersport met ID3
- 34.000 km
Afgelopen week voor het eerst een echte lange rit gemaakt. De reis ging naar de sneeuw in Oostenrijk. De temperatuur op de heenweg 2 en 5 graden en ontzettend veel regen. Beladen Met 3 personen en de kofferbak met bagage. Auto op 18 inch winterbanden. Het is een heerlijke auto om comfortabel kilometers mee te maken. Heerlijk stil en fijne wegligging. Het verbruik was ondanks zeer rustige rijstijl met kruissnelheid van 100-110 wel stevig. Eerste deel van de rit met 100% lading gaf range van ca. 280 km, daarna steeds met 10% weer laden tot 80% wat dan praktisch 170-180 km en dus 1,5 tot 2 uur rijden betekend. Het vinden van een lader ging met behulp van de ABRP app perfect. De range was in werkelijkheid iets beter dan de app op voorhand inschatte. Hierdoor route tussentijds even opnieuw gepland met werkelijke beschikbare range.
Totaal 5 laadstops op 980 km. Laadstop gemiddeld 34 minuten. Totaal dus 2,5 uur laadtijd.
Op terugweg vertrokken met sneeuw en temperatuur onder 0 deze liep op naar 3 graden. Eerste deel met 100% lading slechts 250 km, mede door vele file rijden. De andere etappes ook steeds 170-180 km.
Al met al een nieuwe ervaring en in uren een lange reistijd, maar wel erg ontspannen door fijne rijgedrag en steeds op tijd koffie en rondje door de frisse lucht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Pro Limited Edition 59 kWh accu. 150 kW / 204 pk H
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.3 Pro Business 58 kWh accu, 150 kW / 204 pk Hatchbac k Elektrische aandrijving
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.3 Business 58 kWh | NIEUW BINNEN | Navigatie | Stuur-/Stoelverwarming | Camera |
- 2021
- 53.660 km
Lezersreacties (0)
Reageren