Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 115pk Trendline (2000)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 115pk Trendline (2000)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.9 TDI 115pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positief aan deze Golf4: alles voelt beter aan dan bij de Golf3.
Wegligging is beter, veel minder onderstuur, motor is zeer sterk (285 Nm 115 pk pompverstuiver).
Trekhaakgewicht is 1300 kilo. (Samen met eigen gewicht 1308 kilo voldoende om de caravan van 1250 kilo zonder E rijbewijs te trekken.)
Betere geluidsisolatie betreft wind- en bandengeluid dan een Golf3. Ook het geluid uit de motor is goed gedempt.
Ik hoor ook de variabele turbo iets minder fluiten.

Verder is deze Trendline volgebouwd met:
ABS
ASR
6 versnellingsbak
4 el. ramen
CV met alarm en AB.
Climatronic (airco)
Boardcomputer
Armsteun voor en achter
8 luidsprekers
In hoogte en lengte verstelbaar stuur
2 in hoogte verstelbare stoelen
Afdekking laadruimte
Dakrailing

Stoelen zitten prima, kinderen achterin hebben een eigen hoofdsteun en middenarmsteun

De laadruimte is voorzien van een 12V aansluiting,ideaal voor de nintendo DS prima bekleed, met enkele sjor-ogen.
Onder het deksel een volwaardig reservewiel, niet zo’n thuiskomertje



Ik heb deze Golf vrijdags voor pasen op Speurders gezet, en zondags was ie verkocht.
Deze zien we niet meer in Nederland rijden, is inmiddels naar Marokko verscheept, zonder de lichtmetalen wielen, op winterbanden de woestijn in dus !

PROBLEMEN

Inhouden van motor (al bij aankoop) boven de 3000 toeren.
Aangekocht in Ede zonder garantie voor 9600 euro ipv 15700 euro bij ons om de hoek (die was maar 110pk).

181.000 km Distributie moest vervangen worden, iets speling op waterpomp.
Ook koppakking bleek lekgeslagen naar koelsysteem.
Dit verklaarde de waarchuwingen van de boordcomputer over het koelvloeistof niveau.

*Luchtfilter vervangen
*Luchtmassameter defect (280 euro bij VW, Pierburg van Mercedes past, kostte 88 euro)
*Watertemp. sensor defect,waardoor de stationairregeling niet in orde was. (30 euro)
*EGR klep en inlaatspruitstuk vervuild met roet en teer.
Deze klep zit er omwille van het millieu in. Klep en spruitstuk gereinigd (15 euro) en het kanaal afgedicht zodat die troep NOOIT MEER in de motor kan komen (Dank je Sven! blindplaatje = 5 euro)

Ondanks het aankopen zonder garantie ben ik met deze reparaties toch beter uit dan de duurdere auto bij andere handelaar of dealer.
2de voordeel is dat ik nu weet dat het allemaal weer goed zit, bij de dealer (en zeker een handelaar) is het niet te controleren. Zal best wel goedzitten, maar flink duurder.

Maart 2005 : remschijven voor en rondom nieuwe remblokken.
198.000 km gereden.

Juni-2005 de deurschakelaar linksvoor gaat weigeren, waardoor de deuren niet lekker op slot willen, en de verklikker van de verlichting het niet meer doet.
Dit gereinigd (deur geheel strippen.) en toen kwam een ander VW kwaaltje aan het licht.

De geleiders van de electrische ramen zijn van kunststof,en breken.
Er is coulance: 3 jaar en 150.000 kilometer, alsof je zovaak je raam open en dicht doet in 3 jaar, laat staan in 150.000 kilometer.
Een reparatiesetje kost per deur 41,41 euro.
Persoonlijk vind ik dit een constructiefout,en ook omdat er al coulance gegeven wordt, zou het materiaal minimaal gratis moeten zijn tot laten we zeggen 8 jaar.
--- minpuntje voor VW (PON)

Oktober 2005 : achterschokdempers vervangen door gebruikte (40000km oud).
Februari 2006 : na kompleet weggetrild te zijn van de kromme remschijven (Brezan bedankt) en nog geld geinvesteerd in afdraaien maar alles rigoreus aangepakt.
2 voorpoten compleet met schijven, een linker stuurstang en 2 achterremschijven van de sloop.
Auto rijd nu weer geweldig, geen getril meer. zalige kilometers.

Inmiddels is het oktober 2006 230.000km op de teller
Het rechter raam voor ls in de deur gevallen, een bekend euvel maar geen coulance, want meer dan 150.000km (idioot voor woorden gewoon)
De schijven uit februari 2006 trekken ook krom....ik weet het echt niet meer wat het kan zijn.
Er bonkt iets onder bij de linker aandrijving, inmiddels lager en complete aandrijfas vervangen zonder oplossing van de bonk (bij elke omwenteling van het wiel)
Lichte diesellucht onder de motorkap.
Olie/vocht boven op de versnellingsbak.....

13 polige JEAGER contactdoos gemonteerd, de 7 polige gaf steeds slechtere verbindingen, en nu doet mistachter het ook op de caravan.

Heb ’m al bijna 3 jaar en 60.000 km dat wel.
Bij de volgende beurt moet groot onderhoud geschieden.
Distributie, diesel lekkage van de brandstofpomp en de ’bonk’ ,dat kan inmiddels niets anders zijn dan differentieel in de versnellingsbak...de rest is al vervangen.
APK was goedkeur, ondanks diesellek, dat tijdelijk ophielt bij de keuring.
236.000 km op de teller overall gemiddeld verbruik van 1:16,8

Lekkage bleek een corrosierandje te zijn aan het deksel van de opvoerpomp, een en ander gereinigd en opnieuw gemonteerd, is nu lekvrij.

Als antwoord op de geplaatste opmerkingen :

de set schijven die aangekocht zijn bij de complete veerpoten houden zich redelijk, geheel trillingsvrij is het niet (meer) maar vele malen beter dan de set schijven die bij brezan vandaan kwamen.
De wielen (lichtmetaal) worden met een momentsleutel vastgezet.
Overigens is dit wel een ex- lease auto, bij de VW-dealer uit zwolle in onderhoud geweesd, ik vraag me dan af : liggen de problemen na aankoop bij deze dealer of mocht het niet (meer) gerepareerd worden van de lease maatschappij ?

En ja, rijden doet ie nogsteeds goed.
We hebben net besloten er nog een aantal jaar in te blijven rijden.
deels vanwege de kosten die al gemaakt zijn, deels om de inruilprijs (4500 euro) en bij te betalen bedragen (tot 14000 op een mazda3 diesel) en voor de rest...deze auto is opzich niet zo erg slecht, met normaal onderhoud in het vooruitzicht nog goed te rijden.

APK gekeurd in januari, iets diesel lekkage onder de kap, verholpen en goedgekeurd.

’t is weer lente, winterbanden eraf, nieuw rubber erop.
nog 1 maand voor distributieriem wissel

Februari 2008 :
In de Lente 2007 distributieriemwissel, en een nieuw wiellager rechtsvoor.
Deze maand APK, uitlaat bleek lek, en stofhoes op linker aandrijfas doormidden.
Uitlaat is gerepareerd, hoes vervangen.
Er komt speling op de rechter binneste stuurkogel, minder dan 1 mm, dus goedgekeurd.

Weer een jaartje sturen.

Schokdempers worden steeds minder.....steeds slapper

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens