Seat Ibiza 1.6i S (1996)

autoreview

Seat Ibiza 1.6i S (1996)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6i S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst164.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf eerste

  • 60.000 km

Grappig overigens dat Autoweek er een "Volkswagen Ibiza" van maakt. Het gaat hier uiteraard over een Seat Ibiza!

Na in mijn studentenperiode gereden te hebben met een oude VW polo Fox gevolgd door een even oude Nissan Sunny 1.4SLX, werd het langzaam tijd voor een echte auto. En met echte auto, bedoel ik een auto die niet of heel krakkemikkig is, of van een oude heer af komt.

Dus na het afronden van mijn studie besloot ik met mijn gespaarde centjes een toentertijd 5 jaar oude Seat Ibiza 1.6s te kopen. Voor mij een enorme stap voorwaards van mijn 12 jaar oude Nissan Sunny 1.4 SLX.

Deze auto had airbags (toen ook nieuw!), een goede stereo, was sportief en zag er scherp uit in dat felle metallic blauw.

Ik was zeer te vreden (let op het woordje was), want achteraf bleek dat de auto nog heel veel potentieel had die ik onbenut liet.

In ieder geval vielen me bij aanschaf het acceleratie vermogen (0-100 in 12 sec) op en vooral de looks van de auto. Een echte hothatch.

Lang leve de hothatches

  • 164.000 km

Sinds de aanschaf in 2001 hebben mijn Ibiza en ik samen veel doorgemaakt. 100.000 heerlijke kilometers die iedere keer weer een nieuwe ervaring was door de vele modificaties die ik heb doorgevoerd aan de wagen.

---Modificaties---
Mijn tuningskoorts begon met de aanschaf van heel beheerste 15 inch velgen. Na een aanrijding met een kat werd in 2002 de beschadigde voorbumper vervangen voor een WRC frontspoiler (Deze was immers origineel van Seat en kostte slechts een paar euros meer dan orgineel). Een half jaar later volgden Curpa sideskirts en een nieuwe achterbumper van het 1996-2000 model. Een setje M3-style spiegels moesten het geheel afmaken. Natuurlijk allemaal gespoten in die prachtige kleur. Nu voldeden de 15 inch velgen echter geheel niet meer. Dus werden er 4 nieuwe 16inch Borbet T velgen onder gelegd, met een voor deze auto, erg stoere 215/45/16 breedte maat. Toegegeven 17 inch zou mogelijk nog mooier geweest zijn, maar ondanks alle modificaties wou ik het beschaafd houden. (Geloof het of niet de WRC frontspoiler vond ik toen al redelijk schreeuwerig)

Ofschoon dit de auto cosmetisch af maakte, werd de pret pas echt gewekt na een verlanging van 40 cm met G-max suspension veren, een supersprint uitlaat en een setje extra speakers in de hoedenplank. (Tja je bent jong en je wilt wat zullen we maar zeggen) Ook de motor mocht het niet ontgelden en werden voorzien van een K&W filter. Toen de remmen versleten waren heb ik ze vervangen voor geventileerde geperforeerde sportschijven en blokken die voor de nodige stopping power zorgde. Snel 0-100 is leuk, maar snel 100-0 is belangrijker.

Het restultaat is te zien in de foto. Een prachtige Ibiza van model 1993-1996 die uiterlijk lijkt op de iets jongere 1996-2001 versie, met een stoere, snelle look en een overweldigende geweldige .... 75 pk! Niet bepaald een GTI-killer dus.

Maar dat maakte mij destijds niets uit. Ik vond hem heerlijk rijden. De versnellingsbak was soepel en schakelde makkelijk. In de sportstoelen (die ik van blauwe Schrot 4-puntsgordels had voorzien) zaten uitstekend voor zo'n kleine karretje en motorisch gezien was de wagen super betrouwbaar.

---Betrouwbaarheid---
In 5-6 jaar en 100.000 km samen heeft hij me slechts 1 keer in de steek gelaten. Toen begaf de bobine het op ongeveer 150 meter van de dichtsbijzijnde garage het. Kostte 130 euro en een half uurtje werk en ik was weer onderweg. Een paar druppels olie op de oprit attendeerde me ongeveer een jaar later dat de oildruksensor lekte. Kostte 13.50 euro als ik me goed herinner. Daarnaast waren het de standaard onderhoudskosten zoals olie, distributie sectie etc. Uitgerekend heeft deze wagen me over 5-6 jaar tijd minder dan 1500 euro gekost aan onderhoud. Zeker heel betrouwbaar te noemen dus.

---Pech---
Ik heb wel veel pech van een andere soort gehad. Begin 2006 had schijnbaar een van mijn stadsgenoten besloten dat mijn auto inderdaad heel mooi is en dat hij er wel eens een stukje mee zou willen rijden. Ongevraagd welteverstaan. Dus bij aankomst op de parkeerplaats waren beide deuren met een schroevendraaier bewerkt en zat er een frustratiedeuk in het zijpaneel. Kosten 1875 euro! Normaal zou dat betekenen dat mijn inmiddels 12 jaar oude Ibiza total-loss zou zijn. Gelukkig besloot de verzekering de auto op grond van de modificaties te hertaxeren en werd hij weer in origineel staat teruggebracht. Dit leidde wel tot het inbouwen van een klasse 3 alarm en een handzender die afgaat also het alarm geactiveerd wordt. Overdreven voor een 12 jaar oude auto? Misschien wel maar het alarm heeft zich in het jaar dat ik de auto nog bezitte terugbetaald, want ze hebben het nog 2 maal daarna te vergeefs geprobeerd. Eenmaal waren de kappen van de sideskirts al verwijderd en stonden de kratten naast de auto voor de velgen te demonteren een tweede keer heb ik ze opgeschrikt toen ik ineens van het balkon schreeuwde dat de politie al gebeld is.


---Rij eigenschappen---
Maar aan het einde van deze trip "down-memory-lane" wil ik graag nog even een paar woordjes spenderen aan waar deze auto heel goed in was. Hij reed fantastisch! Het onderstel was met de modificaties snoei hard. De 16 inch banden waren breed en zorgden voor extreem veel grip in de bocht. De sportuitlaat zorgde voor een beheerste symfonie van dierlijke klanken die zelfs een klein 1.6 liter 75 pk autootje van huiskat tot roofkat doet omtoveren. De wegligging in combinatie met de sportremmen en het uitlaat geluid maakte het toch ontzettend leuk om in deze 75 pk go-kart te rijden!

En dat alle liefde en zorg voor de motor ook zijn vruchten afwierp was duidelijk merkbaar aan de top van het voertuig. Origineel zou hij niet harder dan 170 km/u rijden. Op een buitengewoonlijk heerlijke terugrit van Oostenrijk naar Nederland gaf de teller 210 km/u aan. Het navigatiesysteem bevestigde dat het significant sneller ging dat de top van 170, want die stond stil op 195 km/u. Leuk voor een keertje, maar ik vond het gecombineerde gebruik van 1 op 12 toch belangrijker dus ging de snelheid er snel weer uit. Wel een fantastische herinnering.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.