Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 90pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In januari 2006 hebben wij een Volkswagen Golf 1.9 TDI Variant in basistrim met een aantal opties (airco, cruise control) aangeschaft. De auto is een halfjaar in ons bezit. Vooropgesteld: een heerlijke auto. De wegligging is uitstekend, de auto ligt rotsvast op de weg. Ook de praktische gebruiksmogelijkheiden vormen een pluspunt. Het verbruik van de auto valt niet tegen (1 op 16 gemiddeld) en er is, zeker na het bereiken van het punt dat de motor 2000 toeren per minuut behaalt, voldoende trekkracht voorhanden. De auto is tot nu toe, op enkele kleine puntjes na, probleemloos gebleken. Speciale aandacht echter vraag ik voor de zit: wie uit een Franse auto stapt en de switch maakt naar een VW Golf in basistrim met bijbehorende stoel, zal toch een gewenningsfase moeten doormaken, zeker als de persoon in kwestie 1.95 meter lang is. Om eerlijk te zijn vind ik de stoel in deze uitvoering veel te ondermaats voor een auto van dit kaliber. De stoel doet afbreuk aan het verder heerlijke karakter van deze auto. Voor het overige: niets dan lof, aangezien ook de afwerking van de auto en de gebruikte materialen dusdanig zijn, dat je er niet aan af kan zien dat de Golf inmiddels zes jaar oud is.
17-12-2006
We zijn een half jaar verder. De Golf bevalt, als dagelijks vervoermiddel, nog steeds, behoudens de stoel. Het is voor mij een raadsel waarom de leider in zijn segment door de Wolfsburgers in de Basisuitvoering wordt voorzien van stoelen die enigzins detoneren in verhouding tot de rest van de auto waar het gaat om comfortbeleving. Verdere ervaringen zijn, zoals gezegd, goed. Onlangs heeft de auto nieuwe remschijven achter gekregen in combinatie met een grote beurt. Er is behoudens de achterschijven niets bijzonders gevonden. Kortom, gewoon regulier onderhoud. Op zulke momenten komt de kwaliteit van deze auto weer als prettig gegeven naar boven.
De auto zit zo goed doortimmerd in elkaar dat alles vanzelfsprekend is. Een pluspunt uiteraard. Ik mis echter het avontuur in deze auto. Een gewoon uiterlijk met erg goede rij- en kwalitatieve eigenschappen. Met sommige auto’s heb je emotie. En met sommige auto’s ben je gewoon tevreden. En dat laatste is bij de Golf het geval.
28-04-07
We zijn vier maanden verder. De auto is zeven jaar oud. Opvallend is dat de auto regelmatig uitgelijnd moet worden. Tevens blijkt VW een naam te hebben waar het gaat om drempelvrees: indien er een drempel is genomen zijn er nadien sterkere neigingen tot trillingen vanuit de wielophanging danwel besturing. Ook op electrisch vlak zijn er nu toch wel enige zaken die naar voren komen. Het contact, dat via de zekeringkast de voor-en achterruitwisser bedient is in staat om een half uur normaal te functioneren. Daarna gaat het als volgt: Indien de achterruitwisser staat ingeschakeld, helpen de voorwissers zichzelf ook, om vervolgens niet meer uit te gaan. Dat gebeurt pas op het moment dat de bediening voor het exemplaar achterop de auto weer wordt uitgeschakeld. Mits de achterruitwisser bediend kan worden, want: de motor van de achterruitwisser heeft het begeven. Binnenkort een goede beurt, aangezien de rit naar het Gardameer v.v. lonkt. Ik maak mij geen zorgen, maar de eerste sporen van ouderdom worden wel zichtbaar.
27-05-07
De Golf is voor een beurt naar de garage geweest. Het gegeven dat ik mij geen zorgen heb gemaakt blijkt weer terecht te zijn geweest. Er zijn geen onverwachte kosten naar boven gekomen. Wel verwachte. Zo zijn er nieuwe schijven en blokken voor gemonteerd, alsmede twee nieuwe Continentals aan de voorzijde. De Golf heeft een airco servicebeurt ondergaan en er is een nieuwe dubbeltonige claxon (op eigen verzoek) geplaatst. Verder heeft de Golf een kleine beurt gekregen en blijken de achteruitrijlampen niet defect te zijn, maar bleek een stekkertje los te zijn geraakt. Kortom: regulier onderhoud en reguliere vervangingen van vitale onderdelen van de auto. Die mij ondanks mijn zorgeloosheid toch nog weer in positieve zin heeft verrast. Voor de goede orde: er is ook nog een nieuwe achterruitwissermotor gemonteerd in combinatie met een nieuw relais. Ondanks het feit dat dit geen regulier onderhoud betreft ben ik blij dat het is uitgevoerd en wel binnen een redelijk kostenkader. We kunnen er weer even tegen met de VW.
13-02-08
Tijd voor een update. De Golf heeft zich in de afgelopen negen maanden nog altijd als betrouwbare kameraad bewezen. Toch begint de bijna achtjarige leeftijd zijn spoortjes wel na te laten. Onlangs is de auto voor de grote beurt naar de VW dealer gebracht. Regulier onderhoud alsmede het vervangen van twee achterbanden waren ingecalculeerd. Een tegenvaller betrof de te vervangen radiateur. Dit is iets waar ik geen rekening mee hield toen ik de Golf op de plaats van bestemming (lees: de garage) afleverde. Ook zijn in de afgelopen negen maanden twee defecte ABS sensoren onder de loep genomen en vervangen. In mijn beleving zijn dat echte slijtageverschijnselen, die horen bij de leeftijd van de Wolfsburger. Een opdoemend fenomeen is de licht trillende drukgroep bij een koude motor. Voeg daarbij het alweer nakende reguliere onderhoud:Binnen 14.000 kilometer worden de distributieriem en multiriem vervangen in combinatie met een kleine beurt en u weet: het bedrag met drie nullen kan nu alvast gereserveerd gaan worden. En gaan we afwegen. Het heerlijke rijgedrag, de dynamische en zuinige motor en de ruimte stellen we tegenover de aanstaande kosten en het gevoel dat degelijkheid toch niet altijd even lang duurt (zie problemen). Dan wordt een andere, veel jongere auto wel aanlokkelijk. Hoewel ik dat moment graag nog even uitstel. Ik ben namelijk wel gehecht aan de Golf.
28-07-08
Morgen komt er een einde aan mijn toch wel innige band met de Golf. Het feit dat ik na jaren weer in mijn eigen stad werkzaam ben in combinatie met de toch wel de pan uitrijzende dieselkosten heeft de balans naar een jonge gebruikte benzine auto doen doorslaan. Tevens zijn er echt de nodige ingrepen aanstaande. Ik heb een prijsindicatie opgevraagd voor de aanstaande ZEER grote beurt. Dat betekent dat ik ten opzichte van die prijs voor €1.500,-- meer een Opel Astra 1.6 16V Sports Edition II heb kunnen aanschaffen. Met een km-stand van 35.000km. Dat betekent het voorlopige einde van het Golf tijdperk. Een periode, waarin ik met overwegend veel plezier heb gereden in een auto die in dat tijdsbestek meer en meer de mijne is geworden. Vreemd genoeg is de Golf steeds zuiniger gaan rijden, heeft deze eigenlijk nooit een druppel olie verbruikt en heeft hij zijn praktische en comfortabele uitgebalanceerde kant bewezen. Niet voor niets spreekt men van het Golf segment. Aan de andere kant is hij me, ondanks het oerdegelijke materiaal- en afwerking gehalte qua kosten toch wel enigzins tegengevallen. Natuurlijk praten we hier niet over de jongste bediende. Afsluitend: geen moment spijt gehad, veel plezierige nationale en internationale kilometers, altijd gedaan wat je van hem verwacht hebt. Een fijne auto, die de volgende eigenaar na de op handen zijnde ingrepen veel plezier zal verschaffen. Met pijn in het hart gaat-ie. Met vreugde in het hart zal ik er aan terugdenken!
PROBLEMEN
* ruitenwisser sproeier achter beweegt mee met ruitenwisser
* schokbrekerhoezen zijn vervangen
* sensor watertemperatuurmeter werkt niet altijd, is verholpen
* remschijven achter: zijn vervangen (slijtage)
* achterruitwisser defect
* ruitenwissercontact niet goed
* Sporingproblemen
* Trillen bij het remmen: uitlijnprobleem
* achteruitrijlichten stuk
* ABS sensor (2x)
* radiateur lek
* drukgroep wordt wat minder
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.